Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.386.2024.2.MJ

Stawka ryczałtu dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 sierpnia 2024 r. (wpływ 15 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Od 1 marca 2021 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, będąc z tego tytułu czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza.

Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W zakresie przedmiotu działalności Wnioskodawcy – w odpowiedzi na wniosek Wnioskodawcy z dnia 02.02.2022 r., przesłany w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r, świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniach:

·sprzedaż płatnego newslettera polegająca na wysyłaniu maili z poradami dotyczącymi łamania zabezpieczeń aplikacji webowych. Klient uzyskuje dostęp do płatnego newslettera, okresowo dostaje maila z poradami oraz konto na stronie internetowej, na której może przeglądać przeszłe maile i ma dostęp do praktycznych ćwiczeń oraz dostęp do zamkniętej społeczności na czacie X

PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

·udział w programach bug bounty polegający na znalezieniu błędów bezpieczeństwa

·testy penetracyjne obejmujące sprawdzanie poziomu zabezpieczeń stron internetowych, czyli symulowanie ataku hakerskiego

PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;

·tworzenie kursów online w formie nagrań wideo dotyczące łamania zabezpieczeń aplikacji webowych i ich sprzedaż w Internecie przy udziale pośrednika

·tworzenie kursów online w formie nagrań wideo dotyczące łamania zabezpieczeń aplikacji webowych i ich sprzedaż w Internecie bez udziału pośrednika

PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”;

·wyświetlanie reklam w ramach programu (…)

PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”;

·promowanie firm na własnych mediach społecznościowych

PKWiU 73.11.1 „Usługi reklamowe świadczone przez agencje reklamowe”;

·szkolenia dla firm, dotyczące zabezpieczania i łamania zabezpieczeń aplikacji webowych, odbywające się w czasie rzeczywistym, ale zdalnie, skierowane do programistów

PKWiU 85.59.12.0 „Kursy komputerowe”.

Od data Wnioskodawca jako formę opodatkowania stosuje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stosując różne stawki podatku do poszczególnych, wskazanych wyżej kategorii usług – ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W 2022 roku przychody Wnioskodawcy nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro.

Wnioskodawca nie prowadził także 2022 r. działalności w formie spółki.

Podczas poprzedniego zapytania (odrzuconego przez błąd proceduralny), KIS miał również następujące pytania:

a) Jaki jest jej pełny zakres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

PKD: 62.02.Z, 47.91.Z, 62.01.Z, 62.09.Z, 63.12.Z, 73.11.Z, 85.59.B,

PKWiU: 62.02.20.0, 62.02.30.0, 59.11.1, 63.11.20.0, 73.11.1, 85.59.12.0.

b) Jaka jest forma opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej?

Od 01.01.2023 Wnioskodawca jako formę opodatkowania stosuje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stosując różne stawki podatku do poszczególnych kategorii usług.

c) Jaki rodzaj dokumentacji podatkowej prowadzi Pan dla celów działalności gospodarczej?

Dla celów działalności gospodarczej prowadzona jest dokumentacja podatkową w formie ewidencji przychodów. Ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

d) Czy i kiedy złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

02.02.2022.

e) Jaki jest pełny 7-cyfrowy symbol grupowania PKWiU świadczonych przez Pana usług:

·związanych z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (59.11.1), 59.11.13.0,

·związanych z usługami reklamowymi świadczonymi przez agencje reklamowe (73.11.1)? 73.11.11.0.

f) Jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod grupowaniami PKWiU:

a.62.02.20.0 – sprzedaż płatnego newslettera polegające na wysyłaniu maili z poradami dotyczącymi łamania zabezpieczeń aplikacji webowych, klient uzyskuje dostęp do płatnego newslettera, okresowo dostaje maila z poradami oraz konto na stronie internetowej, na której może przeglądać przeszłe maile i ma dostęp do praktycznych ćwiczeń oraz dostęp do zamkniętej społeczności na czacie X.

