Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.400.2024.2.DK
Uznanie, że: - odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz MOK stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku; - Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii uznania, że:
-odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz MOK stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku;
-Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego
Gmina Miejska (dalej: „Gmina”, lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2024 poz. 609 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.
Na terenie Gminy funkcjonuje instytucja kultury, posiadająca odrębną osobowość prawną - Miejski Ośrodek Kultury (dalej: „MOK”).
Gmina w latach 2020-2023 zrealizowała inwestycję pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”). Koszt Inwestycji brutto wyniósł ok. (…) (wartość inwestycji brutto przyjęta ostatecznie na stan środków trwałych wynosi (…)). Inwestycja została współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. VAT stanowił koszt niekwalifikowalny - Gmina od samego początku zamierzała bowiem przedmiot Inwestycji udostępnić odpłatnie na rzecz MOK, np. poprzez odpłatną dzierżawę lub najem.
Wydatki na realizację Inwestycji zostały każdorazowo udokumentowane przez usługodawców/dostawców wystawianymi na rzecz Gminy fakturami VAT, z podaniem NIP Gminy.
Inwestycja polegała na renowacji zabytkowego pałacu (…) (wraz z zakupem wyposażenia) oraz zagospodarowaniu jego otoczenia i parku (dalej łącznie jako: „Infrastruktura”) w celu utworzenia atrakcyjnej przestrzeni do organizacji koncertów, wystaw, imprez kulturalnych i innych działań artystycznych. Infrastruktura ponadto obejmuje przestrzeń dla spotkań biznesowych oraz część gastronomiczną.
Gmina jeszcze raz zaznacza, że od początku realizowała Inwestycję z zamiarem odpłatnego udostępnienia Infrastruktury na rzecz MOK. Miało to na celu m.in. uzyskanie w możliwie istotnym stopniu zwrotu kosztów Inwestycji. W konsekwencji, już na etapie składania wniosku o dofinansowanie w 2017 r. Gmina wskazała, że podatek VAT będzie niekwalifikowalny, bowiem Gmina miała zamiar wykorzystywać Infrastrukturę do działalności opodatkowanej VAT (dzierżawa/najem). Gdyby zaś Gmina nie zakładała odpłatnego udostępnienia Infrastruktury, wystąpiłoby wówczas o przyznanie dofinansowania do kwoty brutto.
W związku z powyższym, po zakończeniu Inwestycji i dokonaniu niezbędnych formalności, w październiku 2023 r. oddano w dzierżawę na rzecz MOK część Infrastruktury należącą do Gminy. Umowa dzierżawy została zawarta wstępnie na okres 10 lat (po tym okresie planowane było/jest wstępnie przedłużenie umowy lub zawarcie nowej umowy dzierżawy). Czynsz dzierżawny został ustalony w kwocie (…)brutto miesięcznie, podlegającej - zgodnie z umową - waloryzacji.
Gmina jednocześnie wyjaśnia, że część terenu parku wchodzącego w skład Infrastruktury (wraz ze znajdującymi się tam: budynkiem zabytkowej kuźni, zabytkowym kominem oraz budynkiem dawnej lodowni) należała w okresie realizacji Inwestycji (oraz wcześniej) do Skarbu Państwa i była ona oddana Gminie w bezterminowe użytkowanie. Niemniej, to Gmina ponosiła w ramach Inwestycji nakłady na część Infrastruktury należącą wówczas do Skarbu Państwa. Jednocześnie, Gmina podkreśla, że od początku realizacji Inwestycji zakładała, że również ta część Infrastruktury zostanie otrzymana przez Gminę, dzięki czemu Gmina będzie ją mogła również oddać w dzierżawę.
W listopadzie 2023 r. ww. część Infrastruktury należąca do Skarbu Państwa została przekazana Gminie na podstawie umowy darowizny i od tego czasu Gmina dążyła do oddania także tej części Infrastruktury w dzierżawę na rzecz MOK. W międzyczasie MOK korzystał z tej części Infrastruktury bezumownie, niemniej Gmina obciążała go z tego tytułu wystawiając faktury VAT (w wysokości ok. (…)brutto miesięcznie) i odprowadzając VAT należny do właściwego Urzędu Skarbowego.
Po dopełnieniu wszelkich formalności, począwszy od maja 2024 r. cała Infrastruktura została oddana w dzierżawę na rzecz MOK. Umowa dzierżawy została zawarta na okres 9 lat i 5 miesięcy, a czynsz dzierżawny wynosi (…)brutto miesięcznie (tj. w przeliczeniu, (…) brutto rocznie) i podlega waloryzacji. Poprzednia umowa dzierżawy z MOK (obejmująca jedynie część Infrastruktury należącą pierwotnie do Gminy) została rozwiązana za porozumieniem stron.
Mając na uwadze wskazaną wysokość czynszu, która w rocznym ujęciu odpowiada ok. 2,52% wartości Inwestycji (2,51665858307341%), zwrot kosztów Inwestycji powinien nastąpić w ciągu ok. 40 lat.
Zdaniem Gminy, tak ustalony czynsz dzierżawny uwzględnia w pełni realia rynkowe i pozwala na zwrot nakładów w stosunkowo krótkim terminie (mając na uwadze charakter działalności jednostek samorządu terytorialnego, w tym zarządzanie majątkiem gminnym o podobnej specyfice).
