Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.412.2024.2.PK

Ustalenie czy dojdzie do powstania zakładu Wnioskodawcy jako zakładu przedsiębiorstwa zagranicznego w Polsce, a w konsekwencji, czy Wnioskodawca będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce od dochodów (przychodów) osiąganych z działalności prowadzonej z wykorzystaniem magazynu zlokalizowanego w Polsce.

Interpretacja indywidualna - stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy zyski Podatnika uzyskiwane w związku z działalnością magazynu podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Uzupełnili go Państwo pismem z 26 września 2024 r. (wpływ do organu 26 września 2024 r.).

Opis stanu faktycznego

Podatnik jest producentem i dystrybutorem (...) z siedzibą w Szwecji. W Polsce Podatnik posiada magazyn obsługiwany przez zewnętrzny krajowy podmiot logistyczny (Przechowawca). Przechowawca jest podmiotem niezależnym, nie posiadającym powiązań kapitałowych lub osobowych z Podatnikiem.

W ramach świadczonych usług Przechowawca przechowuje ww. produkty, a także dokonuje ich przyjęć i wydań autoryzowanych przez Podatnika. Odbiorcami towarów są klienci Podatnika z Polski oraz innych sąsiadujących krajów.

Dobór niezbędnej infrastruktury technicznej i osobowej, w tym miejsca przechowania, zależy od Przechowawcy, przy czym zmiana miejsca przechowania wymaga uprzedniej zgody wyrażonej przez Podatnika.

Podatnik nie posiada w Polsce żadnej własnej infrastruktury technicznej ani zasobów osobowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że Spółka prowadzi w Szwecji rzeczywistą działalność gospodarczą. Obejmuje ona produkcję sprzedawanych produktów, magazynowanie i dystrybucję. Pracownicy Spółki opracowują receptury, projekty opakowań, dokonują wyboru podwykonawców poszczególnych elementów, koordynują i nadzorują proces produkcyjny, realizowany również przede wszystkim w Szwecji. Produkcja poszczególnych elementów zlecana jest wyspecjalizowanym podmiotom. Z uwagi na to, że produkcja odbywa się partiami, w celu zapewnienia dostępności pełnej gamy produktów, są one magazynowane. Magazynowanie odbywa się w wynajmowanych magazynach, podatnik nie posiada własnych nieruchomości. Pracownicy podatnika w Szwecji zajmują się również inicjowaniem kontaktów biznesowych, przygotowanie ofert, pozyskiwanie zamówień, a także ich realizację. Należy nadmienić, że przed nawiązaniem współpracy z Przechowawcą w Polsce, całość funkcji związanych realizacją zamówień realizowana była bezpośrednio ze Szwecji. Współpraca z Przechowawcą ma charakter wyłącznie pomocniczy w stosunku do działalności prowadzonej w Szwecji –usprawnienie obsługi klientów z Polski i obniżenie kosztów logistycznych.

Analogiczny model obsługi i zarządzania magazynem towarów stosowany jest w Szwecji. Obsługiwany jest on również przez podmiot trzeci w zakresie opisanym szczegółowo w odpowiedzi na pytanie 7. Pracownicy Spółki zlecają wykonanie poszczególnych czynności.

Działalność w Polsce nie wymaga stosownych zezwoleń.

Spółka nie udostępnia ani nie planuje udostępniać Przechowawcy żadnych zasobów.

Sformułowanie „Podatnik posiada magazyn” należy rozumieć wyłącznie w znaczeniu posiadania własnych towarów na terenie Polski. Spółka nie posiada żadnych obiektów, zasobów technicznych ani osobowych na terenie Polski. Działalność magazynowa, w rozumieniu przyjmowania i wydawania towarów należących do Spółki, wykonywana jest przez Przechowawcę przy wykorzystaniu jego własnych zasobów i w jego obiektach.

Umowa z Przechowawcą została zawarta na czas nieokreślony z możliwością rozwiązania z zachowaniem 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Efektywny czas trwania współpracy będzie zależał od efektywności ekonomicznej tej współpracy. W chwili obecnej plany nie są zakreślone cezurą czasową.

Spółka wysyła towary do magazynu obsługiwanego przez Przechowawcę, a następnie wysyła pocztą elektroniczną specyfikację wraz ze zleceniem przyjęcia wysłanych towarów do przechowania. Kiedy Spółka otrzymuje zamówienie od klienta, wysyła e-mailem zlecenie wydania określonej liczby towarów klientowi (jeśli klient odbiera towary bezpośrednio) lub ich wysyłki (jeśli klient zamawia towary z transportem).

Czynności wykonywane przez Przechowawcę obejmują:

1. odbiór towarów Spółki wysłanych z fabryki i/lub magazynu w Szwecji,

2. potwierdzenie odbioru towarów na dokumentach od firmy transportowej,

3. przechowywanie towarów,

4. wydawanie towarów klientowi na zlecenie Spółki:

a. za potwierdzeniem odbioru, w przypadku towarów odbieranych przez klienta,

b. przygotowanie dokumentów transportowych i wysyłka towarów, w przypadku

towarów wysłanych.

