Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.610.2024.2.DJD
Określenie stawki ryczałtu - PKWiU 62.09.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2024 r. (wpływ 18 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Działalność gospodarczą założył Pan w październiku 2021 r. i prowadził aż do 1 stycznia 2024 r., kiedy to została zawieszona. Następnie, wznowił Pan działalność … lutego 2024 r. w celu nawiązania współpracy z nowym Klientem. Działalność dotychczas opodatkowana była zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wniosek odnosi się do pobierania przychodu z tytułu obejmowanego stanowiska Project Manager od 2021 r. do 2024 r. i obejmuje też zdarzenia przyszłe, gdyż zamierza Pan dalej stosować formę opodatkowania działalności gospodarczej - ryczałt ewidencjonowany, stosując art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Głównym przedmiotem Pana działalności gospodarczej jest pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, określona kodem PKD 62.09.Z. Klasyfikacja ta w całości odpowiada Pana obowiązkom, który świadczy usługi na podstawie umowy o świadczenie usług z … lutego 2024 r., jako Project Manager.
Usługi świadczone przez Pana to:
- tworzenie koncepcji narzędzia do migracji domen;
- projektowanie narzędzia umożliwiającego przełączenie się z jednej domeny do drugiej w przedsiębiorstwie z sektora energetycznego;
- spotkania z członkami zespołu Klienta w celu zebrania informacji na temat obecnego procesu, wymagań i ograniczeń oraz analizy problemów, z którymi mierzy się Klient (usługi zarządzania projektem);
- zaprojektowanie dedykowanego narzędzia adresującego zagadnienia powstałe w ramach konsultacji z Klientem.
Wszystkie wymienione wyżej usługi są sklasyfikowane wg PKWiU 62.09 i związane są z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych do migracji domen, w szczególności w zakresie sektora energetycznego. Usługi te nie są i nie będą w przyszłości związane z programowaniem oraz rozwojem oprogramowania.
W 2024 r. spodziewany przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro, (tj. 8 569 000 zł, wg kursu euro ogłoszonego przez NBP na dzień 30 lipca 2024 r. wynoszącego 4,2845 zł/euro (tabela NBP Nr 147/A/NBP/2024).
Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776). W szczególności, nie wykonywał Pan, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy.
Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl. art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określoną przez rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.).
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że dla celów działalności gospodarczej obecnie prowadzi Pan ewidencję przychodów. Jest to wymagana dokumentacja dla podatników opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan we wniosku o wpis do CEiDG, tj. w dniu założenia w październiku 2021 r. Kontynuuje Pan tę formę opodatkowania po wznowieniu działalności …lutego 2024 r., zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Opis wykonywanych przez Pana czynności jest następujący:
1)Tworzenie koncepcji narzędzia do migracji domen - czynności polegają na prowadzeniu prac zespołu, zbieraniu wymagań od klienta, kontroli budżetu i harmonogramu, raportowaniu dla klienta, zarządzaniu ryzykiem oraz zarządzaniu eskalacjami. Dotyczą zbierania wymagań i tworzenia propozycji dla klienta. Analizuje Pan obecne systemy klienta, identyfikuje potrzeby i wymagania biznesowe oraz techniczne. Zakres obejmuje analizę obecnych systemów klienta, analizę danych dostarczonych przez klienta oraz ocenę możliwości dostępnych na rynku. Efektem czynności jest raport obejmujący harmonogram i budżet, który następnie podlega akceptacji klienta. Dzięki Pana rekomendacjom klient może dostosować się do globalnych standardów spółki. Opracowuje Pan koncepcje narzędzi umożliwiających efektywną migrację domen w przedsiębiorstwach z sektora energetycznego. Efektem jest szczegółowy dokument koncepcyjny, który stanowi podstawę do dalszych działań projektowych i wdrożeniowych.
2)Projektowanie narzędzia umożliwiającego przełączenie się z jednej domeny do drugiej - czynności te polegają na prowadzeniu prac zespołu, zbieraniu wymagań od klienta, kontroli budżetu i harmonogramu, raportowaniu dla klienta, zarządzaniu ryzykiem oraz zarządzaniu eskalacjami. Dotyczą one zbierania wymagań i tworzenia propozycji dla klienta. Analizuje Pan obecne systemy klienta, identyfikuję potrzeby i wymagania biznesowe oraz techniczne. Zakres obejmuje analizę obecnych systemów klienta, analizę danych dostarczonych przez klienta oraz ocenę możliwości dostępnych na rynku. Efektem czynności jest raport obejmujący harmonogram i budżet, który następnie podlega akceptacji klienta. Dzięki Pana rekomendacjom klient może dostosować się do globalnych standardów spółki. Opracowuje Pan koncepcje narzędzi umożliwiających przełączanie domen w przedsiębiorstwach z sektora energetycznego. Efektem jest szczegółowy dokument koncepcyjny, który stanowi podstawię do dalszych działań projektowych i wdrożeniowych. Obejmuje to stworzenie planu migracji, określenie niezbędnych zasobów i procedur. Efektem Pana pracy jest kompleksowy projekt migracji domeny, który może być wykorzystany przez zespół IT klienta.
