Ulgi podatkowe i preferencje dla firm poszkodowanych w czasie powodzi
Każdy poszkodowany w powodzi przedsiębiorca może wystąpić w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej o umorzenie zobowiązań podatkowych lub skorzystać z wydłużonych terminów płatności podatków VAT, PIT i CIT. Resort finansów zapowiedział również zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych do 2 tys. zł.
preferencje podatkowe firma vat pit cit
Dłuższe terminy płatności podatków
Przedsiębiorcy poszkodowani podczas powodzi mają możliwość wydłużenia terminów płatności podatków VAT, PIT i CIT.
W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 r. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczy zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Analogiczne rozwiązanie będzie dotyczyć ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tzw. podatku minimalnego od budynków oraz tych podatników CIT, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy.
Odroczenie dotyczy również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.
Powyższe rozwiązania dotyczą podatników i płatników poszkodowanych w wyniku powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.
Został przedłużony również termin na złożenie JPK_V7 i informacji podsumowujących za sierpień i wrzesień do 25 listopada 2024 r. Ponadto termin zapłaty VAT przypadający od 19 września do 31 grudnia 2024 r. został przesunięty do 25 stycznia 2025 r. Prawo złożenia JPK_V7 i zapłaty VAT w późniejszym terminie przysługuje poszkodowanym podatnikom w czasie powodzi, którzy prowadzą działalność na terenie poszkodowanych gmin znajdujących się w wykazie rozporządzenia RM.
Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r. >>>
Termin złożenia JPK_V7 za sierpień i wrzesień odroczony dla firm poszkodowanych podczas powodzi >>>
Dodatkowe ulgi podatkowe
W przypadku przekazania na własność nieodpłatnie poszkodowanym przedsiębiorcom środków trwałych lub sfinansowania ich zakupu, przedsiębiorcy mają możliwość zaliczania w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, do końca następnego roku kalendarzowego. Przedsiębiorcy użyczający poszkodowanym środków trwałych mają możliwość kontynuowania odpisów amortyzacyjnych i zaliczania ich w koszty uzyskania przychodów. Ulgi te obowiązują do końca następnego roku kalendarzowego.
W zakresie opłaty skarbowej, zwolnienie czynności urzędowych, wydania zaświadczeń lub zezwoleń, złożenie pełnomocnictwa, prokury, jego odpisu, wypisu, kopii w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi – dokonanych/złożonych/wydanych do 15 września 2025 r.
Darowizna na rzecz poszkodowanych podczas powodzi z 0% VAT
Stawka 0% VAT jest stosowana dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.
Z rozwiązania mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny na cele związane z pomocą ofiarom powodzi. Dotyczy ono wsparcia realizowanego za pośrednictwem podmiotów zwykle organizujących pomoc i dystrybucję świadczeń w tego rodzaju kataklizmach, tj.: organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Nieodpłatne świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika opodatkowane VAT będą podlegają 0% stawce VAT, przy założeniu, że są przekazane na cele związane z pomocą ofiarom skutków intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi.
Obniżona stawka VAT będzie miała zastosowanie pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy pomiędzy podatnikiem a jednym ze wskazanych wyżej podmiotów, z której będzie wynikało, że darowane towary lub usługi będą związane z pomocą poszkodowanym w wyniku tego kataklizmu.
Stawka 0% może być stosowana dla darowizn dokonanych od 12 września do 31 grudnia 2024 r.
Darowizna towarów i usług na rzecz poszkodowanych podczas powodzi ze stawką 0% VAT >>>
Darowizna materiałów budowlanych z 0% VAT
Od 24 września 2024r. obowiązuje rozporządzenie umożliwiające stosowanie 0% stawki VAT dla darowizn materiałów budowlanych przekazywanych na rzecz poszkodowanych, których nieruchomości uległy zniszczeniu wskutek wrześniowego kataklizmu.
Stawka 0% jest stosowana do darowizn takich materiałów przekazywanych bezpośrednio na rzecz:
- osób fizycznych,
- podmiotów prowadzących działalność edukacyjną, kulturalną, w zakresie ochrony zdrowia, opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku, zbiorowego zakwaterowania uczniów i studentów, jak również jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz innych podmiotów prowadzących działalność w obszarze pomocy społeczne - których nieruchomości usytuowane są na terenie gmin objętych kataklizmem oraz którzy posiadają formalne prawo do dysponowania tymi nieruchomościami.
Stawka 0% może być stosowana do darowizn materiałów budowlanych dokonanych od dnia 24 września 2024 r., do 31 marca 2025 r.
Darowizna materiałów budowlanych dla powodzian ze stawką 0% >>>
Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej
Ministerstwo Finansów przedstawiło dwa projekty rozporządzeń zmieniających: rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących oraz rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Nowe regulacje przedłużą, podatnikom poszkodowanym podczas powodzi, terminy na przesyłanie do naczelnika urzędu skarbowego informacji związanych z używaniem tych kas oraz z zakończeniem ich pracy. Rozporządzenie będzie działało wstecz i będzie dotyczyło również terminów przypadających od 16 września 2024 r.
Resort finansów zapowiedział również zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych do wysokości 2 tys. zł. Rozwiązanie to dotyczy przedsiębiorców, którzy utracili swoje kasy fiskalne wskutek powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.
Dodatkowo producenci i importerzy kas fiskalnych zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) zadeklarowali pomoc przedsiębiorcom w przeprowadzeniu badań kas, które uległy uszkodzeniu w powodzi, oraz specjalną ofertę dla przedsiębiorców, którzy utracili kasy w wyniku powodzi.
Infolinia i punkty obsługi podatników
Organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny. W urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.
Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym w zależności od potrzeb tworzone mogą być tymczasowe punkty obsługi podatników.
Działa również specjalna infolinia, na którą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w dni powszednie w godz. 8:00-18:00 pod numerem telefonu 22 460 59 30.
Źródło: Ministerstwo Finansów
Opracowanie: Katarzyna Bogucka