W uzupełnieniu wniosku udzielili Państwo następujących odpowiedzi:
Na pytanie: „Czy kwota (…). stanowi wartość netto czy brutto inwestycji pn. „(…)”? Prosimy o wskazanie całkowitej wartości inwestycji brutto i netto”.
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina precyzuje, że kwota (…)stanowi całkowitą wartość brutto majątku trwałego po zrealizowaniu inwestycji pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”), przekazanego w dzierżawę na rzecz MOK.
Na tę wartość składają się:
•(…)brutto - wartość początkowa majątku przed Inwestycją,
•(…)brutto - zwiększenie wartości środka trwałego w ramach przeprowadzonej Inwestycji (netto: (…)PLN, VAT: (…)),
•(…)- zwiększenie wartości z tytułu naliczonych odsetek od pożyczki,
•(…)- zwiększenie wartości środka trwałego w okresie od stycznia do czerwca 2024, z tytułu wydatków poniesionych przed dofinansowaniem w latach 2009-2010 oraz wydatki ze stawką zwolnioną.
Jednocześnie Gmina zwraca uwagę, że wskazana we wniosku wartość czynszu dzierżawnego brutto w ujęciu rocznym odpowiada ok. 2,52% wartości Infrastruktury, a więc wartości obejmującej nie tylko same nakłady poniesione w ramach Inwestycji (we wskazanej wyżej wysokości (…)brutto/(…)netto), ale również wskazane wyżej pozostałe składowe całkowitej wartości brutto (...) (…)”.
Na pytanie: „Jaka będzie wysokość środków własnych Gminy w realizację ww. inwestycji? Prosimy wskazać kwotę netto i brutto.” oraz na pytanie: „Jaka jest wysokość środków zewnętrznych (wartość dofinansowania) ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego? Prosimy wskazać kwoty netto i brutto”.
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina wskazuje, że wysokość środków własnych Gminy przeznaczonych na realizację Inwestycji wynosi (…) (wartość przedstawiona jako różnica pomiędzy wskazaną w odpowiedzi na pytanie 1 kwotą (…)brutto a otrzymanym dofinansowaniem w wysokości (…)).
W odniesieniu do środków zewnętrznych Gmina wskazuje, że dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, którego Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wynosi - jak wskazano powyżej – (…).
Jak Gmina wskazała we Wniosku, dofinansowanie zostało udzielone do wartości netto Inwestycji, bowiem VAT nie stanowił kosztu kwalifikowalnego. W związku z tym, ze środków zewnętrznych Gmina pokryła odpowiednią część kosztów netto Inwestycji, zaś środki własne Gmina przeznaczyła na pozostałą część wydatków netto oraz pełne pokrycie VAT.”
Na pytanie: „Czy wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?”
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina wskazuje, że wysokość czynszu dzierżawnego została skalkulowana przede wszystkim w oparciu o wartość Infrastruktury oraz z zamiarem terminu zwrotu nakładów na Inwestycję w możliwie krótkim terminie (niecałe 40 lat). Tak skalkulowany czynsz dzierżawny w ujęciu rocznym odpowiada ok. 2,52% wartości Infrastruktury.
Zdaniem Gminy, taka wartość jak najbardziej uwzględnia realia rynkowe, w szczególności mając na uwadze fakt, że Gminie znane są przypadki udostępniania podobnych obiektów w zamian za czynsz dzierżawny odpowiadający w skali rocznej ok. 1-2,5% wartości infrastruktury (co stanowi niższy procent niż w przypadku Gminy).
Co więcej, Gminie znane są przypadki, w których wysokość czynszu z tytułu dzierżawy obiektów należących do gmin została ustalona w oparciu o stawki najmu określone zarządzeniem włodarza danej gminy (co, zdaniem Gminy, powinno stanowić silny argument za uznaniem rynkowości tak określonych przez te gminy stawek czynszu) i w przeliczeniu wynosiła zdecydowanie mniej niż 2,5%, a mimo to w interpretacjach/wyrokach (w tym prawomocnych) sądów administracyjnych potwierdzano prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków na te obiekty.
W tym miejscu Gmina zwraca uwagę, przykładowo, na interpretacje indywidualne: z dnia 29 lipca 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.279.2024.2.PM, z dnia 19 czerwca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.273.2023.2.KFK, z dnia 16 czerwca 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.101.2023.4.AJB, oraz na wyroki: NSA z dnia 26 kwietnia 2022 r. o sygn. I FSK 46/20, WSA we Wrocławiu z dnia 19 czerwca 2024 r. o sygn. I SA/Wr 877/23, WSA w Szczecinie z dnia 31 stycznia 2024 r. o sygn. I SA/Sz 577/23.”
Na pytanie: „Czy wynagrodzenie należne Państwu (tj. Gminie) z tytułu udostępnienia Infrastruktury jest niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej czy też wyższe od tej wartości?”
Odpowiedzieli Państwo: „Zdaniem Gminy, co szczegółowo wyjaśniono w odpowiedzi na pytanie nr 4, przedmiotowa wartość czynszu z tytułu dzierżawy Infrastruktury odpowiada wartości rynkowej, w szczególności zaś nie powinna zostać uznana za niższą od wartości rynkowej.”
