Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.166.2024.1.AM

Obowiązek składania miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych z tytułu nabycia Gazu Ziemnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 8 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku składania miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym w związku z nabyciem gazu ziemnego, wpłynął 9 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej: X, Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i jest członkiem międzynarodowej Grupy Y będącej (…).

Przedmiotem głównej działalności X jest:

- produkcja (…) (X posiada fabrykę we …),

- dystrybucja (…) nabytej od innych podmiotów z Grupy Y,

- pośrednictwo w sprzedaży produktów wytwarzanych przez Grupę Y.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej X nabywa gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00.

X nabywa gaz ziemny (dalej: Gaz Ziemny) od polskiego sprzedawcy (dalej: Sprzedawca) w ramach transakcji krajowej (dostawa na terytorium kraju).

Na fakturze wystawianej przez Sprzedawcę na rzecz Spółki nie ma wykazanej kwoty podatku akcyzowego – transakcja podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

X jest zarejestrowana na potrzeby podatku akcyzowego w Polsce. X uzyskała wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (CRPA) i posiada status podmiotu zużywającego (działalność akcyzowa podmiotu: czynności zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia, grupa wyrobów: wyroby gazowe (gaz ziemny), CN 2711 11 00).

X zużywa Gaz Ziemny wyłącznie w celach opałowych. X nie odsprzedaje nabytego od Sprzedawcy Gazu Ziemnego.

X spełnia definicję zakładu energochłonnego, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Poza nabywaniem Gazu Ziemnego od Sprzedawcy, X nie dokonuje żadnych transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Pytanie

Czy w związku z nabywaniem Gazu Ziemnego od Sprzedawcy Spółka ma obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych deklaracji podatkowych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym lub kwartalnych deklaracji akcyzowych na podstawie art. 24e ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka nie ma obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ani miesięcznych deklaracji podatkowych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ani kwartalnych deklaracji podatkowych na podstawie art. 24e ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 21 ustawy o podatku akcyzowym, cyt.:

„1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

(…)

3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

(…)

1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1;

(…)”.

Z kolei, zgodnie z art. 24e ustawy o podatku akcyzowym, cyt.:

„1. W zakresie wyrobów akcyzowych:

1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

2. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych”.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 oraz art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż obowiązek składania deklaracji w podatku akcyzowym, zarówno za miesięczne, jak i za kwartalne okresy rozliczeniowe dotyczy wyłącznie podmiotów będących podatnikami podatku akcyzowego.

Wniosek:

Spółka byłaby zobowiązana do składania miesięcznych/kwartalnych deklaracji na podatek akcyzowy wyłącznie, gdyby została uznana za podatnika tego podatku.

Definicja podatnika dla potrzeb podatku akcyzowego została zawarta w art. 13 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 tej ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. Posługując się w treści przepisu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym pojęciem „w tym” ustawodawca wskazuje otwarty katalog podmiotów spełniających tę definicję.

W pierwszej kolejności należy jednak przeanalizować czy Spółka dokonuje w ogóle czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec niej zaistniał stan faktyczny podlegający takiemu opodatkowaniu.

Czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą zostały wymienione w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych - przepis ten nie ma zastosowania do Spółki, gdyż Spółka nie produkuje żadnych wyrobów akcyzowych, a jedynie nabywa Gaz Ziemny,

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego - przepis ten nie ma zastosowania do Spółki, gdyż Spółka nie wprowadza wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, lecz zużywa Gaz Ziemny wyłącznie w celach opałowych jako zakład energochłonny,

3) import wyrobów akcyzowych - przepis ten nie ma zastosowania do Spółki, gdyż Spółka nabywa Gaz Ziemny w ramach transakcji krajowej, a nie importu,

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych - przepis ten nie ma zastosowania do Spółki, gdyż Spółka nabywa Gaz Ziemny w ramach transakcji krajowej, a nie wewnątrzwspólnotowego nabycia,

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3 - przepis ten nie ma zastosowania do Spółki, gdyż Spółka nie wyprowadza wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, lecz zużywa Gaz Ziemny wyłącznie w celach opałowych jako zakład energochłonny,

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów - przepis ten nie ma zastosowania do Spółki, gdyż Spółka nabywa Gaz Ziemny w ramach transakcji krajowej.

