Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.386.2024.1.MF

Dotyczy ustalenia, czy po stronie fundacji rodzinnej sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po stronie fundacji rodzinnej sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na wstępie Wnioskodawczyni wskazała, że niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest składany przez Wnioskodawczynię jako fundatora planującego utworzenie fundacji rodzinnej i dotyczy zakresu działalności fundacji rodzinnej. Podstawą prawną do złożenia takiego wniosku jest art. 14n § 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Wnioskodawczyni planuje utworzenie fundacji rodzinnej. Fundacja rodzinna będzie działała na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej w skrócie u.f.r.). Fundatorami fundacji rodzinnej będą Wnioskodawczyni i jej mąż (art. 11 u.f.r., art. 12 ust. 1 u.f.r.). Fundatorzy wniosą do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w formie pieniężnej i w łącznej kwocie 100 tys. zł (art. 17 u.f.r.).

Po utworzeniu fundacji rodzinnej pomiędzy Wnioskodawczynią a fundacją rodzinną oraz pomiędzy mężem Wnioskodawczyni a fundacją rodzinną zostaną zawarte umowy darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

W przypadku Wnioskodawczyni mieniem wnoszonym do fundacji rodzinnej na podstawie umowy darowizny będzie (…) udziałów w spółce (…). Natomiast w przypadku męża Wnioskodawczyni mieniem wnoszonym do fundacji rodzinnej na podstawie umowy darowizny (…) udziałów w (…).

W przyszłości fundacja rodzinna może sprzedać udziały w spółce (…), które wcześniej otrzyma w drodze darowizny od Wnioskodawczyni i jej męża. Celem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest ustalenie konsekwencji podatkowych dla fundacji rodzinnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku sprzedaży udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane przez fundację rodzinną w drodze darowizny od Wnioskodawczyni i jej męża.

Pytanie

Czy po stronie fundacji rodzinnej sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Pani stanowisko w sprawie

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej w skrócie: „u.p.d.o.p.”).

Zgodnie z art. 4a pkt 36 u.p.d.o.p. ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to „fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326)”.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. „Zwalnia się od podatku fundację rodzinną”.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 7 u.p.d.o.p. „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.

Art. 24r ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi, że „W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania”.

Natomiast art. 24r ust. 3 u.p.d.o.p. stanowi, że „Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f”. Zasady działania fundacji rodzinnej określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej w skrócie u.f.r.).

Zgodnie z art. 1 u.f.r. „Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.f.r. „Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.f.r. „Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej”.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 3 u.f.r. „Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4”.

Z przytoczonych przepisów u.p.d.o.p. wynika, że fundacja rodzinna jest zwolniona z podatku CIT. Jednak zwolnienie to dotyczy wyłącznie dochodów z działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, która została wymieniona w art. 5 u.f.r. Jeśli fundacja rodzinna osiąga dochody z działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r., to dochody te nie są objęte zwolnieniem z podatku CIT. Tego typu dochody są opodatkowane podatkiem CIT, a stawka podatku wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W związku z powyższym, w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie postawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, konieczne jest ustalenie czy sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatora mieści się w zakresie określonym w art. 5 u.f.r.

W ocenie Wnioskodawczyni sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów mieści się w zakresie określonym w art. 5 u.f.r., a w konsekwencji dochód z tej sprzedaży będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 u.p.d.o.p.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r.) oraz w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, w tym udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r.).

Zdaniem Wnioskodawczyni sytuacja w której fundacja rodzinna staje się właścicielem udziałów w Sp. z o. o. w związku z otrzymaniem ich w darowiźnie od fundatorów może być uznana za „przystąpienie” do Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r.) albo za „nabycie” udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r.).

Oba te zwroty nie zostały zdefiniowane w u.f.r., więc należy je rozumieć zgodnie ze znaczeniem językowym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „przystąpić” to zacząć jakąś czynność, działalność albo przyłączyć się do jakiejś grupy, organizacji lub wziąć w czymś udział, natomiast „nabyć” to otrzymać coś na własność albo zyskać coś lub zdobyć. Oba te zwroty można odnosić do udziałów w Sp. z o.o., które zostały darowane fundacji rodzinnej i które tym samym stały się własnością fundacji rodzinnej.

W drugiej kolejności należy wskazać, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, ale z wyjątkiem mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia (art. 5 ust. 1 pkt 1 u.f.r.).

Tym samym fundacja rodzinna nie może prowadzić działalności handlowej, czyli działalności w zakresie nabywania i zbywania mienia. Jednak ograniczenie do nie dotyczy nabywania i zbywania udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 3 u.f.r.).

Tym samym niezależnie od tego, czy udziały w Sp. z o.o., które fundator darował fundacji rodzinnej zostaną uznane za przystąpienie do Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r.), czy za nabycie udziałów w Sp. z o.o. (art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r.), to zbycie tych udziałów w Sp. z o.o. mieści się w zakresie określonym w art. 5 u.f.r.

Przedstawione stanowisko, na przykładzie sprzedaży udziałów w sp. z o. o., które zostały wniesione przez fundatora na krycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej potwierdza np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lutego 2024 r. (Znak: 0111-KDIB1-2.4010.714.2023.1.AW), w której stwierdzono: „Zatem, zdaniem organu, sprzedaż udziałów w sp. z o.o. wniesionych nieodpłatnie w drodze darowizny do fundacji rodzinnej przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji przychód fundacji rodzinnej ze sprzedaży udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.”.

Reasumując: po stronie fundacji rodzinnej sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem CIT, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W myśl art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy po stronie fundacji rodzinnej sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Stosownie do treści art. 24r updop, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie należy rozważyć, czy sprzedaż udziałów, które fundacja rodzinna otrzyma w formie darowizny od fundatora, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.

Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

Zatem, zdaniem organu, sprzedaż udziałów w Sp. z o.o., które zostały otrzymane w drodze darowizny od fundatorów mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.

W konsekwencji przychód fundacji rodzinnej ze sprzedaży udziałów nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanej przez Panią interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00