Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.399.2024.1.MW

Brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług nabycia nieruchomości zlokalizowanej we Włoszech.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług nabycia nieruchomości zlokalizowanej we Włoszech. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją działającą na podstawie przepisów prawa polskiego oraz statutu. Fundacja (...) została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym przez Sąd Rejonowy (...), (...) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (...). Fundacji (...) zostały nadane numery NIP: (...) oraz REGON: (...).

Fundacja (...) została zarejestrowana jako organizacja pożytku publicznego. Fundacja zgodne ze Statutem działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami. Celem Fundacji jest działalność publiczna na rzecz (...), w szczególności poprzez wykonywanie zadań w zakresie:

(...)

Fundacja prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego i realizuje swoje cele poprzez:

(...)

Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych, kościołów, związków wyznaniowych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z jej celem.

Istotę i wagę działań realizowanych Fundacji (...) zaprezentować można w działaniach zrealizowanych w samym 2023 r., do których należało m.in.:

(...)

Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.). Fundacja finansuje swoją działalność ze środków pochodzących z darowizn otrzymywanych od osób prawnych i fizycznych.

W związku z dalszym rozwojem działalności Fundacji, Fundacja podjęła decyzję o otwarciu biura we Włoszech w miejscowości (...), a tym samym dokonaniu nabycia nieruchomości we Włoszech w miejscowość (...). Podjęcie tej decyzji spowodowane było intencją Fundacji do stworzenia w nowej lokalizacji biura w ramach nieodpłatnej działalności statutowej.

Centrum będzie stanowić miejsce spotkań z misjonarzami, jak również miejsce służące organizowaniu pomocy finansowej dla mieszkańców (...), nawiązywaniu i prowadzeniu współpracy ze zgromadzeniami misyjnymi oraz świeckimi organizacjami pomocowymi działającymi w (...) oraz prowadzeniu działań promocyjnych.

Nieruchomość będzie zorganizowana jako biuro Fundacji. Lokalizacja (...) we Włoszech pozwoli na szersze dotarcie do osób wspierających działania w (...) z uwagi na siedziby zgromadzeń duchownych, które zlokalizowane są we Włoszech.

Fundacja, współpracuje głównie z misjonarzami katolickimi i musi weryfikować wnioski o wsparcie finansowe i wiarygodność wnioskodawców. Zlokalizowanie biura w pobliżu siedzib zgromadzeń ułatwi poznanie wnioskodawców oraz nawiązanie kontaktów osobowych w celu określenia jeszcze lepszego wykorzystania funduszy.

Pytanie

Czy nabycie nieruchomości zlokalizowanej we Włoszech będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, kiedy mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W przypadku nabycia nieruchomości mieszkalnej mowa jest o towarze.

Kiedy mowa o terytorium kraju, to jak wynika z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jak wskazuje z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Z kolei na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5) i 6).

W przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości dochodzi zatem do odpłatnej dostawy towarów na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, ale z uwagi na lokalizację tejże nieruchomości we Włoszech nie ma ona miejsca na terytorium kraju.

Również z perspektywy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, miejscem opodatkowania dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest państwo, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Z tego powodu, państwem uprawnionym do poboru podatku od towarów i usług przy sprzedaży nieruchomości jest państwo położenia nieruchomości, a zatem Włochy.

Mając to na uwadze, transakcja nabycia nieruchomości położonej we Włoszech nie podlega opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają :

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Terytorialny charakter podatku od towarów i usług oznacza, że opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest ta dostawa. Regulacje dotyczące tzw. miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W świetle art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja finansuje swoją działalność ze środków pochodzących z darowizn otrzymywanych od osób prawnych i fizycznych. W związku z dalszym rozwojem działalności Fundacji, podjęli Państwo decyzję o nabyciu nieruchomości we Włoszech (...) i otwarciu biura w nowej lokalizacji w ramach prowadzonej nieodpłatnej działalności statutowej.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy nabycie nieruchomości zlokalizowanej we Włoszech będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. Wskazali Państwo, że mają zamiar nabyć nieruchomość zlokalizowaną we Włoszech.

Mając zatem na uwadze ww. art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy należy zgodzić się z Państwem, że miejscem dokonanej dostawy towarów w postaci nabywanej przez Państwa nieruchomości będzie terytorium Włoch, a tym samym nabycie przez Państwa nieruchomości we Włoszech nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00