Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 7 marca 2024 r., sygn. II SA/Sz 946/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Wojciechowska Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Asesor WSA Joanna Świerzko-Bukowska (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Aneta Ciesielska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 marca 2024 r. sprawy ze skargi R. B. i J. R. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 26 września 2023 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 26 lipca 2023 r. nr 428000-COP3.48.271.2022.AE Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie, działając na podstawie art. 92a ust. 1 i ust. 7, art. 93 ust. 1 oraz Lp. 4.8 załącznika 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 ze zm., dalej: "u.t.d."), art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 699 ze zm., dalej: "u.o.o."), rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1742, dalej: "rozporządzenie") nałożył na R. B. i J. R. (dalej: "skarżący") karę pieniężną w wysokości 10 000 zł za wykonywanie przewozu drogowego odpadów bez oznakowania środków transportu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 7 u.o.o.
Po rozpatrzeniu odwołania R. B. i J. R. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie (dalej: "organ odwoławczy") decyzją z dnia 26 września 2023 r. nr 3201-IOA.4802.8.2023 utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji.
Organ odwoławczy przedstawiając stan faktyczny w sprawie wskazał, że w dniu 14 września 2022 r. funkcjonariusze Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie przeprowadzili kontrolę przewozu drogowego. Kontrola miała miejsce na drodze krajowej DK23 w B.. Funkcjonariusze skontrolowali zespół pojazdów składający się z ciągnika samochodowego marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] oraz naczepy o numerze rejestracyjnym [...] Z okazanego przez kierowcę wypisu licencji nr [...] wynikało, że uprawnia ona skarżących, do wykonywania międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy. Kierujący pojazdem przedstawił do kontroli także m.in.: załącznik VII do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów, zatytułowany "Informacja dołączona do przemieszczanych odpadów zgodnie z art. 3 ust. 2 i 4". Z dokumentu tego wynikało, że przedmiotem przewozu są odpady z papieru (makulatura), klasyfikowane do kodu 15 01 01 (B 3020). Kontrolujący stwierdzili, że środek przewozowy (ciągnik siodłowy) nie posiadał oznakowania wymaganego podczas przewozu odpadów w transporcie międzynarodowym. Z przeprowadzonej kontroli funkcjonariusze sporządzili protokół, w którym wskazali naruszenie opisane pod Lp. 4.8 załącznika nr 3 do u.t.d., tj. wykonywanie przewozu drogowego odpadów przez transportującego odpady bez oznakowania środków transportu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 7 u.o.o. Kierowca podpisał protokół i nie wniósł do niego zastrzeżeń.