Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.511.2024.2.ID
Określenie właściwej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 13 sierpnia 2024 r. (wpływ 13 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 grudnia 2015 r., pod firmą (…), pod adresem (…), zarejestrowaną w CEiDG pod numerem NIP (…) i numerem REGON (…).
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT) i rozlicza się na podstawie ewidencji przychodów, a wybraną przez Pana formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi: projektowanie i wdrożenie sposobu podziału pracy zespołu, rozpisanie tej pracy, monitorowanie realizacji oraz postępu projektu, raportowanie realizacji zadań w czasie, jak i ewentualnych opóźnień wszystkim interesariuszom projektu, udział w spotkaniach organizacyjnych potrzebnych do zrealizowania projektu w pełnym zakresie, rozdzielanie pracy między programistów biorących udział w projekcie, nadzorowanie pracy programistów. Jest Pan odpowiedzialny za przebieg prac, zgodnie z postanowieniami umownymi oraz zgodność końcowego efektu z tym, który został zawarty w umowie, prowadzenie spotkań projektowych, dbanie o współpracę w zespole, produktywność zespołu, odpowiedni przepływ informacji, zapisywanie i definiowanie wymagań dotyczących produktów, w celu maksymalizacji ich użyteczności po implementacji przez zespół programistów, rozwój procesów firmowych - projektowanie, modelowanie i modyfikowanie procesów, przekazywanie danych wejściowych dla innych osób, organizację warsztatów procesowych, organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach firmowych, usprawnianie procesów biznesowych, uczestniczenie w rozmowach kwalifikacyjnych, oceniających umiejętności kandydatów z zakresu IT, instalację oprogramowania, zarządzanie infrastrukturą informatyczną.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną 15 kwietnia 2024 r. powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Kopię wskazanej opinii załącza Pan do pisma. Jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką ryczałtu - rozpoczynając od 2024 r. W tym celu, złożył Pan do 20 lutego 2024 r., elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że szczegółowo opisał przedmiot prowadzonej przez Pana działalności.
Świadczy Pan następujące usługi na rzecz kontrahenta:
·projektowanie i wdrożenie sposobu podziału pracy zespołu, rozpisanie tej pracy, monitorowanie realizacji oraz postępu projektu,
·raportowanie realizacji zadań w czasie, jak i ewentualnych opóźnień wszystkim interesariuszom projektu,
·udział w spotkaniach organizacyjnych potrzebnych do zrealizowania projektu w pełnym zakresie,
·rozdzielanie pracy między programistów biorących udział w projekcie,
·nadzorowanie pracy programistów,
·odpowiedzialność za przebieg prac, zgodnie z postanowieniami umownymi oraz zgodność końcowego efektu z tym, który został zawarty w umowie,
·prowadzenie spotkań projektowych,
·dbanie o współpracę w zespole, produktywność zespołu, odpowiedni przepływ informacji,
·zapisywanie i definiowanie wymagań dotyczących produktów, w celu maksymalizacji ich użyteczności po implementacji przez zespół programistów,
·rozwój procesów firmowych - projektowanie, modelowanie i modyfikowanie procesów, przekazywanie danych wejściowych dla innych osób, organizacja warsztatów procesowych,
·organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach firmowych,
·usprawnianie procesów biznesowych,
·uczestniczenie w rozmowach kwalifikacyjnych, oceniających umiejętności kandydatów z zakresu IT,
·instalacja oprogramowania,
·zarządzanie infrastrukturą informatyczną
Wszystkie wykonywane przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu 70.22.20.0. Przedmiotem wniosku są tylko usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0.
