Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.281.2024.3.PJ
W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej działki zabudowanej będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym jak wynika z opisu spawy prowadził Pan jako Komornik Sądowy udokumentowane działania, które zgodnie z Pana wskazaniem, nie doprowadziły – na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od likwidatora spółki dłużnej – do uzyskania tych informacji. W związku z powyższym w odniesieniu do dostawy działki znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. należy przyjąć, że warunki zastosowania zwolnienia nie są spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od likwidatora spółki dłużnej, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do ww. dostawy zwolnienia od podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości wpłynął 26 czerwca 2024 r. Uzupełnił go Pan pismem z 29 sierpnia 2024 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy postępowania egzekucyjnego oznaczonego sygnaturą akt (...), w której zajęta została nieruchomość należącą do dłużnika X., dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi księgę wieczystą o nr (...).
Nieruchomość podlegać ma sprzedaży w drodze publicznej licytacji, zaś komornik sądowy nie posiada wiedzy czy jej sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Komornik sądowy:
- nie posiada wiedzy czy dłużnikowi X. przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości,
- nie posiada wiedzy czy w stosunku do nieruchomości były ponoszone nakłady na jej ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30 % wartości początkowej,
- nie posiada wiedzy kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie,
- nie posiada wiedzy czy nieruchomość była wykorzystywana przez dłużnika przez cały okres posiadania działalności zwolnionej lub opodatkowanej VAT.
Komornik przedstawia poniżej działania jakie podjął celem ustalenia czy podatek VAT jest należny:
- wezwanie do udzielenia informacji likwidatora spółki (...)
- wniosek do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
[W załączeniu umieścił Pan odpis wniosku i wezwania]
W odpowiedzi na wezwanie likwidator (...) odpowiedziała, iż dłużnik nie jest zarejestrowany obecnie jako podatnik VAT, ponadto nie posiada wiedzy:
- odnośnie korzystania przez dłużnika z odliczenia podatku VAT od zakupu nieruchomości,
- czy sprzedaż nieruchomości powinna być opodatkowana VAT i czy ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług,
- czy w dacie zakupu dłużnik był podatnikiem VAT.
Likwidator oświadczył iż nie posiada dokumentacji za okres nabycia nieruchomości.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej zawiadomił zaś iż dłużnik był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od (...) 2000 r. zaś (...) 2018 r. spółka została wykreślona z urzędu z rejestru czynnych podatników VAT.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan ponadto, że:
1) Nieruchomość objęta wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. nieruchomość dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze KW (...) składa się z jednej działki ewidencyjnej nr Y. o powierzchni (...) ha oznaczonej w ewidencji gruntów jako użytek B-RIIIa oraz N - nieużytki.
Nieruchomość zabudowana jest obiektami do hodowli drobiu - 10 kurnikami oraz zabudową towarzyszącą.
2) Opis obiektów usytuowanych na nieruchomości
Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków na działce nr Y. zlokalizowane są:
1. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
2. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
3. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
4. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
5. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
6. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
7. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
8. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
9. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
10. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
11. budynek gospodarczy - (budynek warsztatowy), (...),
12. budynek niemieszkalny (budynek hydroforni), ,
13. budynek gospodarczy (budynek socjalno-biurowy),
14. budynek gospodarczy (budynek gosp. na odpady) ,
15. budynek niemieszkalny (budynek trafostacji),
16. budynek niemieszkalny (budynek portierni/wagi).
Ponadto na przedmiotowej nieruchomości znajdują się: wiata stalowa przy budynku warsztatowym, silosy betonowe (dwu i cztero-komorowe), podziemne zbiorniki na gnojowicę, zbiorniki na gnojowicę naziemne usytuowane za dużymi kurnikami, 2 studnie głębinowe.
