Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.421.2024.2.MC

Zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości w ramach sprzedaży egzekucyjnej.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy nieruchomości dokonanej w ramach sprzedaży egzekucyjnej.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 sierpnia 2024 r. (data wpływu 29 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym w (…). Obecnie Wnioskodawca prowadzi postępowanie egzekucyjne (dalej: postępowanie), którego przedmiotem jest sprzedaż prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z zabudowaniami stanowiącymi odrębną własność. Nieruchomość objęta jest księgą wieczystą (KW) nr (…).

Będąca przedmiotem postępowania nieruchomość to stanowiący odrębną własność budynek użytkowy posadowiony na gruncie (terenie) będącym w użytkowaniu wieczystym. Właścicielem gruntu jest Gmina (…), natomiast użytkownikami wieczystymi budynku są, na zasadzie wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej, Państwo (…). Nieruchomość jest położona w miejscowości (…), gmina (…).

W trakcie postępowania pojawiła się kwestia statusu sprzedawanej przez Wnioskodawcę nieruchomości pod kątem jej opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej również: podatek VAT). Dlatego też konieczne stało się podjęcie kroków zmierzających do ustalenia, czy objęta postępowaniem nieruchomość w przypadku jej sprzedaży będzie opodatkowana podatkiem VAT, czy też korzystać będzie ze zwolnienia od tego podatku. W celu ustalenia tej kwestii Wnioskodawca zwrócił się zapytaniami do kilku podmiotów, które powinny posiadać istotne informacje w tym zakresie, tj. do właścicieli nieruchomości, jej najemców oraz właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości Starostwa Powiatowego.

Pismem z 24 października 2023 r. Wnioskodawca wezwał właścicieli tej nieruchomości (wezwanie skierowane do obojga małżonków) do udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:

  • był/była, jest Pan/Pani podatnikiem podatku od towarów i usług?
  • czy w związku z prowadzeniem egzekucji z nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…) istnieje po stronie Pani/Pana obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży licytacyjnej przedmiotowej w/w nieruchomości i czy należy odprowadzić podatek VAT do właściwego Urzędu Skarbowego?
  • kiedy budynek/budowla lub ich część zostały oddane do użytkowania?
  • czy w stosunku do w/w nieruchomości doszło to tzw. pierwszego zasiedlenia, jeżeli tak to kiedy? (w tym miejscu przytoczyłem treść art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług);
  • czy w/w nieruchomość stanowi Pana/Pani majątek osobisty (niezwiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą)?
  • czy w/w nieruchomość była elementem majątku Pana/Pani wykorzystywanym w ramach działalności gospodarczej?
  • czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało Panu/Pani prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?
  • czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości ponoszone były wydatki na jej ulepszenie w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, w stosunku do których miał Pan/Pani prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił(a) Pan/Pani takie nakłady, to czy były one wyższe niż 30 % wartości początkowej w/w nieruchomości?

Na ww. wezwanie odpowiedział działający w imieniu dłużników (właścicieli ww. nieruchomości) pełnomocnik wskazując w piśmie z 7 listopada 2023 r., iż:

  • jedynie Pan, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (…), NIP: (…) jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT od (…) 1993 r.,
  • Pani (…) nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • ww. nieruchomość była i nadal jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • jeżeli egzekucyjne zbycie tej nieruchomości wypełnia ustawowe pojęcie dostawy towaru w rozumieniu ustawy o podatku VAT, to co do zasady powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie należy zauważyć, że w tym konkretnym przypadku nieruchomość może podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, co organ egzekucyjny ma obowiązek należycie zbadać. Pobranie, jak i niepobranie podatku VAT w należytej wysokości w przypadku egzekucyjnego zbycia nieruchomości obciążą komornika sądowego, który wykonuje czynności płatnika, co oznacza, że komornicy sądowi są obowiązani do obliczenia poboru i zapłaty podatku, a także mają obowiązek wystawienia faktury z tytułu dokonywanej przez nich dostawy. Innymi słowy, zdaniem pełnomocnika właściciela, sprzedaż nieruchomości z podatkiem VAT, jak i bez tego podatku, w przypadku zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wywiera istotne skutki w sferze zobowiązań dłużników, należy więc dokładnie zbadać ww. kwestię. Opinie dłużników lub jego pełnomocnika nie zwalniają komornika sądowego z prawidłowego ustalenia, czy sprzedaż egzekucyjna ww. nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT,
  • własność ww. nieruchomości (użytkowanie wieczyste i odrębna własność budynku) jest oparta na wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej,
  • Pan (…) i Pani (…) weszli w posiadanie ww. nieruchomości w 1992 r. w związku z czym - zdaniem pełnomocnika - trudno jest dziś ustalić, czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony,
  • pełnomocnik właścicieli nie potrafił odpowiedzieć na pytanie, czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości ponoszone były wydatki na jej ulepszenie w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, w stosunku do których właściciele mieli prawo do obniżenia kwot podatku należnego o podatek naliczony, a jeżeli właściciele ponosili takie nakłady, to czy były one wyższe niż 30% wartości nieruchomości, z tego względu, że wymaga ono konsultacji ze współwłaścicielem nieruchomości prowadzącym działalność gospodarczą - (…), który przebywa na zwolnieniu lekarskim,
  • ww. nieruchomość została oddana w użytkowanie synowi dłużników - (…). Ponadto pod adresem położenia nieruchomości są zarejestrowane dwie spółki - (…) Sp. z o.o. oraz (…) Sp. z o.o.