Wykonuje Pan następujące czynności:
·projektowanie i wdrożenie sposobu podziału pracy zespołu, rozpisanie tej pracy, monitorowanie realizacji oraz postępu projektu:
-ustalenie z zamawiającym metodyki pracy zespołu po stronie zarówno zamawiającego, jak i wykonawcy,
-wdrożenie w wybranym narzędziu konfiguracji adekwatnej do powyższych ustaleń,
-tworzenie, uzupełnianie, monitorowanie „backlog” wymagań projektu - wymagań, nad którymi będzie pracował i/lub pracuje zespół projektowy,
-monitorowanie postępu realizacji prac (założony harmonogram, budżet, kamienie milowe);
·raportowanie realizacji zadań w czasie, jak i ewentualnych opóźnień wszystkim interesariuszom projektu:
-dostarczanie wiedzy interesariuszom (zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawcy) wiedzy w zakresie wszystkich parametrów realizacji projektu (czasu realizacji vs zakładanego czasu, konsumpcji budżetu vs zakładanego budżetu, estymacji na przyszłość),
-przygotowywanie zestawień, raportów, estymacji pozwalających na monitorowanie i prognozowanie zakładanych w projekcie prac w odniesieniu do możliwości realizacji przez zespół projektowy (patrząc na obecny etap realizacji oraz wykazane przez zespół projektowy tempo realizacji prac) prac w zakładanym czasie i budżecie,
-raportowanie opóźnień wraz z przygotowywaniem możliwych scenariuszy dalszego rozwoju projektu, zarówno w zakresie możliwości mitygacji zaistniałych opóźnień, jak również ograniczania zakresu lub zwiększania budżetu; w zależności od zaistniałych przesłanek;
·udział w spotkaniach organizacyjnych potrzebnych do zrealizowania projektu w pełnym zakresie:
-organizacja, prowadzenie i udział w spotkaniach z zespołem po stronie wykonawcy (zazwyczaj spotkania codzienne),
-organizacja , prowadzenie i udział w spotkaniach z zespołem po stronie zamawiającego i wykonawcy (spotkania cykliczne, wynikające z przyjętej metodyki pracy),
-organizacja, prowadzenie i udział w spotkaniach na szczeblu zarządczym (zarówno na poziomie kierowników projektów po stronie wykonawcy i zamawiającego, jak i na poziomie komitetu sterującego oraz każdym innym zespołem interesariuszy),
-organizacja i udział w spotkaniach operacyjnych mających na celu pozyskanie niezbędnej wiedzy od zamawiającego w celu realizacji wymagań wskazanych przez zamawiającego;
·rozdzielenie pracy między programistów biorących udział w projekcie:
-zgodnie z kompetencjami i doświadczeniem członków zespołu projektowego oraz priorytetami projektu w danym momencie przydziela Pan zadania tak, aby ich realizacja odbyła się najbardziej optymalnie. Zarówno w zakresie pokrycia potrzeb zamawiającego wyrażonych wysokimi priorytetami, jak i możliwościami zespołu projektowego po stronie wykonawcy - aby w umówionym czasie zrealizować ustalony zakres ale również, aby członkowie zespołu otrzymali zadania ambitne, ale nie przerastające ich możliwości;
·nadzorowanie pracy programistów:
-codzienne spotkania z zespołem projektowym po stronie wykonawcy. Monitorowanie narzędzi do prowadzenia projektu, weryfikacja, czy zadania są realizowane w zakładanych terminach,
-rozmowy z członkami zespołu projektowego po stronie wykonawcy w celu ustalania stopnia realizacji przydzielonych zadań;
·odpowiedzialność za przebieg prac zgodnie z postanowieniami umownymi oraz zgodność końcowego efektu z tym, który został zawarty w umowie:
-udział w spotkaniach operacyjnych w celu nadzorowania czy spisywane ustalenia są zgodne z zapisami umowy. Odnotowywanie wymagań wykraczających poza zakres umowy w celu ich dodatkowej wyceny,
-nadzór nad produktami zespołu analizy aby jakość wytwarzanego produktu analizy była wystarczająca do zrozumienia jej przez obie strony umowy. Zwłaszcza, aby jakość produktu analizy pozwalała na wytworzenie przez zespół projektowy po stronie wykonawcy wymagań przedstawionych na spotkaniach operacyjnych,
-zadbanie o udział w projekcie po stronie wykonawcy członków pełniących rolę Testera/(…),
-zadbanie o wystarczającą jakość, ilość i rodzaj testów, zgodnie z zapisami umowy, aby dostarczone produkty spełniały kryteria opisane w umowie,
-zadbanie o przeprowadzenie przez zamawiającego adekwatnych do potrzeb projektowych testów (…) – tak, aby produkt po zakończeniu testów nadawał się do wdrożenia na środowisko produkcyjne,
-monitorowanie harmonogramu prac vs założenia z umowy oraz reagowanie zwiększaniem lub zmniejszaniem ilości i kompetencji zespołu projektowego, aby realizacja projektu przebiegała, zgodnie z zapisami umowy;
·prowadzenie spotkań projektowych:
-organizacja spotkań projektowych,
-przygotowywanie agend spotkań projektowych,
-moderowanie spotkań projektowych,
-utrzymywanie porządku i trzymanie się zakresu merytorycznego konkretnych spotkań, tak aby nie pochłaniały zbędnie czasu zespołu projektowego;
·dbanie o współpracę w zespole, produktywność zespołu, odpowiedni przepływ informacji:
-przygotowanie zespołu projektowego tak, aby pokryć wszystkie niezbędne kompetencje do realizacji zapisów umowy,
-rozplanowanie prac zespołu projektowego tak, aby realizacja zadań przebiegała zgodnie z wymaganą kolejnością ich realizacji,
-zażegnywanie konfliktów powstających pomiędzy członkami zespołu projektowego,
-łączenie w danych etapach członków zespołu projektowego w podgrupy wymagane do realizacji danego wymagania,
-motywowanie członków zespołu projektowego do efektywnej pracy,
-szukanie złotego środka pomiędzy ilością poświęconego na projekt czasu przez członków zespołu projektowego, jakością wytwarzanej pracy a realną potrzebą, którą ma spełniać produkt pracy zespołu projektowego,
-tworzenie dedykowanych chat'ów pomiędzy podgrupami projektowymi, w celu lepszego przepływu informacji,
-tworzenie i moderowanie spotkań operacyjnych w podgrupach projektowych, aby uzyskać jak najszybsze pozyskanie wymaganej wiedzy, jak i ustaleń pomiędzy obiema stronami umowy do realizacji konkretnych wymagań,
-dbanie o dostarczenie wymaganych informacji do wszystkich członków zespołu projektowego;
·zapisywanie i definiowanie wymagań dotyczących produktów, w celu maksymalizacji ich użyteczności po implementacji przez zespół programistów:
-spisywanie wymagań oraz pomoc w ich definiowaniu, aby treść definicji była przejrzysta dla obu stron umowy,
-dbanie o doprecyzowanie wymagań na każdym etapie prowadzącym od ogółu do szczegółu, aby na danym etapie projektu posiadać wiedzę do estymacji (na wystarczającym poziomie precyzji), ale również nie poświęcając zbędnego czasu na wchodzenie w niewymagane na danym etapie szczegóły, które mogłyby pochłonąć niewymagany czas, a tym samym koszty,
-pomoc w zrozumieniu procesów biznesowych przedstawianych przez zamawiającego stronie wykonawcy. Dopowiadanie rzeczy oczywistych dla zamawiającego w danej branży tak, aby wykonawca zrozumiał lepiej wymaganie, aby nie następowała produkcja systemu w oderwaniu od rzeczywistych wymagań zamawiającego;
·rozwój procesów firmowych - projektowanie, modelowanie i modyfikowanie procesów, przekazywanie danych wejściowych dla innych osób, organizacja warsztatów procesowych:
-tworzenie, doskonalenie, rozwój procesów wewnątrz organizacji w celu lepszego i sprawniejszego wejścia w projekt i realizacji projektu,
-wdrażanie nowych członków zespołu projektowego w przyjętą metodykę pracy w projekcie,
-ustalanie i spisywanie metodyk i dobrych praktyk wygodnych i pożądanych przez zespół wykonawcy,
-szkolenia z metodyk prac projektowych;
·organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach firmowych:
-organizacja i prowadzenie spotkań z zespołem po stronie wykonawcy - spotkania bez udziału zamawiającego,
-uczestnictwo w spotkaniach organizowanych przez innych członków zespołu po stronie wykonawcy,
-uczestnictwo w spotkaniach ogólnofirmowych organizowanych po stronie wykonawcy;
·usprawnianie procesów biznesowych:
-doskonalenie metodyk zarządzania projektami wewnątrz organizacji, dla której świadczy Pan usługi,
-spisywanie założeń metodyk, dobrych praktyk, tworzenie instrukcji stanowiskowych, zgodnie z ustaloną metodyką,
-realizacja szkoleń dla nowych członków zespołów projektowych w zakresie metodyki pracy,