b.62.02.30.0 – udział w programach bug bounty polegający na znalezieniu błędów bezpieczeństwa – testy penetracyjne obejmujące sprawdzanie poziomu zabezpieczeń stron internetowych, czyli symulowanie ataku hakerskiego.

c.63.11.20.0 – wyświetlanie reklam w ramach programu (…).

d.85.59.12.0 – szkolenia dla firm, dotyczące zabezpieczania i łamania zabezpieczeń aplikacji webowych, odbywające się w czasie rzeczywistym, ale zdalnie, skierowane do programistów.

e.59.11.13.0 – tworzenie kursów online w formie nagrań wideo dotyczące łamania zabezpieczeń aplikacji webowych i ich sprzedaż w Internecie przy udziale pośrednika.

f.73.11.11.0 – promowanie firm na własnych mediach społecznościowych w ramach współprac komercyjnych.

g) Czy usługi wykonywane przez Pana są związane z instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) – art. 12 ust. 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Nie, żadna z usług Wnioskodawcy nie jest związana z instalowaniem oprogramowania.

h) Czy uzyskuje (uzyska) Pan przychody ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?

Nie, żadna z form działalności Wnioskodawcy w żaden sposób nie dotyczy produkcji czy dystrybucji oprogramowania.

i) Czy uzyskuje (uzyska) Pan przychody ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Tak, w związku z doradztwem w zakresie oprogramowania.

j) Czy wskazane i sklasyfikowane przez Pana usługi, są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie?

Nie.

k) Czy świadczone przez Pana usługi są związane/będą związane z przetwarzaniem danych (PKWiU ex 63.11.1)?

Nie.

l) Czy ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie wskazanych usług?

Tak.

m) Czy czynności (usługi) są wykonywane przez Pana pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?

Nie, są wykonywane pod kierownictwem Wnioskodawcy.

n) Czy wykonując ww. czynności ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?

Tak.

o) Czy usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej?

Tak, sprzedaż płatnego newslettera jest sprzedażą B2C, do osób fizycznych.

p) Z iloma podmiotami (kontrahentami/zleceniodawcami) Pan współpracuje?

Z kilkunastoma firmami oraz kilkuset osobami fizycznymi.

q) Kim są Pana kontrahenci?

Platformy bug bounty; firmy, które same zarządzają swoimi programami bug bounty; firmy z obszaru cyberbezpieczeństwa, które chcą reklamować się wśród publiczności Wnioskodawcy, klienci końcowi chcący edukować się w obszarze cyberbezpieczeństwa.

r) Czy jest Pan wspólnikiem Spółki z o.o., dla której wykonuje Pan usługi? Jeżeli tak, to jakie ma Pan udziały w Spółce i jak opodatkowuje Pan przychody z udziału w Spółce oraz jaki jest zakres Pana obowiązków w Spółce?

Nie.

Ponadto w piśmie z 15 sierpnia 2024 r. (data wpływu 15 sierpnia 2024 r.) odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1. Czy w okresie będącym przedmiotem wniosku w odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Przychody w roku poprzedzającym z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie przekroczyły 2 000 000 euro. Wnioskodawca nie korzysta z karty podatkowej.

2. Jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – proszę opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres, co jest ich efektem rezultatem) oraz do czego są wykorzystywane efekty Pana usług?

2.1 udział w programach bug bounty polegający na znalezieniu błędów bezpieczeństwa

Programy bug bounty polegają na tym, że firmy oświadczają, że będą wypłacać tytułowe „bounty” za informacje o potencjalnych ryzykach bezpieczeństwa w ich systemach informatycznych. Takie programy są publiczne i każdy może w nich wziąć udział. Jako niezależny „bug hunter”, szuka Pan takich programów i jeżeli znajdzie takie ryzyko to informuje Pan o nim firmę poprzez formularz na odpowiedniej stronie. Jest tam zawarta informacja o tym, jakie jest potencjalne ryzyko oraz w co mógłby zrobić potencjalny haker. Jest to jedyny punkt kontaktu pomiędzy Wnioskodawcą a firmą. Bug bounty nie jest freelancingiem, więc nie ma tu wcześniejszej umowy. Jest jedynie płatność za efekty.

