Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.336.2024.1.ANK
Czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu, w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu, w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, która to została ustanowiona przez Fundatora w akcie założycielskim na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ustawa o fundacji”). Wnioskodawca do momentu rejestracji, działa jako Fundacja rodzinna w organizacji (dalej: „Fundacja rodzinna” lub „Fundacja”).
Małżonka fundatora planuje darować do majątku Fundacji nieruchomość gruntową na której posadowiony jest dom jednorodzinny (dalej: „Nieruchomość” lub „Mienie”), który to Fundacja będzie wynajmować, tzn. odda najemcy lokal w ramach umowy najmu (co najmniej na 6 miesięcy) do używania w zamian za co najemca zobowiąże się uiszczać do Fundacji umówiony czynsz wraz z opłatami np. za wodę, prąd i gaz, a także ewentualne inne opłaty towarzyszące związane z wynajmowaną Nieruchomością, które wraz z czynszem, będą stanowić dla Fundacji dochód/przychód (dalej: „wynajem”).
Zgodnie ze statutem Fundacji, Beneficjenci Fundacji wpisani na listę beneficjentów uprawnieni są do otrzymywania m.in. świadczeń niepieniężnych rozumianych jako oddanie beneficjentom do korzystania składników majątkowych Fundacji, które mogą obejmować m.in. nieruchomości mieszkaniowe.
Nieruchomość będzie wynajmowana Fundatorowi i jego żonie, którzy są jednocześnie beneficjentami Fundacji, tj. podmiotom powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej jako: „ustawa o CIT”). Nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie na cele mieszkaniowe, tj. w domu będzie mieszkać Fundator, jego żona i ich dzieci. Nieruchomość nie będzie służyła prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z Fundacją. Czynsz najmu zostanie ustalony na zasadach rynkowych.
Pytanie
Czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu, w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w rezultacie Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku CIT z tego tytułu.
Stosownie do art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej jako: „ustawa o FR”).
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, dochody fundacji rodzinnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, z tym zastrzeżeniem, że zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadkach wskazanych w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT.
Stosownie do z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do:
-podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT (podatek od przychodów z budynków) oraz
-art. 24q ustawy o CIT (podatek dochodowy od świadczeń głównie na rzecz beneficjenta, w tym z tytułu ukrytych zysków).
Stosownie do art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
-świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o FR,
-mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
-świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W art. 2 ust. 2 ustawy o FR, mowa jest o świadczeniu, przez które należy rozumieć składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Przez ukryte zyski należy rozumieć różnego rodzaju świadczenia fundacji na rzecz beneficjentów, fundatorów lub podmiotów powiązanych z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
W ramach wynajmu, Fundacja nie będzie oddawała nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie do używania Nieruchomości beneficjentowi, fundatorowi lub podmiotowi powiązanemu z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną. W rezultacie nie może być mowy o świadczeniach, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, także w postaci ukrytych zysków.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma także zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR.
W świetle art. 5 ustawy ust. 1 pkt 2 ustawy o FR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie m.in.: najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 211) działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Działalność polegająca na wynajmie, nie może zostać uznana za działalność wykraczająca poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR, a zatem wynajem będzie stanowił działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o FR. Konsekwentnie, wyjątek z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do wynajmu.
Na podstawie art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR, stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Przedmiot działalności Fundacji, w zakresie wynajmu, nie będzie wykraczać poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR, bowiem zdaniem Wnioskodawcy będzie to działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o FR.
Wobec czego w omawianym przypadku stawka 25% do dochodu (przychodu) Fundacji z tytułu wynajmu lokalu na rzecz podmiotów powiązanych nie znajdzie zastosowania.
Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%. Powyższy przepis nie będzie miał także zastosowania, bowiem jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wynajem będzie służył tylko i wyłącznie celom mieszkaniowym Wnioskodawcy, jego małżonce i ich dzieciom.
W rezultacie, żadna z przesłanek negatywnych wykluczających zastosowanie w odniesieniu do Fundacji zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie zostanie spełniona. Tym samym, dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości będzie korzystał po stronie Fundacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 6, 7 i 8 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Jak stanowi art. 24q ust. 1 updop:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Jak wynika z art. 24q ust. 1a pkt 2 i pkt 4 updop:
Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu, w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji jest, wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.
W związku z tym ocena stanowiska Wnioskodawcy wymaga analizy, czy opisana we wniosku działalność w zakresie najmu Nieruchomości mieści się w wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr działalności dotyczącej najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Z kolei w myśl art. 693 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca, w przypadku umowy dzierżawy są to odpowiednio: wydzierżawiający i dzierżawca. Do zawarcia umowy najmu/dzierżawy dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu/dzierżawy i czynsz. Na podstawie umowy najmu/dzierżawy najemca/dzierżawca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy (w przypadku dzierżawy dodatkowo do pobierania z niej pożytków) w zamian za zapłatę czynszu. Najem/dzierżawa mogą być zawarte na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu, określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się że została ona zawarta na czas nieoznaczony.