Na pytanie: „Przy uwzględnieniu jakich czynników dokonali Państwo kalkulacji czynszu? Prosimy szczegółowo wymienić.” oraz na pytanie: „Czy wysokość czynszu została ustalana w oparciu o:
-wysokość stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych stanowiących przedmiot dzierżawy? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jakie to będą środki trwałe oraz właściwe im stawki amortyzacyjne,
-długość okresu użytkowania ww. majątku?”
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina wskazuje, że wysokość czynszu dzierżawnego została ustalona w oparciu o następujące czynniki:
•ostateczna wartość Infrastruktury,
•długość okresu użytkowania majątku,
•ponoszenie kosztów utrzymania Infrastruktury przez dzierżawcę,
•zasoby dzierżawcy pozwalające na wykorzystanie potencjału Infrastruktury,
•stawki czynszu w podobnych transakcjach odpowiadające ok. 2,5% wartości przedmiotu dzierżawy (w ramach obiektów wydzierżawianych przez jednostki samorządu terytorialnego).
Uwzględnienie powyższych czynników miało na celu przede wszystkim zapewnienie wysokości czynszu na rynkowym poziomie.”
Na pytanie: „Jakie są inne niż wysokość czynszu warunki udostepnienia Infrastruktury (np. czy Miejski Ośrodek Kultury ponosi/będzie ponosić jeszcze inne koszty związane z utrzymaniem Infrastruktury w odpowiednim stanie technicznym, itp.)? Prosimy szczegółowo wymienić.”
Odpowiedzieli Państwo: „Zgodnie z zapisami umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Gminą a Miejskim Ośrodkiem Kultury (dalej: „MOK”), MOK zobowiązany jest do:
•naprawy lub odtworzenia środków trwałych przez cały okres obowiązywania umowy dzierżawy,
•ponoszenia bieżących kosztów utrzymania wydzierżawionej nieruchomości,
•ubezpieczenia przedmiotu dzierżawy od wszystkich ryzyk,
•ponoszenia wszelkich świadczeń publicznych związanych z wydzierżawioną nieruchomością.
MOK zobowiązany jest również do udostępnienia przedmiotu dzierżawy na każde żądanie wydzierżawiającego w szczególności: w przypadku budowy instalacji przesyłowych, awarii istniejącego uzbrojenia podziemnego, konieczności jego modernizacji, podłączenia nowych użytkowników, konserwacji itp.
Ponadto, MOK zobowiązany jest do stosowania zapisów umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, a w szczególności do utrzymania trwałości projektu oraz wskaźników projektu.”
Na pytanie: „Czy świadczenie pomiędzy Państwem (tj. Gminą), a Miejskim Ośrodkiem Kultury jest ekwiwalentne?”
Odpowiedzieli Państwo: „Mając na uwadze, że - jak wyjaśniono szczegółowo w odpowiedzi na pytania 4 i 5 - wartość czynszu z tytułu dzierżawy Infrastruktury odpowiada, zdaniem Gminy, wartości rynkowej, a także mając na uwadze warunki dzierżawy określone w umowie zawartej pomiędzy Gminą a MOK, zdaniem Gminy świadczenie pomiędzy Gminą a Miejskim Ośrodkiem Kultury powinno zostać uznane za ekwiwalentne.”
Na pytanie: „W jakiej relacji pozostaje wartość rocznego czynszu z tytułu udostępnienia Infrastruktury z nakładami poniesionymi na Inwestycję (środki własne Gminy + środki zewnętrzne)? Prosimy podać wielkość procentową udziału.”
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina wskazuje, że stosunek wartości rocznego czynszu brutto z tytułu dzierżawy Infrastruktury do całkowitej wartości Infrastruktury brutto (szczegółowo opisanej w odpowiedzi na pytanie 1 wynosi ok. 2,52%.
Mając jednak na uwadze, że całkowita wartość Infrastruktury obejmuje także m.in. wartość początkową środka trwałego przed Inwestycją, Gmina wskazuje, że stosunek wartości rocznego czynszu z tytułu dzierżawy Infrastruktury względem samych nakładów na Inwestycję wynosi ok. 2,64%”.
Na pytanie: „Na jakim poziomie kształtują się dochody z tytułu udostępnienia Infrastruktury w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?” oraz na pytanie: „Czy obrót z tytułu udostępnienia Infrastruktury jest znaczący dla budżetu Gminy?”
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina wskazuje, że w jej opinii stosunek dochodów z tytułu dzierżawy do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy pozostaje bez związku z kwestią możliwości odliczenia VAT od wydatków na Inwestycję opisaną we Wniosku. Żądanie odpowiedzi na powyższe pytanie narusza wręcz konstytucyjne zasady równego traktowania, o których mowa w art. 2 oraz art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.). Gdyby bowiem przedmiotowa Inwestycja realizowana była przez inną gminę o dochodach ogólnych 10-krotnie mniejszych niż dochody Gminy, proporcja, o którą pyta Organ, byłaby w jej przypadku 10-krotnie wyższa niż w przypadku Gminy (co mogłoby wpływać na ocenę Organu), podczas gdy charakterystyka Inwestycji nie uległaby zmianie.