-doskonalenie konfiguracji i samych narzędzi służących do planowania, monitorowania i pracy operacyjnej w projekcie,
-doskonalenie metodyk estymacji prac, aby realizacja zamówionych prac była jak najbliższa przygotowanej estymacji;
·uczestniczenie w rozmowach kwalifikacyjnych, oceniających umiejętności kandydatów z zakresu IT - w przypadku potrzeby pozyskania członka zespołu projektowego spoza organizacji wykonawcy - uczestniczenie w spotkaniach kwalifikacyjnych, aby mieć pewność, że kandydat będzie posiadał kwalifikacje wymagane do realizacji zadań projektowych;
·instalacja oprogramowania - realizacja zadań związanych z instalacją oprogramowania będącego produktem wytwarzanym przez zespół projektowy;
·zarządzanie infrastrukturą informatyczną - planowanie oraz nadzór nad utrzymaniem, rozwojem systemów informatycznych oraz nad rozwojem technologicznym w ramach kierowanych projektów. Pilnowanie zapisów umowy oraz potrzeb zamawiającego niespisanych w umowie, ale możliwych do zamówienia w ramach kolejnych zamówień.
Wobec Pana nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan usług związanych z usługami firm centralnych (head office). Nie świadczy Pan usług na rzecz podmiotu powiązanego. Nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania jest dopuszczalny w przypadku niewystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
̶samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
̶w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
̶samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W Pana przypadku nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Może Pan stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
Pana zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” W ramach działalności zajmuje się Pan: projektowaniem i wdrożeniem sposobu podziału pracy zespołu, rozpisaniem tej pracy, monitorowaniem realizacji oraz postępu projektu, raportowaniem realizacji zadań w czasie, jak i ewentualnych opóźnień wszystkim interesariuszom projektu, udziałem w spotkaniach organizacyjnych potrzebnych do zrealizowania projektu w pełnym zakresie, rozdzielaniem pracy między programistów biorących udział w projekcie, nadzorowaniem pracy programistów, odpowiedzialnością za przebieg prac, zgodnie z postanowieniami umownymi oraz zgodnością końcowego efektu z tym, który został zawarty w umowie, prowadzeniem spotkań projektowych, dbaniem o współpracę w zespole, produktywność zespołu, odpowiedni przepływ informacji, zapisywaniem i definiowaniem wymagań dotyczących produktów, w celu maksymalizacji ich użyteczności po implementacji przez zespół programistów, rozwojem procesów firmowych - projektowanie, modelowanie i modyfikowaniem procesów, przekazywaniem danych wejściowych dla innych osób, organizacją warsztatów procesowych, organizowaniem i uczestnictwem w spotkaniach firmowych, usprawnianiem procesów biznesowych, uczestniczeniem w rozmowach kwalifikacyjnych, oceniających umiejętności kandydatów z zakresu IT, instalacją oprogramowania, zarządzaniem infrastrukturą informatyczną.
Pana stanowisko potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydana 15 kwietnia 2024 r.. Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w Pana przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. Pana zdaniem, to właśnie wskazana stawka jest właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi takie jak:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 grudnia 2015 r. Wszystkie wykonywane przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu 70.22.20.0. Wobec Pana nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan usług związanych z usługami firm centralnych (head office). Nie świadczy Pan usług na rzecz podmiotu powiązanego.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w tak przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc wg stawki 8,5%.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Dokumenty dołączone do wniosku nie były przedmiotem oceny i nie podlegały analizie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right