Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-09-19

procedury

Poszkodowany w powodzi przedsiębiorca może wnioskować o ulgi w składkach

Ma prawo ubiegać się o odroczenie terminu ich płatności oraz rozłożenie ich na raty. Trudniej będzie uzyskać ich umorzenie, które może dotyczyć tylko składek płaconych za samego siebie

Przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w tym zakresie się nie zmieniły, ale klęska żywiołowa jest szczególną okolicznością, w związku z którą Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien takie ulgi przyznać. Nie ma co prawda takiego obowiązku (nie wynika on z przepisów), ale można się spodziewać, że skoro ZUS sam o nich teraz przypomina, to jest gotowy udzielić takich ulg przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie dotkniętym powodzią. Szczególnie dotyczy to odroczenia płatności i rozłożenia składek na raty, bo umorzenie prawdopodobnie będzie nadal stosowane jedynie w wyjątkowych przypadkach. Wnioski o te ulgi najlepiej złożyć elektronicznie za pomocą PUE ZUS, gdzie znajdują się odpowiednie formularze.

W drodze umowy

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa) ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie ZUS może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność na raty, uwzględniwszy możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych. Zdecydowanie powódź, która nawiedziła południową Polskę, należy uznać za „przyczynę zasługującą na uwzględnienie”. Warto, by przedsiębiorca, który ubiega się o taką ulgę, uzasadnił wniosek tym, że klęska żywiołowa np. zmniejszyła liczbę klientów lub wręcz uniemożliwiła prowadzenie działalności w związku z zalaniem, brakiem dojazdu, ewakuacją itp.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00