Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.12.2024.2.MCW

Podmiot zobowiązany do uiszczania opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów podlegających opłacie, nabytych krajowo oraz w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na rzecz kontrahenta prowadzącego sprzedaż detaliczną na terenie RP

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie obowiązku uiszczenia przez Państwa opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, nabytych przez Państwa krajowo oraz w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, na rzecz kontrahenta prowadzącego sprzedaż detaliczną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem  z dnia 3 października 2024 r. (data wpływu 3 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (…) zajmuje się hurtową dystrybucją (…) napojów [za napój uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji,  o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie (art. 12b ust. 1 u.z.p.) – dalej: „napoje”] i innych produktów do sklepów detalicznych. Spółka nie prowadzi sprzedaży detalicznej ani mieszanej (czyli jednocześnie sprzedaży detalicznej  i hurtowej).

(…) Spółka między innymi nabywa napoje podlegające opłacie od środków spożywczych, o której mowa w treści  art. 12a ust. 1 u.z.p. (dalej: „oplata cukrowa” lub „podatek cukrowy”), zarówno krajowo od polskich dostawców, jak i w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów  lub importu od zagranicznych dostawców.

Wnioskodawca przechowuje nabywane napoje podlegające opłacie cukrowej w swoim magazynie na terytorium kraju. Następnie, napoje podlegające podatkowi cukrowemu są sprzedawane do podmiotu, którego przedmiotem działalności (…) jest prowadzenie sieci sklepów (tj. punktów sprzedaży detalicznej) (…) na terytorium całego kraju, oferujących (…) napoje podlegające podatkowi cukrowemu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca, będąc podmiotem sprzedającym napoje  do punktów sprzedaży detalicznej, uiszcza podatek cukrowy od wprowadzanych napojów podlegających opłacie cukrowej na rynek krajowy.

Jednocześnie, jak niedawno ustalił Wnioskodawca, polscy dostawcy dostarczający napoje bezpośrednio do magazynu Wnioskodawcy - również uiszczają podatek cukrowy od napojów sprzedawanych na rzecz Spółki.

W efekcie, opłata cukrowa od napojów Wnioskodawcy sprzedawanych do punktów sprzedaży detalicznej jest uiszczana oraz wykazywana w informacji, o której mowa w art. 12g ust. 1 u.z.p. podwójnie - zarówno przez krajowych dostawców napojów dostarczanych do Wnioskodawcy jak i przez Spółkę na etapie dostarczania napojów do punktów sprzedaży detalicznej.

W świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka pragnie wyjaśnić swoje obowiązki dotyczące uiszczenia opłaty cukrowej w kontekście transakcji z polskimi dostawcami oraz dalszej sprzedaży napojów sprzedawcy detalicznemu. W szczególności Wnioskodawca chce upewnić się, czy to Spółka, a nie jej krajowi dostawcy - jest zobowiązana do zapłaty tej opłaty, oraz czy dostawcy powinni skorygować swoje wcześniejsze deklaracje podatkowe, jeśli Spółka zostanie uznana za podmiot odpowiedzialny za uiszczanie opłaty cukrowej od wprowadzanych napojów na rynek krajowy.

Wniosek uzupełnili Państwo m.in. o następujące informacje:

(…) W efekcie, Spółka pragnie wskazać, że używane we wniosku określenia: na terenie kraju, na terytorium kraju lub krajowo odnoszą się do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pytanie

1. Czy biorąc pod uwagę treść art. 12d ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12a u.z.p., Spółka jest podmiotem zobowiązanym do uiszczenia podatku cukrowego oraz wykazywania informacji w zakresie napojów podlegających opłacie cukrowej?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z treścią art. 12a ust. 1 u.z.p., wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008";

2) kofeiny lub tauryny;

- podlega opłacie.

Stosownie do treści art. 12a ust. 2 u.z.p., przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane  do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2 (tj. zamawiającego, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego), podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż  w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3, tj. w przypadku sprzedaży napojów podlegających opłacie do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną  i hurtową.

W myśl art. 12b ust. 1 u.z.p., za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób  w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się  co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Zgodnie z art. 12d ust. 1 u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2) zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Dodatkowo, jak wskazuje treść art. 12e ust. 3 u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty ciąży  na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Biorąc pod uwagę treść powyższych przepisów oraz zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w świetle art. 12d ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 12a u.z.p., Spółka jest zobowiązana do uiszczenia podatku cukrowego jako podmiot sprzedający napoje do punktów sprzedaży detalicznej.

Jak wcześniej wskazano, zgodnie z art. 12d ust. 1 u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty ciąży  m.in. na osobie prawnej będącej podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej. Sprzedaż detaliczna - w myśl przepisów u.z.p. - oznacza odpłatne zbywanie towarów konsumentom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub poza nim.

