Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 14 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Sz 332/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska (spr.) Asesor WSA Krzysztof Szydłowski Protokolant starszy inspektor sądowy Katarzyna Skrzetuska-Gajos po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi R. Spółka z o.o. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 29 lutego 2024 r. nr SKO.4177.2872.2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za odbieranie odpadów komunalnych bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Mirosławca z dnia 11 października 2023 r., nr GKS.6232.5.2022.KC, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie na rzecz skarżącej R. Spółka z o.o. w W. kwotę 7417 (siedem tysięcy czterysta siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 11 października 2023 r., na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775), dalej jako "k.p.a." oraz art. 9x ust. 1 pkt 1, art. 9b ust. 1 i 2, art. 9 zb ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1469), dalej jako "u.c.p.g.", Burmistrz M. , po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego wszczętego z urzędu, nałożył na przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych na terenie Gminy M. , działającego pod nazwą: R. Sp. z o.o. z siedzibą w W., dalej jako "strona", "skarżąca", karę pieniężną w wysokości [...] zł, za odbieranie odpadów komunalnych bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej, w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Stwierdził również brak przesłanek do odstąpienia od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ I instancji wyjaśnił, że ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, iż w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. J. M. Polska S.A. w K. (właściciel nieruchomości położnej przy ul. [...] w M.), posiadała umowę na odbiór odpadów komunalnych, zawartą w dniu 1 czerwca 2020 r. z R. W.. Przedmiotem umowy było świadczenie i organizacja usług związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów oraz kompleksowa organizacja systemu odbioru odpadów komunalnych wytwarzanych w punktach handlowych funkcjonujących pod marką B. w tym m.in. ze sklepu położonego przy ul. [...] w M.. Zgodnie z § 1 ww. umowy świadczona usługa obejmować miała m.in.: