Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.606.2024.2.BM
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 września 2024 r. (wpływ 11 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do zakresu jej działania. Funkcjonowanie Miasta opiera się na przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721, dalej ustawa o samorządzie gminnym). Miasto (…) jest jednocześnie zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) i składa deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), Miasto wykonuje czynności opodatkowane dotyczące sprzedaży i dzierżawy gruntów, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, odpłatnego udostępniania targowiska. W ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Miasto wykonuje także czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Ponadto oprócz czynności związanych z działalnością gospodarczą, Gmina realizuje zadania własne i zlecone pozostające poza ustawą o VAT, tj. niepodlegające opodatkowaniu. Miasto dążąc do poprawy jakości powietrza przystąpiło do programu „(…)” (dalej Projekt) realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach FEM 2021-2027. Projekt jest realizowany wspólnie przez partnerów (gmin jako beneficjentów) i koordynowany przez województwo (…) - lidera Projektu. Miasto będzie pełniło rolę partnera Projektu. Umowa partnerska zawarta pomiędzy liderem, a partnerami, szczegółowo wskazuje jaki zakres prac ma do wykonania w ramach Projektu każdy z partnerów. Projekt ma na celu wsparcie jednostek samorządu terytorialnego we wdrażaniu Programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…). Program zakłada ograniczenie emisji i zmniejszenie stężeń: pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, B(a)P oraz dwutlenku azotu. Działania w szczególności będą dotyczyły podniesienia potencjału administracyjnego Miasta, w zakresie: właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza, komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego, wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza, monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.
Projekt zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza.
W zakresie Projektu Wnioskodawca będzie realizował działania związane z doradztwem energetycznym i ekologicznym, w szczególności poprzez zatrudnienie ekodoradców. Zakres partycypacji Miasta w projekcie będzie ograniczony do elementu związanego z działaniami ekodoradców. W tym zakresie Miasto będzie odpowiadało za:
1.złożenie deklaracji uczestnictwa w Projekcie;
2.podpisanie umowy partnerskiej / porozumienia partnerskiego i innych dokumentów związanych z realizacją projektów, których podjęcie okaże się niezbędne w trakcie trwania projektu;
3.przygotowanie zakresu obowiązków i uzyskanie jego akceptacji przez Lidera Projektu;
4.przeprowadzenie naboru na ekodoradcę;
5.zatrudnienie ekodoradcy, ulokowanie go w strukturach organizacyjnych urzędu i zapewnienie ciągłości funkcjonowania stanowiska;
6.przygotowanie miejsca pracy ekodoradcy wraz z niezbędnym wyposażeniem zarówno biurowym jak i związanym z realizowanymi działaniami;
7.zapewnienie możliwości współpracy ekodoradcy z komórkami wewnętrznymi urzędu;
8.prowadzenie działań informujących o powołaniu stanowiska ekodoradcy i jego zadaniach w mieście;
9.umożliwienie realizacji zadań z zaakceptowanym przez Lidera Projektu zakresem obowiązków;
10.umożliwienie prowadzenia działań edukacyjnych;
11.umożliwienie uczestnictwa ekodoradcy w szkoleniach, w tym we współpracy z podmiotem zewnętrznym;
12.nieobciążanie ekodoradcy zadaniami wychodzącymi, poza te wynikające z zakresu określonego w umowie i związanego z ochroną powietrza;
13.zapewnienie dostępu do strategii miasta;
14.uczestniczenie w tworzeniu strategii ochrony powietrza przez ekodoradcę, a także w jej realizacji;
15.przygotowanie w porozumieniu z ekodoradcą planu działania ekodoradcy, w nawiązaniu do opracowanej strategii ochrony powietrza;
16.prowadzenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
17.monitorowanie i ocena pracy ekodoradcy;
18.odpowiedzialność za realizację zadań przez ekodoradcę;
19.przygotowywanie dokumentów finansowych i merytorycznych do rozliczeń;
20.współpracę z Liderem i pozostałymi Partnerami.
Miasto w związku z realizacją Projektu dokona m.in. zakupów wyposażenia stanowiska pracy ekodoradcy, w tym: biurka, krzesła, telefonu, sprzętu komputerowego, niezbędnych publikacji i materiałów informacyjnych z zakresu ochrony powietrza i energetyki, usług dostępu do usług telekomunikacyjnych. Ekodoradca zostanie wyposażony w narzędzia do kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej, np. wilgotnościomierz, czujnik CO, materiały do poboru próbek popiołu, odzież i obuwie robocze, sprzęt BHP itp. Ponadto Miasto przewiduje zwiększenie mobilności ekodoradcy poprzez zakup samochodu służbowego z napędem elektrycznym lub niskoemisyjnym. Zakupiony samochód może być również pojazdem wyposażonym w oprzyrządowanie pomiarowe i analityczne w zakresie jakości powietrza, ułatwiającym przeprowadzenie kontroli.
Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją Projektu jako nabywca będzie wskazane Miasto (…), odbiorcą faktury będzie Urząd Miasta w (…). Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu nie będzie stanowiło zapłaty za dostawę towarów lub świadczenie usług.
Wszelkie usługi doradcze dla mieszkańców realizowane w ramach Projektu będą prowadzone nieodpłatnie. Działania w ramach projektu sprowadzają się do świadczenia usług doradczych oraz działań informacyjno-edukacyjnych polegających m.in. na informowaniu potencjalnych beneficjentów o lokalnych, regionalnych i krajowych programach wsparcia.
