Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 436/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant starszy sekretarz sądowy Sylwia Chodorowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi A. D. na czynność Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie opłaty za przechowywanie broni i amunicji oddala skargę.
Uzasadnienie
Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie (dalej: "Komendant") pismem z dn. 21 marca 2024 r. nr rej. [...], doręczonym 27 marca 2024 r., wezwał A.D. do wniesienia opłaty za przechowywanie broni i amunicji w depozycie Policji w wysokości 4791,60 zł za depozyt 22 jednostek broni palnej w okresie od 22.12.2023 r. do 31.03.2024 r. (90 dni x 22 szt. x 2,42 zł = 4791,60 zł), płatną w terminie 14 dni od dnia odebrania wezwania.
Jednocześnie organ poinformował, że wezwanie zostało skierowane na podstawie § 11 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad deponowania i niszczenia broni i amunicji w depozycie Policji, Żandarmerii Wojskowej lub organu celnego oraz stawki odpłatności za ich przechowywanie w depozycie (Dz. U. Nr 152 poz. 1609, dalej jako: "rozporządzenie z 9 czerwca 2004 r."). Organ wyjaśnił, że okres przechowywania broni i amunicji obejmuje od 22 grudnia 2022 r. do 21 marca 2024 r., zaś opłata została ustalona za okres od 22 grudnia 2023 r. do 21 marca 2024 r.
Skargę na powyższą czynność, po wcześniejszym wezwaniu Komendanta do usunięcia naruszenia prawa, złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie A.D. (dalej jako: "skarżąca") wnosząc o uchylenie w całości skierowanego do niej wezwania. Podniosła, że przytoczona w wezwaniu podstawa prawna dotyczy jedynie ustalania wysokości takiej opłaty nie przesądzając natomiast kto winien ją ponosić. Przytoczyła treść art. 23 ust. 1 pkt. 2 Ustawy o broni i amunicji (dalej jako: "ustawa o broni") wyjaśniając, że jako osoba, która utraciła prawo do posiadania broni [...], nie zdeponowała broni w trybie określonym w art. 22 ust. 3 ustawy o broni, dlatego nie może pokrywać kosztów z tym depozytem związanych.