Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.297.2024.3.AG
Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami: z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 20 czerwca 2024 r.) oraz z 10 lipca 2024 r. (wpływ 10 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
W ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi własne strony internetowe, które są jego własnością intelektualną. W ramach działań zarobkowych wyszukuje w sieci różne programy partnerskie do produktów bądź usług powiązanych z tematem danej strony, do programów przystępuje poprzez rejestrację na stronie.
Wnioskodawca nie posiada z tymi podmiotami umowy ani zapewnionego wynagrodzenia. Do programów partnerskich przeważnie może dołączyć każdy, w tym również osoba prywatna. Użytkownik otrzymuje materiały reklamowe najczęściej w postaci kodu rabatowego, linku polecającego bądź baneru graficznego. W ramach programu partnerskiego Wnioskodawca umieszcza dobrowolnie materiały reklamowe przykładowo w postaci linku z kodem polecającym we wpisie blogowym, który opisuje dany produkt bądź usługę. W przypadku zakupu przez czytelnika strony Wnioskodawcy towaru bądź usługi z jego linku polecającego, Wnioskodawca otrzymuje prowizje w postaci ustalonej dla użytkowników programu partnerskiego prowizji procentowej.
Zgromadzone środki znajdują się na dedykowanym koncie użytkownika i są możliwe do wypłaty po osiągnięciu ustalonego w regulaminie programu partnerskiego minimalnego progu wypłaty, np. 200 zł. W przypadku osiągnięcia ustalonego minimalnego limitu, Wnioskodawca zgłasza chęć wypłaty wystawiając fakturę VAT.
Działania Wnioskodawcy zostały przypisane przez Główny Urząd Statystyczny w Łodzi do numeru PKWiU 63.12.20.0 „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”.
W skład tych powyższych działań wchodzi:
- ustalanie samodzielnie miejsca pojawienia się danej reklamy na własnej stronie internetowej w ramach programów partnerskich,
- najem powierzchni reklamowych, tzn. udostępnianie wirtualnej powierzchni w postaci strony internetowej do wyświetlania określonych treści (najczęściej reklamowych).
Ponadto w uzupełnieniach wniosku z 20 czerwca 2024 r. i 10 lipca 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez odpowiedzi na zadane w wezwaniu organu pytania o treści:
1. Czy, a jeśli tak to kiedy złożył/złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Wniosek do CEIDG Wnioskodawca złożył dnia (…) maja 2023 r. i w tym wniosku zaznaczył, że wybiera ryczałt jako formę opodatkowania.
2. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Działalność Wnioskodawcy jest działalnością typowo usługową.
3. Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan/będzie Pan uzyskiwał inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź: Aktualnie Wnioskodawca nie otrzymuje/nie planuje otrzymywać dochodów poza działalnością gospodarczą.
4. Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana są/będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, w działalności Wnioskodawcy zachowane są warunki wynikające z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5. Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, w odniesieniu do działalności Wnioskodawcy nie występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto prosimy aby doprecyzował Pan okoliczności sprawy dotyczące Pana działalności w programach partnerskich. Należy szczegółowo opisać charakter tych czynności, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. W szczególności należy uwzględnić informacje w powyższym zakresie, które zawarł Pan we własnym stanowisku w sprawie.
Odpowiedź: Jako właściciel stron internetowych, Wnioskodawca ma grono odbiorców i przestrzeń do tworzenia różnych testów bądź wyrażania swojej opinii. Korzystając z różnych usług, można dołączyć do programów partnerskich, które są dostępne zarówno dla osób prywatnych, jak i przedsiębiorców.
W przypadku dołączenia do takiego programu partnerskiego akceptuje się wyłącznie regulamin i nie podpisuje się bezpośredniej umowy na świadczenie usługi reklamowej.
Użytkownik najczęściej otrzymuje kod rabatowy dla swoich poleconych bądź specjalny link. Przeważnie skorzystanie z tego linku/kodu, generuje dla klienta końcowego korzyści np. w postaci 10% rabatu na korzystanie z usługi. Dołączenie do programu nie narzuca działań i można nigdy nie wykorzystać wspomnianego kodu/linku.
Dołączenie do programu nie gwarantuje również żadnych zarobków, wynagrodzenie jest wyłącznie prowizyjne i nalicza się na danym koncie partnerskim po skorzystaniu z usługi przez klienta docelowego. Osoba do otrzymania wynagrodzenia musi najczęściej spełnić warunek minimalnej kwoty wypłaty np. 200 zł. Wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie faktury VAT.
Działalność w programie partnerskim z uwagi na brak umowy nie ma określonego zakresu, można polecić produkt znajomym, wspomnieć o tym na forum, czy na przykład w mediach społecznościowych. Przesłany komunikat nie musi być również bezpośrednio reklamowy. Wnioskodawca ma jeden projekt, na którym testuje różne usługi hostingowe (serwer dla stron WWW), podając ich wady i zalety i swoje subiektywnie zdanie o jakości świadczonych przez dane firmy usług.
Poza testem Wnioskodawca daje przestrzeń na wyrażanie swoich opinii o danej usłudze przez użytkowników (również tych negatywnych). Opisując daną firmę, w przypadku obecności programu partnerskiego dodaje też informację o kodzie rabatowym dla swoich czytelników na skorzystanie z usług.