Niemniej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Organu, Gmina wskazuje, że wysokość dochodów ogółem Gminy za 2023 rok wyniosła (…), w tym dochody własne (…). Oznacza to, że roczne dochody z tytułu dzierżawy Infrastruktury względem dochodów ogółem Gminy za 2023 r. kształtują się na poziomie ok. 0,21%, zaś względem dochodów własnych Gminy za 2023 r. kształtują się na poziomie ok. 0,45%. Gmina podkreśla przy tym, że uzyskuje dochody również z tytułu wykonywania innych, licznych zadań (m.in. dochody z mienia komunalnego, dochody uzyskane z podatków lokalnych). W związku z tym, dochody uzyskiwane przez nią z jednego z segmentów jej działalności, jakim jest dzierżawa Infrastruktury, stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez nią obrotu. Biorąc zatem pod uwagę skalę całego budżetu Gminy, obrót uzyskany przez Gminę z tytułu przedmiotowej dzierżawy Infrastruktury dla całego budżetu Gminy (obejmującego obrót z całej jej działalności) nie ma zasadniczo kluczowego znaczenia, niemniej wciąż - mając w szczególności na uwadze istotny poziom wydatków Gminy - z finansowego punktu widzenia jest dla Gminy znaczącym wpływem.
Na pytanie: „Czy Inwestycja, o której mowa we wniosku, służy/będzie służyć przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym czy też służy/będzie służyć realizacji celów komercyjnych?”
Odpowiedzieli Państwo: „Jak Gmina wskazała we Wniosku, Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji służy i będzie służyć do odpłatnego udostępniania na rzecz MOK na podstawie umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy niewątpliwie jest umową cywilnoprawną, a zatem w tym zakresie (mając na uwadze art. 15 ust. 6 ustawy o VAT) Gmina występuje w roli podatnika VAT, prowadząc działalność gospodarczą.”
Na pytanie: „Czy w celu udostępnienia Infrastruktury przeprowadzili Państwo procedurę pozwalającą na wyłonienie najlepszej oferty, taką jak np. przetarg?”
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina wskazuje, że od początku realizacji Inwestycji jej zamiarem było wydzierżawienie jej efektów na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury.
Zgodnie z przyjętym w Gminie sposobem organizacji działalności kulturalnej, realizowanie zadań z tego zakresu powierza się MOK. Według statutu, MOK - jako samorządowa instytucja kultury - realizuje działania w dziedzinie wychowania, edukacji, tworzenia i upowszechniania kultury, upowszechniania historii miasta i regionu. Ponadto, MOK zarządza także podobnymi obiektami służącymi do realizacji zadań z zakresu kultury.
Jednocześnie, jak przewiduje statut, w ramach powyższych działań MOK może także prowadzić działalność gospodarczą. W konsekwencji, także w tym zakresie MOK jest odpowiednią jednostką, bowiem może on wykorzystać potencjał Infrastruktury pod kątem działalności gospodarczej w sferze kultury.
MOK posiada odpowiednie zasoby organizacyjne, kadrowe, a także wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działalności kulturalnej, a zatem naturalnym wyborem Gminy jest oddanie także nowopowstałej Infrastruktury na rzecz MOK, co pozwoli na jej efektywne wykorzystanie.
Mając na uwadze powyższe, Gmina wskazuje, że nie poszukiwała innego podmiotu w celu udostępnienia Infrastruktury.”
Na pytanie: „Kto dokonuje/będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od Infrastruktury? Czy Infrastruktura stanowi środek trwały Gminy?”
Odpowiedzieli Państwo: „Gmina wskazuje, że Infrastruktura stanowi własność Gminy (składają się na nią środki trwałe, pozostałe środki trwałe oraz pozostałe wartości niematerialne i prawne) i to Gmina dokonuje/będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych od Infrastruktury.”
Na pytanie: „Do jakich czynności Miejski Ośrodek Kultury wykorzystuje/będzie wykorzystywał ww. Infrastrukturę? Czy są/będą to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT czy niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?”
Odpowiedzieli Państwo: „W pierwszej kolejności Gmina wskazuje, że jej zdaniem odpowiedź na powyższe pytanie nie ma i nie powinna mieć żadnego znaczenia dla oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania przedstawionego we Wniosku.
W ocenie Gminy, w zakresie będącym przedmiotem Wniosku występuje ona jako podatnik VAT i tym samym nie powinna być traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której prawo do odliczenia VAT np. od wydatków na budowę biurowca przez dewelopera uzależnione byłoby od rodzaju czynności wykonywanych przez poszczególne firmy wynajmujące w tym biurowcu powierzchnie biurowe.
Wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom Organu, Gmina wyjaśnia, że sposób wykorzystania Infrastruktury przez MOK pozostaje niezależny od Gminy, gdyż umowa dzierżawy nie precyzuje do jakich konkretnie czynności wykorzystywana ma być Infrastruktura.
W umowie dzierżawy wskazano jedynie ogólnikowo, że Gmina oddaje Infrastrukturę w dzierżawę na rzecz MOK „w celu prowadzenia działalności statutowej”. Natomiast zgodnie ze statutem MOK, realizuje on działania w dziedzinie wychowania, edukacji, tworzenia i upowszechniania kultury, upowszechniania historii miasta i regionu, przy czym może także prowadzić działalność gospodarczą w tym zakresie.