Wniosek:

Spółka nie dokonuje żadnej czynności opodatkowanej akcyzą wymienionej w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Przepis ten nie ma zastosowania do Spółki, ponieważ:

- jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego transakcja nabycia przez Spółkę Gazu Ziemnego od Sprzedawcy podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym,

- warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym jest przeznaczenie wyrobów gazowych do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej,

- jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

- X zużywa gaz ziemny wyłącznie w celach opałowych,

- X spełnia definicję zakładu energochłonnego, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Do Spółki nie mają również zastosowania punkty 2-4 przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ:

- Spółka nie dostarcza wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 8 ust. 2 pkt 2),

- Spółka nie dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (art. 8 ust. 2 pkt 3),

- Spółka nie nabywa, ani nie posiada wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, od których nie zostałaby zapłacona akcyza w należnej wysokości, gdyż jak wskazano powyżej Spółka nabywa wyłącznie Gaz Ziemny, który podlega zwolnieniu z akcyzy (art. 8 ust. 2 pkt 4).

Wniosek:

Spółka nie dokonuje żadnej czynności opodatkowanej akcyzą wymienionej w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym zawierają również wskazanie innych niż powyższe czynności opodatkowania akcyzą. Nie ulega jednak wątpliwości, że żaden z tych przepisów nie ma zastosowania do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 3-5, cyt.:

 „3. Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

4. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

5. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy”.

Jakkolwiek ustawodawca wymienił przykładowy katalog podmiotów, które spełniają definicję podatnika podatku akcyzowego w świetle przepisu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj.:

 „1) nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony;

 2) będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2a) będący nabywcą lub posiadaczem suszu tytoniowego niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy, pośredniczącym podmiotem tytoniowym, grupą producentów, organizacją producentów lub producentem surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;

3) u którego powstają ubytki wyrobów akcyzowych lub doszło do całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a-e, również gdy nie jest właścicielem tych wyrobów akcyzowych;

3a) będący uprawnionym odbiorcą - w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f;

4) będący wysyłającym podmiotem zagranicznym albo przedstawicielem podatkowym;

5) będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu;

6) będący zarejestrowanym wysyłającym, jeżeli wysyła z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe z miejsca importu;

7) dokonujący użycia lub sprzedaży wyrobów węglowych, które uzyskał w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8) będący pośredniczącym podmiotem tytoniowym zużywającym susz tytoniowy;

9) będący podmiotem prowadzącym skład podatkowy zużywającym susz tytoniowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich;

10) będący pośredniczącym podmiotem węglowym używającym wyrobów węglowych;

11) będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5;

12) będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych;

13) będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5;

14) będący przedsiębiorstwem w spadku, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), w okresie od chwili śmierci przedsiębiorcy do dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo do dnia upływu terminu do powołania zarządcy sukcesyjnego, o którym mowa w art. 12 ust. 10 tej ustawy, w przypadku gdy nie ustanowiono zarządu sukcesyjnego, a osoby, o których mowa w art. 14 tej ustawy, dokonały czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub zaistniał wobec nich stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, przy czym przedsiębiorstwo w spadku uznaje się za podatnika kontynuującego prowadzenie działalności gospodarczej zmarłego podatnika”

- żaden z tych punktów nie ma jednak zastosowania w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, o czym świadczy poniższe uzasadnienie:

- pkt 1 nie ma zastosowania, ponieważ X ani nie nabywa ani nie posiada wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, od których nie zostałaby zapłacona akcyza w należytej wysokości, ponieważ jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Gaz Ziemny nabywany przez X podlega zwolnieniu z akcyzy,

- pkt 2, 2a oraz pkt 7-11 nie mają zastosowania, ponieważ nie odnoszą się one do gazu ziemnego (wyrobów gazowych), lecz innych wyrobów akcyzowych,

- pkt 3 oraz 3a nie mają zastosowania ponieważ X nie stosuje procedury zawieszenia poboru akcyzy,

- pkt 4 nie ma zastosowania, ponieważ X nie jest podmiotem zagranicznym,

- pkt 5 oraz pkt 6 nie mają zastosowania ponieważ X nabywa Gaz Ziemny w ramach transakcji krajowej,

- pkt 14 nie ma zastosowania, ponieważ X nie jest przedsiębiorstwem w spadku.

Wyłącznie punkty 12 i 13 tego przepisu odnoszą się do nabywcy wyrobów gazowych. Również one nie mają jednak zastosowania w odniesieniu do transakcji dokonywanej przez Spółkę ponieważ:

- art. 13 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że podatnikiem akcyzowym jest podmiot będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych.

