Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.573.2024.2.MJ

Opodatkowanie świadczonych usług właściwą stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 2 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 sierpnia 2024 r. (wpływ 13 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”).

Od 1 listopada 2017 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z oprogramowaniem. Przeważającym przedmiotem Pana działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest działalność związana z oprogramowaniem (62.01.Z).

Od 2022 roku opodatkowuje Pan swoje przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku PIT zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. Poz. 2540 ze zm.), (ustawa o ZPD”). Złożył Pan w tym zakresie we właściwym terminie stosowne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Dokumentację podatkową dla potrzeb rozliczenia podatku PIT, prowadzi Pan w formie ewidencji przychodów.

W dniu 1 marca 2020 roku zawarł Pan ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (dalej: „Spółka”) umowę o świadczenie usług (dalej: „Umowa”). Przychody uzyskiwane z tytułu zawartej Umowy opodatkowuje Pan zryczałtowanym podatkiem PIT. Jednak w dniu 20 lutego 2024 r. zawarł Pan ze Spółką aneks do Umowy. Na podstawie zawartego aneksu zmianie uległ zakres świadczonych przez Pana usług. Na podstawie zawartego aneksu obecnie świadczy Pan usługi w dwóch obszarach:

1.Talent Acquisition - świadczy Pan usługi polegające na wyszukiwaniu wybitnych talentów i pozyskiwaniu ich dla Spółki. W zakres Pana usług wchodzi wyszukiwanie kandydatów na platformie (…), analizowanie złożonych przez kandydatów aplikacji oraz koordynowanie części etapów procesu rekrutacyjnego. W ramach świadczenia tej usługi uczestniczy Pan w procesie decyzyjnym co do odrzucenia bądź zatrudnienia nowej osoby, ale również jest odpowiedzialny za prowadzenie negocjacji warunków zatrudnienia.

2.Developer Relations - jest Pan zaangażowany w dialog ze społecznością poza Spółką. Promuje Pan technologie Spółki, inicjuje i przeprowadza meetupy technologiczne, a także uczestniczy w konferencjach, targach czy spotkaniach lokalnych technicznych społeczności (meetup groups). Świadczone przez Pana usługi mają charakter działalności PR-owej skierowanej w stronę środowiska inżynierskiego. Świadczy Pan także usługi polegające na wyszukiwaniu odpowiednich organizacji, które byłyby zainteresowane współpracą. Współtworzy Pan artykuły i prezentacje w tematyce technicznej, ale również odpowiada za wewnętrzne negocjacje i ustalenia w zakresie uczestnictwa i zaangażowania pracowników w zewnętrznych prezentacjach, spotkaniach czy pisaniu artykułów.

Podatnik wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie opinii interpretacyjnej w przedmiocie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez Podatnika usług na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Za świadczone usługi przysługuje Panu wynagrodzenie. Wynagrodzenie płatne jest na podstawie poprawnej faktury VAT wystawionej na koniec miesiąca, przelewem na Pana rachunek bankowy wskazany na fakturze VAT, w terminie 10 dni od dnia jej otrzymania przez Spółkę.

Oświadcza Pan, że od początku prowadzenia działalności przychody z działalności gospodarczej Podatnika nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro w którymkolwiek roku podatkowym oraz nigdy nie wystąpiły przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 ustawy o ZPD.

Pan oraz Spółka, na rzecz której świadczy Pan usługi są podmiotami powiązanymi w sposób pośredni rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. Poz. 2647 ze zm.), („ustawa o PIT”), tj. posiada Pan udziały w spółce z siedzibą w USA, która to spółka posiada 100 % udziałów w Spółce na rzecz, której świadczy Pan usługi opisane we Wniosku.

Nie jest Pan wspólnikiem w Spółce na rzecz, której świadczy Pan usługi będące przedmiotem Wniosku. Jest Pan prokurentem w Spółce. Wynika to z lokalnych potrzeb formalno-prawnych.

Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług jest ustalone na poziomie rynkowym i ewidencjonuje Pan przychód uzyskiwany z tego tytułu w odpowiedniej ewidencji.