Przywołując w tym kontekście art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nawet realizacja zadań własnych może stanowić działalność gospodarczą, w przypadku gdy te czynności realizowane są na podstawie umów cywilnoprawnych.
Mając powyższe na uwadze, MOK może wykorzystywać Infrastrukturę zarówno do wypełniania zadań publicznych, jak i do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Na marginesie Gmina informuje, że, według najlepszej wiedzy Gminy, MOK wykorzystuje Infrastrukturę do działalności komercyjnej, opodatkowanej VAT oraz do działalności nieodpłatnej, niepodlegającej opodatkowaniu VAT, nie wykorzystuje Infrastruktury natomiast do czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.”
Pytania
1.Czy odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz MOK stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?
2.Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz MOK stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
2.Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1
Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
•zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz
•pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).
Gmina jako podatnik VAT w ramach ponoszenia wydatków na Inwestycję
Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, należy wskazać, że kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż, co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Mając zatem na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1610 ze zm.), w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępnienia Infrastruktury na rzecz MOK na podstawie umowy dzierżawy, Gmina jest podatnikiem VAT.
Uwzględniając więc, że Gmina świadczy usługi dzierżawy na rzecz MOK za wynagrodzeniem (MOK zobowiązany jest do uiszczania czynszu z tytułu udostępnienia Infrastruktury na rzecz Gminy, zasadniczo od dnia oddania Infrastruktury do użytkowania MOK) i tym samym działa w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotową czynność należy uznać za podlegającą opodatkowaniu VAT.
Jednocześnie, w opinii Gminy czynność ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku.
Dodatkowo, w ocenie Gminy fakt, że część Infrastruktury została czasowo oddana do użytkowania MOK przed zawarciem umowy dzierżawy obejmującej tą część Infrastruktury, nie wpływa na określenie statusu Gminy w ramach przedmiotowej czynności. Swego rodzaju „opóźnienie” podpisania umowy dzierżawy wynikało bowiem z przyczyn organizacyjnych, a Gmina raz jeszcze podkreśla, że obciążała MOK wynagrodzeniem za korzystanie z Infrastruktury przed popisaniem umowy.
Stanowisko organów podatkowych
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.708.2021.2.SK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) wskazał, że „Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu dzierżawy przez Państwa terenów inwestycyjnych na rzecz przedsiębiorców, na podstawie umów dzierżawy, występują/będą Państwo występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta stanowi/będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.”.
Podobne stanowisko DKIS zajął również w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.461.2021.2.PS: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla czynności odpłatnego udostępniania przez Gminę Infrastruktury wytworzonej w ramach realizowanej Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy, za którą Wnioskodawca będzie pobierać wynagrodzenie, Gmina występuje/wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność -jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - stanowi/będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie korzysta ze zwolnienia z VAT”.
Również w zakresie udostępnienia infrastruktury przed podpisaniem umowy dzierżawy, Gminie znane są interpretacje wydane w zbliżonych stanach faktycznych, które uznają tę czynność za transakcję podlegającą opodatkowaniu VAT. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.445.2023.2.DP (interpretacja dot. bezumownego korzystania z infrastruktury sportowej stanowiącej własność Gminy przez odrębną od Gminy osobę prawną) DKIS wskazał, że: „W świetle przywołanych przepisów należy zatem uznać, że w okresie bezumownego korzystania z Infrastruktury przez Centrum świadczyli Państwo usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy ze względu na ich odpłatny charakter. Świadczenie pieniężne za korzystanie z Infrastruktury bez tytułu prawnego stanowi bowiem w rzeczywistości wynagrodzenie za świadczoną usługę, dającą korzystającemu z Hali Centrum wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci możliwości korzystania z niej w oznaczonym zakresie”.