3) uwarunkowania planistyczne
Na podstawie informacji uzyskanej z Urzędu Gminy (...) (pismo z dnia (...) 2020 r.) ustalono, iż:
- dla fragmentu działki nr Y., położonej w (...), obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w (…) zgodnie z którym przeznacza się go pod teren rolniczy z zakazem zabudowy (oznaczony w planie symbolem 48.R);
- zgodnie z obowiązującym Studium (...) dla działki o nr Y., położonej w (...), widnieją następujące zapisy:
- strefy funkcjonalno-przestrzenne:
- wierzchowinowa - obejmująca obszar południo-zachodniej części gminy pagórków morenowych,
- kierunki rozwoju zabudowy:
- tereny rozwoju zabudowy przemysłowej i magazynowej i składowej, rzemiosła i usług uciążliwych oraz środków produkcji rolnej,
- rolnicza przestrzeń produkcyjna:
- rolnictwo wielkoobszarowe o strukturze wynikającej z przekształceń dawnych państwowych gospodarstw rolnych,
- przyrodnicze cechy i struktury przyrodniczo-techniczne istotne dla funkcjonowania środowiska:
- lokalne korytarze ekologiczne istotne dla funkcjonowania środowiska (stanowią wzmocnienie osnowy ekologicznej gminy - silne powiązania wewnętrzne i zewnętrzne). Wskazane zachowanie ciągłości przestrzennej.
- na teren działki nr Y. nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
- dnia (...) 2014 r. Rada (...) w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (…). Jednakże prace nad zmiana przedmiotowego dokumentu zostały wstrzymane.
4) W odpowiedzi na wniosek Szef Krajowej Administracji Skarbowej, dnia 18 stycznia 2024 r. poinformował, iż dłużnik: X. była czynnym podatnikiem od towarów i usług od (...) 2000 r. Natomiast (...) 2018 r. została wykreślona z urzędu z rejestru czynnych podatników VAT
5) Działania podjęte przez Komornika Sądowego, które nie doprowadziły do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18 zwolnień od podatku, o których mowa w art. 18 zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a ustawy o podatku od towarów i usług:
a) wezwanie do udzielenia informacji likwidatora (...) spółki dłużnej.
W odpowiedzi na wezwanie likwidator (...) odpowiedział, iż nie jest zarejestrowany obecnie jako podatnik VAT. Ponadto nie posiada wiedzy na pozostałe zadane pytania, tj:
- czy dłużnik skorzystał z odliczenia podatku VAT od zakupu nieruchomości opisanej w Księdze Wieczystej nr (...),
- czy sprzedaż nieruchomości opisanej w Księdze Wieczystej nr (...), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), a w szczególności czy miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 2, 3, 9 i 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług,
- w dacie zakupu nieruchomości opisanej w Księdze Wieczystej nr (...) dłużnik był podatnikiem podatku od towarów i usług.
b) wniosek do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
W odpowiedzi na wezwanie Szef Krajowej Administracji Skarbowej poinformował, iż dłużnik: Y. był czynnym podatnikiem od towarów i usług od (...) 2000 r. Natomiast (...) 2018 r. została wykreślona z urzędu z rejestru czynnych podatników VAT, zaś na pozostałe pytanie, tj:
- czy sprzedaż nieruchomości opisanej w Księdze Wieczystej nr (...), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), a w szczególności czy miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.
- w dacie zakupu nieruchomości opisanej w Księdze Wieczystej nr (...), dłużnik był podatnikiem podatku od towarów i usług.
w związku z brakiem w aktach sprawy szczegółowych informacji nie może udzielić odpowiedzi.
Pana pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu)
Czy sprzedaż w drodze publicznej licytacji komorniczej nieruchomości zabudowanej, składającej się z jednej działki ewidencyjnej nr Y. o powierzchni (...) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
W myśl art. 43 ust 21 ustawy o podatku od towarów i usług jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych, o których mowa w art. 18 nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9 -10a przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione. Zgodnie bowiem z art. 18 ustawy organy egzekucyjne - komornicy sądowi wykonujący czynności w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy dokonanej w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika.