Pełnomocnik właścicieli stwierdził ponadto, że odpowiedź na pytanie, czy sprzedaż egzekucyjna ww. nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ewentualnie, czy jest z niego zwolniona ciąży na organie egzekucyjnym, a nie na dłużniku (właścicielu), który nie musi się w ogóle na tych kwestiach znać.

Tym niemniej, jeszcze przed obwieszczeniem o pierwszej licytacji, należy zgodnie z obowiązującymi przepisami ustalić tę kluczową okoliczność, ponieważ z jego treści powinno wynikać, czy do wylicytowanej ceny zostanie doliczony (bądź nie) podatek VAT. Natomiast kwestia tego, czy zostanie to dobrze zrobione obciąża wyłącznie organ egzekucyjny, a nie właściciela.

Dlatego komornik sądowy powinien we własnym zakresie zbadać, czy nie zachodzi podstawa do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Niezależnie od informacji przesłanych przez pełnomocnika dłużników, w odpowiedzi na ww. wezwanie z 24 października 2023 r., pismem z 17 listopada 2023 r. jeden z dłużników - Pani (…) poinformowała, że nie jest w stanie odpowiedzieć na zadane pytania, ponieważ nie ma w ich zakresie jakiejkolwiek wiedzy, a Jej udział w postępowaniu egzekucyjnym sprowadza się wyłącznie do tego, że w ramach wspólności majątkowej jest współwłaścicielem nieruchomości. Sprawami nieruchomości zajmuje się mąż - (…), który jednak przebywa na zwolnieniu lekarskim. Pani (…) poinformowała ponadto, że z tego, co wie, w budynku stanowiącym odrębną własność, objętym KW (…) były przeprowadzone remonty / adaptacje w związku z prowadzoną w nich działalnością gospodarczą przez męża. Pani (…) nie zna ich wartości, ale Jej zdaniem na pewno przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości w rozumieniu podatku dochodowego.

Ponieważ udzielone przez pełnomocnika dłużników i Panią (…) informacje nie były wystarczające do rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania podatkiem VAT dostawy ww. nieruchomości, pismami z 21 listopada 2023 r. oraz (ponownie) z 18 grudnia 2023 r. Wnioskodawca wezwał małżonków (…) do udzielenia następujących informacji:

  • czy w związku z prowadzeniem egzekucji z nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…) istnieje po stronie Pani/Pana obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży licytacyjnej przedmiotowej w/w nieruchomości i czy należy odprowadzić podatek VAT do właściwego urzędu skarbowego?
  • kiedy budynek/budowla lub ich część zostały oddane do użytkowania?
  • czy w stosunku do w/w nieruchomości doszło to tzw. pierwszego zasiedlenia, jeżeli tak to kiedy? (w tym miejscu komornik przytoczył treść art. 2 pkt. 14 ustawy o podatku od towarów i usług);
  • czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało Panu/Pani prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony?
  • czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości ponoszone były wydatki na jej ulepszenie w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, w stosunku do których miał Pan/Pani prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli poniósł/poniosła Pan/Pani takie wydatki, to czy były one wyższe niż 30 % wartości początkowej w/w nieruchomości? Jeżeli wydatki na jej ulepszenie przewyższały 30 % wartości początkowej w/w nieruchomości to wnoszę o wskazanie dokładnych kwot, przedłożenia faktur z rozróżnieniem, których nieruchomości to dotyczyło.