Analogiczne stanowisko DKIS zajął również w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.714.2023.1.MG (interpretacja dot. bezumownego korzystania z majątku Gminy powstałego w ramach inwestycji przez samorządową instytucję kultury Gminy, posiadającą odrębną od Gminy osobowość prawną): „W okolicznościach niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że użytkowanie majątku Inwestycji przez Centrum odbywało się za domniemaną, dorozumianą Państwa zgodą. W całym okresie użytkowania majątku Inwestycji przez Centrum (tj. od 28 października 2022 r. do 3 kwietnia 2023 r.) mamy do czynienia z bezumownym korzystaniem z tego majątku za Państwa zgodą. Wskazać bowiem należy, iż udostępnili Państwo przedmiotowy majątek Centrum bez tytułu prawnego, tj. bez zawartej pisemnej umowy cywilnoprawnej. Akceptowali Państwo fakt zajmowania przez Centrum majątku Inwestycji bez tytułu prawnego. Nie podejmowali Państwo przeciwko Centrum jakichkolwiek działań prawnych zmierzających do odzyskania majątku Inwestycji. (...) Wobec powyższego uznać należy, że w tym stanie rzeczy, wystąpiła Państwa dorozumiana zgoda na korzystanie z majątku Inwestycji. Tym samym, świadczyli Państwo usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które ze względu na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
Również w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.156.2024.2.RMA, DKIS stwierdził, że: „W przedstawionej we wniosku sytuacji należy stwierdzić, że użytkowanie każdego z odcinków Infrastruktury przez Spółkę w opisanym okresie odbywało się za domniemaną, dorozumianą Państwa zgodą. Jak Państwo wskazali, przed planowanym dniem zakończenia Inwestycji zadecydowali Państwo, że nowo wybudowana/zmodernizowana Infrastruktura została odpłatnie przekazana na podstawie umów dzierżawy. Umowy zostały zawarte ze Spółką odrębnie dla poszczególnych odcinków Infrastruktury. Udostępnienia każdego z odcinków Infrastruktury na rzecz Spółki dokonywali Państwo sukcesywnie bezpośrednio po oddaniu odcinka do użytkowania (...). Natomiast z przyczyn organizacyjnych formalne zawarcie umów dzierżawy odcinków Infrastruktury ze Spółką następowało już po oddaniu danego odcinka Infrastruktury do użytkowania Spółce. Spółka została jednak obciążona czynszem dzierżawnym także za okres od dnia oddania jej danego odcinka Infrastruktury do użytkowania do dnia zawarcia Umowy dotyczącej tego odcinka. (...) Ponieważ planowali Państwo dzierżawę nowo wybudowanej/zmodernizowanej Infrastruktury na rzecz Spółki przed zakończeniem Inwestycji, a zawarte umowy zawierają odpowiednie zapisy dotyczące obciążania czynszem dzierżawnym za okres od dnia oddania danego odcinka Infrastruktury do użytkowania do dnia zawarcia Umowy należy uznać, że wystąpiła dorozumiana Państwa zgoda na użytkowanie/korzystanie z każdego z odcinków Infrastruktury. Tym samym świadczyli Państwo usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które ze względu na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Otrzymywana w tej sytuacji kwota jest Państwa wynagrodzeniem za świadczoną usługę, dająca wypłacającemu wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci możliwości korzystania we wskazanym okresie z poszczególnych odcinków Infrastruktury. (...) Zatem odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Spółki stanowi po Państwa stronie działalność gospodarczą oraz czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, niekorzystająca ze zwolnienia od tego podatku”.
Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie przez Gminę Infrastruktury na rzecz MOK stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.
Ad 2.
Związek wydatków na Inwestycję z działalnością opodatkowana VAT
Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego (poza działaniem jako podatnik VAT), jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Z literalnej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku w Dyrektywie VAT. Przepisy Rozdziału 1-4 Tytułu X Dyrektywy VAT (art. 167 i nast.) wprowadzają podstawową regułę wspólnego systemu podatku VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast prawo takie nie przysługuje w przypadku dokonywania transakcji zwolnionych lub nieopodatkowanych.
Mając na uwadze, iż Gmina wydzierżawiając Infrastrukturę na rzecz MOK działa w roli podatnika VAT oraz wykonuje usługi dzierżawy za wynagrodzeniem (czynsz dzierżawny), przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu VAT.
W opinii Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi dzierżawy na rzecz MOK nie korzystają przy tym ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania, które znalazłoby zastosowanie w przedstawionym przez Gminę przypadku.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 kwietnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.123.2020.l.RG, w ramach której stwierdzono, że: „Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu odpłatnego udostępniania przez Gminę Infrastruktury na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy. Gmina będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.”
Również w interpretacji indywidualnej z dnia 7 listopada 2013 r., znak: ITPP2/443-871/13/RS, wydanej przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Organ potwierdził przedstawione przez podatnika stanowisko odstępując od sporządzenia uzasadnienia: „Niemniej jednak, w momencie zawarcia umowy dzierżawy, która jest umową cywilnoprawną uregulowaną w art. 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Miasto działa jak przedsiębiorca i w konsekwencji działa w charakterze podatnika. Dlatego też, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług, powinno opodatkować VAT świadczone usługi dzierżawy (usługi takie nie skorzystają ze zwolnienia). W rezultacie, uznać należy, że w przypadku zawarcia ze spółką umowy odpłatnej dzierżawy infrastruktury, działania takie stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, które jednocześnie - zdaniem Miasta - nie będą korzystać ze zwolnienia.”
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidulanej z dnia 25 marca 2015 r., sygn. ILPP2/4512-1- 78/15-3/JK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż „wykonywane na podstawie umowy świadczenie Gminy polegające na odpłatnym udostępnieniu temu podmiotowi sieci kanalizacyjnej z przykanalikami, jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), zatem dla tej czynności Zainteresowany występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a czynność ta w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest traktowana jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.”
W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2017 r., znak: 2461-IBPP3.4512.227.2017.1.MN, w której organ podatkowy stwierdził, że „Tym samym dla czynności odpłatnego świadczenia usług w postaci dzierżawy na rzecz Spółki z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej, jako podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem czynności te wykonywane są w sferze cywilnoprawnej. Należy stwierdzić, że świadczenie realizowane na mocy zawartej przez Gminę umowy dzierżawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy na zasadach ogólnych, bowiem ani w treści ustawy, ani w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział dla takich czynności preferencji podatkowej bądź zwolnienia.”
