Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.563.2024.1.JM
Prawo do pełnego odliczenia podatku od wydatków na budynki A i B. Prawo do częściowego odliczenia podatku od wydatków na budynek C i od wydatków wspólnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-prawa do częściowego odliczenia podatku od wydatków związanych ze wszystkimi budynkami;
-prawa do częściowego odliczenia podatku od wydatków związanych wyłącznie z budynkiem C;
-prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości od wydatków związanych wyłącznie z budynkami A i B.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółdzielnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 4 ust. 41 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Zarząd Spółdzielni prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości:
1)ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów,
2)ewidencję i rozliczenie wpływów i wydatków funduszu remontowego.
Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych Zarząd Spółdzielni podjął w roku 2010 uchwałę w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności dotyczącej następującej nieruchomości gruntowej zabudowanej składającej się z:
1.działki gruntu, których właścicielem jest Gmina, a wieczystym użytkownikiem Spółdzielnia.
2.trzech budynków handlowo - usługowych, w tym:
-budynek A - dwukondygnacyjny, niepodpiwniczony,
-budynek B - jednokondygnacyjny, częściowo podpiwniczony,
-budynek C - dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony;
w których znajdują się:
-lokale niemieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej
-pomieszczenia przynależne o łącznej powierzchni użytkowej
-zewnętrzne ciągi komunikacyjne (2 galerie i schody zewnętrzne), klatki schodowe, pomieszczenie węzła cieplnego.
Jak wynika z powyższego mamy do czynienia z nieruchomością trzybudynkową.
W budynku A znajdują się następujące lokale niemieszkalne:
-lokale do których ustanowiono spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
-lokale będące własnością Spółdzielni, które Spółdzielnia wynajmuje.
W budynku B znajduje się lokal użytkowy stanowiący odrębną własność.
W budynku C znajdują się lokale niemieszkalne:
-lokale, do których ustanowiono własnościowe prawo do lokalu,
-lokale będące własnością Spółdzielni, które Spółdzielnia wynajmuje,
-pomieszczenia administracji osiedlowej.
Rozpoczęli Państwo remont z elementami inwestycji wyżej opisanych budynków polegający na:
1.wykonaniu robót budowlanych:
-wymianie okładzin zewnętrznych z blachy trapezowej wraz z wykonaniem izolacji z folii wiatrochronnej,
-wymianie obróbek blacharskich i parapetów,
-montażu elementów ozdobnych w postaci profili stalowych, wypełnionych siatką cięto-ciągnioną, dostawie i montażu paneli reklamowych,
-montażu daszków systemowych nad drzwiami wejściowymi,
-wymianie drzwi zewnętrznych aluminiowych,
-remoncie galerii i schodów zewnętrznych w zakresie wymiany istniejących balustrad, naprawy stopni i elementów konstrukcyjnych wraz z ułożeniem posadzek z płytek GRES i granitu,
-wymianie attyki na nową o stalowym szkielecie osłoniętym siatką cięto - ciągnioną,
-wykonaniu robót tynkarskich i malarskich na elewacjach,
-wykonaniu opaski betonowej,
-montażu budek lęgowych dla ptaków.
2.wykonaniu robót elektrycznych:
-remoncie instalacji elektrycznej w zakresie oświetlenia zewnętrznego,
-wykonaniu instalacji odgromowej.
Dla zrealizowania wymienionych powyżej robót konieczne jest ponadto wykonanie następujących prac dotyczących zadania jako całości: opinie techniczne, dokumentacja techniczna, opłaty za ogłoszenia, nadzór.
Są Państwo w stanie precyzyjnie przyporządkować wydatki dotyczące robót opisanych w punkcie 1 i 2 do określonych budynków.
Natomiast nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków dotyczących wykonania opinii technicznych, dokumentacji technicznej, opłat za ogłoszenia, nadzoru do poszczególnych budynków.
Faktury za usługi nabywane w związku z remontem budynków są wystawiane na Spółdzielnię. Wydatki są dokumentowane fakturami dotyczących łącznie trzech budynków.
