Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.564.2024.2.AA
Wybór formy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 26 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 października 2024 r. (wpływ 4 października 2024 r.) oraz pismem, które wpłynęło 10 października 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W roku 1997 została kupiona w (…) była fabryka mebli, która przestała funkcjonować po upadku socjalizmu.
Obiekt był bardzo zniszczony, zaniedbany i zdewastowany. Jednym słowem: ruina.
Powoli doprowadzono budynki, budowle i teren do stanu używalności: np. nowe okna i drzwi, nowe pokrycie dachów, ocieplenia budynków, nowe bramy, kostka na placu itd.
Wyremontowane pomieszczenia (lokale użytkowe) zaczęli Państwo po 2005 roku sukcesywnie wynajmować.
Obecnie znajduje się na Państwa terenie: sklep budowlany, sklep z używanymi rzeczami, fitness, fryzjerka, masażystka, kantor, warsztat samochodowy, magazyn, transformator (…).
Nie ma i nigdy nie wynajmowano lokali mieszkalnych.
Przez ostatnie lata księgowi składali miesięcznie – Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu PIT-36.
08.03 tego roku, bez wcześniejszego uprzedzenia, księgowi poinformowali Państwa, że obecnie są Państwo na ryczałcie i tak są Państwo rozliczani.
Nie mogą Państwo wydatków wpisywać jako koszty, jedynie podatek VAT będzie rozliczany.
Jest to dla Państwa wielkie rozczarowanie i niezgodne z umowami, które zostały zawarte dużo wcześniej z Państwa Wynajmującymi.
Państwo ciągle inwestują, ulepszają, odnawiają i mają bardzo wysokie koszty, np.:
-podatek gminny od działalności gospodarczej i podatek gruntowy w roku 2024 wynosi: (…),- zł,
-zakupiony opał (pelety) 24 tony: (…),- zł,
-remont części dachu w tym roku: (…),- zł.
Za podatek od nieruchomości, energię elektryczną, opał i wodę płacą Państwo faktury w całości (przedpłata). Mają Państwo po jednym głównym liczniku na wodę i prąd. Państwa Wynajmujący (mają podliczniki) wpłacają stałą, miesięczną kwotę i na początku następnego roku są dokładnie rozliczani. Obecnie do refakturowanych kosztów, według księgowych, doliczany jest podatek 12,5% i to jest traktowane jako Państwa zysk. Dlaczego? Państwo nie pobierają od Wynajmujących 12,5% więcej za podatek, opał, wodę, czy prąd.
W tym roku planowano pomalować niektóre budynki i siatkę ogradzającą obiekt, co wiąże się oczywiście z dużymi kosztami.
Ale, mając koszty, nie wolno ich rozliczać?!
Czy muszą Państwo zrezygnować z tych inwestycji, które upiększyłyby teren i miasto?
Zawsze rozliczali się Państwo zgodnie z PIT-36. W dniu 24.02.2024 r. księgowi – bez Państwa wiedzy i wcześniejszego uzgodnienia – złożyli zeznanie roczne PIT-28. Poinformowali Państwa o tym dopiero 08.03.2024 r. Firmę prowadzi Pani od 1999 roku. Wszystkie dochody są i były dochodami z działalności gospodarczej. Chcieliby Państwo nadal rozliczać się według PIT-36, ponieważ obecnie nie można naliczyć żadnych kosztów, które są dla Państwa bardzo wysokie.
Z Krajowej Informacji Skarbowej otrzymali Państwo informację, że: cytat – „zasady opodatkowania określonych dochodów są uzależnione od ustalenia, z jakiego źródła przychodów podatnik uzyskuje konkretny przychód. Decyzję o kwalifikacji źródła przychodów podejmuje podatnik”.
Działalność gospodarcza – oznacza to działalność zarobkową, m.in. usługową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Kwestia opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach działalności zależy od formy opodatkowania, jaką wybierze podatnik.
Cytat: „w sytuacji, gdy najem dotyczy nieruchomości, która jest własnością firmową, nie ma innej możliwości niż rozliczanie go w działalności gospodarczej”.
