Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.606.2024.2.AC
Uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu usług - sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 27 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 21 września 2024 r. (wpływ 25 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG od dnia 01-02-2018 r. Posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT.
Od początku swojej działalności, czyli w dniu 01-02-2018 zawarła Pani umowę o świadczenie usług z B.
W latach 2018-2020 dochody osiągane z działalności rozliczała Pani podatkiem liniowym. Począwszy od 2021 r. wybrała Pani rozliczenie zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wniosek dotyczy lat 2021-2024. Złożyła Pani w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Wykonuje Pani działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak również spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 tejże ustawy.
Prowadzi Pani ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, umożliwiającą identyfikację przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi.
Zgodnie z umową z B., zakres świadczonych przez Panią usług obejmuje wsparcie obszaru operacji technicznych, polegające na:
- koordynacji i ustalaniu procesów związanych z dostępnością i dostarczaniem materiałów i części zamiennych,
- koordynacji i ustalaniu procesów realizowanych na potrzeby utrzymywania magazynu części zamiennych,
- prowadzeniu i nadzorowaniu negocjacji handlowych mających na celu zapewnienie usług oraz części niezbędnych do realizacji zadań w ramach ciągłej zdatności statków powietrznych,
- koordynacji i rozdzielaniu prac w zakresie negocjacji i zawierania umów leasingowych na dostawę samolotów i silników,
- wsparciu pozostałych biur B. w obszarze operacji technicznych - wsparcie obszaru w zakresie rozwiązań systemowych,
- wsparciu obszaru w zakresie pozyskiwania nowych rozwiązań na rynku i znajomości rynku,
- koordynacji prac związanych z rozliczeniami usług i zakupu części lotniczych,
- koordynacji prac związanych z zadaniami administracyjnymi dla Obszaru Operacji Technicznych,
- koordynacji prac związanych z odzyskiwaniem gwarancji i składaniem reklamacji,
- wsparciu obszaru w organizowaniu oraz koordynowaniu szkoleń personelu,
- wsparciu obszarów finansowych firmy w rozliczaniu i prowadzeniu rozliczeń dotyczących wydatków i kosztów w obszarze operacji technicznych,
- wspomaganiu działań Dyrektora Zarządzającego ds. Operacji Technicznych.
Za wykonane usługi wystawia Pani Zleceniodawcy fakturę VAT na koniec każdego miesiąca i dodatkowo przedstawia Pani specyfikację wykonanych prac.
Przykład specyfikacji do wystawionej faktury (zakres świadczonych usług co miesiąc jest bardzo podobny):
- negocjacje dot. Umowy magazynowej C.
- przygotowanie IPM do umowy bazowej C.
- nadzorowanie projektu dot. rezerw remontowych
- przygotowanie do negocjacji z (...)
- weryfikacja kontrahentów OT - wsparcie FC
- udział w spotkaniu kierowniczym biura (...)
- opracowanie struktury kosztów
- analiza umów poolowych
- kadrowe - wystawianie wniosków, przygotowywanie zakresów zadań
- nadzór nad projektem obsługi liniowej w outstation
- negocjacje dot. Umowy wynajmu hangaru
- odpowiadanie na raport audytu wewnętrznego
- wsparcie w procesie P2P - Biuro Zakupów
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, świadczy Pani dla Zleceniodawcy usługi wspierające prace w obszarze operacji technicznych B. (obsługa liniowa, bazowa, zakup części). Koordynuje Pani część zadań różnych sekcji działu technicznego, a w swoich działaniach podlega Dyrektorowi Zarządzającemu. Jednocześnie podkreśla Pani, że nie świadczy usług doradztwa związanego z zarządzaniem, które są kwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.1.
Wykonywane usługi w całości sklasyfikowała Pani jako: "Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" - 70.22.30.0 (PKWIU 2015), ponieważ faktycznie wykonywane usługi mają charakter wspierający działania w różnych obszarach operacji technicznych B. i nie można żadnej z tych usług jednoznacznie przypisać do innego grupowania.
W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wskazała Pani klasyfikację wg kodów PKD: 70.22.Z (przeważająca) oraz: 74.90.Z i 72.19.Z (pozostałe).
Oprócz opisanej działalności gospodarczej, nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
W uzupełnieniu wskazała Pani, że:
- Prowadzi działalność usługową mającą na celu wsparcie firm w zakresie operacji technicznych w lotnictwie.
- Prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
- Nie uzyskuje dochodów podlegających opodatkowaniu poza działalnością gospodarczą.
- Świadczone usługi nie są w żadnym zakresie związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
- Świadczone usługi nie dotyczą usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.
- Nie była wcześniej zatrudniona w B.
- Nie jest powiązana kapitałowo ze Spółką.
- Wykonywane czynności polegają na:
- koordynacji i ustalaniu procesów związanych z dostępnością i dostarczaniem części zamiennych.
Na podstawie znajomości rynku oraz specyfikacji technicznej statku powietrznego, zapewniam, że odpowiednie części są dostępne w celu usuwania usterek statków powietrznych oraz do wykonywania prac planowych objętych programem obsługi technicznej. Następnie współpracuje Pani z dostawcami, aby ustalić optymalne warunki zamówień i dostaw, mając na uwadze specyficzne przepisy dot. obszaru lotnictwa.
