Nowy termin płatności składek ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych podczas powodzi
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki — za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. - w terminie do 15 września 2025 r. Aby skorzystać z nowego terminu konieczne jest złożenie oświadczenia, że zostali poszkodowani przez powódź. Od odroczonych składek ZUS nie będzie naliczał odsetek za zwłokę.
Składki ZUS
Ulgi w opłacaniu składek ZUS >>>
Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli korzystać z wakacji składkowych >>>
Nowy termin płatności składek
Nowy termin płatności składek ma zastosowanie wyłącznie do płatników poszkodowanych w wyniku powodzi. Poszkodowany oznacza osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych lub utraciły, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu. To oznacza, że samo zarejestrowanie firmy na terenie objętym klęską żywiołową nie uprawnia do skorzystania z nowego terminu płatności składek.
Natomiast, jeśli ktoś ma siedzibę firmy np. w Bydgoszczy, ale ma inne miejsce prowadzenia działalności, które znajduje się na terenie objętym klęską żywiołową, to może skorzystać z nowego terminu płatności składek, o ile jest poszkodowanym w rozumieniu zapisów ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Miejsca prowadzenia działalności muszą być zgłoszone do odpowiednich rejestrów np. CEIDG, KRS.
Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą złożyć specjalne oświadczenie do ZUS. Dzięki temu będą mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. dopiero we wrześniu 2025 r.
ZUS może umorzyć składki
Prowadzący firmy, dotknięci powodzią mogą skorzystać również z możliwości umorzenia opłacania składek na własne ubezpieczenia. Na umorzenie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy, którzy m.in. wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny. Jak wyjaśnia ZUS, chodzi w szczególności o przypadek, gdy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.
Okres, za który zostały umorzone składki na ubezpieczenia społeczne, nie będzie uwzględniany przy ustalaniu prawa do emerytur i rent z ubezpieczeń społecznych ani innych świadczeń, do których prawo zależy od posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Okres ten nie wpłynie także na wysokość emerytur, rent i innych świadczeń.
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią, którzy spłacają zaległości w ratach albo mają odroczony termin płatności składek, mogą także wystąpić do ZUS-u o zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty lub zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek.
Płatnicy składek, którzy ucierpieli w powodzi nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS-u kompletów dokumentacji rozliczeniowych za bieżące okresy.
Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS-u później. ZUS podkreśla, że nie będą wyciągane konsekwencje z tego tytułu. Jeśli przedsiębiorca nie przekaże dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, wymiar składek zostanie utworzony z urzędu. W PUE/eZUS pojawi się powiadomienie o tym, które należy zignorować.
Do 4 października 2024 r. pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 w godz. 8:00–15:00 przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.
Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Opracowanie: Katarzyna Bogucka
Przeczytaj również: Konsekwencje nieopłacania składek ZUS przez płatnika składek >>>