W ramach wykonywanych usług - wymienionych w treści wniosku - nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze wszystkie powyższe okoliczności, chciałby Pan opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług w ramach zawartej Umowy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki:

  • 15% dla usługi w zakresie Talent Acquisition,
  • 8,5% dla usługi w zakresie Developer Relations.

Uzupełnienie

Wniosek dotyczy 2024 r.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi świadczone przez Pana z zakresu Talent Acquisition, są sklasyfikowane w kategorii PKWiU 70.22.14.0.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi świadczone przez Pana usługi w zakresie Developer Relations, są sklasyfikowane w kategorii PKWiU 70.21.10.0.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu. Są to dochody uzyskane z obrotu kapitałem, fundusze/pożyczki oraz ze sprzedaży udziałów. Są one opodatkowane zryczałtowanym podatkiem PIT, tzw. podatkiem Belki. Również uzyskuje Pan dochody z najmu prywatnego opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu wg stawki 8,5%.

Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytania

1. Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, usługi w zakresie Talent Acquisition powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 15%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 2 lit. m) ustawy o ZPD?

2. Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, usługi w zakresie Developer Relations powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a) ustawy o ZPD?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Pana zdaniem wskazane w opisanym stanie faktycznym usługi w zakresie Talent Acquisition powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 15%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 2 lit. m) ustawy o ZPD.

Ad. 2

Pana zdaniem wskazane w opisanym stanie faktycznym usługi w zakresie Developer Relations powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a) ustawy o ZPD.

Pana uzasadnienie do stanowiska w zakresie pytania Nr 1

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej osoby fizycznej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest możliwe, jeśli przychody podatnika w danym roku, w którym chce skorzystać z omawianej formy opodatkowania nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro oraz podatnik nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wymienionych w art. 8 ustawy o ZPD.

Pana przychody w żadnym roku prowadzenia działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro rocznie oraz nie spełnia Pan żadnej z negatywnych przesłanek do zastosowania ryczałtowej formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych z opisanej działalności gospodarczej.

Pana zdaniem oznacza to, że spełnia Pan formalne warunki do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ZPD, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w zakresie usług Talent Acqusition wynosi 15% ze świadczenia usług związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 w klasie PKWiU 70.22.14.0 mieszczą się " usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi ". Klasa ta obejmuje: usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii dotyczącej zasobów ludzkich, polityki, praktyki i procedur w danej organizacji. Usługi takie mogą dotyczyć jednego lub kilku zagadnień z zakresu: rekrutacji, wynagrodzenia, odszkodowania, zasiłków, oceny wydajności pracy, rozwoju organizacyjnego (poprawa funkcjonowania układów wewnątrz i między grupami pracowników), szkolenia pracowników i zaspokajania potrzeb związanych z ich rozwojem, procedur związanych z przekwalifikowaniem zawodowym zwalnianych pracowników i planów pomocy pracownikom, przygotowania kadry do przejęcia obowiązków po odchodzących osobach, zgodności z przepisami państwowymi w takich dziedzinach jak: ochrona zdrowia, bhp, wynagrodzenia, odszkodowania dla pracowników i prawo pracy, relacji między pracownikami a kadrą kierowniczą, kontroli zasobów ludzkich.

Natomiast grupowanie to nie obejmuje: usług świadczonych przez urzędy/agencje pracy, sklasyfikowanych w 78.10.1, usług wspomagających edukację, sklasyfikowanych w 85.60.10.0.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego we Wniosku stanu faktycznego, w szczególności zakresu świadczonych usług (ma Pan na celu wyszukiwanie wybitnych talentów i ściągać je do Spółki), prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi w zakresie Talent Acquisition, są sklasyfikowane w kategorii PKWiU 70.22.14.0.

Mając na uwadze powyższe, wskazane w opisanym stanie faktycznym usługi w zakresie Talent Acquisition powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 15%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 2 lit. m) ustawy o ZPD.

Pana uzasadnienie stanowiska do pytania Nr 2

Jak zostało już przedstawione w uzasadnieniu do stanowiska nr 1 – Pana zdaniem spełnia Pan formalne warunki do skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ZPD, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w zakresie usług Developer Relations wynosi 8,5% z działalności usługowej.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 w klasie PKWiU 70.21.10.0 mieszczą się usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji ". Klasa ta obejmuje: usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami.

