Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.496.2024.3.DJD
Usługi mieszczące się wg PKWiU 10.62.10.0 mogą korzystać z 3% stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 13 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych ze świadczenia usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2024 r. (wpływ 11 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan usługową działalność gospodarczą wspomagającą chów i hodowlę zwierząt gospodarskich - z głównym PKD 10.62.Z. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym, wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Firma jest również podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi dla ... firmy paszowej, posiadającej własne fermy drobiu, w których prowadzony jest chów kurczaka do własnej ubojni.
W ramach umowy z firmą paszową świadczy Pan usługi w zakresie:
·rozładunku piskląt na kurniku,
·łapania kurczaków ręcznie ale również mechanicznie oraz załadunku drobiu po zakończonym wypasie do kontenerów.
Wszystkie czynności wykonywane są na terenie ferm drobiu.
Pana zdaniem, właściwą do ww. przychodów stawką ryczałtu jest 3%, a właściwą stawką podatku od towarów i usług (VAT) jest 8%, gdyż zakres Pana usług mieści się w zakresie czynności wspomagających chów i hodowlę zwierząt i nie jest istotny fakt, że faktury są wystawiane na firmę paszową, a nie na rolnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że jest rolnikiem i posiada gospodarstwo rolne, zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku rolnym i zajmuje się Pan wyłącznie produkcją roślinną.
Działalność gospodarczą prowadzi Pan od września 2012 r., jednak dopiero od marca 2018 r. zmienił Pan profil działalności i zaczął świadczyć usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt, sklasyfikowane pod PKD 01.62.Z. Do rozliczeń podatku dochodowego wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i prowadzi Pan odpowiednią dokumentację podatkową (ewidencję przychodów). Złożony wniosek o interpretację indywidualną dotyczy wyłącznie zdarzeń od 1 stycznia 2024 r.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza, nie jest działalnością rolniczą, w myśl art. 2 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oświadcza Pan że, zachowane są warunki określone w art.6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy. Ponadto, oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan rozpoczynając działalność gospodarczą we wrześniu 2012 r. Przez cały okres prowadzenia działalności mógł Pan korzystać z tej formy opodatkowania.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod PKWiU jako usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich - 01.62.10.0. W ramach usług sklasyfikowanych w PKWiU 01.62.10.0 wykonuje Pan następujące czynności:
·ręczne rozkładanie piskląt na obiekcie hodowlanym,
·ręczne łapanie kurczaków i załadunek do kontenerów transportowych,
·mechaniczne łapanie kurczaków i załadunek do kontenerów transportowych,
·załadunek kontenerów z żywym drobiem na samochody transportowe.
Z firmą paszową na czas nieokreślony zawarł Pan umowę we wrześniu 2018 r. na załadunek kontenerów z żywym drobiem na samochody transportowe, aneksowaną w marcu 2024 r. - gdzie rozszerzono zakres Pana usług o łapanie i wstawianie kurcząt na obiektach hodowlanych, określając to jako „kompleksową obsługę zielonych ferm”. W umowie określono stawki za załadunek składu kontenerów na samochody transportowe oraz stawkę za sztukę złapanego i załadowanego kurczaka do pojemników transportowych. W ten sposób jest wyliczany na fakturach Pana przychód.
Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osoby prawnej - spółki akcyjnej. Pomiędzy Panem, a firmą paszową nie istnieją żadne powiązania osobiste, ani gospodarcze.
Prowadzona przez Pana ewidencja przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, daje możliwości określenia przychodu z różnymi stawkami podatku, jeśli zachodzi taka potrzeba. Pierwszy przychód, który opodatkował Pan stawką ryczałtu 3% osiągnięty był w styczniu 2024 r. Nie osiąga Pan innych przychodów podlegających opodatkowaniu.
Pytania (postawione w uzupełnieniu wniosku)
1.Czyopisane usługi mieszczące się w PKWiU 10.62.10.0 mogą korzystać z 3% stawki ryczałtu?
2.Czy opisane usługi mieszczące się w PKWiU 10.62.10.0 mogą korzystać z obniżonej stawki podatku VAT - 8%?
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą, zaliczonych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług do grupy 01.62.10.0.
Stoi Pan na stanowisku, że właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego, którą powinien Pan opodatkować swoje przychody jest stawka 3%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Dodać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji. Tym samym, klasyfikacji usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od września 2012 r., jednak dopiero od marca 2018 r. zaczął Pan świadczyć usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.62.10.0, jako usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Od początku prowadzenia działalności przychody rozlicza Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie podlega Pan wyłączeniom z opodatkowania w formie ryczałtu, określonym w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz Pana przychody nie przekroczyły limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy. W ramach prowadzonej działalności od września 2018 r. świadczy Pan usługi dla dużej firmy paszowej, posiadającej własne fermy drobiu, w których prowadzony jest chów kurczaka do własnej ubojni. Na podstawie zawartej umowy w ramach usług sklasyfikowanych wg PKWiU 01.62.10.0, wykonuje Pan następujące czynności:
·ręczne rozkładanie piskląt na obiekcie hodowlanym,
·ręczne łapanie kurczaków i załadunek do kontenerów transportowych,
·mechaniczne łapanie kurczaków i załadunek do kontenerów transportowych,
·załadunek kontenerów z żywym drobiem na samochody transportowe,
·łapanie i wstawianie kurcząt na obiektach hodowlanych, określone jako „kompleksowa obsługa zielonych ferm”.
Świadczone w ramach umowy usługi są wykonywane na rzecz osoby prawnej - spółki akcyjnej. Pomiędzy Panem a firmą paszową nie istnieją żadne powiązania osobiste, ani gospodarcze.
Odnosząc się do kwestii określenia właściwej stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia wskazanych we wniosku usług, wskazuję że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Pana w ramach działalności usługowej czynności objęte są grupowaniem PKWiU 01.62.10.0 i stanowią usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, to uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia wskazanych usług, podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Tym samym, zastosowanie przez Pana stawki ryczałtu w wysokości 3% jest właściwe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienie zdarzenia.
Przedmiotowa interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do kwestii objętej pytaniem Nr 1, inne kwestie nie podlegały ocenie. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).