Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.350.2024.2.MJ
Stawka ryczałtu dla świadczonych usług klasyfikowanych w grupowanie 62.02.30.0
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 24 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lipca 2024 r. (wpływ 21 lipca 2024 r.) oraz pismem z 24 lipca 2024 r (wpływ 24 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego (uwzględniając okres od 01/01/2024), dotyczących zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także interpretację, czy zastosowanie stawki 8,5% jest prawidłowe.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 października 2023 r. (…). Działalność zarejestrowana jest z przeważającym kodem PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Wnioskodawca świadczy usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (wykonuje pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem, nie zajmuje się odzyskiwaniem danych).
Wnioskodawca uzyskuję również przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem: 62.02.30.0. Nie uzyskuje i nie będę uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonuje lub wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Wnioskodawca jest obywatelem Polski, rezyduje w Polsce i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Nie prowadzi innej działalności oraz nie prowadzi działalności rolniczej. Większość czasu pracuje z Polski zdalnie. Kilkakrotnie w roku odwiedza klientów w ich lokalizacjach w celu udzielenia wsparcia na miejscu u klienta, co służy utrzymaniu relacji biznesowej z odbiorcą/klientem. Na podstawie umowy B2B zawartej ze spółką (…) działającą pod nazwą (…) Wnioskodawca świadczy usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Od 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca rozlicza podatek dochodowy w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12%. Zakładana wysokość przychodów z działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro rocznie. Szczegółowe usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Usługi które obecnie Wnioskodawca świadczy, obejmujące usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, to:
wsparcie użytkowników stacji roboczych, analiza i rozwiązywanie zgłoszeń serwisowych, opracowywanie i wdrażanie zmian i modyfikacji rozwiązujących problemy użytkowników w korzystaniu z systemów informatycznych, przygotowywanie i dystrybucja skryptów i konfiguracji systemowych dla stacji roboczych, raportowanie statusu wdrażania konfiguracji i stanu zgodności z zasadami zabezpieczeń stacji roboczych, doradzanie, przygotowanie i wdrażanie zmian, udoskonaleń, uaktualnień na stacjach roboczych i w systemie centralnego zarządzania stacjami roboczymi, tworzenie i aktualizacja dokumentacji technicznej wspieranych systemów i procedur rozwiązywania problemów, udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania (aktualizacja), udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego, udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce (zmiana lokalizacji biura), udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie, udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Przez końcowego klienta którym jest (…), Wnioskodawca jest zobowiązany do zachowania tajemnicy i nieujawniania szczegółów świadczonych usług, nazw systemów informatycznych i opisów wykonywanych procedur pod groźbą odpowiedzialności służbowej i karnej. Poniżej szczegółowy opis świadczonych usług z zachowaniem powyższych wymogów: Wsparcie użytkowników stacji roboczych, analiza i rozwiązywanie zgłoszeń serwisowych: Oznacza to odbieranie zgłoszeń telefonicznych lub przez system informatyczny. Świadczenie pomocy technicznej drogą telefoniczną bądź przy użyciu narzędzi zdalnej pomocy na komputerze użytkownika. Obejmuje analizę zgłoszenia, przeprowadzenie instruktażu użytkownika, wprowadzenie zmian konfiguracji komputera użytkownika rozwiązujących problem. Opracowywanie i wdrażanie zmian i modyfikacji rozwiązujących problemy użytkowników w korzystaniu z systemów informatycznych: Oznacza to przygotowanie docelowych ulepszeń i rozwiązań problemów z komputerami użytkowników oraz wdrożenie tych ustawień na całej populacji komputerów/użytkowników dotkniętych problemem na bazie rozwiązanych w ramach bezpośredniego wsparcia zgłoszeń serwisowych i wypracowanych rozwiązań. Oznacza to również przekazywanie wiedzy dla pozostałych członków zespołu wsparcia technicznego. Przygotowywanie i dystrybucja skryptów i konfiguracji systemowych dla stacji roboczych: Przygotowanie skryptów oznacza opracowanie plików zawierających dłuższy zestaw poleceń konfigurujących komputer, np. ustawienia BIOS, ustawienia