Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.392.2024.1.ASK

Uznanie Spółki powstałej w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności i możliwości skorzystania z tego tytułu na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu oraz możliwości skorzystania na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu jako mały podatnik.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

  • uznania Spółki powstałej w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności i możliwości skorzystania z tego tytułu na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu – jest nieprawidłowe;
  • możliwości skorzystania na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu jako mały podatnik – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie zastosowania 10% stawki opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w sytuacji przekształcenia spóki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.), dalej jako ustawa o CIT. Wnioskodawca prowadzi aktywną działalność gospodarczą, której podstawowym przedmiotem jest produkcja (...).

Ponadto przedmiotem pozostałej działalności (...) oraz działalność usługowa w zakresie (...).

Spółka uległa przekształceniu 1 lipca 2024 r. w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej: k.s.h.). Wnioskodawca zamierza wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) uregulowany w Rozdziale 6b ustawy o CIT. Nastąpi to w miesiącu przekształcenia, tj. w pierwszym miesiącu pierwszego roku podatkowego, który zakończy się 31 grudnia 2024 r. W celu wyboru ryczałtu zostaną dopełnione wszelkie wymagane przepisami prawa formalności. Wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) spółki przekształcanej nie przekroczy 2 000 000 euro brutto w roku podatkowym poprzedzający przekształcenie, tj. w okresie od 1 stycznia 2024 roku do 30 czerwca 2024 r.

Spółka przekształcona będzie spełniała warunki, o których mowa w art. 28j ustawy o CIT, a także nie będą zachodziły w jej przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt od dochodów spółek, wskazane w art. 28k i 28I ustawy CIT.

W związku z powyższym i brakiem definicji legalnej podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, Wnioskodawca powziął wątpliwości co do swojego statusu jako podatnika po przekształceniu.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca, powstały w wyniku przekształcenia sp. j. będzie posiadał status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w roku przekształcenia będzie obowiązywała go 10% stawka ryczałtu?

W sytuacji gdy Organ uzna, że Wnioskodawca po przekształceniu nie będzie uznawany za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, istotna jest dla niego potencjalna druga wątpliwość.

2.Czy Wnioskodawca, powstały w wyniku przekształcenia sp. j. będzie posiadał status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT i tym samym właściwa będzie dla niego stawka ryczałtu określona w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym przedmiotowego wniosku, winien być on uznany w roku przekształcenia za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Wnioskodawca planuje wybór opodatkowania dochodów spółki przekształconej w formie ryczałtu od dochodów spółek. W tym celu spółka przekształcona zgodnie z art. 551 § 1 k.s.h przybrała formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, stając się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Termin „podatnik” został zdefiniowany w art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej jako osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca obowiązkowi podatkowemu na mocy ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne oraz spółki kapitałowe w organizacji.

Art. 33 Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) określa, że osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Przepisem szczególnym przyznającym osobowość prawną spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jest art. 12 k.s.h. Oznacza to, że z uwagi na brak wyłączeń w ustawie o CIT, spółka przekształcona będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podczas gdy spółka przekształcana nigdy nie była podatnikiem tego podatku. Wspólnikami spółki przekształcanej od jej powstania są wyłącznie osoby fizyczne, wobec czego nie miały do niej zastosowania przepisy art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT.

Pojęcie „podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności” nie posiada definicji legalnej w ustawie o CIT ani w żadnym innym akcie prawnym. Art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236) wiąże rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej z datą wpisu przedsiębiorcy do odpowiedniego rejestru. W związku z tym Wnioskodawcy wskazują, iż moment rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez spółkę przekształconą należy utożsamiać z chwilą jej wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. 1 lipca 2024 r.

Argumentem przemawiającym za uznaniem spółki przekształconej za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej na gruncie ustawy o CIT jest zasada kontynuacji bytu prawnego, stosowana do przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, że osoba prawna powstała w wyniku przekształcenia spółki nieposiadającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki, które przewidziano w przepisach prawa podatkowego. Zasadność stosowania zasady kontynuacji przy przekształceniach spółek handlowych była wielokrotnie podkreślana przez Sąd Najwyższy oraz Naczelny Sąd Administracyjny (zob. wyrok SN z dnia 3 lutego 2006 r., I CK 361/05, Legalis; postanowienie SN z dnia 3 lutego 2016 r., V CSK 336/15, Legalis; wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2014 r., II FSK 1121/12).

W literaturze przedmiotu wskazuje się, że przekształcenie spółki osobowej w kapitałową oznacza przejście od podmiotowości prawnej na rzecz osobowości prawnej wraz ze wszystkimi skutkami wynikającymi z procesu przekształcenia oraz zmianą zasady odpowiedzialności (H. Litwińczuk (red.), Opodatkowanie spółek, Warszawa 2022, LEX).

Pod względem podatkowym, na spółkę przekształconą mogą przejść tylko te skutki podatkowe zdarzeń, które są dopuszczalne w świetle właściwych ustaw podatkowych. Spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia spółki osobowej niebędącej podatnikiem CIT, nie może przejąć statusu podatkowego spółki przekształcanej. Oznacza to, że spółka przekształcona zyskuje nową osobowość prawną i status podatnika CIT.

