Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.317.2024.2.PR
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 12 sierpnia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą oraz planuje rozpoczęcie świadczenia usług sklasyfikowanych z użyciem kodu PKD 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Grupowanie to obejmuje usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacja usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Zamierza Pan oferować swoje usługi innym podmiotom na podstawie umowy o współpracę na zasadzie B2B (pomiędzy Panem a kontrahentami nie będą istniały powiązania osobiste, ani gospodarcze). W przypadku usług świadczonych na rzecz kontrahentów będących Spółkami nie będzie Pan wspólnikiem w Spółkach, na rzecz których planuje rozpoczęcie świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej oraz nie będzie pełnił w nich funkcji zarządczych).
Do zakresu usług oferowanych przez Pana należeć będzie:
–przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,
–nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,
–przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie wykorzystania budżetu projektu,
–budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu,
–konfigurowanie i dostosowywanie narzędzi do zarządzania projektem/zespołami projektowymi,
–koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych,
–monitorowanie postępów prac,
–koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów,
–monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu,
–analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami.
Wskazał Pan, że nie będzie wykonywał żadnych czynności związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi (czynności administracyjnych), ani też nie będzie miał wpływu na żadne kierunki działań strategicznych czy marketingowych firmy.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), świadczone przez Pana usługi będą mieściły się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (PKWiU grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0).
W okresie świadczenia wyżej wymienionych usług będzie Pan prowadził ewidencję przychodów zryczałtowanych. Prowadzona działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Będzie Pan spełniał warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, w której będzie w stanie określić przychody każdego rodzaju działalności opodatkowanych rożnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi. W ramach świadczonych przez Pana usług:
–nie będzie świadczył usług firm centralnych,
–nie będzie świadczył usług doradczych związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16),
–nie będzie świadczył innych usług w ramach wolnych zawodów.
Będzie Pan świadczył usługi mieszczące się w ugrupowaniu: „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU: grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0).
Będzie Pan podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy). W okresie obejmującym przedmiotowy wniosek będzie Pan posiadał swoje miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) oraz ośrodek interesów życiowych wyłącznie w Polsce.
Do wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie wniosku
Projekty, w których bierze Pan udział mieszczą się w szerokim zakresie usług skierowanych dla przemysłu stoczniowego w tematyce projektowej oraz budowniczej. Zakresy projektów dotyczą dokumentacji projektowej technicznej z dziedziny (...)
Przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych – (...).
W skrócie powyższe pojęcia można zdefiniować jak poniżej:
Przygotowanie planów to proces, który pozwala na wizualizację całego projektu od początku do końca. Dzięki planom wiadomo, jakie działania trzeba podjąć, w jakiej kolejności i kto za co odpowiada. To jak „mapa drogowa, która prowadzi do osiągnięcia celu projektu”.
Budżet jest niezbędny do tego, aby móc efektywnie zarządzać zasobami finansowymi projektu. Dzięki szczegółowym obliczeniom wiadomo, ile pieniędzy potrzeba na każdy etap projektu i można uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek finansowych.
Harmonogram pozwala na utrzymanie projektu w ryzach czasowych. Dzięki niemu wiadomo, kiedy każde zadanie powinno się rozpocząć i zakończyć, co umożliwia na bieżąco monitorować postępy prac i reagować na ewentualne opóźnienia.
Nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych należy rozumieć jako kompleksowy proces monitorowania postępów projektu w stosunku do założonych celów. Obejmuje on:
(...)
Nadzór ten ma na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia opóźnień, przekroczeń budżetowych oraz innych problemów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na wynik końcowy projektu.
Przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie, wykorzystanie budżetu projektu to proces, który obejmuje:
(...)
Raporty mogą zawierać:
(...)
Monitorowanie i raportowanie wykorzystania budżetu projektu to proces, który polega na:
(...)
Dzięki regularnemu monitorowaniu i raportowaniu można wcześnie wykryć potencjalne problemy finansowe i podjąć odpowiednie działania korygujące.
Budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu to proces, który wykracza poza zwykłe zatrudnienie pracowników. Obejmuje on:
(...)
Wdrażanie członków zespołu to z kolei proces, który ma na celu jak najszybsze włączenie nowych osób w pracę zespołu. Obejmuje on:
(...)
Konfigurowanie narzędzi to proces, w którym dopasowuje się wybrane narzędzia do specyfiki projektu. Obejmuje to szereg działań, takich jak:
(...)
Dostosowywanie narzędzi to kolejny etap, w którym jeszcze bardziej można je spersonalizować, dzięki temu narzędzie stanie się intuicyjne i efektywne w codziennym użytkowaniu:
(...)
Dzięki kompleksowemu podejściu do konfiguracji i dostosowania narzędzi można zapewnić, że będzie ono idealnie dopasowane do potrzeb i umożliwi efektywne zarządzanie projektem oraz współpracę w zespole.
Koordynacja codziennej pracy zespołów projektowych to kluczowy element sukcesu każdego przedsięwzięcia. Polega ona na sprawnym zarządzaniu różnymi aspektami projektu, tak aby wszystkie działania były skoordynowane i zmierzały do osiągnięcia wspólnego celu.
Konkretne czynności, które obejmuje koordynacja, to m.in.:
(...)
Konkretnie monitorowanie obejmuje:
(...)
Dzięki monitorowaniu można reagować na zmiany i zapewnić, że projekt zostanie zrealizowany zgodnie z oczekiwaniami klienta.
Koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów polega i odnosi się do procesu kontrolowania zmian, które pojawiają się w trakcie realizacji projektu i należy je wdrażać w plany, budżety oraz harmonogramy. Obejmuje to:
(...)
Monitorowanie płatności obejmuje systematyczne śledzenie wszystkich wpływów i wydatków związanych z projektem. Proces ten polega na:
(...)
Bieżące rozliczenie finansowe projektu to proces ciągłego uzgadniania stanu finansowego projektu, mający na celu zapewnienie zgodności z budżetem i przepisami. Obejmuje on:
(...)
Dzięki dokładnemu monitorowaniu i rozliczaniu finansowemu projektu można zapewnić jego stabilność finansową oraz skutecznie zarządzać dostępnymi środkami.
Analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami polega na:
(...)
Ponadto dodał Pan, że żadne z powyższych czynności nie będą związane z tworzeniem/udoskonalaniem oprogramowania, a ponadto nie będą świadczone na żadnym etapie tworzenia oprogramowania, nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania oraz nie będą miały na celu usprawnienia działania oprogramowania. W ramach świadczonych usług nie będzie Pan przygotowywał wytycznych dla programistów.
Złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.
Pana pytanie
Czy w odniesieniu do usług wymienionych we wniosku, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0) znajduje zastosowanie stawka 8,5% podatku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), tj.: przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych; usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zapis „ex” oznacza, że zakres usług objęty opodatkowaniem stawką 15%, określony w dziale 70 PKWiU jest węższy niż określony w całym tym dziale i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15). Nie dotyczy natomiast usługi zarządzania projektami, która mieści się w grupie 70.22.2 PKWiU. Mając na uwadze, że świadczy Pan usługi objęte grupowaniem „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0), to powołane wyżej przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazują, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), tj. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z okoliczności sprawy wynika, że zamierza Pan świadczyć na rzecz kontrahentów „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Usługi będą obejmować:
–przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,
–nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,
–przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie wykorzystania budżetu projektu,
–budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu,
–konfigurowanie i dostosowywanie narzędzi do zarządzania projektem/zespołami projektowymi,
–koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych,
–monitorowanie postępów prac,
–koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów,
–monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu,
–analizę i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności sprawy – nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełni Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right