Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 261/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie, Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 21 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 09 stycznia 2024 r. nr SKO.4117.668.2023 w przedmiocie dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy K. z dnia 24 stycznia 2023 r., znak [...].
Uzasadnienie
Wójt Gminy K. decyzją z 24 stycznia 2023 r. nr [...] wydaną na podstawie art. 2 ust. 1, ust. 3 – 3d i ust. 16, art. 3 ust. 2 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 141 ze zm.) oraz art. 104 i art. 107 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odmówił A. K. (dalej jako strona lub skarżąca) przyznania dodatku węglowego. W uzasadnieniu decyzji organ ten przywołał unormowania prawne normujące zasady przyznawania przedmiotowego dodatku, jak również przedstawił sytuację faktyczną występującą w tej sprawie. W tej części uzasadnienia podkreślono, że na wskazany adres został przyznany dodatek węglowy z uwagi na wcześniejszy wniosek. Następnie organ ten przybliżył ustalenia poczynione w ramach wizji lokalnej przeprowadzonej w przedmiotowym lokalu. Przeprowadzony wywiad środowiskowy potwierdził fakt, że w budynku zamieszkiwanym przez stronę zamieszkują dwie rodziny w dwóch odrębnych lokalach. Z uwagi na brak podjęcia działań zmierzających do wykazania legitymowania się odrębnymi numerami porządkowymi i samodzielności lokali odmówiono przyznania wnioskowanego dodatku.
Z powyższą decyzją nie zgodziła się strona, która wniosła odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie. W odwołaniu tym wyraziła swoje niezadowolenie z otrzymanej decyzji i wskazała na błędną interpretację ustawy jak również podniesiono naruszenie przepisów postępowania administracyjnego, w tym oparcie rozstrzygnięcia o niewłaściwie ustalony stan faktyczny. W uzasadnieniu wniesionego odwołania strona podniosła, że w sprawie tej nie może budzić wątpliwości, że pod jednym adresem prowadzone są dwa gospodarstwa domowe zamieszkujące odrębne lokale mieszkalne, które są wyodrębnione, natomiast mają one wspólne źródło ogrzewania. W ocenie odwołującej się obowiązujące regulacje prawne dają podstawę dla przyznania wnioskowanego świadczenia. W odwołaniu tym odwołano się także do stanowisk prezentowanych w orzecznictwie sądów administracyjnych.