Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Nieważność uchwały o ekwiwalencie pieniężnym dla strażaków OSP - Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 22 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Bk 387/24

Uchwała rady gminy określająca wysokość ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników OSP musi zawierać konkretną kwotę ekwiwalentu, a nie tylko odnosić się do maksymalnych ułamkowych wysokości, aby spełniać wymagania ustawowe i konstytucyjne.

Teza od Redakcji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder, Sędziowie asesor sądowy WSA Marta Joanna Czubkowska (spr.), sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant specjalista Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Augustowie na uchwałę Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 28 kwietnia 2022 r. nr XLVIII/492/2022 w przedmiocie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego strażakom ratownikom Ochotniczej Straży Pożarnej Augustów-Lipowiec stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Augustowie zaskarżył w całości do sądu administracyjnego uchwałę Rady Miejskiej w Augustowie z 28 kwietnia 2022 r. nr XLVIII/492/2022 "w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego strażakom ratownikom Ochotniczej Straży Pożarnej Augustów – Lipowiec" i zarzucił istotne naruszenie:

- art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, polegające na zaniechaniu realizacji kompetencji wynikającej z ww. delegacji ustawowej, poprzez brak wskazania w § 1 pkt 1 i 2 uchwały konkretnej kwoty pieniężnej stanowiącej wysokość ekwiwalentu pieniężnego - podczas gdy art. 15 ust. 2 ustawy wprost zobowiązuje do ustalenia takiej wysokości;

- art. 2 i 88 ust. 1 Konstytucji RP w zw. z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, polegające na unormowaniu w § 5 uchwały, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2022 r., a zatem w sposób wewnętrznie sprzeczny, budzący wątpliwości co do rzeczywistej daty wejścia w życia aktu prawa miejscowego, godząc jednocześnie w wyrażoną w Konstytucji RP zasadę demokratycznego państwa prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00