Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 1 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Sz 291/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Wojciechowska Sędziowie Sędzia WSA Wiesław Drabik, Asesor WSA Joanna Świerzko-Bukowska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 1 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 8 kwietnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 27 listopada 2023 r., nr 716/SR/2023, Burmistrz K., po rozpatrzeniu wniosku M. M. (dalej: "wnioskodawczyni", "skarżąca"), złożonego w dniu 3 listopada 2023 r., odmówił jej przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawnym bratem -P. M.. Powodem odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego było ustalenie organu I instancji, że niepełnosprawność P. M. powstała po ukończeniu 25 roku życia, a więc nie został spełniony warunek zachowania kryterium wiekowego określonego w art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm., dalej: "u.ś.r.")

Po rozpatrzeniu odwołania M. M., Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 8 kwietnia 2024 r., nr SKO.4111.3085.2023, utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu decyzji Kolegium, po przywołaniu przepisów u.ś.r. mających zastosowanie w sprawie, wyjaśniło, że wskazana przez organ I instancji podstawa odmowy nie jest prawidłowa. Kolegium wskazało, że przepis art. 17 ust. 1b u.ś.r. został poddany kontroli Trybunału Konstytucyjnego, który wyrokiem z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 orzekł o jego niekonstytucyjności w zakresie, w jakim różnicuje on prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną, po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie, ze względu na moment powstania niepełnosprawności. Wobec tego przy rozpatrywaniu wniosku należy pominąć kryterium wieku, w jakim powstała niepełnosprawność osoby dorosłej i ustalić czy zostały spełnione pozostałe warunki do przyznania świadczenia, określone w art. 17 u.ś.r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00