językowe, ustawienia zabezpieczeń (…), ustawienia (…). Dystrybucja za pomocą dedykowanych systemów informatycznych (…). Przygotowanie i dystrybucja konfiguracji systemowych oznacza właściwe ustawienie dostępnych dostarczonych przez (…) szablonów konfiguracyjnych z ustawieniami dostosowanymi do potrzeb i wymagań organizacji. Raportowanie statusu wdrażania konfiguracji i stanu zgodności z zasadami zabezpieczeń stacji roboczych: Oznacza zbieranie w bazach danych informacji o powyższych operacjach dotyczących wprowadzonych ustawień komputerów. Następnie opracowanie raportów wymaganych przez przełożonych w formie arkuszy (…) oraz wizualizacji raportów za pomocą usług (…). Doradzanie, przygotowanie i wdrażanie zmian, udoskonaleń, uaktualnień na stacjach roboczych i w systemie centralnego zarządzania stacjami roboczymi: Wszelkie operacje mające na celu usprawnienie obecnie stosowanych metod i narzędzi do wprowadzania wymaganych ustawień komputerów w organizacji. W oparciu o wykorzystanie istniejących w organizacji systemów informatycznych, np. (…). Tworzenie i aktualizacja dokumentacji technicznej wspieranych systemów i procedur rozwiązywania problemów: Oznacza to bieżące tworzenie wewnętrznych dokumentów wymaganych przez klienta opisujących szczegółowo: wszystkie istniejące i wdrożone ustawienia na komputerach użytkowników oraz metody wprowadzania tych ustawień za pomocą dostępnych systemów informatycznych, np. (…). Tworzenie standardowych procedur operacyjnych - dokumentów szczegółowo opisujących wykonywanie operacji technicznych będących instrukcją postępowania dla innych członków zespołu.
Ponadto w piśmie z 24 lipca 2024 r. (data wpływu 24 lipca 2024 r.) odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) –wykonywane przez Pana usługi, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
W przypadku gdy świadczone przez Pana usługi są klasyfikowane w dwóch lub więcej grupowaniach PKWiU należy przyporządkować wykonywane czynności do poszczególnych grupowań PKWiU.
Odpowiedź: Po szczegółowej analizie świadczonych przez niego usług Wnioskodawca chciałby sprostować i nadmienić, że uzyskuje przychody ze świadczenia usług PKWiU pod symbolem 62.02.30.0. Wymienione grupowanie obejmuje całość świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
Zakres wykonanych przez Wnioskodawcę usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:
* udzielanie pomocy Zleceniodawcy w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego,
* udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego zleceniodawcy na nowe miejsce,
* udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów Zleceniodawcy związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca udziela pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania i to jest efektem ich świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na udzielanie pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1, nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania PKWiU 62.09.20.0).
Wymienione we wniosku szczegółowe usługi obecnie świadczone mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”:
● wsparcie użytkowników stacji roboczych, analiza i rozwiązywanie zgłoszeń serwisowych,
● opracowywanie i wdrażanie zmian i modyfikacji rozwiązujących problemy użytkowników w korzystaniu z systemów informatycznych,
● przygotowywanie i dystrybucja skryptów i konfiguracji systemowych dla stacji roboczych,
● raportowanie statusu wdrażania konfiguracji i stanu zgodności z zasadami zabezpieczeń stacji roboczych,
● doradzanie, przygotowanie i wdrażanie zmian, udoskonaleń, uaktualnień na stacjach
roboczych i w systemie centralnego zarządzania stacjami roboczymi,
● tworzenie i aktualizacja dokumentacji technicznej wspieranych systemów i procedur rozwiązywania problemów.
2.Czy świadczone usługi są:
a) związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
b) związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
c) objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
d) związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
e) usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
f) związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?
Odpowiedź: Wnioskodawca oświadcza, iż nie świadczy usług wymienionych w podpunktach 2a,2b,2c,2d,2e,2f.
3.czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami (jeśli taka sytuacja ma miejsce)?
Odpowiedź:Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji, ponieważ świadczy usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 i nie są to usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz nie są to usługi w zakresie instalowania oprogramowania.