W ramach Projektu nie będą świadczone na rzecz mieszkańców usługi polegające na wymianie urządzeń grzewczych. W związku z działaniami w Projekcie Miasto nie będzie zawierało żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących dokonywania przez nie nieodpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenie usług. Wnioskodawca w ramach Projektu nie będzie dokonywał wymiany urządzeń grzewczych w żadnym obiekcie należącym do Miasta.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Miasto (…) nie będzie zawierało umów cywilnoprawnych dotyczących dokonywania odpłatnej dostawy towarów.
Zakupione w ramach Projektu „(…)” towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Miasta. Będą one służyć wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zakupiony w ramach Projektu samochód służbowy będzie służył dla celów związanych z jego realizacją. Realizacja Projektu będzie polegała m.in. na działalności promocyjnej oraz informacyjno-edukacyjnej w zakresie realizacji uchwały antysmogowej, skutków zanieczyszczeń powietrza i dostępnych form dofinansowania przy wymianie nieefektywnych źródeł ciepła i termomodernizacji budynków. W ramach Projektu organizowane będą imprezy plenerowe, wydarzenia proekologiczne i spotkania z mieszkańcami. W związku z tym Projekt przewiduje mobilność ekodoradcy. Miasto nie wyklucza wykorzystania samochodu służbowego na cele nie związane z Projektem, ale nie będzie on służył do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podstawa prawna działania podjętego przez Miasto przy realizacji Projektu wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie, zgodnie z którym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Pytanie
Czy Wnioskodawca, w świetle obowiązujących przepisów, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług przy realizacji programu „(…)”, realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach FEM 2021-2027?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Do oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, czy w każdym przypadku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istotne jest ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie, których naliczono VAT: zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatnikowi.
Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest więc charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności w zakresie pkt 1, zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Z kolei zadania podmiotów w zakresie ochrony środowiska są sprecyzowane m.in. w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, 834 i 1089, dalej Poś). W art. 84 Poś wskazano, że w celu doprowadzenia do przestrzegania standardów jakości środowiska w przypadkach wskazanych ustawą lub przepisami szczególnymi, w drodze aktu prawa miejscowego, tworzone są programy. Zgodnie z art. 91 ust. 3 Poś Sejmik województwa, określa w drodze uchwały, program ochrony powietrza. Program ochrony powietrza, jako program powstały na skutek wykonania dyspozycji zawartej w akcie ustawowym, określa obowiązki różnych podmiotów w zakresie działań związanych z ochroną powietrza, w tym obowiązku samorządu województwa, powiatów i gmin. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Wnioskodawca nabywając towary lub usługi celem realizacji projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na zadanie będą bowiem ponoszone na realizację nieodpłatnych zadań użyteczności publicznej w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i ochrony powietrza. Miasto nie przewiduje wykorzystywania towarów i usług nabytych w ramach realizacji zadania do świadczenia nieodpłatnych czynności, które mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Miasta i stanowiłyby działalność gospodarczą Miasta w rozumieniu ustawy o VAT.
Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Z językowej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego. Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czy w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami, a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstanie prawa do odliczenia podatku.
W ocenie Wnioskodawcy w niniejszej sprawie Miasto:
- będzie nabywało towary i usługi związane z realizacją Projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej;
- nie uzyska żadnych dochodów w tym opodatkowanych VAT, a zakupione towary w ramach realizacji Projektu nie będą przedmiotem sprzedaży i nie będą związane z działalnością gospodarczą Miasta.
Wobec powyższego w żaden sposób Miasto (…) nie uwzględni w rozliczeniach, podatku VAT związanego z nabytymi towarami i usługami służącymi realizacji opisanego Projektu, tym samym podatek nie może i nie będzie mógł być odzyskany w ramach dokonywanych rozliczeń podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, będą Państwo realizować projekt pn. „(…)”. W związku z realizacją Projektu dokonają Państwo m.in. zakupów wyposażenia stanowiska pracy ekodoradcy, w tym: biurka, krzesła, telefonu, sprzętu komputerowego, niezbędnych publikacji i materiałów informacyjnych z zakresu ochrony powietrza i energetyki, usług dostępu do usług telekomunikacyjnych. Ekodoradca zostanie wyposażony w narzędzia do kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej, np. wilgotnościomierz, czujnik CO, materiały do poboru próbek popiołu, odzież i obuwie robocze, sprzęt BHP, itp. Ponadto przewidują Państwo zwiększenie mobilności ekodoradcy poprzez zakup samochodu służbowego z napędem elektrycznym lub niskoemisyjnym. Zakupiony samochód może być również pojazdem wyposażonym w oprzyrządowanie pomiarowe i analityczne w zakresie jakości powietrza, ułatwiającym przeprowadzenie kontroli. Nie wykluczają Państwo wykorzystania samochodu służbowego na cele nie związane z Projektem, ale nie będzie on służył do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wszelkie usługi doradcze dla mieszkańców realizowane w ramach Projektu będą prowadzone nieodpłatnie. W ramach Projektu nie będą świadczone na rzecz mieszkańców usługi polegające na wymianie urządzeń grzewczych. Nie będą Państwo zawierali umów cywilnoprawnych dotyczących dokonywania odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenie usług. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do Państwa działalności gospodarczej. Będą one służyć wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika, że nabyte w ramach Projektu towary i usługi nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu pn. „(…)”. Nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right