Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.460.2024.2.AP

Opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2024 r. (wpływ18 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną i od 11 marca 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aktualnie Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Na takiej formie opodatkowania jest Pan od stycznia 2023 r. do nadal. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie: pośrednictwo przy transferach piłkarzy, doradztwo transferowe dla klubów i piłkarzy, doradztwo transferowe dla innych agencji menedżerskich/współpraca, sporządzanie raportów scoutingowych dla klubów – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie, wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub, przed podjęciem finalnej decyzji odnośnie zatrudnienia danego piłkarza.

Aktualnie nie przewiduje Pan aby świadczyć na rzecz swoich klientów innych usług. Wymienione usługi mają charakter usług mieszanych i nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu wynikającej z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponieważ miał Pan wątpliwości w zakresie klasyfikacji świadczonych prze Pana usług, wystąpił Pan z zapytaniem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. W odpowiedzi na Pana wniosek, otrzymał Pan w sierpniu 2024 r. odpowiedź, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi:

- pośrednictwo przy transferach piłkarzy,

- doradztwo transferowe dla klubów i piłkarzy,

- doradztwo transferowe dla innych agencji menedżerskich/współpraca,

- sporządzanie raportów scoutingowych dla klubów – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub, przed podjęciem finalnej decyzji odnośnie zatrudnienia danego piłkarza

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Kod PKD 74.90.Z „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” – zgłoszony do CEiDG od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej do nadal. Są to faktycznie wykonywane przez Pana usługi i innych usług Pan nie wykonuje i nie wykonywał.

W 2023 r. oraz w 2024 r. mógł Pan dokonać wyboru formy opodatkowania jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bowiem spełniał Pan warunki, o których mowa w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do opodatkowania swojej dzielności gospodarczej w formie ryczałtu oraz nie zachodziły przesłanki z art. 8 ww. ustawy wykluczające wybór opodatkowania w formie ryczałtu. Pana działalność nie jest działalnością mieszczącą się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie osiąga Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł przychodów oraz nie planuje Pan w 2024 r. osiągać innych dochodów.

W piśmie z 17 września 2024 r. (wpływ 18 września 2024 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że złożony wniosek dotyczy lat 2023 i 2024 oraz udzielił następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

2.Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana czynności w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0? We wniosku wskazał Pan, że:

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie:

- pośrednictwo przy transferach piłkarzy

- doradztwo transferowe dla klubów i piłkarzy

- doradztwo transferowe dla innych agencji menedżerskich/współpraca

- sporządzanie raportów scoutingowych dla klubów – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub, przed podjęciem finalnej decyzji odnośnie zatrudnienia danego piłkarza.

Prosiłem – w odniesieniu do każdej z ww. czynności – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

·na czym one polegają,

·czego dotyczą, jaki jest ich zakres,

·co jest ich efektem.

Odpowiedź: Wykonywane przez Pana czynności w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 to:

- pośrednictwo przy transferach piłkarzy

a) polega na – jest Pan pośrednikiem w znalezieniu klubu dla piłkarzy oraz pośrednikiem w znalezienie piłkarzy dla klubów. To znaczy – reprezentuje Pan bądź piłkarzy (wtedy szuka Pan dla nich klubów), bądź kluby (wtedy szuka Pan dla nich piłkarzy) i wykonuje Pan powierzone przez nich zadania jako pośrednik;

b) czego dotyczą, jaki jest ich zakres – jeśli jest Pan wynajęty przez piłkarza – szuka Pan dla niego klubu (miejsca pracy), proponuje Pan go pośród różnych klubów piłkarskich i przeprowadza proces negocjacyjny potencjalnego kontraktu dla niego (wynagrodzenie, długość, bonusy itd.). Jeśli jest Pan wynajęty przez klub – szuka Pan dla nich określonych profili piłkarzy i w ich imieniu negocjuje Pan z adekwatnymi kandydatami kontrakt (wynagrodzenie, długość, bonusy itd.);

c) co jest ich efektem – podpisanie kontraktu przez zawodnika z klubem.

Jest to najczęściej wykonywana przez Pana czynność i główna czynność jaką zajmuje się agent piłkarski.

- doradztwo transferowe dla klubów i piłkarzy

a)polega na – zdarza się, że kluby piłkarskie proszą o doradzenie im w pewnych kwestiach sportowych/transferowych i wydanie swojej opinii na dany temat;

b)czego dotyczą, jaki jest ich zakres – wydania opinii pozytywnej/negatywnej nt. potencjalnego transferu do klubu (ściągnięcia zawodnika przez klub);

c)co jest ich efektem – przybliżenie bądź oddalenie klubu od podpisania kontraktu z danym zawodnikiem.