Pytanie
Czy do opisanej we wniosku działalności i usług może zostać zastosowana stawka 8,5% ryczałtu od niektórych przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że stosowana przez niego stawka 12% jest nieprawidłowa w ramach świadczonych przeze niego usług, stąd prośba o weryfikację. Wnioskodawca jest zdania, że ze względu na rodzaj świadczonych usług stawka ryczałtu 8.5% jest prawidłowa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganychprzez osoby fizyczne wynika, że:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Z kolei, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Należy zauważyć, że w klasie PKWiU 62.02, do której m.in. odwołuje się przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanympodatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajdują się następujące pozycje:
1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
−doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
−systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia prawidłowej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Z treści wniosku oraz uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 października 2023 r. Od 1 stycznia 2024 r. rozlicza Pan podatek dochodowy w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie umowy B2B zawartej ze spółką prawa angielskiego świadczy Pan usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i obejmują:
-wsparcie użytkowników stacji roboczych, analiza i rozwiązywanie zgłoszeń serwisowych (Oznacza to odbieranie zgłoszeń telefonicznych lub przez system informatyczny. Świadczenie pomocy technicznej drogą telefoniczną bądź przy użyciu narzędzi zdalnej pomocy na komputerze użytkownika. Obejmuje analizę zgłoszenia, przeprowadzenie instruktażu użytkownika, wprowadzenie zmian konfiguracji komputera użytkownika rozwiązujących problem).
-opracowywanie i wdrażanie zmian i modyfikacji rozwiązujących problemy użytkowników w korzystaniu z systemów informatycznych (Oznacza to przygotowanie docelowych ulepszeń i rozwiązań problemów z komputerami użytkowników oraz wdrożenie tych ustawień na całej populacji komputerów/użytkowników dotkniętych problemem na bazie rozwiązanych w ramach bezpośredniego wsparcia zgłoszeń serwisowych i wypracowanych rozwiązań. Oznacza to również przekazywanie wiedzy dla pozostałych członków zespołu wsparcia technicznego).
-przygotowywanie i dystrybucja skryptów i konfiguracji systemowych dla stacji roboczych (Przygotowanie skryptów oznacza opracowanie plików zawierających dłuższy zestaw poleceń konfigurujących komputer, np. ustawienia BIOS, ustawienia językowe, ustawienia zabezpieczeń (…), ustawienia (…). Dystrybucja za pomocą dedykowanych systemów informatycznych (…). Przygotowanie i dystrybucja konfiguracji systemowych oznacza właściwe ustawienie dostępnych dostarczonych przez (…) szablonów konfiguracyjnych z ustawieniami dostosowanymi do potrzeb i wymagań organizacji).
-raportowanie statusu wdrażania konfiguracji i stanu zgodności z zasadami zabezpieczeń stacji roboczych (Oznacza zbieranie w bazach danych informacji o powyższych operacjach dotyczących wprowadzonych ustawień komputerów. Następnie opracowanie raportów wymaganych przez przełożonych w formie arkuszy … oraz wizualizacji raportów za pomocą usług …).
-doradzanie, przygotowanie i wdrażanie zmian, udoskonaleń, uaktualnień na stacjach roboczych i w systemie centralnego zarządzania stacjami roboczymi (Wszelkie operacje mające na celu usprawnienie obecnie stosowanych metod i narzędzi do wprowadzania wymaganych ustawień komputerów w organizacji. W oparciu o wykorzystanie istniejących w organizacji systemów informatycznych, np. …).
-tworzenie i aktualizacja dokumentacji technicznej wspieranych systemów i procedur rozwiązywania problemów. (Oznacza to bieżące tworzenie wewnętrznych dokumentów wymaganych przez klienta opisujących szczegółowo: wszystkie istniejące i wdrożone ustawienia na komputerach użytkowników oraz metody wprowadzania tych ustawień za pomocą dostępnych systemów informatycznych, np. (…). Tworzenie standardowych procedur operacyjnych - dokumentów szczegółowo opisujących wykonywanie operacji technicznych będących instrukcją postępowania dla innych członków zespołu).
Wskazał Pan, że w praktyce Pana działalność związana jest świadczeniem usług obejmujących:
* udzielanie pomocy Zleceniodawcy w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego,
* udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego zleceniodawcy na nowe miejsce,
* udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów Zleceniodawcy związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Wskazał Pan także, że w ramach świadczonych usług udziela pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania i to jest efektem ich świadczenia. Charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na udzielanie pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Podał Pan, że wykonuje pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem.
Wyjaśnił Pan, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1, nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania PKWiU 62.09.20.0.
Nie prowadzi Pan ewidencji, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ponieważ świadczy usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0.
W rezultacie – na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że przychody z wykonywanych przez Pana usług, wskazanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji PKWiU świadczonych usług (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right