Oprocentowanie nadpłaty podatku zryczałtowanego a zgodność z prawem unijnym - Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2024 r., sygn. II FSK 1268/21
Podatnik ma prawo do oprocentowania nadpłaty podatku wynikającej z przepisów krajowych niezgodnych z prawem unijnym, za cały okres, w którym był pozbawiony możliwości korzystania z kapitału, niezależnie od 30-dniowego terminu wskazanego w krajowych przepisach Ordynacji podatkowej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia WSA (del.) Alicja Polańska, Protokolant Oktawian Nogaj, po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skarg kasacyjnych Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie i E. Inc. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 maja 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 145/21 w sprawie ze skargi E. Inc. z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 17 listopada 2020 r. nr 1401-IOD-4.4100.21.2020.7.EŁ w przedmiocie oprocentowania nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych za lata 2012-2016 1) oddala skargi kasacyjne, 2) odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 25 maja 2021 r., III SA/Wa 145/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi E. Inc. z siedzibą w S. (dalej: "skarżący", "strona", "spółka") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z 17 listopada 2020 r. w przedmiocie oprocentowania nadpłat zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, uchylił zaskarżoną decyzję oraz zasądził od organu na rzecz strony kwotę 26 540 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
2. Jak wskazano w uzasadnieniu orzeczenia, spór w sprawie dotyczy odmowy wypłaty oprocentowania nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych za okres wskazany we wniosku z 28 grudnia 2017 r. do dnia zwrotu nadpłaty stwierdzonej decyzją organu pierwszej instancji z 7 lipca 2020 r. W ocenie strony ma ona prawo do oprocentowania nadpłaty przyznanej ww. decyzją, które liczone powinno być od dnia poboru podatku do dnia jego faktycznego zwrotu a przepisy prawa krajowego regulujące kwestię oprocentowania nadpłaty są niezgodne z prawem wspólnotowym. Natomiast zdaniem organu skoro nadpłata stwierdzona zaskarżoną decyzją powstała w wyniku orzeczenia Trybunały Sprawiedliwości UE z 10 kwietnia 2014 r. C-190/12 a wniosek o jej zwrot został złożony po upływie 30 dni od publikacji ww. orzeczenia w Dzienniku Urzędowym UE to właściwym jest zastosowanie w sprawie art 78 § 5 pkt 2, a nie art. 78 § 5 pkt 1 lub art. 78 § 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm., dalej: "o.p.").