Kontrola nad czynnościami wykonywana jest pośrednio na podstawie dokumentów przyjęcia i wydania towarów oraz informacji zwrotnych od klientów. Od czasu do czasu stan towarów jest weryfikowany przez przedstawicieli Spółki. Wynagrodzenie Przechowawcy ustalone jest w sposób zryczałtowany (stała kwota miesięczna) za przechowywanie, przyjmowanie i wydawanie towarów w ramach uzgodnionego limitu przechowywanych towarów oraz dokonywanych wydań towarów.

Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, pozyskiwanie zamówień i wszelkie podobne czynności są wykonywane przez pracowników Spółki w Szwecji. Przechowawca jest odpowiedzialny wyłącznie za przyjmowanie, przechowywanie i wydawanie towarów, jak opisano w odpowiedzi na pytanie 7.

Sporządzanie ofert oraz zbieranie zamówień na produkty Spółki i wszelkie podobne czynności są wykonywane przez pracowników Spółki w Szwecji. Przechowawca jest odpowiedzialny wyłącznie za przyjmowanie, przechowywanie i wydawanie towarów, jak opisano w odpowiedzi na pytanie 7.

Pytania

Czy zyski Podatnika uzyskiwane w związku z działalnością magazynu podlegają opodatkowaniu w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z ust. 3 pkt. 1 przywołanego artykułu za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

W podobny sposób reguluje kwestię opodatkowania zysków przedsiębiorstw Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 26, poz. 193, dalej: Konwencja).

Zgodnie z jej art. 7 ust. 1 zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można przypisać je temu zakładowi.

Dla stwierdzenia, czy zyski Podatnika uzyskiwane w związku z działalnością magazynu podlegają opodatkowaniu w Polsce, niezbędne jest zatem ustalenie, czy magazyn stanowi zakład podatkowy w rozumieniu Konwencji.

Podstawowa definicja zakładu zawarta jest w Artykule 5 ust. 1 Konwencji - „W rozumieniu niniejszej Konwencji określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.”

Zgodnie z komentarzem do artykułu 5 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od majątku i dochodu (wersja skrócona z dnia 11 listopada 2017 r.) (Konwencja Modelowa) działalność przedsiębiorstwa może być prowadzona zarówno przez pracowników, podwykonawców, a nawet w sposób zautomatyzowany (komentarze nr 39-41) pod warunkiem, że są wykonywane w sposób zależny od przedsiębiorstwa. Istotnym elementem stwierdzenia, czy działalność jest prowadzona, jest zależność działań od Podatnika. W analizowanej sytuacji ma ona miejsce, gdyż wszystkie wydania są przez niego autoryzowane.

Podatnik nie ma jednak żadnej kontroli nad miejscem, w którym przechowywane są towary, ani jego częścią, nie ma również wolnego wstępu, nie jest tym samym w jakiejkolwiek dyspozycji Podatnika. W świetle komentarza nr 12 do artykułu 5 Konwencji Modelowej nie można takiego miejsca uznać, za stałą placówkę w jej rozumieniu. Komentarz ten zwraca uwagę, że nawet jeśli miejsce jest miejscem prowadzenia działalności, przez które częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, to miejsce to nie będzie uważane za zakład, jeśli zastosowanie do działalności gospodarczej prowadzonej w tym miejscu będzie miał ustęp 4 Konwencji.

Zgodnie z ustępem 4 pkt. b Konwencji, określenie "zakład" nie obejmuje utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania. Punkt ten wprost opisuje cel i rodzaj działalności prowadzonej przez Podatnika w Polsce.

Zgodnie z komentarzem nr 65 do artykułu 5 Konwencji Modelowej - punkt b), który dotyczy utrzymywania zapasów towarów lub wyrobów należących do przedsiębiorstwa jest nieistotny w przypadkach, gdy zapas towarów lub wyrobów należących do przedsiębiorstwa jest utrzymywany przez inną osobę w obiektach obsługiwanych przez tę inną osobę, a przedsiębiorstwo nie dysponuje tymi obiektami, ponieważ miejsce, w którym utrzymywany jest zapas, nie może być stałym zakładem tego przedsiębiorstwa. Jako przykład podana jest sytuacja, odpowiadająca modelowi współpracy Podatnika z Przechowawcą - firma logistyczna prowadzi magazyn w Państwie S (w tym przypadku Polska) i nieprzerwanie przechowuje w tym magazynie towary należące do przedsiębiorstwa z Państwa R (w tym przypadku Szwecja), z którym firma logistyczna nie jest blisko powiązana.

Magazyn takie nie stanowi stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej będącego do dyspozycji przedsiębiorstwa z Państwa R Komentarz wskazuje, że wyłączenie z punktu b) jest w takim przypadku nieistotne, gdyż nie jest spełniona podstawowa definicja zakładu.

W związku z powyższym Podatnik nie posiada zakładu w Polsce, a jego zyski uzyskiwane w związku z działalnością magazynu w Polsce nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zaznaczyć należy, że tę interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00