Ponadto, należy podkreślić, że obowiązek zapłaty opłaty cukrowej powstaje wyłącznie  w odniesieniu do napojów wprowadzonych na rynek krajowy. Wprowadzenie na rynek krajowy oznacza sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty  do pierwszego punktu sprzedaży detalicznej, sprzedaż detaliczną przez producenta, zamawiającego, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, lub sprzedaż napojów podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

W związku z powyższym, w przypadku sprzedaży przez Spółkę napojów podlegających opłacie od środków spożywczych istotne jest ustalenie, czy doszło, w rozumieniu u.z.p.,  do wprowadzenia napojów na rynek krajowy.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka sprzedaje napoje podmiotowi prowadzącemu sklepy zajmujące się sprzedażą detaliczną na terytorium kraju. W związku  z tym, w ocenie Wnioskodawcy, to właśnie Spółka spełnia warunki uznania jej za podmiot zobowiązany do zapłaty opłaty cukrowej, określone w rozdziale 3a u.z.p.

Podobne stanowisko znajduje także uzasadnienie we wcześniej wydanych interpretacjach indywidualnych, w szczególności w:

- w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDSB1-1.4019.1.2024.2.WK organ stwierdził, że „W związku z powyższym,  w przypadku sprzedaży przez Państwa napojów podlegających opłacie od środków spożywczych na rzecz kontrahentów, którzy nie prowadzą sprzedaży detalicznej, nie nastąpi wprowadzenie napojów na rynek krajowy, w myśl zacytowanych powyżej przepisów ustawy.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży napojów według przedstawionego przez Państwa schematu B, tj. na rzecz kontrahentów prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową,  nie będą Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty od środków spożywczych,  o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.”

- w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDSB1-1.4019.4.2024.3.MC organ stwierdził, że „Z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego wynika, że produkowane syropy są przez Państwa sprzedawane na rzecz podmiotu, który nie prowadzi sprzedaży detalicznej, ani sprzedaży mieszanej (jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej). W związku z powyższym nie są Państwo podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej oraz sprzedaży detalicznej i hurtowej. Skoro nie wprowadzają Państwo syropów na rynek krajowy, to nie są Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży produkowanych syropów o zawartości cukrów wynoszącej (…) g w przeliczeniu na 100 ml napoju.”

W podobnych stanach faktycznych organ administracji skarbowej stwierdził bowiem,  że w przypadku sprzedaży napojów podlegających opłacie od środków spożywczych na rzecz podmiotów prowadzących wyłącznie sprzedaż hurtową, nie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty opłaty cukrowej, ponieważ nie następuje wprowadzenie tych napojów na rynek krajowy w rozumieniu u.z.p.

W myśl wnioskowania a contrario, w sytuacji, gdy napoje są sprzedawane podmiotom prowadzącym sprzedaż detaliczną lub mieszaną (detaliczną i hurtową), dochodzi  do wprowadzenia napojów na rynek w rozumieniu u.z.p., co w konsekwencji rodzi obowiązek uiszczenia opłaty cukrowej.

Co istotne, należy zwrócić uwagę na charakter podatku cukrowego, który jest  m.in. jednofazowy, co oznacza, że w przypadku gdy od napojów podatek cukrowy został  już zapłacony, nie płaci się drugi raz tego podatku na innym etapie obrotu.

Powyższe Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają odpowiedzi na pytania dot. u.z.p.,  w szczególności:

- odpowiedź na pytanie dot. ustawy o zdrowiu publicznym, udzielone przez Mariusza Pogońskiego, Lex Omega, z dnia 11 lutego 2021 r., nr QA 1638164, w którym ekspert wskazał, że „Obie rodzaje opłat, których dotyczy pytanie są opłatami jednofazowymi,  tj. pobieranymi na jednym etapie obrotu. Oznacza to, że jeśli obowiązek poboru opłaty pojawił się na jednym z etapów obrotu to nie występuje ponownie na kolejnym etapie obrotu.”, oraz

- ogólne objaśnienia dotyczące podatku cukrowego ze strony biznes.gov.pl [„podatek cukrowy – kto ma obowiązek zapłaty” (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00252, data dostępu: 31.07.2024)] „Jeżeli sprzedajesz lub wprowadzasz na rynek napoje, od których opłata została już zapłacona wcześniej, nie musisz wykazywać tych napojów w informacji i płacić od nich opłaty.”

Innymi słowy, jak słusznie zauważają eksperci, podatek cukrowy jest opłatą jednofazową,  co oznacza, że jest pobierany tylko na jednym etapie obrotu. W praktyce oznacza  to, że jeśli obowiązek zapłaty podatku powstaje na jednym etapie obrotu , to nie może  on być naliczany także na innych etapach.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że zgodnie z treścią przepisów u.z.p., obowiązek zapłaty opłaty cukrowej nie może powstać na etapie wcześniejszym niż etap sprzedaży  do punktu sprzedaży detalicznej (lub do podmiotu prowadzącego sprzedaż mieszaną).

