Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.385.2024.2.DT

Zastosowanie właściwej stawki ryczałtu - PKWiU 74.90.12.0, 71.12.20.0, 71.12 i 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązki podatkowemu. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalność gospodarczej w dniu 6 lutego 2024 r., wskazując w czasie rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej - dalej: CEilDG, że chce być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy ryczałtowej.

Wnioskodawca nie przekroczył i nie zamierza przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 mln euro, ani nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy ryczałtowej).

Wnioskodawca w roku poprzedzającym rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej uzyskiwał przychody z działalności prowadzonej w formie spółki komandytowej, ale z ostrożności procesowej podnosi, że suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Wnioskodawca jest certyfikowanym inżynierem budownictwa lądowego (ang. civil engineer) i posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie zawodowe uzyskane m.in. w (…), w kierowaniu przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej (ang. project management).

Wnioskodawca legitymuje się doświadczeniem w doradztwie związanym z kierowaniem przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej (ang. project management advisory services), w świadczeniu usług w zakresie inżynierii w szczególności w zakresie doradztwa technicznego, oraz doradztwie w zarządzaniu procesami gospodarczymi w tym w szczególności, ale nie wyłącznie w branży deweloperskiej.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca występuje w charakterze pośrednika (agenta), pomiędzy podmiotami polskimi i zagranicznymi – dalej: łącznie Klienci, wyszukując potencjalnych partnerów biznesowych zarówno dla przedsiębiorców polskich, szukających możliwości rozwoju i realizacji projektów za granicą, jak i dla podmiotów zagranicznych (w szczególności z Państwa (…)) szukających projektów w Polsce. Wnioskodawca w zakresie tym uczestniczy w negocjowaniu warunków umów pomiędzy Klientami, udzielając Klientom zainteresowanych zakupem informacji dotyczących produktów i usług oferowanych przez swoich Klientów, oferujących takie produkty i usługi, uczestnicząc w nadzorowaniu realizacji ewentualnie zawartych umów, doradztwie technicznym, a jeśli zachodzi taka potrzeba w znajdowaniu polskich bądź zagranicznych podwykonawców, posiadających stosowne uprawnienia np. w zakresie nadzoru budowlanego, zastępstwa inwestycyjnego.

Zgodnie z informacją widniejącą w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej - dalej: CEIDG, deklarowaną działalnością Wnioskodawcy jest:

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

68.31.Z Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,

71.11.Z Działalność w zakresie architektury,

71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,

74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca informuje, że ponieważ zamierza świadczyć również usługi doradztwa nie ma prawa skorzystać z podmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług - dalej: VAT i został zarejestrowany na potrzeby VAT, jako podatnik VAT czynny, zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) - zwaną dalej: „Ustawą VAT”, odpowiednio w odniesieniu do podatku od towarów i usług: „VAT”.

Wnioskodawca zaznacza, że składany obecnie wniosek o wydanie informacji indywidualnej nie dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem VAT, a kwestie związane z VAT wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wyłącznie informacyjnie.

Wnioskodawca w związku z planowanymi czynnościami wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, powziął wątpliwość, co do grupowania wybranych czynności, które zamierza wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i w tym zakresie zwrócił się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur, Urząd Statystyczny, o pomoc w zaklasyfikowaniu dalej opisanych czynności, będących końcowymi efektami działalności jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej, o charakterze usługowym, świadczonych przez niżej podpisanego, na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) w kraju i za granicą lub na rzecz ludności, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r.- dalej: PKWiU, celem uzyskania informacji w zakresie symboli klasyfikacyjnych.