Usługi dotyczące robót wymienionych w punkcie 1 i 2, nabywane w związku z remontem budynku A z elementami inwestycji wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Usługi dotyczące robót wymienionych w punkcie 1 i 2, nabywane w związku z remontem budynku B wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Usługi dotyczące robót wymienionych w punkcie 1 i 2, nabywane w związku z remontem budynku C z elementami inwestycji wykorzystują Państwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i zwolnionych z podatku VAT (podstawa zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 11 i pkt 36 ustawy o podatku VAT). Jak podali Państwo wyżej w tym budynku znajdują się 3 rodzaje lokali. Przychody, które uzyskuje Spółdzielnia związane z lokalami:
-do których ustanowiono własnościowe prawo do lokalu są opodatkowane podatkiem VAT,
-które Spółdzielnia wynajmuje są opodatkowane podatkiem VAT.
Natomiast z pomieszczeń zajmowanych przez administrację osiedlową Spółdzielnia nie uzyskuje bezpośrednio przychodów.
Pomieszczenia te są przeznaczone na biura i pomieszczenia socjalne dla pracowników Spółdzielni. Pracownicy ci zajmują się administrowaniem zasobami znajdującymi się na tym osiedlu. Z tytułu zarządzania zasobami na tym osiedlu Spółdzielnia uzyskuje przychody opodatkowane (np. przychody z najmu lokali użytkowych, dzierżawy terenu, administrowanie garażami) jak i zwolnione (np. zarządzanie lokalami mieszkalnymi na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, najem lokali mieszkalnych).
Proporcja ustalona dla Spółdzielni zgodnie z art. 90 ust. 2-9a ustawy o podatku VAT w roku 2024 wynosi 10%, a w roku 2023 wynosiła 11%.
Pytania
1.Czy w przypadku nabywanych przez Spółdzielnię usług opisanych w punkcie 61 związanych ze wszystkimi budynkami (opinie techniczne, dokumentacja techniczna, opłaty za ogłoszenia, nadzór ornitologiczny) prawidłowe jest rozliczanie podatku naliczonego według tzw. struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ust. 2-9a ustawy o podatku VAT?
2.Czy w przypadku nabywanych przez Spółdzielnię usług opisanych w punkcie 61, które Spółdzielnia jest w stanie precyzyjnie przyporządkować do danego budynku tj.:
wykonanie robót budowlanych:
-wymiana okładzin zewnętrznych z blachy trapezowej wraz z wykonaniem izolacji z folii wiatrochronnej,
-wymiana obróbek blacharskich i parapetów,
-montaż elementów ozdobnych w postaci profili stalowych, wypełnionych siatką cięto-ciągnioną, dostawie i montażu paneli reklamowych,
-montaż daszków systemowych nad drzwiami wejściowymi,
-wymiana drzwi zewnętrznych aluminiowych,
-remont galerii i schodów zewnętrznych w zakresie wymiany istniejących balustrad, naprawy stopni i elementów konstrukcyjnych, wraz z ułożeniem posadzek z płytek GRES i granitu,
-wymiana attyki na nową o stalowym szkielecie osłoniętym siatką cięto - ciągnioną,
-wykonanie robót tynkarskich i malarskich na elewacjach,
-wykonanie opaski betonowej,
-montaż budek lęgowych dla ptaków.
wykonanie robót elektrycznych:
-remont instalacji elektrycznej w zakresie oświetlenia zewnętrznego,
-wykonanie instalacji odgromowej,
dotyczących budynków A i B przysługuje Spółdzielni prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, zgodnie z posiadanymi fakturami,
dotyczących budynku C prawidłowe jest rozliczanie podatku naliczonego według tzw. struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ust. 2-9a ustawy o podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W przedstawionej sytuacji faktycznej w przypadku pytania:
Ad. 1 - prawidłowe jest rozliczanie podatku naliczonego według tzw. struktury sprzedaży ponieważ nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, mogą Państwo zatem pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Ad. 2 - z budynku A i B Spółdzielnia uzyskuje wyłącznie przychody opodatkowane więc ma prawo do całkowitego odliczenia podatku naliczonego z podatku należnego. W przypadku budynku C, gdzie znajdują się również pomieszczenia administracji, która zajmuje się zasobami, z których Spółdzielnia uzyskuje przychody zwolnione i opodatkowane i nie można precyzyjnie przypisać jaka część np. kosztów remontu elewacji tego budynku związana jest z przychodami zwolnionymi, a jaka z opodatkowanymi podatkiem VAT, prawidłowe będzie rozliczanie podatku naliczonego według tzw. struktury sprzedaży.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - dalej u.p.t.u. podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 u.p.t.u.