Natomiast grupowanie to nie obejmuje: usług w zakresie planowania i tworzenia reklam, sklasyfikowanych w 73.11.11.0, usług badania rynku i opinii publicznej, sklasyfikowanych w 73.20.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego we Wniosku stanu faktycznego, w szczególności zakresu świadczonych usług (jest Pan zaangażowany w dialog ze społecznością poza Spółką; promuje Pan technologie Spółki, inicjuje i przeprowadza meetupy technologiczne, a także uczestniczy w konferencjach. Można to określić PR-em w stronę środowiska inżynierskiego), prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi w zakresie Developer Relations, są sklasyfikowane w kategorii PKWiU 70.21.10.0.

Mając na uwadze powyższe, wskazane w opisanym stanie faktycznym usługi w zakresie Developer Relations powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a) ustawy o ZPD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) przedmiotowej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi ww. art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy wynika, że:

1) W dniu 1 marca 2020 roku zawarł Pan ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością umowę o świadczenie usług. Przychody uzyskiwane z tytułu zawartej Umowy opodatkowuje Pan zryczałtowanym podatkiem PIT. Jednak w dniu 20 lutego 2024 r. zawarł Pan ze Spółką aneks do Umowy. Na podstawie zawartego aneksu zmianie uległ zakres świadczonych przez Pana usług. Na podstawie zawartego aneksu obecnie świadczy Pan usługi w dwóch obszarach:

  • Talent Acquisition - świadczy Pan usługi polegające na wyszukiwaniu wybitnych talentów i pozyskiwaniu ich dla Spółki. W zakres Pana usług wchodzi wyszukiwanie kandydatów na platformie (…), analizowanie złożonych przez kandydatów aplikacji oraz koordynowanie części etapów procesu rekrutacyjnego. W ramach świadczenia tej usługi uczestniczy Pan w procesie decyzyjnym co do odrzucenia bądź zatrudnienia nowej osoby, ale również jest odpowiedzialny za prowadzenie negocjacji warunków zatrudnienia.
  • Developer Relations - jest Pan zaangażowany w dialog ze społecznością poza Spółką. Promuje Pan technologie Spółki, inicjuje i przeprowadza meetupy technologiczne, a także uczestniczy w konferencjach, targach czy spotkaniach lokalnych technicznych społeczności (meetup groups). Świadczone przez Pana usługi mają charakter działalności PR-owej skierowanej w stronę środowiska inżynierskiego. Świadczy Pan także usługi polegające na wyszukiwaniu odpowiednich organizacji, które byłyby zainteresowane współpracą. Współtworzy Pan artykuły i prezentacje w tematyce technicznej, ale również odpowiada za wewnętrzne negocjacje i ustalenia w zakresie uczestnictwa i zaangażowania pracowników w zewnętrznych prezentacjach, spotkaniach czy pisaniu artykułów.

2) Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi świadczone przez Pana z zakresu Talent Acquisition, są sklasyfikowane w kategorii PKWiU 70.22.14.0.

3) Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi świadczone przez Pana usługi wzakresie Developer Relations, są sklasyfikowane w kategorii PKWiU 70.21.10.0.

4) Od początku prowadzenia działalności przychody z działalności gospodarczej Podatnika nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro w którymkolwiek roku podatkowym oraz nigdy nie wystąpiły przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 ustawy o ZPD.

5) Nie jest Pan wspólnikiem w Spółce na rzecz, której świadczy usługi będące przedmiotem Wniosku. Jest Pan prokurentem w Spółce. Wynika to z lokalnych potrzeb formalno-prawnych.

6) Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług jest ustalone na poziomie rynkowym i ewidencjonuje Pan przychód uzyskiwany z tego tytułu w odpowiedniej ewidencji.

7) W ramach wykonywanych usług - wymienionych w treści wniosku - nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

8) Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że do przychody, które osiąga Pan ze świadczenia usług w zakresie Talent Acquisition sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.14.0.mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 15%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy.

Natomiast przychody, które osiąga Pan ze świadczenia usług w zakresie Developer Relations sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.21.10.0. mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Zatem Pana stanowisko należy za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 7 lipca 2023 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz.U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00