Prawo do odliczenia VAT
Jak zostało wskazane na wstępie, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Jak Gmina wykazała powyżej, Gmina występuje w zaistniałej sytuacji jako podatnik VAT, a poniesione przez nią wydatki na realizację Inwestycji pozostają w związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Gminą jako właścicielem Inwestycji, MOK uzyskał tytuł prawny do nieruchomości. Bezsprzecznie zatem pomiędzy Gminą a MOK istnieje stosunek prawny w postaci odpłatnego udostępnienia Inwestycji, w ramach którego to stosunku Gmina świadczy na rzecz MOK usługę w postaci wydzierżawienia przedmiotu Inwestycji, w zamian za co otrzymuje wynagrodzenie. Zdaniem Gminy w takim wypadku spełnione są przesłanki uznania ww. czynności jako odpłatnego świadczenia usług, a w konsekwencji uznania jej za podlegającą opodatkowaniu VAT. Zatem - w ocenie Wnioskodawcy - także przesłanka pozostawania zakupów w związku z wykonywanymi przez podatnika (tutaj Gminę) czynnościami opodatkowanymi jest spełniona, gdyż wydatki inwestycyjne na realizację Inwestycji są/będą w całości i wyłącznie wykorzystywane do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT.
Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gmina jest bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone w związku z Inwestycją są i będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. odpłatnym udostępnianiem Infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy, podlegającym opodatkowaniu VAT, niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku.
Analogiczne stanowisko do przedstawionego przez Gminę zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2021 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.54.2021.1.LS, w której organ stwierdził, że „z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), w związku z czynnością odpłatnej dzierżawy wyremontowanego i rozbudowanego w ramach realizowanej inwestycji obiektu, Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...) Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na remont i rozbudowę budynku Domu Kultury, który to Gmina wydzierżawia na rzecz A. Prawo to będzie przysługiwać Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”.
Także w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podzielił stanowisko Wnioskodawcy i uznał, że „w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ - w okolicznościach niniejszej sprawy - wydatki związane z nabyciem towarów i usług w ramach Inwestycji są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina działa/będzie działała jako podatnik podatku VAT. Reasumując, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem budową Budynku w ramach Inwestycji”.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2022 roku, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.590.2022.2.RMA, która obejmowała swoim przedmiotem kwestię pełnego prawa do odliczenia VAT z wydatków poniesionych przez jednostkę samorządu terytorialnego na infrastrukturę dzierżawioną do gminnego ośrodka kultury i rekreacji.
Stanowisko organów podatkowych a rynkowość czynszu
Co więcej, w znanych Gminie interpretacjach indywidualnych wydawanych w ostatnim czasie potwierdzano możliwość dokonania odliczenia VAT przy ustaleniu kwoty rocznego czynszu na poziomie odpowiadającym 2-2,5% wartości Inwestycji. Gmina podkreśla, że w jej przypadku ustalona kwota czynszu dzierżawnego odpowiada w ujęciu rocznym ok. 2,52% wartości Inwestycji.
Prawo do odliczenia VAT przy analogicznie ukształtowanej wysokości czynszu potwierdzono m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych DKIS:
• z dnia 21 maja 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.214.2024.1.JKU: „Gmina skalkulowała czynsz dzierżawny przy uwzględnieniu stawki planowanego rocznego odpisu amortyzacyjnego dla infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w wysokości 2,5% wartości inwestycyjnej. Wartość czynszu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w przeciągu 40 lat. (...) Zatem w analizowanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Są Państwo bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone na inwestycję dotyczącą budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatną dzierżawą przez Gminę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na rzecz Spółki”;
• z dnia 11 grudnia 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.486.2023.3.AM: „Umowa dzierżawy ww. wybudowanej sieci wodociągowej zostanie zawarta na okres trzech lat. Umowa będzie przedłużana. Czynsz dzierżawny będzie wynosił równowartość kwoty amortyzacji stosowanej w Spółce dla sieci, tj. 2,5% środka trwałego. (...) Zatem w analizowanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Są Państwo bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone na inwestycję dotyczącą budowy sieci wodociągowej w miejscowości (...) są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatną dzierżawą przez Państwa sieci wodociągowej na rzecz Spółki”;
• z dnia 21 sierpnia 2023 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.372.2023.2.ASZ: „Gmina planuje przyjęcie dla potrzeb kalkulacji czynszu dzierżawnego obiektywny miernik w postaci stawki amortyzacji 2,5%. (...) Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina będzie miała możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. Inwestycji. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do odpłatnego udostępnienia na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych”;
• z dnia 11 sierpnia 2023 r. o sygn. 0115-KDIT1-2.4012.493.2018.14.S.KŁ: „Aktualnie wysokość czynszu dzierżawnego odpowiada stawce amortyzacji dla tego typu środka trwałego, tj. poziomowi 2,5%. (...) W omawianej sprawie oba warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak Państwo wskazali - są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiot inwestycji wydzierżawią Państwo spółce A. „(...)” Sp. z o.o. Płatność będzie następowała na podstawie wystawianych przez Państwa faktur VAT dokumentujących odpłatną usługę dzierżawy nieruchomości - a więc czynność opodatkowaną VAT. W konsekwencji, będą Państwo mieli prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów związanych z infrastrukturą kanalizacyjną powstałą w ramach Inwestycji, gdyż będą spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, a więc związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT. Jednocześnie w sprawie nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące sposobu określenia proporcji, tj. art. 86 ust. 2a i nast. ustawy. Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją”. - przedmiot wskazanej interpretacji stanowiła dzierżawa kanalizacji sanitarnej przez Gminę;
• z dnia 19 czerwca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.273.2023.2.KFK: „Planowana roczna kwota czynszu dzierżawnego wynosi 2,5% wartości inwestycji, czyli wartość miesięczna będzie stanowiła jedną dwunastą wskazanej wartości. (...) Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina będzie miała możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. inwestycji”;
• z dnia 16 czerwca 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.101.2023.4.AJB: „Przewidywany czynsz dzierżawny w skali roku wyniesie zatem 2% wartości Inwestycji i będzie stanowił dla Miasta stały dochód, otrzymywany systematycznie w długim horyzoncie czasowym. [...] W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji - jak wskazano wyżej - będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury, która powstanie w ramach Inwestycji, na podstawie umowy dzierżawy”;
• z dnia 13 lutego 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.610.2022.2.ID: „W zamian za dzierżawę Infrastruktury Spółka będzie uiszczać czynsz dzierżawny w wysokości 2% wartości początkowej przekazanej Infrastruktury (w skali rocznej). (...) Zatem, w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Gminę na realizację przedmiotowej Inwestycji, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług nabywane w ramach Inwestycji mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, w odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z Infrastrukturą”.