Występując z wnioskiem Wnioskodawca zaznaczył, że jest świadomy, że zaliczenie czynności do właściwego grupowania PKWiU należy do jego obowiązków, jako usługodawcy. Uwzględniając jednak, że Wnioskodawca nie jest specjalistą z zakresu statystyki oraz klasyfikacji usług zgodnie z zasadami PKWiU, nadto, że charakter świadczonych usług nie zawsze ma charakter jednorodny, a niektóre z oferowanych przez Wnioskodawcę usług, składają się z kombinacji różnych czynności, Wnioskodawca złożenie wniosku uznał za konieczne, odnosząc się we wniosku do czynności polegających na:

1.kierowaniu przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej, w ramach, którego to kierowania Wnioskodawca działa w ściśle określonym celu (realizacji projektu) - jako kierownik projektu ( ang. projekt manager), celem realizacji rezultatu projektu, w zaplanowanych ramach czasowych, jako, że każdy projekt ma swój początek i koniec, oraz zgodnie z dostępnymi zasobami w oparciu o harmonogram i kosztorys projektu. Wnioskodawca jako zarządzający projektem jednocześnie nadzoruje grupę pracowników lub współpracowników, względnie podwykonawców, zwanych zespołem projektu - dalej: zarządzanie projektami;

2.doradztwie w kierowaniu przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej, polegającym na wspieraniu kierownika projektu, osób przez niego wskazanych oraz ewentualnie zlecającego - dalej: doradztwo w zarządzaniu projektami;

3.świadczeniu usług w zakresie inżynierii w szczególności w zakresie doradztwa technicznego, dotyczącego zasad i metod inżynierskich, wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane - dalej: doradztwo techniczne;

4.pośrednictwie handlowym o charakterze komercyjnym i wycenie projektów w szczególności organizowanie sprzedaży towarów i usług różnego rodzaju dla Klientów (małych i średnich firm), z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej i zbiorowej i ogólnospołecznej - dalej: pośrednictwo;

5.pośrednictwie (w rozumieniu punktu 4 powyżej) będącego usługą o charakterze zasadniczym, z elementami pomocniczymi t.j. doradztwa w zarządzaniu projektami i doradztwa technicznego, będących łącznie usługą złożoną, składającą się z kombinacji różnych czynności to jest pośrednictwa polegającego na organizowaniu sprzedaży towarów i usług (vide: punkt 4 powyżej) i czynności o charakterze pomocniczym, której to usługi nie można zaklasyfikować jednorodnie, a tym samym należy zaklasyfikować ją w grupowaniu odpowiednim dla usługi o zasadniczym charakterze, która nadaje całości zasadniczy charakter, względnie jako czynności o najbardziej zbliżonym charakterze.

W opinii Wnioskodawcy, opisane wyżej czynności w powyższym rozumieniu, objęte są następującymi symbolami klasyfikacyjnymi:

Ad. 1 - zarządzanie projektami PKWiU 70.22.20.0;

Ad. 2 - doradztwo w zarządzaniu projektami PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16;

Ad. 3 - doradztwo techniczne PKWiU 71.12.11.0 lub 74.90.19.0

Ad. 4 - pośrednictwo komercyjne PKD 74.90.12.0;

Ad. 5 - pośrednictwo komercyjne PKD 74.90.12.0.

Odpowiadając na wniosek z dnia 20.02.2024 r. oraz dodatkowe informacje z dnia 28.02.2024 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego – dalej: Urząd Statystyczny, wyjaśnił, że służby statystyki publicznej są uprawnione do interpretowania obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, co oznacza pomoc zainteresowanym podmiotom w wyborze grupowania określonego wyrobu lub usługi, których właściwe zaklasyfikowanie leży w gestii samego producenta lub usługodawcy.

Upoważnione jednostki służb statystyki publicznej zajmują stanowisko odpowiadając na pisemny wniosek zainteresowanego i na podstawie informacji przez niego dostarczonych. Interpretacje klasyfikacji udzielane przez jednostki służb statystyki publicznej nie mają charakteru wiążącego i nie są skierowane na wywołanie określonych skutków prawnych.

Są one jedynie pomocą dla Wnioskodawcy mającego trudności w samodzielnym ustaleniu właściwego grupowania wyrobu czy usługi i tylko tak mogą być traktowane.