W odpowiedzi na ww. wezwania, pismem z 30 grudnia 2023 r. Pan (…) poinformował, że wydatki na ulepszenie nieruchomości poniósł jeden z najemców, (…), który m.in. założył instalację fotowoltaiczną, przebudował taras w celu powiększenia powierzchni sklepu oraz przyłączył chłodnie do budynku.

Ponadto spółka - (…) Sp. z o.o. poniosła nakłady na remont piwnic bez wskazania jakichkolwiek dokumentów potwierdzających powyższe.

Dodatkowo pismem z 10 stycznia 2024 r. Pan (…), działając w imieniu swoim i żony, (…), odpowiadając na pytania zawarte w ww. wezwaniach z 21 listopada 2023 r. oraz z 18 grudnia 2023 r. poinformował, że:

  • Pytanie: czy w związku z prowadzeniem egzekucji z nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…) istnieje po stronie Pani/Pana obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży licytacyjnej przedmiotowej w/w nieruchomości i czy należy odprowadzić podatek VAT do właściwego urzędu skarbowego? Odpowiedź: nie wiem, czy należy odprowadzać podatek VAT, nie znam się na tym.
  • Pytanie: kiedy budynek/budowla lub ich część zostały oddane do użytkowania? Odpowiedź: dokładnej daty nie pamiętam.
  • Pytanie: czy w stosunku do w/w nieruchomości doszło to tzw. pierwszego zasiedlenia, jeżeli tak to kiedy? Odpowiedź: nie potrafię wskazać dokładnej daty.
  • Pytanie: czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało Panu/Pani prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony? Odpowiedź: pytanie jest nieprecyzyjne, tym niemniej odpowiedź brzmi nie.
  • Pytanie: czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości ponoszone były wydatki na jej ulepszenie w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, w stosunku do których miał Pan/Pani prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli poniósł/poniosła Pan/Pani takie wydatki, to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej w/w nieruchomości? Jeżeli wydatki na jej ulepszenie przewyższały 30% wartości początkowej w/w nieruchomości to wnoszę o wskazanie dokładnych kwot, przedłożenia faktur z rozróżnieniem, których nieruchomości to dotyczyło. Odpowiedź: były. Takie wydatki ponosili także użytkownicy nieruchomości, o czym informowali w drodze odrębnych pism. Faktury VAT / inne rachunki trzeba przechowywać przez okres 5 lat, więc nie jestem w stanie ich przedłożyć. Proszę powołać biegłego, który ustali, czy wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości, ponieważ moim zdaniem tak.

Pismami z 18 grudnia 2023 r. Wnioskodawca wezwał użytkownika tej nieruchomości na podstawie umowy użyczenia zawartej z rodzicami - (…), oraz jej najemców - (…), a także spółki - (…) Sp. z o.o. i (…) Sp. z o.o. do udzielenia m.in. informacji, czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości ponoszone były wydatki na jej ulepszenie (nie remont) w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, w stosunku do których miał Pan (spółka miała) prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli poniósł Pan (spółka poniosła) takie nakłady, to w jakim czasie i jakiej wysokości?

Użytkownik nieruchomości na podstawie umowy użyczenia, Pan (…), w piśmie z 22 grudnia2023 r. wskazał, iż nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości.

Najemca tej nieruchomości, Pan (…) w piśmie z 23 stycznia 2024 r. poinformował, że jest podatnikiem podatku VAT, nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości.

Przedsiębiorstwo (…) Sp. z o.o. w piśmie z 11 stycznia 2024 r. poinformowało, że w stosunku do nieruchomości nie były ponoszone wydatki na jej ulepszenie, które przekraczałyby 30% jej wartości początkowej.

Z kolei (…) Sp. z o.o. w piśmie również z 11 stycznia 2024 r. poinformowało, że spółka ponosiła wydatki na ulepszenie nieruchomości, lecz faktury należy przetrzymywać przez okres 5 lat, więc w chwili obecnej brak możliwości ich przedłożenia, a w celu ustalenia, czy wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości Spółka sugeruje powołanie biegłego.

