Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.473.2024.3.RK

Forma opodatkowania - praktyka lekarska dentystyczna PKD 86.23.Z.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 8 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy formy opodatkowania. Uzupełniła go Pani – w odpowiedziach na wezwania – pismem z 16 lipca 2024 r. (wpływ 16 lipca 2024 r.) i z 27 sierpnia 2024 r. (wpływ 27 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą - praktykę lekarską dentystyczną PKD 86.23.Z od 2013 r.

Od 7 września 2023 r. przebywa Pani na zasiłku macierzyńskim. Zasiłek macierzyński kończy się 4 września 2024 r. W tym okresie nie miała Pani i nie będzie miała Pani żadnego przychodu z działalności gospodarczej. Pierwszy przychód przewiduje Pani w październiku 2024 r.

Do 2023 r. była Pani opodatkowana na zasadach ogólnych. W dniu 8 lutego 2024 r. złożyła Pani poprzez CEiDG oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W piśmie z 16 lipca 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że w okresie przebywania na zasiłku macierzyńskim nie była zawieszona działalność gospodarcza.

Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są wg PKWiU 86.23, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Spełniała Pani warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oświadczenie o rezygnacji z ryczałtu zamierza Pani złożyć do 20 października 2024 r. Po rezygnacji z ryczałtu zamierza Pani stosować zasady ogólne opodatkowania.

W piśmie z 27 sierpnia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis wskazując, że pierwszy przychód zamierza Pani osiągnąć 1 października 2024 r. Termin ten może ulec przesunięciu o kilka lub kilkanaście dni z powodu adaptacji dziecka w żłobku. Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są wg PKWiU 86.23.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie praktyki dentystycznej.

Pytanie

Czy w 2024 r. ma Pani prawo zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie określonym w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej lub do końca roku jeśli przychód nastąpi w grudniu?

Pani stanowisko w sprawie (sformułowane we wniosku i uzupełnieniu wniosku z 16 lipca 2024 r.)

Art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dopuszcza wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie o którym mowa w ust. 2 ww. ustawy.

Art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowi, że podatnik może złożyć oświadczenie o rezygnacji z ryczałtu przed upływem terminu wskazanym w ust. 1 powyższego artykułu.

Nie ma zatem przeszkód, aby podatnik po dokonaniu wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w tym samym roku zrezygnował z tej formy opodatkowania składając stosowne oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego terminie wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zasiłek macierzyński wypłacany przez ZUS nie jest przychodem z działalności gospodarczej i nie wpływa na bieg terminu wskazanego w ww. ustawie.

Podatnik może złożyć oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem (art. 9 pkt 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w terminie wskazanym w art. 9 pkt 1 tej ustawy.

W bieżącym roku podatkowym (2024 r.) nie osiągnęła Pani przychodu z działalności gospodarczej. Pierwsze przychody planuje Pani osiągnąć w październiku b.r. Jednocześnie nie zachodzi okoliczność z art. 9 pkt 1b ww. ustawy, że po dokonanym wyborze opodatkowania, dopiero w kolejnych latach można zrezygnować z tej formy opodatkowania. W Pani przypadku wybór sposobu opodatkowania ryczałtem nie został dokonany, ponieważ czas na wybór formy jest do terminu wskazanego w art. 9 pkt 1 ww. ustawy, czyli w Pani przypadku do 20 października 2024 r.

W związku z powyższym, stoi Pani na stanowisku, że ma Pani prawo złożyć oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zrezygnować z opodatkowania ryczałtem i w roku podatkowym 2024 rozliczać się na zasadach ogólnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie zaś do art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast, zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zauważam, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (CEIDG).

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani od 2013 r. jednoosobową działalność gospodarczą, praktykę lekarską dentystyczną PKD 86.23.Z. W dniu 8 lutego 2024 r. złożyła Pani poprzez CEiDG oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od 7 września 2023 r. przebywa Pani na zasiłku macierzyńskim. Zasiłek macierzyński kończy się 4 września 2024 r. W tym okresie nie miała Pani i nie będzie miała Pani żadnego przychodu z działalności gospodarczej. Pierwszy przychód zamierza Pani osiągnąć 1 października 2024 r., termin ten może ulec przesunięciu o kilka lub kilkanaście dni. Oświadczenie o rezygnacji z ryczałtu zamierza Pani złożyć do 20 października 2024 r. Po rezygnacji z ryczałtu zamierza Pani stosować zasady ogólne opodatkowania.

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że skoro w roku podatkowym 2024 r. nie uzyskała Pani przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, to zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ma Pani prawo zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy - do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej.

Reasumując ma Pani prawo zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2024 r. poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie określonym w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (czyli do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej lub do końca roku jeśli przychód nastąpi w grudniu) oraz rozliczać 2024 r. na zasadach ogólnych.

Stanowisko Pani uznajemy za prawidłowe, z uwagi na poprawne wskazanie podstawy prawnej, jednakże z uwagi na nieprecyzyjne określenie daty uzyskania przychodu w 2024 r. nie odnosimy się do podanej we własnym stanowisku daty złożenia oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu. Jak wskazano wyżej oświadczenie należy złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pani pierwszy przychód.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00