Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.381.2024.1.IG
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizowanym projektem.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 września 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A w zakresie zadań nałożonych przepisami ustawy (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) w zakresie prowadzonej działalności podstawowej, jako organ władzy publicznej.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
A. 31 marca 2022 roku zawarł z Województwem (…) reprezentowanym przez Zarząd Województwa - jako Beneficjent - umowę nr (…) o dofinansowanie projektu (…) (umowa o dofinansowanie) w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2022, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”.
W ramach termomodernizacji budynku wykonano roboty budowlane polegające na ociepleniu ścian i stropu, wymianie drzwi i okien, montażu OZE w postaci płyt PV, wymianie opraw oświetleniowych oraz instalacji klimatyzacji i wentylacji mechanicznej. Termomodernizacja dotyczyła budynku, który stanowi własność A. W budynku objętym projektem znajduje się siedziba A który realizuje zadania wynikające z ustawy (…)
Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2014-2022 Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT), ust. 1: „Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny z zastrzeżeniem pkt 8”. We wniosku o dofinansowanie projektu A wskazał podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny do refundacji ze środków EU, ponieważ efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane przez A wyłącznie do czynności nieopodatkowanych i nie ma prawnej możliwości jego odliczenia (wartość niniejszego projektu łącznie z VAT nie przekracza 5 mln EUR).
Zgodnie z § 7 ust. 10 p. 6) umowy o dofinansowanie A jako Beneficjent - w przypadku gdy podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie - zobowiązał się przedstawić jako załącznik do wniosku o płatność - indywidualną interpretację prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, wydaną przez dyrektora z Krajowej Informacji Skarbowej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W związku z montażem OZE w postaci płyt PV w ramach projektu pn.: (…)” A jest prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.). Wyprodukowaną energię elektryczną wykorzystuje wyłącznie na potrzeby własne.
Wykonana instalacja fotowoltaiczna o mocy 39,84 kW stanowi mikroinstalację zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
A nie zawarł umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, ponieważ nie będzie odsprzedawał wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji OZE. Tym samym nie będzie rozliczał się i nie będzie otrzymywał wynagrodzenia z tego tytułu. W celu zabezpieczenia przed przekazywaniem energii elektrycznej do sieci dystrybutora, na instalacji zamontowane zostały blokery.
A nie korzysta z rozliczenia ilości energii elektrycznej w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
A nie korzysta z rozliczenia wartości energii elektrycznej w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Instalacja fotowoltaiczna nie jest wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nie ma możliwości podporządkowania ponoszonych wydatków do celów działalności, w rozumieniu ww. przepisów.
Instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana w ramach działalności do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku VAT. Instalacja będzie wykorzystywana w ramach działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy A będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie realizacji projektu pn. (…).
Państwa stanowisko w sprawie
A nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego ze zrealizowanym projektem pn. (…). W budynku objętym termomodernizacją realizowane są wyłącznie zadania nałożone przepisami ustawy (…) stanowiące czynności nieopodatkowane.
A w zakresie zadań nałożonych przepisami ustawy (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) w zakresie prowadzonej działalności podstawowej, jako organ władzy publicznej.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. We wniosku o dofinansowanie projektu A wskazał podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny do refundacji ze środków EU, ponieważ efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane przez A wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
A, wykonując zadania nałożone przepisami prawa i prowadząc działalność na mocy szczególnego reżimu prawnego, staje się w tym zakresie organem władzy publicznej, ta część jego działalności nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Skutkuje to brakiem prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem towarów i usług będących przedmiotem realizowanego projektu termomodernizacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że w zakresie zadań nałożonych przepisami ustawy A nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie prowadzonej działalności podstawowej, jako organ władzy publicznej.
Zawarli Państwo z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa - jako Beneficjent - umowę o dofinansowanie projektu (…) w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2022, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”.
W ramach termomodernizacji budynku wykonano roboty budowlane polegające na ociepleniu ścian i stropu, wymianie drzwi i okien, montażu OZE w postaci płyt PV, wymianie opraw oświetleniowych oraz instalacji klimatyzacji i wentylacji mechanicznej. Termomodernizacja dotyczyła budynku, który stanowi Państwa własność. W budynku objętym projektem znajduje się siedziba A, który realizuje zadania wynikające z ustawy (…).
We wniosku o dofinansowanie projektu wskazali Państwo podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny do refundacji ze środków EU, ponieważ efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności nieopodatkowanych i nie ma prawnej możliwości jego odliczenia. Wartość projektu łącznie z VAT nie przekracza 5 mln EUR.
Wskazali Państwo również, że w związku z montażem OZE w postaci płyt PV w ramach projektu są Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Wyprodukowaną energię elektryczną wykorzystują Państwo wyłączenie na potrzeby własne. Wykonana instalacja fotowoltaiczna stanowi mikroinstalację zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Nie zawarli Państwo umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, ponieważ nie będą Państwo odsprzedawali wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji OZE. Nie będą więc Państwo rozliczali się i nie będą Państwo otrzymywali wynagrodzenia z tego tytułu. W celu zabezpieczenia przed przekazywaniem energii elektrycznej do sieci dystrybutora, na instalacji zamontowane zostały blokery.
Instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach projektu będzie wykorzystywana przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Instalacja fotowoltaiczna nie jest wykorzystywana przez Państwa do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nie ma możliwości podporządkowania ponoszonych wydatków do celów działalności, w rozumieniu ww. przepisów. Instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana przez Państwa w ramach działalności do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku VAT. Instalacja będzie wykorzystywana w ramach działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą tego, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie realizacji projektu pn.(…).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane przez A wyłącznie do czynności nieopodatkowanych. Również instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach projektu będzie wykorzystywana przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego Projektu, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, z tego tytułu nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right