Pismem z 21 listopada 2023 r. Wnioskodawca zwrócił się do Starostwa Powiatowego w (…) z zapytaniem, czy właściciele, (…) występowali do tego urzędu z wnioskiem o wydanie pozwolenia na rozbudowę nieruchomości objętek księgą wieczystą (…) Starostwo Powiatowe w (…) poinformowało mnie, że właściciele nie występowali z wnioskiem o wydanie pozwolenia na rozbudowę ww. nieruchomości.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W punkcie II wezwania prosiliśmy aby doprecyzował Pan opis stanu faktycznego, tj. jednoznacznie i precyzyjnie wskazał Pan (jako element opisu sprawy):

1)czy budynek użytkowy w momencie nabycia nieruchomości przez dłużników znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużników,

2)kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku użytkowego,

3)czy dłużnikom przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku użytkowego,

4)czy od momentu nabycia/wybudowania do momentu planowanej sprzedaży dłużnicy ponosili, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku użytkowego, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku użytkowego, jeśli tak należy wskazać:

a)kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),

b)czy dłużnikom przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku użytkowego,

c)czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynek użytkowy, w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku użytkowego, do dnia planowanej sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat,

5)czy nastąpiło rozliczenie z dłużnikami nakładów (wydatków na ulepszenie) na budynek użytkowy dokonanych przez najemców tego budynku,

Przy czym podkreśliliśmy, że jeśli nie posiada Pan ww. informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 43 ust. 1 pkt 10a bądź art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy należy jednoznacznie wskazać, czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji.

W odpowiedzi na wezwanie poinformował Pan, że nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania wymienione w punkcie II (ppkt 1-5) wezwania.

Brak możliwości udzielenia tych informacji jest wynikiem podjętych przez organ egzekucyjny udokumentowanych działań potwierdzających niemożność uzyskania tych niezbędnych informacji.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym zasadne będzie zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy budynku?

Pana stanowisko w sprawie

W przedstawionym stanie faktycznym zasadne będzie zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy budynku.

Uzasadnienie stanowiska:

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zmianami, dalej również: ustawa o VAT), organy egzekucyjne określone w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika. W przypadku zatem sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości, to m.in. do komorników sądowych należy ustalenie, w oparciu o wskazane niżej uregulowania, czy sprzedawana nieruchomość powinna być opodatkowana podatkiem VAT, czy też korzysta ze zwolnienia z tego podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku:

pkt 10:

dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

pkt 10a:

dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Dodatkowo, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej uregulowań, ustalenie w trakcie prowadzonych postępowań egzekucyjnych przez komornika sądowego, czy sprzedaż nieruchomości powinna być opodatkowana, czy też powinna korzystać ze zwolnienia z tego podatku najczęściej nastręcza wiele problemów, co przede wszystkim związane jest z brakiem współpracy ze strony właścicieli tych nieruchomości, którzy często nie są zainteresowani sprzedażą należących do nich składników majątkowych, a nierzadko podejmują działania tę sprzedaż utrudniające. Tymczasem to właśnie dłużnicy (właściciele sprzedawanych w egzekucji nieruchomości) dysponują (lub przynajmniej powinni dysponować) informacjami pozwalającymi stwierdzić, czy sprzedaż danej nieruchomości jest opodatkowana czy korzysta ze zwolnienia od podatku.

W świetle obecnie obowiązujących uregulowań w zakresie podatku od towarów i usług zasadą jest zwolnienie od podatku VAT dostaw budynków i gruntów zabudowanych budynkami. Wyjątkiem jest przypadek, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, względnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicja pierwszego zasiedlenia wskazuje z kolei, że jeżeli poniesione przez właściciela wydatki na ulepszenie budynku stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku, to po przeprowadzeniu takiej inwestycji sprzedaż także może być dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i może być ona opodatkowana.

W ramach postępowania Wnioskodawca podjął kroki zmierzające do ustalenia statusu prawnego ww. nieruchomości (zapytania do właścicieli, najemców, starostwa powiatowego).

Z ustaleń wynika, że właściciele nabyli własność nieruchomości - budynku (wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu) w (…) roku, zatem jeszcze przed wejściem w życie „pierwszej ustawy o podatku od towarów i usług”.

Niewątpliwie zatem w stosunku do tej nieruchomości prowadzącemu działalność gospodarczą właścicielowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Pan (…) jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT od (…) r., zatem bez względu na to czy rozpoczął on użytkowanie ww. nieruchomości na potrzeby własne w roku jej zakupu (…) czy od rejestracji dla celów podatku VAT (…), od pierwszego zasiedlenia minął okres znacznie dłuższy, niż 2 lata.