Przekładając powyższe na sytuację Wnioskodawcy, należy zatem uznać, że to właśnie Spółka jako podmiot dokonujący sprzedaży napojów do punktów sprzedaży detalicznej jest zobowiązana do zapłaty podatku cukrowego.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę jednofazowość tego podatku, żaden inny podmiot  w łańcuchu sprzedaży nie może być zobowiązany do jego uiszczenia w odniesieniu  do napojów, w stosunku do których do jego uiszczenia zobowiązany jest Wnioskodawca - nawet jeśli miałoby mieć to miejsce na wcześniejszym etapie obrotu.

Zgodnie z powyższymi ustaleniami, w przedstawionym stanie faktycznym, na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz wydawanych interpretacji indywidualnych, należy uznać, że Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku cukrowego od sprzedawanych napojów podlegających opłacie cukrowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie obowiązku uiszczenia  przez Państwa opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, nabytych przez Państwa krajowo oraz w drodze importu  lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, na rzecz kontrahenta prowadzącego sprzedaż detaliczną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

1)cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",

2)kofeiny lub tauryny

– podlega opłacie.

Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy:

przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1,

do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Jak stanowi art. 12a ust. 3 ustawy:

przez sprzedaż detaliczną, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287 oraz z 2021 r. poz.2105),

2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

- także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Natomiast w myśl art. 12b ust. 1 ustawy,

za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Zgodnie z art. 12d ust. 1 ustawy,

obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej: 1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;

2) zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Jak stanowi art. 12e ustawy:

1. Obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

(…)

3. Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Jak stanowi art. 12g ustawy:

1.Podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, są zobowiązane:

1) składać w postaci elektronicznej informację, opatrzoną podpisem kwalifikowanym, według wzoru, o którym mowa w ust. 3, organowi właściwemu w sprawie opłaty za pośrednictwem systemu informatycznego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,

2) obliczać i wpłacać opłatę

- w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja,  na rachunek organu właściwego w sprawie opłaty.

(…)

Z opisu stanu faktycznego wynika, że (…) Zajmują się Państwo hurtową dystrybucją (…) napojów i innych produktów do sklepów detalicznych.  Nie prowadzą Państwo sprzedaży detalicznej ani mieszanej (czyli jednocześnie sprzedaży detalicznej i hurtowej).

Wskazali Państwo, że w ramach działalności (…) na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nabywają Państwo napoje podlegające opłacie od środków spożywczych, o której mowa w treści art. 12a ust. 1 u.z.p. zarówno krajowo od polskich dostawców, jak i w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu  od zagranicznych dostawców.

Wyjaśnili Państwo, że wskazane powyżej napoje przechowują Państwo w swoim magazynie na terenie RP, a następnie sprzedają je Państwo na rzecz podmiotu, którego przedmiotem działalności jest prowadzenie sieci sklepów (tj. punktów sprzedaży detalicznej) (…) na terytorium całego kraju.

Państwa wątpliwość budzi, czy są Państwo zobowiązani do uiszczania opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, nabytych przez Państwa krajowo oraz w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, na rzecz kontrahenta prowadzącego sprzedaż detaliczną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a tym samym wykazywania informacji w zakresie napojów podlegających tej opłacie.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32, 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Z kolei, przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy należy rozumieć, sprzedaż napojów przez podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 ustawy, tj. sprzedaż napojów podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

Natomiast przez sprzedaż detaliczną w myśl powołanego wyżej art. 12a ust. 3 ustawy rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Obowiązek zapłaty opłaty, w myśl art. 12d ust. 1 pkt 1 ustawy, ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej m.in. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju.

Zgodnie z art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

W związku z powyższym, w przypadku sprzedaży przez Państwa napojów podlegających opłacie od środków spożywczych istotne jest ustalenie, czy doszło, w rozumieniu ustawy, do wprowadzenia napojów na rynek krajowy.

W analizowanej sprawie stwierdzić należy, że sprzedaż przez Państwa napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz podmiotu prowadzącego sieć sklepów (tj. punktów sprzedaży detalicznej) na terenie RP, stanowi ich wprowadzenie na rynek krajowy w myśl zacytowanych powyżej przepisów ustawy. W konsekwencji, dokonując sprzedaży napojów podlegających opłacie od środków spożywczych są Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy. Tym samym ciąży na Państwu również obowiązek składania informacji określonej w art. 12g ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie obowiązku uiszczenia przez Państwa opłaty od środków spożywczych z tytułu sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, nabytych przez Państwa krajowo oraz w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, na rzecz kontrahenta prowadzącego sprzedaż detaliczną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że wydawane interpretacje dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia  w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o treści niniejszego rozstrzygnięcia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję

ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności,  które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...)

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00