Urząd Statystyczny poinformował następnie Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU, usługi Wnioskodawcy, mieszczą się w następujących grupowaniach:

I.- kierowanie przedsięwzięciami związane z obiektami budowlanymi i inżynierią lądową, jako kierownik projektu (projekt manager), w celu realizacji projektu, w zaplanowanych ramach czasowych, zgodnie z dostępnymi zasobami w oparciu o harmonogram i kosztorys projektu

PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”;

II.- usługi w zakresie inżynierii w szczególności w zakresie doradztwa technicznego, dotyczącego zasad i metod inżynierskich, wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego i technicznego

PKWiU 71.12.11.0 „Usługi doradztwa technicznego”;

III.- doradztwo techniczne w kierowaniu przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierią lądową, polegające na wspieraniu kierownika projektu, osób przez niego wskazanych oraz ewentualnie zlecającego

- doradztwo w zarządzaniu projektami budowlanymi

PKWiU 71.12 „Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne”;

IV.- pośrednictwo handlowe o charakterze komercyjnym, w szczególności organizowanie sprzedaży towarów i usług różnego rodzaju dla klientów (małych i średnich firm), z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń, w zakresie pozyskiwania dla zleceniodawcy klientów, bez wykonywania sprzedaży bezpośredniej i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu.

PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

V.- doradztwo w zarządzaniu projektami innymi niż budowlane

PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

W piśmie z 13 sierpnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami?

Odpowiedź: Potwierdza Pan, że prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami.

2.Czy uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Potwierdza Pan, że:

nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office);

świadczy/będzie świadczył usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), inne, niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

3.Czy świadczone przez Pana usługi, o których mowa we wniosku wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Potwierdza Pan, że świadczone przez Pana usługi, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane/nie będą wykonywane w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776), który to przepis wskazuje, że: wolny zawód - oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez: tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

4.Czy usługi, o których mowa we wniosku, świadczy/będzie Pan świadczył na rzecz Klienta (Klientów), u którego pełni Pan funkcję Prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję (jeśli tak – jaką, od kiedy i jakie obowiązki w jej ramach Pan wykonuje?), czy jest Pan jego (ich) wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem?

Odpowiedź: Potwierdza Pan, że usługi, o których mowa we wniosku, wykonywane pod firmą (…), nie są świadczone/nie będą świadczone na rzecz Klienta (Klientów), u którego/których, pełni/będzie Pan pełnił funkcję Prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję, w szczególności na rzecz podmiotów w których jest Pan wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem.

Pytania

1.Czy usługi wymienione w punktach I - III opodatkowane są stawką 14%?

2.Czy usługi wymienione w punkcie IV powyżej opodatkowane są stawką 8,5%?

3.Czy usługi wymienione w punkcie V powyżej opodatkowane są stawką 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność zarobkowa to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm. - dalej: u.p.d.o.f. oraz w związku z wyłączeniem stosowania art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f., jako działalność prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.o.f. użyte w tej ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU z zastrzeżeniem art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d.o.f. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody osób fizycznych.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d.o.f. podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 u.z.p.d.o.f. podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym, nadto u.z.p.d.o.f. przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 z.p.d.o.f..

W ocenie Wnioskodawcy art. 8 ust. 1 tej u.z.p.d.o.f. nie znajduje w jego wypadku zastosowania.

Ilekroć w u u.z.p.d.o.f. używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wnioskodawca stosuje ryczałt, a swoje świadczenia traktuje jak działalność usługową.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy ryczałtowej : ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

W ocenie Wnioskodawcy opisane wyżej wszelkie świadczenia jakie zostały wskazane w omawianym wniosku w punktach I, II, III będą opodatkowane ww. stawką ryczałtu - 14%.

Uzasadnieniem jest przy tym przekonanie, iż wszystkie ww. świadczenia klasyfikować należy w odpowiednich grupowaniach Działu 71 PKWiU (2015), która to klasyfikacja wprost została wskazana ww. normie prawa podatkowego.

W ocenie Wnioskodawcy opisane wyżej wszelkie świadczenia jakie zostały wskazane w omawianym wniosku w punktach IV i V będą opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% przychodów z opisanej wcześniej działalności usługowej, zgodnie z powołanymi PKWiU, jako, że żadne z tych świadczeń nie zostało wskazane wprost w innej części art. 12 i nie znajduje dla nich zastosowania jakakolwiek inna stawka ryczałtu aniżeli "podstawowa".