Zdaniem Wnioskodawcy, z definicji pierwszego zasiedlenia wynika, że jeżeli w trakcie użytkowania nieruchomości wydatki poniesione na ulepszenie budynku/budowli, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej, to nieruchomość może być sprzedana w ramach pierwszego zasiedlenia, a więc być opodatkowana, o ile sprzedaż jest dokonywana w ciągu 2 lat od dokonania ulepszenia.

Taka sytuacja w niniejszej sprawie, w świetle ustaleń, nie zachodzi. Prowadzący działalność gospodarczą współwłaściciel nieruchomości w piśmie z 10 stycznia 2024 r. poinformował wprawdzie, że w stosunku do przedmiotowej nieruchomości ponoszone były wydatki na jej ulepszenie, ale po pierwsze nie jest on w stanie wskazać, czy przekroczyły one 30% wartości początkowej nieruchomości - budynku (w tym zakresie sugeruje powołać biegłego), a po drugie (co zdaniem Wnioskodawcy ma decydujące znaczenie) - wskazał, że nie jest w stanie przedłożyć faktur potwierdzających poniesienie wydatków na ulepszenie nieruchomości, gdyż dokumenty takie przechowuje się jedynie przez 5 lat (wskazał, że kopie faktur za 2018 r. był w stanie przesłać do końca 2018 r., a w 2014 r. już ich nie posiada).

To oznacza, że nawet, jeżeli ulepszenie faktycznie było przeprowadzone i nawet jeżeli jego wartość przekroczyła 30% wartości początkowej budynku, dokonane było przed 2019 rokiem (za 2019 r. i kolejne należy przechowywać dokumenty).

Tym samym, biorąc pod uwagę ww. okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż tej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:

płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

 ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne, którego przedmiotem jest sprzedaż prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z zabudowaniami stanowiącymi odrębną własność. Będąca przedmiotem postępowania nieruchomość to stanowiący odrębną własność budynek użytkowy posadowiony na gruncie (terenie) będącym w użytkowaniu wieczystym. Własność ww. nieruchomości (użytkowanie wieczyste i odrębna własność budynku) jest oparta na wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej. Nieruchomość była i nadal jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.

Nie posiada Pan informacji: czy budynek użytkowy w momencie nabycia nieruchomości przez dłużników znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużników, kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku użytkowego, czy dłużnikom przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku użytkowego, czy od momentu nabycia/wybudowania do momentu planowanej sprzedaży dłużnicy ponosili, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku użytkowego, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku użytkowego, czy nastąpiło rozliczenie z dłużnikami nakładów (wydatków na ulepszenie) na budynek użytkowy dokonanych przez najemców tego budynku. Przy czym, wskazał Pan, że brak możliwości udzielenia tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających niemożność uzyskania tych niezbędnych informacji.

W analizowanej sprawie Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy dla dostawy nieruchomości (prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności budynku użytkowego) dokonanej w ramach sprzedaży egzekucyjnej znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do Pana wątpliwości wskazać należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” czy „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Na mocy art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości i ruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Przepis ten ma także zastosowane do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana nieruchomości (prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności budynku użytkowego) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Nie posiada Pan informacji: czy budynek użytkowy w momencie nabycia nieruchomości przez dłużników znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużników, kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku użytkowego, czy dłużnikom przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku użytkowego, czy od momentu nabycia/wybudowania do momentu planowanej sprzedaży dłużnicy ponosili, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku użytkowego, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku użytkowego, czy nastąpiło rozliczenie z dłużnikami nakładów (wydatków na ulepszenie) na budynek użytkowy dokonanych przez najemców tego budynku.

Jednocześnie wskazał Pan, że brak możliwości udzielenia tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających niemożność uzyskania tych niezbędnych informacji.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy nieruchomości zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Skoro więc dostawa budynku użytkowego, o którym mowa we wniosku, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a i pkt 2 ustawy w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowiony jest ten budynek, nie będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Tym samym, sprzedaż nieruchomości w trybie postępowania egzekucyjnego, tj. prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz ze stanowiącym odrębną własność budynkiem użytkowym posadowionym na tym gruncie będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Zatem nie można zgodzić się z Panem, że sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że kwestia oceny podjętych przez Pana działań nie była przedmiotem interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00