Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.432.2024.1.TK

Podatek od towarów i usług w zakresie: - braku możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu partnerskiego pn. „(…)”, jeżeli wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy; - możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zakupów dokonywanych przez Uzdrowisko w ramach projektu partnerskiego pn. „(…)”, jeżeli infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

-braku możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu partnerskiego pn. „(…)”, jeżeli wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy;

-możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zakupów dokonywanych (...) w ramach projektu partnerskiego pn. „(…)”, jeżeli infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) S.A. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Głównym obszarem działalności gospodarczej jednostki jest świadczenie usług medycznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Spółka także produkuje i sprzedaje wodę mineralną „(…)”, prowadzi usługę oczyszczania ścieków (...), sprzedaje wody lecznicze oraz dzierżawy opodatkowane podatkiem VAT.

(…) S.A. przystąpiło do realizacji projektu partnerskiego pn. „(…)” nazwa skrócona „(…)”.

Projekt będzie realizowany w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (…).

(...).

W przypadku (…) w ramach projektu planowana jest rozbudowa systemu (…) o dodatkowe funkcjonalności:

(…).

Ponadto planuje się wdrożenie systemu do digitalizacji dokumentacji medycznej z wykorzystaniem m.in. skanerów i tabletów oraz wykonanie integracji systemu (…) z systemem (…).

W związku z tym, że (…) dokonuje zarówno transakcji zwolnionych, jak i transakcji opodatkowanych VAT, w obszarze którego dotyczy projekt (…), Spółka zdecydowała przyporządkować planowane zakupy do dwóch grup:

1.Inwestycje w obszarze związanym wyłącznie z działalnością medyczną tj.: „...w zakresie opieki medycznej, służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawie towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanym; czyli wyłącznie sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług” dotyczy to następującej infrastruktury wytworzonej w projekcie:

(...).

VAT naliczony wynikający z powyższych zakupów w całości nie podlega odliczeniu.

2.W obszarze obejmującym wszystkie działalności spółki (działalność mieszana), a dotyczącym następującego zakresu projektu (…):

(...).

VAT naliczony wynikający z powyższych zakupów związany jest zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia naliczonego VAT, jak również z czynnościami, w związku z którymi prawo do odliczenia naliczonego VAT nie przysługuje. W związku z tym VAT naliczony powinien podlegać odliczeniu z zastosowaniem proporcji (prewspółczynnik VAT), o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W obszarze obejmującym wszystkie działalności Spółki, (…) będzie ponosiło wspólne koszty związane z wynagrodzeniem inżyniera projektu odpowiedzialnego za nadzór i doradztwo w stosunku do wszystkich zaplanowanych w projekcie inwestycji dotyczących działalności zarówno zwolnionej, jak i opodatkowanej.

Spółka prowadzi odrębną ewidencje księgową dla działalności zwolnionej i opodatkowanej.

Wymogiem do spełnienia procedur realizacji wniosków o płatność jest między innymi zaświadczenie, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu są wystawiane na Spółkę.

Część infrastruktury wytworzonej w projekcie będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT i w tym przypadku podatek VAT w całości nie podlega odliczeniu. Natomiast w obszarze infrastruktury wytworzonej w trakcie realizacji projektu, która będzie wykorzystywana częściowo do czynności opodatkowanych, jak i niepodatkowanych podatkiem VAT, przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku od towarów i usług o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Pytania

1.Czy istnieje możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu partnerskiego pn. „(…)” w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (…), jeżeli wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze?

2.Czy w odniesieniu do zakupów dokonywanych przez Uzdrowisko w ramach projektu partnerskiego pn. „(…)” w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (…) istnieje możliwość odliczenia podatku VAT jeżeli infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej z podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, (…) S.A. nie ma możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu partnerskiego pn. „(…)” w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (...), w obszarze w którym wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Podatek VAT wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych nakładów jest kosztem kwalifikowanym.