W szczególności, stanowisko Wnioskodawcy obejmuje:

pośrednictwo handlowe o charakterze komercyjnym, w szczególności organizowanie sprzedaży towarów i usług różnego rodzaju dla klientów (małych i średnich firm), z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń, w zakresie pozyskiwania dla zleceniodawcy klientów, bez wykonywania sprzedaży bezpośredniej i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu grupowane w PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Skoro zatem część opisanych świadczeń sklasyfikowana jest w dziale 74.90.12.0 i dla tego rodzaju usług ustawa nie przewiduje innej stawki, to jedyną właściwą wydaje się stawka 8,5%.

doradztwo w zarządzaniu projektami innymi niż budowlane grupowane w PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” odnosić również należy do stawki ryczałtu 8,5%.

Stosownie do powołanych wcześniej szczegółowo - w odniesieniu do każdego z pytań - przepisów:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych grupowanych pod PKWiU 71.12.20.0, 71.12.11.0, oraz 71.12 wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych grupowanych pod PKWiU 74.90.12.0 wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, uwzględniając, że Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, a zastrzeżenie pkt 1-4 oraz 6-8 nie znajdują wobec niego zastosowania.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych grupowanych pod PKWiU 70.22.20.0 również wynosi 8,5%.

Wnioskodawca potwierdza, że ma świadomość, że jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadząc działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami oraz, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności.

Warunkiem, powyższego jest, by ewidencja przychodów była prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stanowisko szczegółowe w zakresie pytania nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy usługi mieszczące się w grupowaniu działu 71 PKWiU w tym: usługi kierowania przedsięwzięciami związane z obiektami budowlanymi i inżynierią lądową, jako kierownik projektu (projekt manager), w celu realizacji projektu, w zaplanowanych ramach czasowych, zgodnie z dostępnymi zasobami w oparciu o harmonogram i kosztorys projektu zaliczane do PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”, usługi w zakresie inżynierii w szczególności w zakresie doradztwa technicznego, dotyczącego zasad i metod inżynierskich, wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego i technicznego, zaliczane do PKWiU 71.12.11.0 „Usługi doradztwa technicznego”, usługi doradztwa technicznego w kierowaniu przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierią lądową, polegające na wspieraniu kierownika projektu, osób przez niego wskazanych oraz ewentualnie zlecającego, jak również doradztwo w zarządzaniu projektami budowlanymi, zaliczane w obydwu wypadkach do PKWiU 71.12 „Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne” opodatkowane są stawką 14% na postawie art. 12 ust. 1 pkt. 2a litera b u.z.p.d.o.f..

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

W ocenie Wnioskodawcy usługi pośrednictwa handlowego o charakterze komercyjnym, w szczególności organizowanie sprzedaży towarów i usług różnego rodzaju dla klientów (małych i średnich firm), z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń, w zakresie pozyskiwania dla zleceniodawcy klientów, bez wykonywania sprzedaży bezpośredniej i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu zaliczane do PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” opodatkowane są stawką 8,5% na postawie art. 12 ust. 1 pkt. 5 u.z.p.d.o.f.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3

W ocenie Wnioskodawcy usługi doradztwa w zarządzaniu projektami innymi niż budowlane, zaliczane do PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” opodatkowane są stawką 8,5% na postawie art. 12 ust. 1 pkt. 5 litera a u.z.p.d.o.f..

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę oparte jest na szeregu interpretacji wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, które choć wydawane w sprawach indywidualnych, wskazywały na model wykładni przepisów prawa, który ze względu na podobieństwo lub tożsamość opisywanych stanów faktycznych, winny znaleźć zastosowanie także w do przedmiotowego wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Według art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

