Świadczenie interwencyjne z ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia interwencyjnego. Wnioski do ZUS można składać od 5 października 2024 roku. Przedsiębiorca, który otrzyma świadczenie, będzie zobowiązany do prowadzenia działalności przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić i jak złożyć wniosek?
pieniądze zus świadczenia
Nowy termin płatności składek ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych podczas powodzi >>>
Świadczenie interwencyjne przysługuje przedsiębiorcy, który:
- poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej,
- zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego,
- zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 16 września 2024 roku.
Ile wynosi świadczenie interwencyjne
Świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku. Kwota świadczenia nie może jednak przekroczyć wysokości:
- szkody, którą poniósł przedsiębiorca - ustalonej zgodnie ze sposobem, który zostanie wskazany we wniosku tj. kwoty stanowiącej iloczyn
- liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego na dzień złożenia wniosku albo 16 września 2024 r. [3] (możemy wziąć pod uwagę mniejszą z tych liczb) i kwoty, która będzie wskazana w rozporządzeniu (liczba ubezpieczonych × kwota z rozporządzenia), albo
- średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. oraz współczynnika, który będzie określony w rozporządzeniu (średni miesięczny przychód z 2023 r. × współczynnik z rozporządzenia),
- maksymalnej kwoty świadczenia, która będzie określona w rozporządzeniu.
Jeśli przed wystąpieniem powodzi przedsiębiorca nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa, świadczenie interwencyjne ZUS przyzna w kwocie 75% przysługującej wysokości.
Jak i kiedy złożyć wniosek do ZUS
Świadczenie interwencyjne będzie przyznawane po złożeniu, przygotowanego przez ZUS, wniosku RSI - "Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi". Wniosek w formie interaktywnego formularza będzie dostępny na stronie www.zus.pl od 5 października.
Wniosek o świadczenie interwencyjne można złożyć od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. w formie:
- elektronicznej na swoim profilu na PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego dołączasz wniosek o świadczenie interwencyjne,
- papierowej w każdej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym albo przesłać go pocztą.
Przedsiębiorcy bez dostępu do internetu lub potrzebujący wsparcia przy wypełnianiu wniosku będę mogli skorzystać z pomocy pracowników ZUS w dowolnej placówce, w tym w punktach mobilnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wniosek może również złożyć w imieniu przedsiębiorcy jego pełnomocnik, jeśli posiada do tego umocowanie.
Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:
- preferowanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego,
- wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.,
- ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi),
- wysokości wnioskowanej kwoty,
- faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
- numeru rachunku bankowego.
Aby obliczyć wysokość średniomiesięcznego przychodu należy podzielić przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 roku przez liczbę miesięcy kalendarzowych w 2023 r., w trakcie których działalność ta była prowadzona przynajmniej przez 1 dzień. W przypadku gdy przedsiębiorca zawiesił prowadzenie działalności na pełny miesiąc kalendarzowy, nie uwzględnia go w wyliczeniu. Natomiast jeśli zawiesił lub wznowił działalność w trakcie miesiąca, miesiąc ten należy uwzględnić jako miesiąc prowadzenia działalności - wyjaśnia ZUS.
Informacje w sprawie wniosku ZUS udostępni na koncie płatnika PUE/eZUS lub prześle na wskazany adres e-mail.
Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Opracowanie: Katarzyna Bogucka