Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.610.2024.2.MM
Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 23 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 września 2024 r. (wpływ 27 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem przeważającym jest PKD: 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Dodatkowymi PKD są:
1)43.33.Z Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian;
2)43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych;
3)81.21.Z Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych;
4)95.24.Z Naprawa i konserwacja mebli i wyposażenia domowego.
Wnioskodawca zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca od 5 stycznia 2016 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i w ramach tejże działalności, tj. 5 stycznia 2016 r. do chwili obecnej (oraz w przyszłości) świadczy oraz zamierza świadczyć na rzecz firmy (…) (dalej jako Zleceniodawca) m.in. usługi pośrednictwa handlowego, polegającego na kontakcie z ewentualnymi kontrahentami (klientami) w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów (klientów) biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę (tj. potencjalnymi klientami są salony fryzjerskie, sklepy i hurtownie fryzjerskie), utrzymywaniu dobrych stosunków z pozyskanymi kontrahentami (klientami).
Powyższe usługi obejmują i będą obejmować w szczególności następujące czynności:
-zbieranie zamówień (telefonicznie, e-mailowo) od klientów Zleceniodawcy i wysyłanie je do Zleceniodawcy drogą e-mailową,
-podtrzymywanie relacji handlowych z klientami Zleceniodawcy w sposób bezpośredni (wizyta u klienta) bądź elektroniczny, zdalny (telefon),
-przedstawianie ofert, aktualnych promocji na produkty i usługi Zleceniodawcy,
-nawiązywanie nowych relacji handlowych w postaci pozyskiwania nowych klientów dla Zleceniodawcy,
-realizowanie planów sprzedażowych ustalanych przez Zleceniodawcę.
Nadto czynności te nie były i nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez Zleceniodawcę. Wnioskodawca sam analizuje rynek, poszukując nowych potencjalnych klientów (kontrahentów Zleceniodawcy) oraz zajmuje się obsługą dotychczas pozyskanych.
Ponadto w trakcie świadczenia ww. czynności w ramach umowy o współpracę Wnioskodawca:
-świadczy wyłącznie usługi na rzecz Zleceniodawcy opisane powyżej;
-nie podpisuje żadnych dokumentów w imieniu Zleceniodawcy;
-nie łączą go ze Zleceniodawcą żadne inne umowy, nie jest w żaden sposób powiązany ze Zleceniodawcą (kapitałowo, osobowo);
-nie prowadzi fizycznej sprzedaży towarów;
-nie nabywa żadnych towarów od Zleceniodawcy celem ich dalszej odsprzedaży;
-nie zawiera żadnych umów handlowych w imieniu Zleceniodawcy z klientami, pełni rolę wyłącznie pośrednika, świadcząc usługi na rzecz Zleceniodawcy, tj. zbiera i przekazuje zamówienie klientów, zaś całą obsługą, wysyłką tego zamówienia zajmuje się firma Zleceniodawcy.
Za wyżej wymienione czynności Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w formie stałej ryczałtowej oraz wynagrodzenie prowizyjne (premiowe) za zrealizowane wyniki sprzedażowe, które jest uzależnione od wartości zamówień klientów złożonych u Zleceniodawcy za pośrednictwem Wnioskodawcy (umowa zawierana jest pomiędzy klientem a Zleceniodawcą).
W latach 2016-2020 Wnioskodawca rozliczał się na zasadach ogólnych, prowadzając podatkową księgę przychodów i rozchodów. Od 2021 r. do chwili obecnej Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania ryczałtem, tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i zamierza ją kontynuować w latach następnych. Dokonał on stosownej zmiany formy opodatkowania poprzez złożenie oświadczenia właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego za pośrednictwem CEIDG dnia 22.12.2020 r.
Wnioskodawca dnia 11 marca 2024 r. wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) o następującej treści:
„Proszę o ustalenie PKWiU poniżej opisanej usługi. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach tejże działalności mam podpisaną umowę o świadczenie usług z Zleceniodawcą. W ramach tejże umowy zobowiązuję się do świadczenia usług na rzecz Zleceniodawcy za wynagrodzeniem na warunkach określonych w umowie. Zleceniodawca to firma, z którą łączy mnie umowa o współpracę w zakresie wykonywania usług pośrednictwa handlowego, polegającego na:
-kontakcie się z ewentualnymi kontrahentami (klientami) w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy,
-wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów (klientów) biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę (tj. potencjalnymi klientami są salony fryzjerskie, sklepy i hurtownie fryzjerskie),
-utrzymywaniu dobrych stosunków z pozyskanymi kontrahentami (klientami).
Usługi te obejmują w szczególności następujące czynności:
-zbieranie zamówień (telefonicznie, e-mailowo) od klientów Zleceniodawcy i wysyłanie je do Zleceniodawcy drogą e-mailową,
-podtrzymywanie relacji handlowych z klientami Zleceniodawcy w sposób bezpośredni (wizyta u klienta) bądź elektroniczny, zdalny (telefon),
-przedstawianie ofert, aktualnych promocji na produkty i usługi Zleceniodawcy,
-nawiązywanie nowych relacji handlowych w postaci pozyskiwania nowych klientów dla Zleceniodawcy,
-realizowanie planów sprzedażowych ustalanych przez Zleceniodawcę.