-14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że:

jest Pan osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,

wskazał Pan w czasie rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej - dalej: CElDG, że chce być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy ryczałtowej,

nie przekroczył Pan i nie zamierza przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 mln euro, ani nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy ryczałtowej),

w roku poprzedzającym rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej uzyskiwał Pan przychody z działalności prowadzonej w formie spółki komandytowej, ale z ostrożności procesowej podnosi, że suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro,

jest Pan certyfikowanym inżynierem budownictwa lądowego (ang. civil engineer) i posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie zawodowe uzyskane m.in. w (…), w kierowaniu przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej (ang. project management),

legitymuje się Pan doświadczeniem w doradztwie związanym z kierowaniem przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej (ang. project management advisory services), w świadczeniu usług w zakresie inżynierii w szczególności w zakresie doradztwa technicznego, oraz doradztwie w zarządzaniu procesami gospodarczymi w tym w szczególności, ale nie wyłącznie w branży deweloperskiej,

niezależnie od powyższego występuje Pan w charakterze pośrednika (agenta), pomiędzy podmiotami polskimi i zagranicznymi – dalej: łącznie Klienci, wyszukując potencjalnych partnerów biznesowych zarówno dla przedsiębiorców polskich, szukających możliwości rozwoju i realizacji projektów za granicą, jak i dla podmiotów zagranicznych (w szczególności z Państwa (…)) szukających projektów w Polsce. W zakresie tym uczestniczy Pan w negocjowaniu warunków umów pomiędzy Klientami, udzielając Klientom zainteresowanych zakupem informacji dotyczących produktów i usług oferowanych przez swoich Klientów, oferujących takie produkty i usługi, uczestnicząc w nadzorowaniu realizacji ewentualnie zawartych umów, doradztwie technicznym, a jeśli zachodzi taka potrzeba w znajdowaniu polskich bądź zagranicznych podwykonawców, posiadających stosowne uprawnienia np. w zakresie nadzoru budowlanego, zastępstwa inwestycyjnego,

prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami,

nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office),

świadczy Pan/będzie świadczył usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), inne, niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

świadczone przez Pana usługi, o których mowa we wniosku, nie są przez Pana wykonywane/nie będą przez Pana wykonywane w ramach tzw. wolnego zawodu,

usługi, o których mowa we wniosku, wykonywane pod firmą (…), nie są świadczone/nie będą przez Pana świadczone na rzecz Klienta (Klientów), u którego/których, pełni Pan/będzie pełnił funkcję Prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję, w szczególności na rzecz podmiotów, w których jest Pan wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem,

Urząd Statystyczny poinformował Pana, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU, usługi świadczone przez Pana, mieszczą się w następujących grupowaniach:

I - kierowanie przedsięwzięciami związane z obiektami budowlanymi i inżynierią lądową, jako kierownik projektu (projekt manager), w celu realizacji projektu, w zaplanowanych ramach czasowych, zgodnie z dostępnymi zasobami w oparciu o harmonogram i kosztorys projektu

PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”;

II - usługi w zakresie inżynierii w szczególności w zakresie doradztwa technicznego, dotyczącego zasad i metod inżynierskich, wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego i technicznego

PKWiU 71.12.11.0 „Usługi doradztwa technicznego”;

III - doradztwo techniczne w kierowaniu przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierią lądową, polegające na wspieraniu kierownika projektu, osób przez niego wskazanych oraz ewentualnie zlecającego

- doradztwo w zarządzaniu projektami budowlanymi

PKWiU 71.12 „Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne”;

IV - pośrednictwo handlowe o charakterze komercyjnym, w szczególności organizowanie sprzedaży towarów i usług różnego rodzaju dla klientów (małych i średnich firm), z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń, w zakresie pozyskiwania dla zleceniodawcy klientów, bez wykonywania sprzedaży bezpośredniej i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu.

PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

V- doradztwo w zarządzaniu projektami innymi niż budowlane

PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy stwierdzam, że osiągane przez Pana przychody w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywaniausług sklasyfikowanych w grupowaniu:

PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – podlegać będą opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

PKWiU 71.12.20.0 – „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”, 71.12.11.0 – „Usługi doradztwa technicznego” i 71.12 – „Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne”, a więc mieszczących się w dziale PKWiU 71 – będą podlegać opodatkowaniu wg stawki ryczałtu 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jak wynika ze złożonego wniosku – świadczone przez Pana usługi w zakresie doradztwa w zarządzaniu projektami innymi niż budowlane mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Zatem osiągane przez Pana przychody w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”– będą podlegać opodatkowaniu wg stawki ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00