Na zasadzie paragrafu 22 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne, w przypadku sprzedaży towarów wystawiają w imieniu dłużnika i na jego rachunek faktury potwierdzające dokonanie sprzedaży tych towarów. Przepis art. 18 wprowadza szczególna regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie podatnika. Dzieje się tak w sytuacji, gdy w toku postępowania nie ustalono, że dłużnikowi przysługiwało zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Mowa o zwolnieniu dotyczącym wszystkich towarów, w tym nieruchomości, przy nabyciu których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan egzekucję przeciwko X., z nieruchomości składającej się z jednej działki ewidencyjnej nr Y. Nieruchomość jest zabudowana obiektami do hodowli drobiu – 10 kurnikami oraz zabudową towarzyszącą. Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków na działce nr Y. zlokalizowane są:
1. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
2. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
3. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
4. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
5. budynek gospodarczy - (duży kurnik),
6. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
7. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
8. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
9. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
10. budynek gospodarczy - (mały kurnik),
11. budynek gospodarczy - (budynek warsztatowy), (...),
12. budynek niemieszkalny (budynek hydroforni), ,
13. budynek gospodarczy (budynek socjalno-biurowy),
14. budynek gospodarczy (budynek gosp. na odpady) ,
15. budynek niemieszkalny (budynek trafostacji),
16. budynek niemieszkalny (budynek portierni/wagi).
Ponadto na przedmiotowej nieruchomości znajdują się: wiata stalowa przy budynku warsztatowym, silosy betonowe (dwu i cztero-komorowe), podziemne zbiorniki na gnojowicę, zbiorniki na gnojowicę naziemne usytuowane za dużymi kurnikami, 2 studnie głębinowe.
Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy sprzedaż ww. nieruchomości (zabudowanej działki nr Y.) w drodze licytacji komorniczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W pierwszej kolejności, należy ponownie wskazać, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji komorniczej (działka nr Y. zabudowana obiektami do hodowli drobiu – 10 kurnikami oraz zabudową towarzyszącą) stanowi majątek spółki jawnej, a więc jest (była) wykorzystywana przez dłużnika w działalności gospodarczej.
W konsekwencji, sprzedaż zajętej nieruchomości będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a dłużnika z tytułu tej transakcji należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, przedmiotowa sprzedaż będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Przy czym, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
Jeżeli dostawa nie spełnia kryteriów do zwolnienia określonego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w następnej kolejności konieczne jest przeanalizowanie podstaw do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
Podał Pan, że działania podjęte przez Komornika Sądowego, nie doprowadziły do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów – o której mowa w art. 18 – zwolnień od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy w ramach prowadzonego postępowania egzekucyjnego wzywał Pan likwidatora spółki dłużnej do udzielenia informacji. W odpowiedzi na wezwanie likwidator odpowiedziała, że spółka nie jest zarejestrowana obecnie jako podatnik VAT, ponadto nie posiada wiedzy:
- odnośnie korzystania przez dłużnika z odliczenia podatku VAT od zakupu nieruchomości,
- czy sprzedaż nieruchomości powinna być opodatkowana VAT i czy ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług,
- czy w dacie zakupu dłużnik był podatnikiem VAT.
Likwidator oświadczyła, iż nie posiada dokumentacji za okres nabycia nieruchomości.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej zawiadomił zaś iż dłużnik był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od (...) 2000 r. zaś (...) 2018 r. spółka została wykreślona z urzędu z rejestru czynnych podatników VAT.
W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej działki nr Y. zabudowanej obiektami do hodowli drobiu – 10 kurnikami oraz zabudową towarzyszącą, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym jak wynika z opisu spawy prowadził Pan jako Komornik Sądowy udokumentowane działania, które zgodnie z Pana wskazaniem, nie doprowadziły – na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od likwidatora spółki dłużnej – do uzyskania tych informacji.
W związku z powyższym w odniesieniu do dostawy działki nr Y. zabudowanej obiektami do hodowli drobiu – 10 kurnikami oraz zabudową towarzyszącą, znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. należy przyjąć, że warunki zastosowania zwolnienia nie są spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od likwidatora spółki dłużnej, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do ww. dostawy zwolnienia od podatku VAT.
Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie była przedmiotem interpretacji.
W konsekwencji, sprzedaż działki nr Y. zabudowanej obiektami do hodowli drobiu – 10 kurnikami oraz zabudową towarzyszącą, będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki.
Tym samym Pana stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.