„do czego są wykorzystywane efekty Pana usług?” – jako osobę z zewnątrz, firma nie informuje Wnioskodawcy w jaki sposób wykorzystuje efekty usług Wnioskodawcy.

2.2 testy penetracyjne obejmujące sprawdzanie poziomu zabezpieczeń stron internetowych, czyli symulowanie ataku hakerskiego

Testy penetracyjne mają pewne podobieństwa do bug bounty, bo też polegają na szukaniu ryzyk. Natomiast tutaj współpraca z firmą jest znacznie bliższa. Zwykle test odbywa się na podstawie umowy, przez określony czas i za z góry określoną stawkę. Jest też ściśle określony zakres testu, np. konkretna strona internetowa. Rezultatem testu jest raport, zawierający listę znalezionych błędów, wraz z rekomendacjami dotyczącymi poprawy oprogramowania. Test może, ale nie musi, uwzględniać również pomoc programistom w zakresie naprawy tych błędów.

3. Jak należy rozumieć stwierdzenie zawarte w opisie sprawy, że „Od data wnioskodawca jako formę opodatkowania stosuje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stosując różne stawki podatku do poszczególnych, wskazanych wyżej kategorii usług – ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.” – tj. należy wskazać, od kiedy jako formę opodatkowania stosuje Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Od 1.01.2022 Wnioskodawca jako formę opodatkowania stosuje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stosując różne stawki podatku do poszczególnych, wskazanych wyżej kategorii usług – ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Pytania

1.Czy przychód z opisanej działalności gospodarczej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy przychód z opisanej działalności gospodarczej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” , może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

3.Czy przychód z opisanej działalności gospodarczej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

4.Czy przychód z opisanej działalności gospodarczej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

5.Czy przychód z opisanej działalności gospodarczej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 73.11.1 „Usługi reklamowe świadczone przez agencje reklamowe” może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 15%, zgodnie z art. 12 1 pkt 2 lit. o ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

6.Czy przychód z opisanej działalności gospodarczej, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 85.59.12.0 „Kursy komputerowe” , może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c, ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w opisanym stanie faktycznym nie zachodzą żadne przesłanki negatywne do zastosowania ryczałtu – nie przekroczono limitu przychodów, do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy.

W związku z tym Wnioskodawca uprawniony jest do rozliczenia osiąganych z tytułu działalności gospodarczej przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jednocześnie w świetle art. 12 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Wnioskodawca prowadzi tego rodzaju ewidencję, w związku z tym jest uprawniony do stosowania różnych stawek podatku, w zależności od charakteru świadczonych usług.

Wybór odpowiedniej stawki jest przedmiotem zadanych przez Wnioskodawcę pytań:

Ad 1

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zatem świadczona przez Wnioskodawcę usługa, polegająca na wysyłaniu odpłatnego newslettera, przypisana PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, spełnia powyższe przesłanki i przychód z tego tytułu powinien być objęty 12% stawką podatku.

Ad 2

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, 8,5% stawkę podatku stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zatem jeśli świadczone przez podatnika usługi nie są wymienione w pkt 1–4 oraz 6–8, co do zasady można stosować 8,5 % stawkę.

W opisanej sprawie należy zwrócić uwagę, na art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Istotne przy tym jest jednak, iż że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.

