Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA w sprawie kary za przetwarzanie odpadów bez zezwolenia - Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2400/21

W przypadku przetwarzania odpadów bez wymaganego zezwolenia odpowiedzialność administracyjną ponosi posiadacz odpadów, którym jest władający nieruchomością, na której odpady się znajdują. Domniemanie posiadania odpadów przez władającego nieruchomością może być obalone tylko przez dowody wskazujące, że odpady faktycznie władał inny podmiot.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Katarzyna Kasprzyk po rozpoznaniu w dniu 27 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 października 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 1493/19 w sprawie ze skargi Z. L. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 17 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 października 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 1493/19 oddalił skargę Z.L. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 17 kwietnia 2019 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 30 sierpnia 2018 r. znak [...], którą wymierzono stronie karę pieniężną w wysokości 50 000 zł za przetwarzanie odpadów, na terenie kopalni kruszywa w obrębie wsi K. gm. M. bez wymaganego zezwolenia.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji podniósł, że z ustaleń poczynionych przez organ w przedmiotowej sprawie wynika, iż Z.L. prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą "P." w zakresie wydobywania kruszywa naturalnego na działkach nr [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] oraz na działkach nr [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], obręb N., których jest właścicielem. W toku przeprowadzonej w dniach od 28 czerwca do 24 sierpnia 2017 r. kontroli stwierdzono, że skarżąca na posiadanym terenie dokonuje wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża [...] oraz, że w wyrobisku żwiru zakopywane były odpady.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00