Wymienione w tym przepisie najem czy dzierżawa charakteryzują się stosunkowo dużym sformalizowaniem – zwyczajowo zawierana jest stosowna umowa, w której określane są prawa i obowiązki najemcy/dzierżawcy oraz wynajmującego/wydzierżawiającego. Nierzadko podpisywany jest również protokół zdawczo-odbiorczy, a najemca/dzierżawca zobowiązany zostaje do przestrzegania regulaminu oraz uiszczenia kaucji zabezpieczającej. Dla umów tego rodzaju charakterystyczny jest również okres, na jaki następuje udostępnienie miejsca (domu, lokalu czy pokoju), z reguły obejmuje on dłuższe okresy czasowe. Rozliczenie usługi ma charakter cykliczny, płatność zwyczajowo przyjmowana jest w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Najem czy dzierżawę wyróżnia także brak zmienności podmiotu, któremu udostępniana zostaje nieruchomość lub jej część.
Jak wskazał Wnioskodawca, Nieruchomość (lokal/dom jednorodzinny) będzie wykorzystywana wyłącznie na cele mieszkaniowe, tj. w domu będzie mieszkać Fundator, jego żona i ich dzieci. Czynsz najmu zostanie ustalony na zasadach rynkowych. Umowa najmu lokalu zostanie zawarta na co najmniej na 6 miesięcy.
Zatem działalność fundacji rodzinnej w zakresie wynajmu Nieruchomości, o której mowa we wniosku mieści się w zakresie dozwolonej działalności fundacji rodzinnej na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, co wyklucza zastosowanie stawki 25% podatku na podstawie art. 24r ust. 1 ufr.
Jednocześnie należy przeanalizować czy w sprawie nie znajdzie zastosowanie wyłączenie zwolnienia fundacji rodzinnej na podstawie art. 6 ust. 8 updop.
Ustawodawca również dokonał pewnego ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia, w stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 updop.
Wyłączenie, o którym mowa w powyższym przepisie, nie ma zastosowania na gruncie niniejszej sprawy, bowiem jak wskazali państwo we wniosku Nieruchomość nie będzie służyła prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z Fundacją w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 updop. W tym zakresie wnioskodawca wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego, że nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie na cele mieszkaniowe tj. w domu będzie mieszkać fundator, jego żona i ich dzieci.
Na tle wniosku nie można również uznać, że wynajmowanie nieruchomości mieszkalnej przez fundację rodzinną na rzecz jej beneficjentów w zamian za ustalony na zasadach rynkowych czynsz najmu, stanowi świadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr. Wnioskodawca w tym zakresie wskazuje co prawda w opisie zdarzenia przyszłego, że zgodnie ze statutem fundacji, beneficjenci fundacji uprawnieni są do otrzymywania m.in. świadczeń niepieniężnych rozumianych jako oddanie beneficjentom do korzystania składników majątkowych fundacji, które mogą obejmować m.in. nieruchomości mieszkaniowe. Jednak odpłatne wynajmowanie nieruchomości mieszkalnej w zamian za ustalony na zasadach rynkowych czynsz najmu nie powinno być traktowane jako świadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr. W tym przypadku działalność fundacji rodzinnej wpisuje się w istocie, w zakres dopuszczalnej zarobkowej działalności określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr. Zastosowania zatem nie może znaleźć art. 24q ust. 1 pkt 1 updop.
Przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala również na uznanie, że ma miejsce przekazanie lub postawienie do dyspozycji przez fundację rodzinną świadczenia w postaci ukrytych zysków, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 3 updop. Katalog takich świadczeń, został określony w art. 24q ust. 1a updop. Wśród potencjalnie mogących mieć zastosowanie w sprawie można wymienić świadczenia powołane wyżej i określone w art. 24q ust. 1a pkt 2 i 4 updop.
Jednakże uznać należy, wynajmowanie beneficjentom przez fundację rodzinną nieruchomości mieszkalnej w zamian za ustalony na zasadach rynkowych czynsz najmu, nie może stanowić darowizny lub innego nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia, innego niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ufr (pkt 2). Ponadto fakt ustalenia ceny najmu wg reguł rynkowych uniemożliwia ustalenie ukrytego zysku jako różnicy między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji (pkt 4).
Z uwagi na powyższe, w okolicznościach przedstawionych w opiniowanym wniosku, osiągany przez fundację rodzinną dochód z tytułu najmu nieruchomości gruntowej (z posadowionym na niej domem jednorodzinnym), na rzecz jej beneficjentów, podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right