Efektem działań Wnioskodawcy jest sytuacja, w której osoba, która chce skorzystać z usługi danej firmy, szukając informacji w sieci i testów trafia na jego stronę. Po zapoznaniu się z materiałami Wnioskodawcy może świadomie podjąć decyzję zakupową i dowiedzieć się o możliwości skorzystania z dedykowanego rabatu w postaci użycia jego kodu partnerskiego, który pozwoli jej zaoszczędzić dodatkowe środki. Użytkownik dobrowolnie może skorzystać z jego kodu.
Wnioskodawca uważa, że z uwagi na brak umowy i możliwości wglądu w materiały, jego działania nie są bezpośrednio usługami reklamowymi. Nie ma również jasno określonego charakteru, może dany materiał usunąć w dowolnej chwili, bądź w przypadku pogorszenia się jakości danej firmy, napisać o tym bezpośrednio.
W przypadku kontraktów reklamowych reklamodawca określa precyzyjnie formę i czas wyświetlania reklamy w tym również miejsce jej wyświetlania. W przypadku Wnioskodawcy wszystko jest dobrowolne i uważa on, że jego wynagrodzenie powinno być uznawane za osiągnięte z tytułu najmu/dzierżawy powierzchni reklamowej, niż bezpośredniej reklamy.
Pytanie
Czy przychód z działalności w programach partnerskich opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że jego działania mogą być opodatkowane ryczałtem wynoszącym 8,5% przychodów, ponieważ na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze sprzedaży miejsca reklamowego.
W odczuciu Wnioskodawcy prowadzone działania powinny być traktowane jako najem/dzierżawa powierzchni reklamowej. W przypadku sprzedaży miejsca reklamowego mamy do czynienia ze sprzedażą konkretnej usługi w postaci reklamy, gdzie reklamodawca ustala miejsce, otoczenie oraz czas prezentowanych materiałów definiując konkretne wynagrodzenia dla wydawcy. W przypadku Wnioskodawcy nie ma bezpośredniego kontaktu z reklamodawcami oraz nie ma z nimi podpisanych umów. Program partnerski nie ma wpływu na czas wyświetlania informacji oraz jej ostateczną formę. To Wnioskodawca opisuję najczęściej usługę/produkt z którego sam korzysta, wymieniając wszelkie wady i zalety i podając link partnerski dla swoich czytelników do zakupu. W każdej chwili może usunąć dane materiały oraz nie ma zapewnionego wynagrodzenia za sam fakt wyświetlania danych materiałów.
W świetle powyższych argumentów Wnioskodawca uważa, że jego usługi powinny być traktowane jako działania w formie najmu powierzchni reklamowej na stawce ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:
przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzi Pan własne strony internetowe, które są Pana własnością intelektualną. W ramach działań zarobkowych wyszukuje Pan w sieci różne programy partnerskie do produktów bądź usług powiązanych z tematem danej strony, do programów przystępuje poprzez rejestrację na stronie. Nie posiada Pan z tymi podmiotami umowy ani zapewnionego wynagrodzenia. Do programów partnerskich przeważnie może dołączyć każdy, w tym również osoba prywatna. Użytkownik otrzymuje materiały reklamowe najczęściej w postaci kodu rabatowego, linku polecającego bądź baneru graficznego. W ramach programu partnerskiego umieszcza Pan dobrowolnie materiały reklamowe przykładowo w postaci linku z kodem polecającym we wpisie blogowym, który opisuje dany produkt bądź usługę. W przypadku zakupu przez czytelnika Pana strony towaru bądź usługi z linku polecającego, otrzymuje Pan prowizje w postaci ustalonej dla użytkowników programu partnerskiego prowizji procentowej. Zgromadzone środki znajdują się na dedykowanym koncie użytkownika i są możliwe do wypłaty po osiągnięciu ustalonego w regulaminie programu partnerskiego minimalnego progu wypłaty, np. 200 zł. W przypadku osiągnięcia ustalonego minimalnego limitu, zgłasza Pan chęć wypłaty wystawiając fakturę VAT.
Pana działania zostały przypisane przez Główny Urząd Statystyczny w Łodzi do grupowania PKWiU 63.12.20.0 „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”. W skład tych powyższych działań wchodzi:
-ustalanie samodzielnie miejsca pojawienia się danej reklamy na własnej stronie internetowej w ramach programów partnerskich,
-najem powierzchni reklamowych, tzn. udostępnianie wirtualnej powierzchni w postaci strony internetowej do wyświetlania określonych treści (najczęściej reklamowych).
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wniosek do CEIDG złożył dnia (…) maja 2023 r. i w tym wniosku zaznaczył, że wybiera ryczałt jako formę opodatkowania. Pana działalność jest działalnością typowo usługową. Aktualnie nie otrzymuje/nie planuje Pan otrzymywać dochodów poza działalnością gospodarczą. W Pana działalności zachowane są warunki wynikające z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pana działalności nie występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.
W uzupełnieniu dodatkowo opisał Pan okoliczności sprawy dotyczące Pana działalności w programach partnerskich – tj. charakter tych czynności, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że uzyskiwane przez Pana przychody z działalności w programach partnerskich opisanej w stanie faktycznym (sklasyfikowanej na gruncie PKWiU w grupowaniu 63.12.20.0 – Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych), podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5% stawką podatku, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stawką właściwą dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
· Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
· Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
· Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right