W myśl art. 90 ust. 1 u.p.t.u., podatnik, wykonujący czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej zgodnie z art. 90 ust. 2 u.p.t.u. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą może proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z ust. 3 ww. art. 90 u.p.t.u. powyższą proporcję ustala się na podstawie rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie.
W świetle wyżej cytowanych przepisów, jeżeli nabywane przez Spółdzielnię usługi są wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, zgodnie z posiadanymi fakturami. Natomiast w przypadku nabycia usług wykorzystywanych do wykonywania czynności: opodatkowanych i zwolnionych prawidłowe jest rozliczanie podatku naliczonego według tzw. struktury sprzedaży. Oznacza to, że Spółdzielnia będzie mogła pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Natomiast, stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
1) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy:
Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy:
Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
W myśl art. 90 ust. 9a ustawy:
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10.000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Z opisu sprawy wynika, że Zarząd Spółdzielni podjął w roku 2010 uchwałę w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności dotyczącej nieruchomości zabudowanej składającej się z: trzech budynków handlowo - usługowych, w tym: budynek A, budynek B, budynek C. Rozpoczęli Państwo remont budynków polegający na: 1. wykonaniu robót budowlanych, 2. wykonaniu robót elektrycznych. Faktury za usługi nabywane w związku z remontem budynków są wystawiane na Spółdzielnię. Spółdzielnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Usługi dotyczące robót wymienionych w punkcie 1 i 2, nabywane w związku z remontem budynku A wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi dotyczące robót wymienionych w punkcie 1 i 2, nabywane w związku z remontem budynku B wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi dotyczące robót wymienionych w punkcie 1 i 2, nabywane w związku z remontem budynku C wykorzystują Państwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i zwolnionych z podatku VAT. Dla zrealizowania wymienionych powyżej robót konieczne jest wykonanie następujących prac dotyczących zadania jako całości: opinie techniczne, dokumentacja techniczna, opłaty za ogłoszenia, nadzór. Są Państwo w stanie precyzyjnie przyporządkować wydatki dotyczące robót opisanych w punkcie 1 i 2 do określonych budynków. Natomiast nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków dotyczących wykonania opinii technicznych, dokumentacji technicznej, opłat za ogłoszenia, nadzoru do poszczególnych budynków.
Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że Państwa obowiązkiem w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Mają zatem Państwo obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany jest z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeśli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości od wydatków związanych wyłącznie z budynkami A i B, należy stwierdzić, że skoro wykorzystują Państwo te budynki tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i mają Państwo możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego, związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, to mają Państwo prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości od tych wydatków.
Odmiennie kształtuje się sytuacja, gdy nie mają Państwo możliwości przypisania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych czy zwolnionych. Wtedy bowiem z uwagi na wykorzystywanie nabytych towarów i usług do tzw. „celów mieszanych”, zastosowanie mają przepisy art. 90 ustawy.
Zatem odnosząc się do prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych ze wszystkimi budynkami i związanych wyłącznie z budynkiem C, należy wskazać, że jeśli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służy obu rodzajom działalności (opodatkowanej i zwolnionej), mogą Państwo odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków związanych ze wszystkimi budynkami i związanych wyłącznie z budynkiem C, które służą zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym z opodatkowania, dla których dokonanie bezpośredniej alokacji do ww. czynności nie jest możliwe, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Okoliczności, że są Państwo w stanie precyzyjnie przyporządkować wydatki dotyczące robót opisanych w punkcie 1 i 2 do określonych budynków oraz nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków dotyczących wykonania opinii technicznych, dokumentacji technicznej, opłat za ogłoszenia, nadzoru do poszczególnych budynków, przyjęto jako element opisu sprawy i nie były przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right