Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.439.2024.2.MŻA
Wytwarzane projekty 3D różnego rodzaju protez oraz prace protetyczne, korony, mosty - świadczone przez pracownika, który nie posiada prawa do wykonywania zawodu technika dentystycznego na terenie Polski, nie są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2024 r. (wpływ 20 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w piśmie z 17 września 2024 r.)
Od czerwca 2024 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu. Na zamówienia gabinetów stomatologicznych Wnioskodawca robi projekty 3D analogowe i cyfrowe różnego rodzaju protez oraz wytwarza różnego rodzaju (...). Działalność niniejsza sklasyfikowana jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej pod kodem 32.50.Z (Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne).
Wnioskodawca zatrudni technika dentystycznego który będzie wykonywał wyroby dentystyczne na zamówienia placówek medycznych. Technik dentystyczny pochodzący z Ukrainy posiada licencjat technika dentystycznego uzyskany na Ukrainie i posiada dyplom ukończenia wyższych studiów na Ukrainie ale nie posiada dyplomu wydanego przez polską szkołę wyższą i dopiero złożył wniosek o uznanie kwalifikacji do wykonania zawodu technika dentystycznego w Polsce.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 września 2024 r.)
Czy wytwarzane projekty 3D różnego rodzaju protez oraz prace protetyczne, korony, mosty świadczone przez technika dentystycznego z Ukrainy w ramach wykonywania jego zawodu jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i sług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, może On korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, bo wykonaniem protez i innych wyrobów dentystycznych będzie zajmować się osoba posiadająca uprawnienia technika dentystycznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy:
zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.
Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby (technika dentystycznego) przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania tych kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.
Aby zastosować ww. zwolnienie od podatku, w oparciu o ww. art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy, nie ma znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności (osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna), ani okoliczność czy podatnik prowadzący działalność sam posiada kwalifikacje technika dentystycznego, czy jedynie zatrudnia pracowników posiadających takie uprawnienia.
Zatem brak jest przesłanek, aby z ww. zwolnienia wykluczyć podmioty, które zatrudniają techników dentystycznych, jeżeli umowa zatrudnienia przewiduje, iż to właśnie te osoby wykonują usługi w ramach wykonywania ich zawodu w tych podmiotach. W takich przypadkach ziszczenie się świadczenia dokonanego przez techników dentystycznych następuje bowiem w dostawie towarów lub odpowiednio świadczeniu usług dokonywanych przez te podmioty.
Z opisu sprawy wynika, że od czerwca 2024 r. prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu. Na zamówienia gabinetów stomatologicznych przygotowują Państwo projekty 3D analogowe i cyfrowe różnego rodzaju protez oraz wytwarzają Państwo różnego rodzaju (...). Działalność niniejsza sklasyfikowana jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej pod kodem 32.50.Z (Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne). Zatrudnią Państwo technika dentystycznego, który będzie wykonywał wyroby dentystyczne na zamówienia placówek medycznych. Technik dentystyczny pochodzący z Ukrainy posiada licencjat technika dentystycznego uzyskany na Ukrainie i posiada dyplom ukończenia wyższych studiów na Ukrainie ale nie posiada dyplomu wydanego przez polską szkołę wyższą i dopiero złożył wniosek o uznanie kwalifikacji do wykonania zawodu technika dentystycznego w Polsce.
Zatem, jak wynika z powyższego, pracownik którego zamierzają Państwo zatrudnić nie posiada prawa do wykonywania zawodu technika dentystycznego na terenie Polski. Tym samym nie zostanie spełniona przesłanka wskazana w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.
W konsekwencji, wytwarzane projekty 3D różnego rodzaju protez oraz prace protetyczne, korony, mosty - świadczone przez pracownika, który nie posiada prawa do wykonywania zawodu technika dentystycznego na terenie Polski nie są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Końcowo należy zauważyć, że jeśli kwalifikacje zatrudnionego przez Państwa technika dentystycznego pochodzącego z Ukrainy zostaną uznane i potwierdzone w decyzji wydanej przez Ministerstwo Zdrowia i uzyska on prawo do wykonywania zawodu technika dentystycznego na terenie Polski, to świadczone przez niego usługi projektowania 3D różnego rodzaju protez oraz prace protetyczne będą korzystały ze zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.
W związku z powyższym, nienależną opłatę w kwocie 40 zł, uiszczoną 8 lipca 2024 r., zwrócimy - stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek bankowy, zgodnie z dyspozycją zawartą we wniosku.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right