Przekształcenie podmiotu, który dotychczas nie był podatnikiem CIT, w podatnika tego podatku, jak w przedstawionej sytuacji, oznacza, że nowa spółka jest podatnikiem rozpoczynającym działalność na gruncie ustawy o CIT. Przepisy art. 16k ust. 11 pkt 2 oraz art. 18da ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT wyraźnie wskazują, że przepisy dotyczące podatników rozpoczynających działalność stosują się również do podmiotów utworzonych w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną.

W literaturze prawa podatkowego potwierdza się, że podmioty, które po raz pierwszy rozpoczynają działalność gospodarczą i nie były dotychczas podatnikami CIT, w wyniku przekształcenia stają się podatnikami rozpoczynającymi działalność (W. Dmoch, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2022, Legalis).

Regulacje art. 28j ust. 2 oraz art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT nie zawężają zakresu definicyjnego pojęcia podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą do podmiotów rozpoczynających działalność w określony sposób. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że pojęcie rozpoczęcia działalności gospodarczej powinno być rozumiane szeroko, uwzględniając przekształcenia spółek osobowych w spółki kapitałowe.

Dla potwierdzenia swojej tezy, Wnioskodawca przytoczy treść wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualnych interpretacji podatkowych w tożsamych stanach faktycznych:

1)Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 stycznia 2023 r. 0111-KDIB2-1.4010.637.2022.1.AR

Powyższe przepisy wskazują zatem, że w świetle ustawy CIT, za podatnika rozpoczynającego działalność uznaje się m.in. podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia. Z takim przypadkiem mamy do czynienia w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, gdyż spółka jawna została przekształcona w spółkę z o.o.

Skoro zatem ustawodawca w ww. art. 18da ust. 4 pkt 1 i w art. 16k ust. 11 ustawy CIT, do grupy podmiotów rozpoczynających działalność zalicza podatnika powstałego w wyniku przekształcenia, to również dla potrzeb zastosowania art. 28j ust. 2 pkt 2 oraz art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT za takiego podatnika należy uznać spółkę z o.o. powstałą z przekształcenia spółki jawnej.

2)Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 grudnia 2015 r., Znak: ITPB3/4510-526/15/PS: Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w wyniku przekształcenia spółki osobowej, powstałą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością uznać należy za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych rozpoczynającego działalność gospodarczą. (...)

Jakkolwiek spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia spółki osobowej wstępuje we wszystkie jej prawa i obowiązki, na gruncie przepisów innych ustaw, a ponadto art. 93a § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej zakłada, że spółka powstała z przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki, to niemniej na gruncie przepisów ustawa o podatku dochodowym, w świetle wyżej wskazanych przepisów, nie można mówić o kontynuacji praw i Obowiązków nabytych przez wspólników Spółki komandytowo akcyjnej, przez spółkę kapitałową. Stąd też spółka z o.o. powstała przekształceniu spółki osobowej jest nowym podmiotem praw i obowiązków na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca twierdzi, że spółka przekształcona będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o CIT, w związku z czym właściwą stawka ryczałtu od dochodów spółek, będzie zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT 10%.

Ad 2

Jeśli zdaniem Organu stanowisko Wnioskodawcy na pierwsze pytanie okaże się nieprawidłowe, to jego zdaniem w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie on spełniać definicję małego podatnika w roku przekształcenia. Zgodnie z treścią art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. W związku z tym, że definicja ta zawarta jest w ustawie o CIT, a przekształcana spółka jawna była transparentna podatkowo (nie była podatnikiem CIT-u), to należy uznać, że wpisuje się w definicję małego podatnika, bowiem jej przychody w poprzednim roku podatkowym (kiedy jej wspólnicy byli podatnikami PIT-u), zgodnie z tą definicja były równe zeru. Nie należy bowiem brać pod uwagę przychodów, które osiągnęła spółka jawna ze swojej działalności, bowiem przed przekształceniem była opodatkowana na podstawie ustawy o PIT. Jednakże, nawet biorąc pod uwagę przychody osiągnięte w poprzednim roku podatkowym przez spółkę jawną, tj. w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., to ich wartość również nie przekroczyła progu 2 000 000 euro brutto.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca twierdzi, że spółka przekształcona będzie posiadała status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, w związku z czym właściwą stawka ryczałtu od dochodów spółek, będzie zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT 10%. 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • uznania Spółki powstałej w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności i możliwości skorzystania z tego tytułu na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu – jest nieprawidłowe;
  • możliwości skorzystania na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z 10% stawki ryczałtu jako mały podatnik – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:

W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

  • uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
  • składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
  • w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy Spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia Spółki jawnej, jest uprawniona w roku przekształcenia do stosowania stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. 10% podstawy opodatkowania, jako podatnik rozpoczynający działalność.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka uległa przekształceniu 1 lipca 2024 r. w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych. Zamierzają Państwo wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek. Nastąpi to w miesiącu przekształcenia, tj. w pierwszym miesiącu pierwszego roku podatkowego, który zakończy się 31 grudnia 2024 r. W celu wyboru ryczałtu zostaną dopełnione wszelkie wymagane przepisami prawa formalności. Wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) spółki przekształcanej nie przekroczy 2 000 000 euro brutto w roku podatkowym poprzedzającym przekształcenie, tj. w okresie od 1 stycznia 2024 roku do 30 czerwca 2024 r. Spółka przekształcona będzie spełniała warunki, o których mowa w art. 28j ustawy o CIT, a także nie będą zachodziły w jej przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt od dochodów spółek, wskazane w art. 28k i 28I ustawy CIT.