Ponadto w trakcie świadczenia w/w czynności w ramach umowy o współpracę:
-świadczę wyłącznie usługi na rzecz Zleceniodawcy opisane powyżej;
-nie podpisuję żadnych dokumentów w imieniu Zleceniodawcy;
-nie łączą mnie z Zleceniodawcą żadne inne umowy;
-nie jestem w żaden sposób powiązany z Zleceniodawcą;
-nie prowadzę fizycznej sprzedaży towarów;
-nie nabywam żadnych towarów od Zleceniodawcy celem ich dalszej odsprzedaży;
-nie zawieram żadnych umów handlowych w imieniu Zleceniodawcy z klientami, pełnię rolę wyłącznie pośrednika, świadcząc usługi na rzecz Zleceniodawcy, tj. zbieram i przekazuję zamówienie klientów, zaś całą obsługą, wysyłką tego zamówienia zajmuje się firma Zleceniodawcy.
Za wyżej wymienione czynności otrzymuję wynagrodzenie w formie stałej ryczałtowej oraz wynagrodzenie prowizyjne (premiowe) za zrealizowane wyniki sprzedażowe, które jest uzależnione od wartości zamówień klientów za moim pośrednictwem u Zleceniodawcy (umowa zawierana jest pomiędzy klientem a Zleceniodawcą). Wniosek o wydanie został złożony na potrzeby ustalenia właściwej stawki podatku zryczałtowanego, tj. określenie klasyfikacji PKWiU 2015 dla celów podatku dochodowego”.
W odpowiedzi na wniosek dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. sprawy (…), Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego informuje, że „wymienione usługi pośrednictwa handlowego, polegającego na kontaktowaniu się z ewentualnymi kontrahentami (klientami) w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów (klientów) biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę, utrzymywaniu dobrych stosunków z pozyskanymi kontrahentami (klientami), obejmujące:
-zbieranie zamówień (telefonicznie, e-mailowo) od klientów Zleceniodawcy i wysyłanie je do Zleceniodawcy drogą e-mailową,
-podtrzymywanie relacji handlowych z klientami Zleceniodawcy w sposób bezpośredni (wizyta u klienta) bądź elektroniczny, zdalny (telefon),
-przedstawianie ofert, aktualnych promocji na produkty i usługi Zleceniodawcy,
-nawiązywanie nowych relacji handlowych w postaci pozyskiwania nowych klientów dla Zleceniodawcy,
-realizowanie planów sprzedażowych ustalanych przez Zleceniodawcę bez fizycznej sprzedaży i bez podpisywania umów we własnym imieniu,
mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Powyższy zakres oraz charakter usług w ramach zawartej umowy jest niezmienny od 5 stycznia 2021 roku i trwa nadal. W okresie tym zmianie ulegała tylko wartość wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług.
Wniosek dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego w okresie od dnia 1.01.2021 r. do dnia 31.12.2023 r. w zakresie właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
-zdarzenia przyszłego w okresie od dnia złożenia wniosku, tj. za rok 2024 r. i lata następne w zakresie właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca poza prowadzeniem działalności gospodarczej, uzyskuje i będzie uzyskiwać przychody z tytułu najmu rozliczane w ramach najmu prywatnego (opodatkowane również w formie ryczałtu). Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nadto przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w latach 2020-2023 (wniosek dotyczy opodatkowania za lata 2021-2024) limitu wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytania
1.Czy przychód ze świadczenia usług opisanych we wniosku za lata 2021, 2022 oraz 2023 będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
2.Czy przychód ze świadczenia usług opisanych we wniosku w roku 2024 i latach następnych będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego czynności (tożsame co do obu pytań) w ramach umowy mają wyłącznie charakter usługowy oraz stanowią kompleksową usługę świadczoną na rzecz Zleceniodawcy. W zakresie wykonywanej działalności gospodarczej nie miały i nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nadto Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 tejże ustawy.
W konsekwencji uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody w opisanym powyżej stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 i finalnie winny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ust. 1 (przychodów z działalności usługowej).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) – mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują i nie będą występowały negatywne przesłanki wynikające z art. 8 cytowanej ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Opisał Pan też, na czym polegają świadczone przez Pana usługi. Od 2021 r. jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a wartość Pana przychodów w latach 2020-2023 nie przekroczyła 2 000 000 Euro.
Na podstawie opisu sprawy oraz powołanych przepisów wskazuję, że przychody z tytułu działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, za lata 2021, 2022 oraz 2023 ma zastosowanie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Również do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, w roku 2024 i latach następnych – przy założeniu, że nie przekroczy Pan wartości przychodów, o której mowa art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – będzie miała zastosowanie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie informuję, że dokumenty dołączone do wniosku nie są przedmiotem oceny. Zwracam uwagę na fakt, że interpretacja indywidualna stanowi ocenę Pana stanowiska dokonaną na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Dlatego też załączone dokumenty nie podlegały analizie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).