3)Spotkania z członkami zespołu klienta (usługi zarządzania projektem) - czynności te polegają na prowadzeniu prac zespołu, zbieraniu wymagań od klienta, kontroli budżetu i harmonogramu, raportowaniu dla klienta, zarządzaniu ryzykiem oraz zarządzaniu eskalacjami. Dotyczą zbierania wymagań i tworzenia propozycji dla klienta. Analizuje Pan obecne systemy klienta, identyfikuje potrzeby i wymagania biznesowe oraz techniczne. Organizuje i prowadzi Pan spotkania z zespołem klienta w celu zebrania informacji o obecnych procesach, wymaganiach i ograniczeniach. Analizuje Pan problemy, z którymi mierzy się klient, i opracowuje strategie ich rozwiązania. Zakres obejmuje analizę obecnych systemów klienta, analizę danych dostarczonych przez klienta oraz ocenę możliwości dostępnych na rynku. Efektem czynności jest raport zawierający wnioski ze spotkań z członkami zespołu klienta wraz z rekomendacjami pozwalającymi na efektywne zarządzanie projektem. Dzięki Pana rekomendacjom klient może dostosować się do globalnych standardów spółki. Opracowuje Pan też koncepcje narzędzi umożliwiających efektywne zarządzanie projektami w przedsiębiorstwach z sektora energetycznego.
4)Zaprojektowanie dedykowanego narzędzia adresującego zagadnienia klienta - czynności te polegają na prowadzeniu prac zespołu, zbieraniu wymagań od klienta, kontroli budżetu i harmonogramu, raportowaniu dla klienta, zarządzaniu ryzykiem oraz zarządzaniu eskalacjami. Dotyczą zbierania wymagań i tworzenia propozycji dla klienta. Analizuje Pan obecne systemy klienta, identyfikuje potrzeby i wymagania biznesowe oraz techniczne. Zakres obejmuje analizę obecnych systemów klienta, analizę danych dostarczonych przez klienta oraz ocenę możliwości dostępnych na rynku. Na podstawie zebranych informacji projektuje Pan dedykowane narzędzie lub rozwiązanie technologiczne, które odpowiada na specyficzne potrzeby klienta. Tworzy Pan szczegółową specyfikację funkcjonalną. Efektem czynności jest dokumentacja projektowa, którą klient może wykorzystać do implementacji rozwiązania. Opracowuje Pan koncepcje narzędzi umożliwiających efektywną migrację domen w przedsiębiorstwach z sektora energetycznego. Efektem jest szczegółowy dokument koncepcyjny, który stanowi podstawię do dalszych działań projektowych i wdrożeniowych.
Charakter czynności:
·analiza potrzeb i wymagań klienta,
·projektowanie koncepcji i rozwiązań technologicznych,
·zarządzanie projektem i koordynacja działań zespołu,
·tworzenie dokumentacji projektowej i raportów.
Efekt dla klienta:
·optymalizacja procesów migracji domen,
·rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb,
·usprawnienie działania systemów informatycznych.
W ramach świadczonych usług nie zajmuje się Pan projektowaniem, rozwojem, ani wdrażaniem oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci. Pana działalność skupia się na projektowaniu koncepcji i rozwiązań technicznych oraz zarządzaniu projektami w obszarze migracji domen. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), ani usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie zarządzania i nie są sklasyfikowane w tych grupowaniach PKWiU. W ramach świadczenia usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Nie zajmuje się Pan doradztwem dotyczącym wymagań i zaopatrzenia w oprogramowanie, ani systemami zabezpieczającymi. Pana usługi koncentrują się na projektowaniu koncepcji migracji domen i zarządzaniu projektami w tym zakresie. Nie zajmuje się Pan programowaniem, rozwojem, ani wdrażaniem oprogramowania, a także nie świadczy Pan usług doradczych w zakresie zarządzania, czy oprogramowania. Pana działalność mieści się w ramach usług opodatkowanych ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pana zleceniodawcami są przedsiębiorstwa z sektora energetycznego oraz inne firmy poszukujące specjalistycznych usług w zakresie migracji domen i zarządzania projektami informatycznymi. Nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu żadnej spółki, dla której świadczy usługi. Nie pełni Pan żadnych obowiązków w spółkach będących Pana klientami.