Zatem w tym zakresie podkreślić należy, iż zakres usług Wnioskodawcy, których dotyczy niniejsze pytanie, obejmuje tylko czynności sprawdzające, a nie programistyczne lub doradcze – Wnioskodawca nie zajmuje się tworzeniem oprogramowania, nie koryguje błędów testowanego oprogramowania, nie dopisuje jakiekolwiek kodu do testowanego oprogramowania. Zadania Wnioskodawcy skupiają się wyłącznie na użytkowaniu i testowaniu (sprawdzaniu) oprogramowania w celu stwierdzenia, czy działa poprawnie lub w celu wskazania błędów, bez jakiejkolwiek ingerencji w kod źródłowy testowanego oprogramowania. To samo dotyczy testów penetracyjnych, które obejmują samo sprawdzenie poziomu zabezpieczeń stron internetowych, czyli symulowanie ataku hakerskiego.

W związku z tym do wykonywanych czynności świadczonych pod kodem PKWiU 62.02.30.0 w ocenie Wnioskodawcy należy zastosować 8,5% stawkę podatku – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad 3

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, 8,5% stawkę podatku stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zatem jeśli świadczone przez podatnika usługi nie są wymienione w pkt 1–4 oraz 6–8, co do zasady można stosować 8,5 % stawkę.

W związku z powyższym, stawka ryczałtu dla przychodów z usług Wnioskodawcy, polegających na tworzeniu i sprzedaży (przez pośredników jak i bez) kursów online w formie nagrań wideo, dotyczących łamania zabezpieczeń aplikacji webowych, zaklasyfikowanych pod PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych” wynosić powinna 8,5% - nie można przypisać ich bowiem do wymienionych w pkt 1–4 oraz 6–8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad 4

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, 8,5% stawkę podatku stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zatem jeśli świadczone przez podatnika usługi nie są wymienione w pkt 1–4 oraz 6–8, co do zasady można stosować 8,5 % stawkę.

W związku z powyższym, stawka ryczałtu dla przychodów z usług wnioskodawcy, polegających na wyświetlaniu reklam w ramach programu (…), zaklasyfikowanych pod PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie” wynosić powinna 8,5% - nie można przypisać ich bowiem do wymienionych w pkt 1–4 oraz 6–8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad 5

Jak stanowi art. 12 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73). Zatem świadczona przez Wnioskodawcę usługa, polegająca na promowaniu firm na własnych mediach społecznościowych, przypisana do PKWiU 73.11.1 „Usługi reklamowe świadczone przez agencje reklamowe”, spełnia powyższe przesłanki i przychód z tego tytułu powinien być objęty 15% stawką podatku.

Ad 6

Jak stanowi art. 12 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). Zatem świadczona przez Wnioskodawcę usługa, polegająca na sprzedaży szkoleń dla firm, odbywających się zdalnie, w czasie rzeczywistym, dotyczących zabezpieczania i łamania zabezpieczeń aplikacji webowych, przypisana do PKWiU 85.59.12.0 „Kursy komputerowe”, spełnia powyższe przesłanki i przychód z tego tytułu powinien być objęty 8,5 % stawką podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z treści wniosku oraz uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to działalność usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego sklasyfikował świadczone przez Pana usługi do następujących grupowań.

sprzedaż płatnego newslettera polegająca na wysyłaniu maili z poradami dotyczącymi łamania zabezpieczeń aplikacji webowych. Klient uzyskuje dostęp do płatnego newslettera, okresowo dostaje maila z poradami oraz konto na stronie internetowej, na której może przeglądać przeszłe maile i ma dostęp do praktycznych ćwiczeń oraz dostęp do zamkniętej społeczności na czacie X – PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

udział w programach bug bounty polegający na znalezieniu błędów bezpieczeństwa oraz testy penetracyjne obejmujące sprawdzanie poziomu zabezpieczeń stron internetowych, czyli symulowanie ataku hakerskiego – PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;