Gmina jeszcze raz podkreśla, że opisany sposób wykorzystania Inwestycji (wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT) jest zgodny z zamiarem, który - jak wskazano w opisie stanu faktycznego - został przez Gminę powzięty już na etapie wnioskowania o dofinansowanie Inwestycji (tj. jeszcze przed jej właściwym rozpoczęciem).
W konsekwencji, od samego początku bezpośrednim zamiarem Gminy było wykorzystanie Infrastruktury w całości na potrzeby wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT, a więc w świetle przytoczonego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - czynności dających pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Powyższe prowadzi do uznania, że w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT wydatków poniesionych na Infrastrukturę będącą przedmiotem Inwestycji.
W ocenie Gminy, jej stanowisko znajduje też potwierdzenie w powołanej już wcześniej stosunkowo niedawno wydanej interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 6 czerwca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.156.2024.2.RMA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z analizy przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną – co do zasady – w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ponadto, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Aby użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być ono dokonane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz wnioskodawcy musiało przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Analizując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy tego przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.
W konsekwencji należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (ewentualnie nieodpłatne zrównane z odpłatnym świadczeniem), jednak aby takie czynności podlegały opodatkowaniu muszą być one wykonywane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 1 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z opisu wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2020-2023 zrealizowali Państwo inwestycję pn. „(…)”. Inwestycja polegała na renowacji zabytkowego pałacu (…) (wraz z zakupem wyposażenia) oraz zagospodarowaniu jego otoczenia i parku w celu utworzenia atrakcyjnej przestrzeni do organizacji koncertów, wystaw, imprez kulturalnych i innych działań artystycznych. Infrastruktura ponadto obejmuje przestrzeń dla spotkań biznesowych oraz część gastronomiczną.
Inwestycja została sfinansowana z Państwa środków własnych, ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Po zakończeniu realizacji inwestycji, od maja 2024 r. cała Infrastruktura została oddana w dzierżawę na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury. Umowa dzierżawy została zawarta na okres 9 lat i 5 miesięcy, a czynsz dzierżawny wynosi (…)brutto miesięcznie (tj. w przeliczeniu, (…)brutto rocznie) i podlega waloryzacji.
Mając na uwadze wskazaną wysokość czynszu, która w rocznym ujęciu odpowiada ok. 2,52% wartości Inwestycji (2,51665858307341%), zwrot kosztów Inwestycji powinien nastąpić w ciągu ok. 40 lat.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Z powyższego wynika również, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.
W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Państwa Infrastruktury na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury, na podstawie umowy dzierżawy, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (jest czynnością cywilnoprawną).
Wobec tego, w odniesieniu do tej czynności działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie mogą Państwo skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
W związku z powyższym, w analizowanej sprawie występują Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność (dzierżawa Infrastruktury) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W tym miejscu należy wskazać, że ani przepisy ustawy o VAT, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) Infrastruktury na rzecz zewnętrznego podmiotu, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, w związku z czym usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Zatem, czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu odpłatnej dzierżawy Infrastruktury na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury, występują Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a czynność ta stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści ww. przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Państwo – czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT – są uprawnieni do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Inwestycji. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Infrastrukturę powstałą w ramach przedmiotowej Inwestycji odpłatnie udostępnili Państwo na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury na podstawie umowy dzierżawy, która to czynność – jak rozstrzygnięto wyżej – będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki. Poniesione przez Państwa wydatki na realizację Inwestycji mają zatem związek z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
Podsumowując, należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji inwestycji pn. „(…)”.
Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który przedstawili Państwo oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z jego ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny lub organ ustali, że wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy Infrastruktury na rzecz Miejskiego Ośrodka Kultury odbiega od realiów rynkowych, czy też nie umożliwia zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i jest skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że Infrastruktura nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. służy również do realizacji Państwa zadań własnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right