Według (…) S.A. istnieje możliwość częściowego obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu pn. „(…)” w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (...), a dotyczącego tej części infrastruktury wytworzonej w projekcie, która będzie służyła zarówno działalności opodatkowanej jak i działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Podatek VAT wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych nakładów nie jest kosztem kwalifikowalnym w części, wynikającej z proporcji.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Podatek VAT może być wydatkiem kwalifikowalnym w ustalonej proporcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednakże według art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Głównym obszarem działalności gospodarczej Spółki jest świadczenie usług medycznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Spółka także produkuje i sprzedaje wodę mineralną „(…)”, prowadzi usługę oczyszczania ścieków (...), sprzedaje wody lecznicze oraz dzierżawy opodatkowane podatkiem VAT.

Spółka przystąpiła do realizacji projektu partnerskiego pn. „(…)”.

Projekt będzie realizowany w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (…).

Głównym celem projektu jest wzrost interoperacyjności i kompatybilności systemów informatycznych, poprawa dostępności, bezpieczeństwa i jakości e-usług zdrowotnych oraz rozwój robotyki i telemedycyny w podmiotach leczniczych.

W przypadku Spółki w ramach projektu planowana jest rozbudowa systemu (…) o dodatkowe funkcjonalności:

(…).

Ponadto Spółka planuje wdrożenie systemu do digitalizacji dokumentacji medycznej z wykorzystaniem m.in. skanerów i tabletów oraz wykonanie integracji systemu (…) z systemem (…).

W związku z tym, że Spółka dokonuje zarówno transakcji zwolnionych, jak i transakcji opodatkowanych VAT, w obszarze którego dotyczy projekt (…), Spółka przyporządkuje planowane zakupy do dwóch grup:

1.Inwestycje w obszarze związanym wyłącznie z działalnością medyczną i dotyczy to następującej infrastruktury wytworzonej w projekcie:

(...).

2.Inwestycje w obszarze obejmującym wszystkie działalności Spółki (działalność mieszana) i dotyczy to następującego zakresu projektu (…):

(...).

W obszarze obejmującym wszystkie działalności Spółki, będzie ona ponosiła wspólne koszty związane z wynagrodzeniem inżyniera projektu odpowiedzialnego za nadzór i doradztwo w stosunku do wszystkich zaplanowanych w projekcie inwestycji dotyczących działalności zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej.

Spółka prowadzi odrębną ewidencję księgową dla działalności zwolnionej i opodatkowanej.

Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu są wystawiane na Spółkę.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą wskazania, czy istnieje możliwość obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu partnerskiego pn. „(…)”, jeżeli wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego na gruncie ustawy powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku czynności zwolnionych od podatku podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że nie mogą Państwo domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wynikający z faktur potwierdzających wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu partnerskiego pn. „(…)”, w sytuacji gdy wytworzona w ramach tego projektu infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Tym samym Państwa Stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przez Spółkę w ramach projektu partnerskiego pn. „(…)”, w sytuacji gdy infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji tego projektu będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i do czynności zwolnionych od tego podatku i nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to wskazać należy, że:

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na mocy art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania np. do czynności zwolnionych od podatku. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania np. czynności zwolnionych od podatku VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że część wydatków (zakupów) ponoszonych przez Spółkę w ramach realizacji projektu pn. „(…)” będzie związana zarówno z czynnościami opodatkowanych podatkiem VAT jak i z czynnościami zwolnionymi od tego podatku, a Spółka nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem, w przypadku nabytych w ramach realizacji ww. projektu towarów i usług, wykorzystywanych przez Spółkę zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej oraz zwolnionej), w sytuacji, gdy Spółka nie ma możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do czynności opodatkowanych, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to w celu odliczenia podatku naliczonego o tych towarów i usług Spółka winna zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Podsumowując, w odniesieniu do zakupów dokonywanych przez Spółkę w ramach projektu partnerskiego pn. „(…)”, które będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i do czynności zwolnionych od tego podatku, i Spółka nie ma możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do czynności opodatkowanych, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to w celu odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów Spółka winna zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Tym samym Państwa Stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00