Bardzo sporadyczna usługa w Pana działalności.

- doradztwo transferowe dla innych agencji menedżerskich/współpraca

a) polega na – pośrednicy piłkarscy często ze sobą współpracują – przykładowo przy przejściu z klubu X w Anglii do klubu Y w Polsce brało udział dwóch pośredników – jeden reprezentował piłkarza, który przechodził pomiędzy tymi klubami, a drugi reprezentował klub pozyskujący Y z Polski;

b) czego dotyczą, jaki jest ich zakres – współpracy przy danym transferze dwóch różnych podmiotów, aby sfinalizować transfer;

c) co jest ich efektem – wspólnie przeprowadzony transfer i podpisanie przez zawodnika kontraktu w danym klubie.

Sporadyczna usługa, czyli rozliczenie z partnerem udziału w transakcji.

- sporządzanie raportów scoutingowych dla klubów – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub, przed podjęciem finalnej decyzji odnośnie zatrudnienia danego piłkarza

a) polega na – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub;

b) czego dotyczą, jaki jest ich zakres – wypisanie wszystkich danych i statystyk oraz wad i zalet zawodnika i próba przeanalizowania umiejętności zawodnika oraz próba oszacowania możliwego rozwoju zawodnika w przyszłości oraz porównanie go do zawodników będących już w klubie;

c) co jest ich efektem – przybliżenie się do podpisania kontraktu z danym zawodnikiem (w przypadku raportu pozytywnego), bądź oddalenie się od podpisania kontraktu z danym zawodnikiem (w przypadku raportu negatywnego).

Obecnie dla Pana usługa ciągła dla jednego podmiotu (raz na miesiąc).

Pytanie

Czy przychody z usług, wyżej wymienionych, działalności mieszczącej się w PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0) może Pan rozliczać – zgodnie ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – z zastosowaniem stawki podatku 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody jakie Pan uzyskuje ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0), w Pana opinii, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Pana usługi nie miały i nie będą miały charakteru usług wymienionych w poszczególnych przepisach art. 12 ustawy, za wyjątkiem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy – w stosunku do których stosuje się stawkę 8,5%.

Stosownie do zapisów art. 6 ust. 1 zd. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W 2023 r. oraz w 2024 r. mógł Pan dokonać wyboru formy opodatkowania jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bowiem spełniał Pan warunki, o których mowa w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do opodatkowania swojej dzielności gospodarczej w formie ryczałtu oraz nie zachodziły przesłanki z art. 8 ww. ustawy wykluczające wybór opodatkowania w formie ryczałtu.

Pana działalność nie jest działalnością mieszczącą się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pana działalność jest działalnością usługową. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego, świadczone przez Pana usługi zostały zaklasyfikowane w PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” i kwalifikują się do kodu PKD 74.90. Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Wymienione w stanie faktycznym usługi są usługami, które faktycznie Pan świadczył i świadczy nadal. Mając powyższe na uwadze, usługi opisane we wniosku z wykonywanej działalności nie są związane bezpośrednio z usługami finansowymi, zarządczymi, marketingowymi – tylko dotyczą:

- pośrednictwa przy transferach piłkarzy,

- doradztwa transferowego dla klubów i piłkarzy,

- doradztwa transferowego dla innych agencji menedżerskich/współpraca,

- sporządzania raportów scoutingowych dla klubów – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub, przed podjęciem finalnej decyzji odnośnie zatrudnienia danego piłkarza.

Mając powyższe na uwadze zasadne jest, w Pana opinii, zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od stycznia 2023 r. Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie: pośrednictwa przy transferach piłkarzy, doradztwa transferowego dla klubów i piłkarzy, doradztwa transferowego dla innych agencji menedżerskich/współpraca, sporządzania raportów scoutingowych dla klubów – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie, wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub, przed podjęciem finalnej decyzji odnośnie zatrudnienia danego piłkarza. Przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0„Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Złożony przez Pana wniosek dotyczy lat 2023 i 2024, w których w odniesieniu do Pana, zostały zachowane warunki określone w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie zachodziły przesłanki z art. 8 ww. ustawy wykluczające wybór opodatkowania w formie ryczałtu. Pana działalność nie jest działalnością mieszczącą się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie osiąga Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł przychodów, a także nie planuje Pan w 2024 r. osiągać innych dochodów. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług wymienionych we wniosku sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 były/są opodatkowane w 2023 r. i 2024 r. stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00