tworzenie kursów online w formie nagrań wideo dotyczące łamania zabezpieczeń aplikacji webowych i ich sprzedaż w Internecie przy udziale pośrednika oraz tworzenie kursów online w formie nagrań wideo dotyczące łamania zabezpieczeń aplikacji webowych i ich sprzedaż w Internecie bez udziału pośrednika – PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych” (pełny 7-cyfrowy symbol grupowania PKWiU świadczonych przez Pana usług zgodnie z Pana wskazaniem to 59.11.13.0 );

wyświetlanie reklam w ramach programu (…) – PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”;

promowanie firm na własnych mediach społecznościowych – PKWiU 73.11.1 „Usługi reklamowe świadczone przez agencje reklamowe” (pełny 7-cyfrowy symbol grupowania PKWiU świadczonych przez Pana usług zgodnie z Pana wskazaniem to 73.11.11.0);

szkolenia dla firm, dotyczące zabezpieczania i łamania zabezpieczeń aplikacji webowych, odbywające się w czasie rzeczywistym, ale zdalnie, skierowane do programistów – PKWiU 85.59.12.0 „Kursy komputerowe”.

Od 1.01.2022 r. jako formę opodatkowania stosuje Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stosując różne stawki podatku do poszczególnych, wskazanych we wniosku kategorii usług – ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. 2.02.2022 r. złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychody w roku poprzedzającym z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie przekroczyły 2 000 000 euro. Nie korzysta Pan z karty podatkowej. Doprecyzowując zakres usług klasyfikowanych w grupowaniu 62.02.30.0 wskazał Pan, że jako niezależny „bug hunter” szuka Pan programów bug bounty i jeżeli znajdzie ryzyko bezpieczeństwa w systemie informatycznym to informuje Pan o nim firmę poprzez formularz na odpowiedniej stronie. Jest tam zawarta informacja o tym, jakie jest potencjalne ryzyko oraz co mógłby zrobić potencjalny haker. Jest to jedyny punkt kontaktu pomiędzy Panem, a firmą. Z kolei testy penetracyjne mają pewne podobieństwa do bug bounty, bo też polegają na szukaniu ryzyk. Natomiast tutaj współpraca z firmą jest znacznie bliższa. Zwykle test odbywa się na podstawie umowy, przez określony czas i za z góry określoną stawkę. Jest też ściśle określony zakres testu, np. konkretna strona internetowa. Rezultatem testu jest raport, zawierający listę znalezionych błędów, wraz z rekomendacjami dotyczącymi poprawy oprogramowania. Test może, ale nie musi, uwzględniać również pomoc programistom w zakresie naprawy tych błędów.

W odniesieniu do powyższego, zauważyć należy, że:

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

 Z kolei, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Należy zauważyć, że w klasie PKWiU 62.02, do której m.in. odwołuje się przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajdują się następujące pozycje:

1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia prawidłowej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

W świetle przedstawionego opisu czynności, które Pan wykonuje w ramach grupowania PKWiU 62.02.20.0, polegającena wysyłaniu maili z poradami dotyczącymi łamania zabezpieczeń aplikacji webowych w mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, i zostały tak zaklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.

W rezultacie – na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że przychody z wykonywanych przez Pana usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 12% na podstawieart. 12 ust. 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z kolei Pana usługi polegające na udziale w programach bug bounty (polegających na znalezieniu błędów bezpieczeństwa) oraz na testach penetracyjnychsklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane także świadczone przez Pana usługi tworzenia kursów online w formie nagrań wideo klasyfikowane w grupowaniu 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych” oraz usługi wyświetlania reklam w ramach programu (…) klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”, bowiem nie zostały objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 tej ustawy.

Należy zauważyć, że, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85),

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

Biorąc uwagę powyższe pod uwagę, przychody z wykonywanych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 85.59.12.0 „Kursy komputerowe” mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a przychody z wykonywanych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 73.11.1 „Usługi reklamowe świadczone przez agencje reklamowe” według stawki 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o wskazanej ustawy.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji PKWiU świadczonych usług (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00