Jest Pani osobą fizyczną, posiada NIP, rozlicza się z podatku VAT, według zasad działalności gospodarczej.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; jeśli nie – to jakiego kraju jest rezydentem?
Tak, posiada Pani.
Kto kupił byłą fabrykę mebli w (...) i kto w związku z tym jest właścicielem zakupionej nieruchomości, która jest wynajmowana?
Pani kupiła i Pani jest właścicielem.
Kto wynajmuje wyremontowane pomieszczenia (lokale użytkowe) – kto jest stroną zawartych umów najmu?
Pani.
Czy nieruchomości będące przedmiotem najmu są:
-składnikami majątku związanymi z wykonywaną przez Panią działalnością gospodarczą, czy
-stanowią jedynie składnik Pani majątku prywatnego i nie mają związku z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą?
Najem nieruchomości jest tylko i wyłącznie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
W jakiej formie prowadzi Pani działalność gospodarczą (np. w formie jednoosobowej działalność gospodarczej, w formie spółki – jakiej)?
Prowadzi Pani działalność gospodarczą w formie jednoosobowej.
Według jakiej formy są opodatkowywane Pani dochody/przychody z działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024?
Obecnie PIT-28 (podkreśla Pani, że Pani księgowi bez Pani wiedzy i zgody samowolnie zmienili formę rozliczania z PIT-36 na PIT-28).
Według jakiej formy były opodatkowane Pani dochody/przychody z działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023?
Od kilkunastu lat do roku 2022 była Pani rozliczana PIT-36. Pani rozliczenia za 2023 r. otrzymała Pani od księgowych dopiero w marcu 2024 r. Stwierdziła Pani, że za 2023 r. rozliczono Panią PIT-28, o czym nie została Pani poinformowana.
Co należy rozumieć przez sformułowanie: Nasi Wynajmujący opłacają miesięcznie podatek gruntowy, podatek od działalności, prąd, wodę i ogrzewanie. My płacimy obecnie za te pozycje (koszty przejściowe) dodatkowo 12,5% podatku dochodowego, w szczególności:
-co należy rozumieć pod pojęciem podatku od działalności, z jakiego tytułu jest on płacony i na kim ciąży obowiązek jego płacenia,
-z jakich przyczyn Pani płaci obecnie za tę pozycję – tj. podatek od działalności?
Otrzymuje Pani faktury za prąd, wodę, ogrzewanie itd. na cały obiekt, które musi Pani z góry zapłacić za wszystkich wynajmujących. Bezpośrednio.
Pozycja ta to podatek gminny od działalności i gruntu wszystkich wynajmujacych (w tym roku (...) PLN). Rónież podatek ten płaci Pani z góry w czterech ratach w roku za wszystkich wynajmujących.
Czy z umów najmu, o których mowa we wniosku, wynika, że to najemcy są zobowiązani do ponoszenia:
-podatku od nieruchomości,
-podatku gruntowego,
-kosztów opału/ogrzewania,
-opłat eksploatacyjnych wynikających ze zużycia wody i energii elektrycznej, odprowadzanych do dostawców energii i wody przez Panią
tak więc, czy z umów najmu wynika wprost, że ciężar ich ponoszenia spoczywa na najemcach?
Tak, z umów najmu wynika, że najemcy miesięcznie są zobowiązani do wpłacania zaliczek ww. kosztów i na początku następnego roku są dokładnie rozliczani. Faktury za wodę i prąd wysyłane są na Pani nazwisko, ponieważ ma Pani centralne liczniki (najemcy mają podliczniki). Dlatego rozliczanie tych kosztów jest możliwe tylko przez Panią. Pani prośba o bezpośrednie rozliczanie z wynajmującymi została przez (…) odrzucona. Podobnie przedstawia się sytuacja z podatkiem gminnym. Dlatego rozliczanie najemców bezpośrednio z ww. firmami jest niemożliwe.