Odnosząc się do powyższej Państwa wątpliwości wskazać należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 i art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

W związku z brakiem definicji legalnej pojęcia „podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności” na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek, należy odwołać się do znaczenia jakie nadają temu pojęciu przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r. (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”):

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z graniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Stosownie do art. 552 KSH:

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

W myśl art. 553 KSH:

1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. „Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.

Istotą zasady kontynuacji jest to, że spółce po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Pozostaje ona podmiotem praw nie tylko ze sfery prawa handlowego, ale także ze sfery prawa administracyjnego. Szczególnie istotne znaczenie praktyczne ma rozwiązanie normatywne, zgodnie z którym spółka po przekształceniu pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce przed przekształceniem. Oznacza to, że mimo dokonanego przekształcenia spółka nie musi ponownie ubiegać się o przyznanie jej koncesji czy zezwolenia na prowadzenie danej działalności” (zob. KSH, Dział III. SPH T. 2A red. Szumański 2019, wyd. 3 Legalis).

Skutkiem przekształcenia w znaczeniu prawnym nie jest następstwo prawne, lecz kontynuacja działalności przekształconego podmiotu (w związku z przekształceniem nie mamy do czynienia z zamianą podmiotów, lecz zmianą podmiotu przekształcanego – por. S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy, s. 1272 i nast.).

W przypadku kontynuacji nie ma poprzednika i następcy prawnego, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której zgodnie z art. 553 Kodeksu spółek handlowych przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (tak: Komentarz aktualizowany do art. 301-633 Kodeksu spółek handlowych pod red. A. Kidyby, Lex 2021).

W myśl art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

1.Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1) przekształcenia innej osoby prawnej,

2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

2.Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b) spółki kapitałowej;

2) (uchylony)

3) stowarzyszenia utworzonego w wyniku przekształcenia stowarzyszenia zwykłego.

Stąd na mocy powyższego przepisu spółki powstałe w wyniku przekształcenia wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

W wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu (spółki), a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki i przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej oraz uprawienia przedsiębiorcy, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.

Zatem regułą jest kontynuowanie działalności przez spółkę przekształconą. Natomiast w konkretnych przypadkach ustawa o CIT może (co potwierdza też treść art. 553 KSH) traktować podatnika przekształconego jako rozpoczynającego nową działalność – tak stanowią przepisy art. 18da ust. 4 pkt 1, art. 16k ust. 11 i art. 19 ust. 1a pkt 1 ustawy o CIT.

Jednakże na gruncie przepisów o ryczałcie od odchodów spółek nie ma takiego odniesienia, co do traktowania spółki przekształconej jako podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności. Oznacza to, że intencją ustawodawcy nie było wprowadzenie na gruncie ryczałtu od dochodów spółek preferencji, np. obniżonej stawki ryczałtu, dla podatników powstałych na skutek restrukturyzacji, w tym przekształcenia, lecz wyłącznie na rzecz „nowych” podatników, którzy wraz z rozpoczęciem prowadzenia działalności zdecydowali się na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Brak opodatkowania spółki jawnej podatkiem dochodowym od osób prawnych przed przekształceniem w spółkę z o.o., pozostaje bez znaczenia, ponieważ w tym przypadku również ma miejsce restrukturyzacja (przekształcenie), więc Spółki nie należy traktować jako „nowego” podatnika.

W konsekwencji Państwo po przekształceniu spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie mogą być traktowani jako rozpoczynający działalność i z tego tytułu nie są Państwo uprawnieni do stosowania preferencyjnej 10% stawki podatku dochodowego od osób prawnych (art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Inna okoliczność zachodzi natomiast w przypadku dotyczącym pytania nr 2.

W pytaniu nr 2 zgłosili Państwo wątpliwość czy Spółka powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością może jako tzw. mały podatnik skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ponownie wskazać należy, że zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT,

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT,

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy, tj. rok podatkowy poprzedzający wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Jak wynika z wniosku, 1 lipca 2024 r. dokonali Państwo przekształcenia spółki ze spółki jawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) spółki przekształcanej nie przekroczy 2 000 000 euro brutto w roku podatkowym poprzedzający przekształcenie, tj. w okresie od 1 stycznia 2024 roku do 30 czerwca 2024 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że skoro w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek, przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik Spółka, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek będzie uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W konsekwencji Państwo po przekształceniu spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będą posiadali status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT i na tej podstawie będą uprawnieni do stosowania 10% stawki ryczałtu w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00