Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. VIII SA/Wa 699/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Justyna Mazur, Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Fularski, Sędzia WSA Cezary Kosterna (sprawozdawca), , Protokolant starszy sekretarz sądowy Karolina Sikora, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2024 r. w Radomiu sprawy ze skargi Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w R. na interpretację indywidulną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w R. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w R. (Skarżąca, Wnioskodawca lub Policja) wniosła skargę na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z 25 sierpnia 2023 r. znak {...}
w przedmiocie podatku od towarów i usług, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej Organ lub Dyrektor KIS).
Skarżąca wnioskiem z 12 czerwca 2023 r., uzupełnionym pismem 8 sierpnia 2023 r. zwróciła się do Dyrektora KIS o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023r., poz. 1570 ze zm. - dalej ustawa VAT), zadając pytanie jak należy traktować działania Komendy Wojewódzkiej Policji
z siedzibą w R. dotyczące realizacji czynności holowania i parkowania pojazdów zatrzymanych jako dowody rzeczowe w postępowaniach karnych, w ramach pomocy prawnej świadczonej innym jednostkom Policji - czy jako działalność z zakresu działań statutowych, które nie podlegają ustawie VAT, czy jako działalność gospodarczą
i wystawiać refaktury na inne jednostki Policji w celu uzyskania zwrotu poniesionych kosztów. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Policji wskazała, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zadania ustawowe Policji określa ustawa o Policji, a Komendant jest dysponentem środków budżetowych III stopnia. Każda jednostka Policji to odrębny dysponent środków budżetowych i odrębny podatnik podatku VAT. Zwrócono uwagę, że usługi holowania i parkowania zabezpieczonych pojazdów wykonywane są przez podwykonawców (podmioty zewnętrzne - gospodarcze funkcjonujące na rynku), którym Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w R. zleca wykonanie czynności i za które reguluje należności. Zwrócono przy tym uwagę, że czynności objęte zapytaniem o wydanie interpretacji indywidualnej mające charakter pomocy prawnej wykonywane są na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o Policji (Dz. U. z 2023 r., poz. 171 ze zm. - dalej ustawa o Policji) oraz na podstawie art. 298, art. 311 § 2 i art. 325a § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm. - dalej Kodeks postępowania karnego lub kpk) oraz przepisów Zarządzenia nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 lutego 2017 r. w sprawie niektórych form, organizacji i ewidencji czynności dochodzeniowo-śledczych Policji oraz przechowywania przez Policję dowodów rzeczowych uzyskanych w postępowaniu karnym (Dz. Urz. KGP z 2017 r., poz. 9