Zgodnie z art. 23d ustawy o podatku akcyzowym, wskazuje, że pośredniczącym podmiotem gazowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16:

a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych - nie ma zastosowania, gdyż Spółka dokonuje transakcji zakupowej, a nie sprzedażowej

b) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy - nie ma zastosowania, gdyż Spółka zużywa wyroby gazowe (gaz ziemny) wyłącznie do celów objętych zwolnieniem od akcyzy,

c) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy - nie ma zastosowania, gdyż Spółka zużywa wyroby gazowe (gaz ziemny) wyłącznie do celów objętych zwolnieniem od akcyzy,

d) będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych - nie ma zastosowania, gdyż Spółka nie jest podmiotem, o którym mowa w tym przepisie,

e) będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi - nie ma zastosowania, gdyż Spółka nie jest podmiotem, o którym mowa w tym przepisie,

f) będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych - nie ma zastosowania, gdyż Spółka nie jest podmiotem, o którym mowa w tym przepisie,

g) będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym - nie ma zastosowania, gdyż Spółka nie jest podmiotem, o którym mowa w tym przepisie.

Wniosek:

Spółka nie spełnia definicji podatnika akcyzy, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym.

Art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że podatnikiem akcyzowym jest podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5, tj. do użycia wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Żaden z powyższych punktów nie ma zastosowania w odniesieniu do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, ponieważ jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

Ad a) Spółka nabywa Gaz Ziemny w ramach nabycia od Sprzedawcy,

Ad b) Sprzedawca wystawia na rzecz Spółki fakturę - nie dochodzi zatem do sytuacji, w której nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży Gazu Ziemnego na rzecz Spółki,

Ad c) Do Gazu Ziemnego nabywanego przez Spółkę ma zastosowanie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym i jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka spełnia definicję zakładu energochłonnego, w którym został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Wniosek: Spółka nie spełnia definicji podatnika akcyzy, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Podsumowanie:

Żaden z punktów 1-14 przepisu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nie ma zastosowania do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku.

Mając na uwadze powyższe:

- Spółka byłaby zobowiązana do składania deklaracji miesięcznych/kwartalnych wyłącznie gdyby została uznana za podatnika podatku akcyzowego w rozumieniu art. 13 ustawy o podatku akcyzowym,

- Spółka nie spełnia definicji podatnika akcyzowego, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ:

- Spółka nie dokonuje żadnej czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym,

- Spółka nie wypełnia przesłanek do zastosowania w odniesieniu do niej żadnego z punktów 1-14 przepisu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym,

- do Spółki nie mają zastosowania przepisy art. 13 ust. 1a-6a ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, w stosunku do nabywanego przez Spółkę Gazu Ziemnego wykorzystywanego do celów zwolnionych z podatku akcyzowego, tj. na cele opałowe jako zakład energochłonny, Spółka nie jest zobowiązana do składania ani deklaracji miesięcznych, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ani deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe potwierdza również jednolita linia interpretacyjna organów podatkowych, np.:

- interpretacja indywidualna z 24 marca 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.27.2023.1.AM, cyt.:

„Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą obowiązku składania deklaracji podatkowych, miesięcznych lub kwartalnych, z tytułu zużycia opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych używanych do celów opałowych.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości wskazać należy, że w stosunku do objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych nie będą Państwo dokonywać czynności opodatkowanych i tym samym nie będą Państwo podatnikiem podatku akcyzowego. Zużycie bowiem wyrobów do celów objętych zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 i art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy przez podmiot zużywający, nie jest co do zasady przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Po Państwa stronie nie powstanie zatem obowiązek składania deklaracji miesięcznych ani kwartalnych, na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy lub art. 24e ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko (w zakresie pytania nr 1), w myśl którego, z tytułu zużycia Gazu Ziemnego i Gazu LPG nie będą mieli Państwo obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych oraz kwartalnych deklaracji podatkowych - jest prawidłowe”.

- interpretacja indywidualna z 9 maja 2022 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.40.2022.2.JSU, cyt.:

„W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca dokonuje zakupu gazu propan i wykorzystuje go na cele zwolnione z podatku akcyzowego, tj. na cele opałowe.

Tym samym, w stosunku do przedmiotowych wyrobów gazowych Wnioskodawca nie dokonuje czynności opodatkowanych i nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego. Po stronie Wnioskodawcy nie powstanie zatem obowiązek podatkowy - z którego wynikałaby konieczność składania deklaracji miesięcznych ani kwartalnych i wykazywania w nich ewentualnego zobowiązania podatkowego.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku składania deklaracji miesięcznych ani kwartalnych, tak długo, jak długo nie będzie w stosunku do tych wyrobów gazowych podatnikiem podatku akcyzowego”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem zadanego we wniosku pytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Pod pozycją 28 w załączniku nr 1 do ustawy znajdują się: „gaz ziemny i pozostałe węglowodory gazowe” - klasyfikowane do kodu CN 2711.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot:

a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

- art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

- art. 32 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak wynika z art. 8 ust. 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 9c ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

2. Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.

3. Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

5. (uchylony)

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 11b ustawy:

1. W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1) nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3) powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

2. Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 21 ust. 3 ustawy:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

 1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1;

2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29;

5) do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;

6) do zużywającego podmiotu gospodarczego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Jak wynika z art. 24b ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3) nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

W myśl art. 24d ust. 1 ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Jak stanowi art. 24e ust. 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych objętych:

1) zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 24e ust. 1a ustawy:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

Zgodnie z art. 24e ust. 1b ustawy:

Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Jak wynika z art. 24e ust. 2 ustawy:

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składają deklaracji podatkowych.

Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Wzory deklaracji, w tym deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1082).

W myśl z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Na wstępie oceny Państwa stanowiska Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym, ale także z art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Należy jednak wskazać również, że obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy jak i w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdzie nie zaistnieje konieczność efektywnej zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł) jak i w przypadku gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem.

To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym, aktów wykonawczy do ustawy oraz objaśnień o których ustawodawca mówi w treści art. 26 ust. 1 ustawy.

W kontekście analizowanej sprawy zaznaczyć należy, że od 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji. Na mocy ww. nowelizacji ustawy, od 1 lipca 2021 r., wprowadzono nowy obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-KZ), który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne.

Niemniej jeśli podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie będzie dotyczył. Co więcej w celu rozwiania wątpliwości, ustawodawca zdecydował się na dalsze doprecyzowanie przepisów, wprowadzając z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy art. 24e ust. 1a, którego aktualne brzmienie obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Od 1 stycznia 2023 r. do ustawy wprowadzono również art. 24e ust. 1b, wyłączający z obowiązku składania deklaracji pewne kategorie wyrobów, niemniej nie ma on w sprawie zastosowania.

Co ważne, wskazany wyżej obowiązek składania deklaracji kwartalnych w przypadku brak obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych, dotyczy co do zasady wszystkich wyrobów akcyzowych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już, co do zasady, obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej. W deklaracji miesięcznej będą bowiem uwzględnione wszystkie wyroby, wobec których w tym okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy, który przekształcił się w zobowiązanie podatkowe jak i zastosowano zwolnienie.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności nabywają Państwo gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00. Spełniają Państwo definicję zakładu energochłonnego, w którym został wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Wskazany we wniosku wyrób nabywają Państwo od polskiego sprzedawcy w ramach transakcji krajowej (dostawa na terytorium kraju).

Wskazali Państwo również, że na fakturze wystawianej przez sprzedającego nie jest wykazywana kwota podatku akcyzowego, bowiem transakcja podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Nabywany gaz ziemny zużywają Państwo wyłącznie w celach opałowych i nie odsprzedają Państwo nabytego gazu ziemnego. Poza nabyciem gazu ziemnego od sprzedawcy nie dokonują Państwo żadnych transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Okoliczności sprawy pozwalają również stwierdzić, że są Państwo zarejestrowani w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i posiadają Państwo status podmiotu zużywającego (działalność akcyzowa podmiotu: czynności zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia, grupa wyrobów: wyroby gazowe (gaz ziemny), CN 2711 11 00).

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą obowiązku składania deklaracji podatkowych, miesięcznych lub kwartalnych, w związku z nabyciem opisanego we wniosku wyrobu akcyzowego używanego do celów opałowych w ramach opisanego zwolnienia.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości wskazać należy, że w stosunku do objętego wnioskiem wyrobu akcyzowego nie dokonują i nie będą Państwo dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym (co wynika jednoznacznie z Państwa wskazania w opisie sprawy) i tym samym nie są/nie będą Państwo podatnikiem podatku akcyzowego. Zużycie bowiem wyrobów do celów opałowych (a tym samym do celów objętych zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy) przez podmiot zużywający, nie jest co do zasady przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Po Państwa stronie nie powstanie zatem obowiązek składania deklaracji miesięcznych ani deklaracji kwartalnych, na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy lub art. 24e ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanego pytania, w myśl którego, mają Państwo obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ani miesięcznych deklaracji podatkowych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy ani kwartalnych deklaracji podatkowych na podstawie art. 24e ustawy o podatku akcyzowym - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, którego elementami była klasyfikacja objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych jak i fakt stosowania zwolnienia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00