Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 11 września 2024 r., sygn. II SA/Go 299/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Asesor WSA Kamila Karwatowicz po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 11 września 2024 r. sprawy ze skargi M Sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] r., znak: [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2024 r. nr [...], po rozpatrzeniu odwołania M. Sp. z o.o. w [...] od decyzji Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w [...] (dalej jako - NUCS) nr [...] z [...] stycznia 2024 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w kwocie [...] zł za wykonywanie przewozu drogowego odpadów bez oznakowania środka transportu, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1, art. 77 § 1, art. 80 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572, dalej jako - kpa), art. 89 ust. 1 pkt 3, art. 92a) ust. 1, ust. 7 w związku z art. 4 pkt 22 lit. v, art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 2201, dalej jako - u.t.d.) i Lp. 4.8 załącznika nr 3 do niniejszej ustawy, art. 24 ust. 1, ust. 6, ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2023 r., poz. 1587, dalej jako - u.o.), § 10 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów (Dz.U. z 2016 r., poz. 1742), Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (dalej jako - DIAS) utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że w dniu [...] lipca 2023 r. o godz. 13:30 na TTOC [...], funkcjonariusze Służby Celno - Skarbowej przeprowadzili kontrolę ciągnika samochodowego marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą marki [...] o nr rej. [...], którym realizowany był przewóz drogowy z Litwy do Niemiec. Kierujący zestawem pojazdów okazał do kontroli między innymi: wypis z licencji nr [...] na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy, udzielonej firmie M. Sp. z o.o., ul. [...],[...], Międzynarodowy Samochodowy List Przewozowy CMR nr [...] z [...].06.2023 r., dowody rejestracyjne ciągnika oraz naczepy, załącznik VII z [...].06.2022 r. (dokument dotyczący przemieszczania odpadów zgodnie z art. 3 ust. 2 i 4 rozporządzenia (DE) 1013/2006 z dnia 14 czerwca 2006 r. Według dokumentów okazanych przez kierowcę zadeklarowano przewóz odpadów klasyfikowanych do kodu [...] (mieszanina odpadów papieru zmieszanego/makulatura) o masie 24520 kg. W toku czynności kontrolnych funkcjonariusze celno-skarbowi stwierdzili, że przewoźnik – M. Sp. z o.o. wykonuje transgraniczny transport odpadów bez wymaganego, na podstawie art. 24 ust. 6 i 7 u.o. oznakowania środka transportu białą tablicą z napisem "ODPADY" lub literą "A", w widocznym miejscu z przodu pojazdu, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów. W związku z powyższym funkcjonariusze sporządzili protokół kontroli nr [...] wraz z załącznikiem, w którym wykazano naruszenie polegające na wykonywaniu przewozu drogowego odpadów przez transportującego odpady bez oznakowania środków transportu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 7 u.o. Kierowca w uwagach do protokołu oświadczył, że "nie wiedział że potrzebne są oznaczenia literą "A", nie wniósł zastrzeżeń do protokołu i go podpisał.