Czy burmistrz może wypłacić jednorazowy zasiłek powodziowy dla działkowca
Nie wynika to wprost z literalnego brzmienia przepisów. Jednak w pewnych sytuacjach włodarz ma prawo podjąć decyzję o wypłacie takiego świadczenia po szczegółowej ocenie konkretnego przypadku, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, wielkości środków finansowych pozostających w dyspozycji oraz liczby poszkodowanych
Taki wniosek płynie z analizy przepisów ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (dalej: specustawa powodziowa) oraz ustawy o pomocy społecznej (dalej: u.p.s.), a także orzecznictwa.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 specustawy powodziowej rodzina lub osoba samotnie gospodarująca (w rozumieniu u.p.s.) „poszkodowana w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może otrzymać jedno razowy zasiłek powodziowy w kwocie do 2 tys. zł”. Z kolei w myśl art. 2 specustawy powodziowej „określenie «poszkodowany» oznacza osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych lub utraciły, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu”. Wykładnia celowościowa zacytowanych wyżej przepisów oraz analiza uzasadnienia projektu ustawy pozwalają przyjąć, że intencją ustawodawcy było udzielenie pomocy osobom, które utraciły przede wszystkim nieruchomości przeznaczone na cele mieszkaniowe. Tym samym udzielenie zasiłku celowego w odniesieniu do działkowca, który doznał szkód związanych z wystąpieniem powodzi, nie byłoby zgodne z celem ustawy. Choć należy zaznaczyć, że brzmienie przepisu nie odwołuje się jednoznacznie wyłącznie do nieruchomości o charakterze mieszkaniowym.