Pytanie
Czy przychody z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług, jako Project Manager, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, przychód z działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem narzędzia do migracji domen w sektorze energetycznym, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.09, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawka ryczałtu wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W tym miejscu pamiętać należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ww. ustawy. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Nie świadczy Pan usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy. Świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. Są to wyłącznie usługi projektowania narzędzi do migracji domen, a w szczególności usługi konsultacyjne.
Idąc dalej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są usługami firm centralnych (head office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Świadczone przez Pana usługi nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.
Podobną argumentację można znaleźć w innych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji Nr 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD.
Na chwilę obecną wszystkie świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi objęte są grupowaniem PKWiU 62.09.
Nie istnieją także przesłanki wykluczające Pana z wyboru ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania działalności gospodarczej:
•w 2024 r. przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy i nie przekracza w chwili obecnej kwoty 2 000 000 euro,
•usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie zostały wymienione jako wyłączone z możliwości korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Ponadto, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) cytowanej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że wznowił Pan wykonywanie działalności gospodarczej od lutego 2024 r., bowiem nawiązał współpracę z nowym klientem. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność ta jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a do celów działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, określona kodem PKD 62.09.Z. Klasyfikacja ta w całości odpowiada Pana obowiązkom, które świadczy Pan na podstawie umowy o świadczenie usług, jako Project Manager. Świadczone przez Pana usługi polegają na:
- tworzeniu koncepcji narzędzia do migracji domen;
- projektowaniu narzędzia umożliwiającego przełączenie się z jednej domeny do drugiej w przedsiębiorstwie z sektora energetycznego;
- spotkaniach z członkami zespołu klienta w celu zebrania informacji na temat obecnego procesu, wymagań i ograniczeń oraz analizy problemów, z którymi mierzy się klient (usługi zarządzania projektem);
- zaprojektowaniu dedykowanego narzędzia adresującego zagadnienia powstałe w ramach konsultacji z klientem.
Wszystkie wymienione wyżej usługi są sklasyfikowane wg PKWiU 62.09 i związane są z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych do migracji domen, w szczególności w zakresie sektora energetycznego. Pana działalność skupia się na projektowaniu koncepcji i rozwiązań technicznych oraz zarządzaniu projektami w obszarze migracji domen. Ponadto, szczegółowo opisał Pan wszystkie świadczone na rzecz klienta usługi. W ramach świadczenia usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Nie zajmuje się Pan doradztwem dotyczącym wymagań i zaopatrzenia w oprogramowanie, ani systemami zabezpieczającymi. Pana usługi koncentrują się na projektowaniu koncepcji migracji domen i zarządzaniu projektami w tym zakresie. Nie zajmuje się Pan programowaniem, rozwojem, ani wdrażaniem oprogramowania, a także nie świadczy Pan usług doradczych w zakresie zarządzania, czy oprogramowania.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.09 - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Obejmuje ona grupowania:
·62.09.10.0 - Usługi instalowania komputerów i urządzeń peryferyjnych. Grupowanie to nie obejmuje usług instalowania komputerów dużej mocy i podobnych, sklasyfikowanych w 33.20.39.0.
·62.09.20.0 - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane
Grupowanie PKWiU 62.09.20.0 obejmuje natomiast:
·usługi odzyskiwania danych, tj. ratowania danych klienta z uszkodzonego lub niestabilnego dysku twardego lub innego nośnika do przechowywania danych oraz wykonywania duplikatów oprogramowania w oddzielnych miejscach, umożliwiających klientowi przemieszczenie wykwalifikowanego personelu w celu podjęcia i wykonywania rutynowych operacji komputerowych w takich przypadkach jak: pożar lub powódź;
·usługi instalowania oprogramowania;
·pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Grupowanie to nie obejmuje:
·usług w zakresie oprogramowania, sklasyfikowanych w 62.01.1,
·usług konsultacyjnych w zakresie sprzętu komputerowego, sklasyfikowanych w 62.02,
·usług w zakresie przetwarzania danych i hostingu, sklasyfikowanych w 63.11.1.
Zwracam w tym miejscu uwagę, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów m. in. ze świadczenia usług instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Zatem, w grupowaniu tym (Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane), wyłącznie usługi w zakresie instalowania oprogramowania objęte są 12% stawką ryczałtu ewidencjonowanego.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku po jego uzupełnieniu stwierdzić należy, że skoro osiąga Pan przychody ze świadczenia usług objętych klasyfikacją PKWiU 62.09 - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych oraz nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług w zakresie instalowania oprogramowania, to przychody uzyskiwane z ww. usług podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec przy tym należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Reasumując, uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej przychody ze świadczenia wskazanych we wniosku usług, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.09, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stawką właściwą dla przychodów z działalności usługowej.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.09). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji zaznaczam, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).