- koordynacji i ustalaniu procesów realizowanych na potrzeby utrzymywania części zamiennych.
Analizuje Pani dane obsługowe, występujące dotąd usterki oraz żywotność części zamontowanych na samolocie i na tej podstawie ustalam optymalne ilości, warunki oraz sposób dostarczania części zamiennych. Monitoruje Pani stany magazynowe.
- prowadzenie i nadzorowanie negocjacji handlowych mających na celu zapewnienie usług oraz części niezbędnych do realizacji zadań w ramach ciągłej zdatności statków powietrznych.
Na podstawie posiadanej wiedzy technicznej, w roli eksperta bierze Pani udział w procesach zakupowych, rozmawia z dostawcami, negocjuje warunki podpisywanych umów w zakresie obsługi liniowej statków powietrznych, usługi obsługi bazowej statków powietrznych jak również innych szczegółowych umów związanych z obsługą komponentów.
- koordynacja i rozdzielanie prac w zakresie negocjacji i zawierania umów leasingowych na dostawę samolotów i silników;
Jako ekspert, współpracuje Pani w zespole zajmującym się zawieraniem umów leasingowych na dostawę samolotów i silników, Pani rola polega na ocenie merytorycznej warunków leasingu w zakresie technicznym, określania specyfikacji statków powietrznych, warunków dostawy i warunków zwrotu samolotów i silników.
- wsparcie obszaru w zakresie pozyskiwania nowych rozwiązań na rynku i znajomości rynku;
Bierze Pani udział w konferencjach branżowych, spotkaniach grup roboczych oraz biorę udział w spotkaniach społeczności linii lotniczych w celu znalezienia jak najlepszych rozwiązań mających na celu usprawnienie obsługi technicznej samolotów.
- koordynacja prac związanych z rozliczeniami usług i zakupu części lotniczych;
Potwierdza Pani merytorycznie zasadność faktur związanych z obsługą samolotów oraz zakupem części lotniczych.
- koordynacja prac związanych z zadaniami administracyjnymi dla Obszaru Operacji; Technicznych Dotychczas w tym zakresie wspierałam prace związane z zorganizowaniem archiwum dokumentacji technicznej.
- koordynacja prac związanych z odzyskiwaniem gwarancji i składaniem reklamacji;
Na podstawie znajomości zawartych kontraktów, współpracuje Pani w zespole mającym na celu składanie roszczeń gwarancyjnych i reklamacyjnych. Podczas obsługi technicznej samolotów, zdarzają się sytuacje, które podlegają reklamacjom (np. zakupiony komponent, który psuje się szybciej niż zakładała gwarancja). Same samoloty również podlegają gwarancji. Ocenia Pani ekspercko zasadność zgłaszania takiej gwarancji, na podstawie wiedzy inżynierskiej oraz znajomości zapisów gwarancyjnych.
- wsparcie obszaru w organizowaniu oraz koordynowaniu szkoleń personelu;
Doradza Pani merytorycznie w zakresie wyboru programów szkoleń dla personelu technicznego, znając przepisy lotnicze oraz najlepsze praktyki jakie wykorzystuje się w obszarze zarządzania ciągłą zdatnością do lotu.
- wsparcie obszarów finansowych firmy w rozliczaniu i prowadzeniu rozliczeń dotyczących wydatków i kosztów w obszarze operacji technicznych;
Weryfikuje Pani budżet, ale tylko w zakresie wsadu merytorycznego do jego stworzenia dla Obszaru Operacji Technicznych, znając również realia i dane z rynku, weryfikuję czy budżet dotyczący naprawy technicznej samolotów nie odbiega od standardu rynkowego.
- wspomaganie działań Dyrektora Zarządzającego ds. Operacji Technicznych;
W zasadzie są to czynności wymienione we wcześniejszych punktach, czyli pomoc w zakresie przygotowania oraz wdrażania różnych projektów związanych z operacjami technicznymi.
W ramach wykonywanych usług nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.
Świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z oprogramowaniem.
Pytanie
Czy uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu świadczonych usług opisanych w stanie faktycznym, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani opinii, uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu świadczonych usług opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (...).
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie przewiduje wprost, iż osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy. Te warunki są spełnione w przypadku prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej.
Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze. Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Stosowne zgłoszenie zostało przez Panią złożone.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym;
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Z kolei zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W świetle natomiast art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Przedstawiła Pani następujące informacje:
1)prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG,
2)dokonała Pani wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
3)w odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 u.z.p.d,
4)przedmiotem Pani działalności gospodarczej są usługi sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) pod numerem 70.22.30 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
5)wykonywane usługi nie dotyczą usług doradztwa związanego z zarządzaniem,
6)świadczy Pani dla Zleceniodawcy usługi wspierające prace w obszarze operacji technicznych B.
Skoro wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia może Pani zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje wyłącznie: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, nie obejmuje zaś pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.0.
Zatem, uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu usług - sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko Pani jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
W odniesieniu do powołanych interpretacji zauważamy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podatników i nie mają zastosowania do sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right