Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.317.2024.2.END

Czy Fundacja będzie zwolniona z podatku CIT z tytułu przekazania darowizn osobom fizycznym i prawnym niebędącymi jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędącymi podmiotami powiązanymi z beneficjentami, Fundatorem lub Fundacją

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Fundacja będzie zwolniona z podatku CIT z tytułu przekazania darowizn osobom fizycznym i prawnym niebędącymi jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędącymi podmiotami powiązanymi z beneficjentami, Fundatorem lub Fundacją.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 lipca 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X Fundacja Rodzinna (zwana dalej: „Fundacja”/„Wnioskodawca”) została powołana Aktem Założycielskim z dnia (…) 2024 r. zgodnie z aktem notarialnym Rep. (…). Fundacja ta została wpisana do Rejestru Fundacji Rodzinnej prowadzonej przez Sąd Okręgowy w (...) I Wydział Cywilny pod numerem ref: (…). Jedynym fundatorem Fundacji jest Z.Z. (zwany dalej: „Fundator”).

Cele Fundacji zostały określone w jej statucie, którego tekst jednolity został zawarty w Akcie notarialnym z dnia  (…) 2024 r. Rep. (…). Zgodnie z par. 7 pkt 1 statutu Fundacji jej beneficjentami są najbliżsi członkowie rodziny Fundatora: jego żona, córka, dwaj wnukowie oraz sam Fundator. Beneficjenci ci tworzą Grupę A Beneficjentów.

Statut Fundacji (par. 8 pkt 3) przewiduje, że Fundator działający jako Jednoosobowe Zgromadzenie Beneficjentów może w każdej chwili ustanowić beneficjentami inne osoby fizyczne tworzące lub uzupełniające Grupę B lub Grupę C Beneficjentów oraz osoby prawne spełniające warunki określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, którzy utworzą lub uzupełnią grupę D Beneficjentów. Obecnie jedynymi beneficjentami Fundacji są osoby fizyczne stanowiące Grupę A.

Zgodnie z par. 5 statutu Fundacji, Fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie określonym przez obowiązujące przepisy, w szczególności Ustawę z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Fundacja zamierza także przekazywać darowizny innym osobom fizycznym i prawnym niebędącymi jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędącymi podmiotami powiązanymi z beneficjentami, Fundatorem lub Fundacją.

Pytanie

Czy Fundacja będzie zwolniona z podatku CIT z tytułu przekazania darowizn osobom fizycznym i prawnym niebędącymi jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędącymi podmiotami powiązanymi z beneficjentami, Fundatorem lub Fundacją?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Fundacja będzie zwolniona z podatku CIT z tytułu przekazania darowizn osobom fizycznym i prawnym niebędącymi jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędącymi podmiotami powiązanymi z beneficjentami, Fundatorem lub Fundacją.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 poz. 2805) zwalnia się z podatku fundację rodzinną.

Zatem fundacja rodzinna jest podmiotowo zwolniona z podatku CIT. Jednocześnie ustawodawca w w/w artykule wskazał, kiedy zwolnienie podmiotowe fundacji rodzinnej nie ma zastosowania.

Ust. 6 art. 6 ustawy o CIT stanowi: Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i 24q.

Ust. 7 art. 6 ustawy o CIT stanowi: Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Ust. 8 art. 6 ustawy o CIT stanowi: Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Natomiast art. 24q Ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023. poz. 2805) wskazuje w jakim zakresie fundacja rodzinna jest opodatkowana podatkiem dochodowym CIT:

Ust. 1. Podatek dochodowy od przekazanego lub przedstawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Ust. 1a. Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3 rozumie się:

 1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązanym z beneficjentem (winno dalej być: fundatorem lub fundacją rodzinną);

 2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

 3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:

 a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

b) wszelkiego rodzaju opłaty i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

 4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentami, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

 5) pożyczkę udzielona przez fundacje rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlega zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;

 6) pożyczkę udzieloną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Z kolei zgodnie z art. 3 ustawy z 6 marca 2018 Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Darowizna na rzecz osób fizycznych i prawnych nie ma charakteru działalności zarobkowej, zatem nie można uznać jej za działalność gospodarczą.

Skoro ustawodawca wskazał, że zwolnieniem nie są objęte wyłącznie darowizny „przekazane bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną”, tym samym Wnioskodawca uznaje, że będzie zwolniony z podatku CIT z tytułu przekazania darowizn osobom fizycznym i prawnym niebędącym jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędące podmiotami powiązanymi z beneficjentem, Fundatorem lub Fundacją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

W myśl art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

-wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Natomiast według art. 2 ust. 2 ufr:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

W myśl art. 30 ufr:

1. Beneficjentem może być:

 1) osoba fizyczna,

 2) organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadząca działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy

- która zgodnie ze statutem może otrzymać świadczenie od fundacji rodzinnej lub mienie w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

2. Beneficjentem może być fundator.

Stosownie do art. 31 ufr:

Beneficjenta umieszcza się na liście beneficjentów.

Wskazać należy również regulację z art. 54 ust. 1 pkt 4 ufr:

Do zadań zarządu należy tworzenie, prowadzenie i aktualizowanie listy beneficjentów zgodnie z przepisami ustawy oraz zasadami zawartymi w statucie.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Fundacja Rodzinna będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przekazania darowizn osobom fizycznym i prawnym niebędącymi jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędącymi podmiotami powiązanymi z beneficjentami, Fundatorem lub Fundacją.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy ustawy o fundacji rodzinnej oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, przekazanie darowizn innym osobom fizycznym i prawnym należy traktować jako rozszerzenie listy faktycznych beneficjentów Wnioskodawcy (Fundacji Rodzinnej).

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr, celem działalności fundacji rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów. Działalność fundacji rodzinnej nie powinna zatem wykraczać poza określony przez ustawodawcę podstawowy cel jej powołania, a osoby otrzymujące świadczenia z fundacji należy traktować jako beneficjentów.

Stosownie do art. 54 ust. 1 pkt 4 ufr, zarząd fundacji rodzinnej powinien aktualizować listę beneficjentów, tak by lista ta odpowiadała rzeczywistości i określała faktyczny krąg podmiotów na rzecz, których spełniane są świadczenia. Niedopełnienie formalności nie może skutkować tym, że świadczeniobiorcy nie będą uznani za beneficjentów.

W Państwa sprawie, skutki podatkowe przekazywanych darowizn należy więc oceniać z uwzględnieniem art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, tj. tak jakby to były świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, czyli z zastosowaniem podatku w wysokości 15% podstawy opodatkowania.

Zatem Państwa stanowisko, że Fundacja będzie zwolniona z podatku CIT z tytułu przekazania darowizn osobom fizycznym i prawnym niebędącymi jej beneficjentami i Fundatorem oraz niebędącymi podmiotami powiązanymi z beneficjentami, Fundatorem lub Fundacją, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00