Pytanie
Czy nie powinna Pani płacić podatku tylko od kwoty czynszu najmu (netto)?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, Pani poprzednia metoda rozliczania PIT-36 była zadowalająca w Pani sytuacji, ponieważ mogła Pani odliczyć ogromne koszty (inwestycje, naprawy, koszty przejściowe itp.) od Pani przychodu. Dzięki temu do tej pory uzyskiwała Pani prawdziwy dochód (przychód z najmu pomniejszony o wszystkie koszty (netto)). W przypadku PIT-28 wszystkie Pani koszty są liczone jako dochód, od którego płaci Pani 12,5% podatku dochodowego, chociaż nie stanowi to żadnego źródła Pani dochodu.
Pani zdaniem byłaby to prawdziwa procedura, ponieważ obecnie Pani płaci dodatkowe 12,5% podatku od każdej zapłaconej faktury kosztowej (prąd, woda, podatek gruntowy, podatek od działalności itd.).
To oznacza, że koszty, które zostały już opodatkowane, są opodatkowane ponownie?
Ponadto PIT-28 sugeruje, że ma Pani tylko dochód, ponieważ Pani koszty nie są w ogóle brane pod uwagę.
Jest Pani tą sytuacją bardzo załamana i chciałby Pani wrócić do rozliczania PIT-36. Przez wiele lat nie miała Pani żadnych zysków, ponieważ najpierw musiała Pani stworzyć interesujący dla najemców stan zakupionej ruiny. Wygenerowany dochód zawsze wracał do poprawy i udoskonalenia obiektu. Dopiero od 2023 roku zaczęła Pani osiągać zyski, które teraz są zabierane PIT-em 28.
Obecnie miesięczne rozliczanie nie jest zgodne z umowami, które Pani zawarła dużo wcześniej z Pani najemcami.
Pytanie oraz własne stanowisko wynikają z uzupełnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1).
Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatek zryczałtowany, o którym mowa w ust. 1, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na wynajmie nieruchomości, która od 2023 roku jest opodatkowana ryczałtem ewidencjonowanym. Z umów najmu wynika, że najemcy są zobowiązani do ponoszenia kosztów, o których mowa we wniosku, np. opłaty za prąd, wodę, ogrzewanie, podatek od gruntu, podatek od nieruchomości. Zgodnie z zapisami wynikającymi z umów najmu najemcy są miesięcznie zobowiązani do wpłacania zaliczek ww. kosztów i na początku następnego roku są dokładnie przez Panią rozliczani.
Pani wątpliwość budzi to, czy podstawą opodatkowania podatkiem zryczałtowanym jest tylko czynsz najmu czy także kwoty refakturowanych kosztów opisanych we wniosku.
W tym miejscu wskazuję, że umowa najmu została uregulowana w przepisach art. 659-692 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy – Kodeks cywilny:
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
W myśl art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego:
Czynsz ten może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju.
W ramach zobowiązania najemcy – strony umowy mogą postanowić, że koszty związane z eksploatacją przedmiotu najmu będą rozliczane odrębnie. Świadczenia takie mogą być rozliczane na podstawie tzw. refaktur, not obciążeniowych bądź w inny umówiony sposób.
Zarówno gdy wydatki z tytułu opłat eksploatacyjnych za media (np. prąd, wodę, ogrzewanie) czy np. koszty podatku od nieruchomości i podatku gruntowego są uwzględnione w kwocie czynszu, jak również w przypadku ich refakturowania odrębnie od czynszu, uzyskany przychód z tego tytułu zaliczany jest do przychodów z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dlatego też koszty czynszu i opłaty eksploatacyjne wynikające ze zużycia prądu, wody, ogrzewania oraz podatku od nieruchomości i podatku gruntowego, w przypadku ich refakturowania przy najmie opodatkowanym zryczałtowanym podatkiem dochodowym w ramach działalności gospodarczej, stanowią przychód z działalności gospodarczej i winna Pani odprowadzić od tego przychodu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Podsumowanie: podstawą opodatkowania zryczałtowanym podatkiem jest zarówno czynsz najmu, jak i kwota wynikająca z refakturowanych kosztów opisanych we wniosku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, z uwzględnieniem wskazanej we wniosku formy opodatkowania przychodów, w odniesieniu do zadanego pytania.
Ta interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej wyboru formy opodatkowania, ponieważ to zagadnienie nie było przedmiotem tego zapytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right