Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.270.2024.2.PS

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – 9 sierpnia i 2 września 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Od (...) 2022 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą

W 2022 roku rozliczał się na zasadach ogólnych, od 2023 roku w oparciu o podatek liniowy. Od roku 2024 zmienia Pan formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Przeważającym kodem PKD w prowadzonej działalności jest: 62.09.Z - pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Przeważający kod PKD działalności wskazuje na podatek od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%

Zakres faktycznie wykonywanych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zlecenie kontrahentów:

sprawdzanie i naprawa bieżących awarii systemów informatycznych;

pisanie skryptów w calu automatyzacji powierzonych zadań;

bieżąca konserwacja i utrzymanie serwerów;

monitorowanie wydajności serwerów;

tworzenie i opieka nad bazami danych;

instalacja nowego oprogramowania;

aktualizacja oprogramowania;

tworzenie nowych i modyfikowanie istniejących kont użytkowników.

Zadania są wykonywane na zlecenie kontrahenta i dotyczą przede wszystkim prac serwisowych i konserwacyjnych istniejącego już oprogramowania. Efektem wykonywanych prac jest ciągłość pracy systemów. W 2024 roku będzie Pan kontynuował współpracę z dotychczasowym kontrahentem w wyżej wymienionym zakresie. Świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 nie są związane z oprogramowaniem.

Wszelkie transakcje między Panem, a jego kontrahentem są dokumentowane w postaci faktur.

Nazwa wykonywanej usługi na rzecz kontrahenta umieszczana na fakturach sprzedaży brzmi „usługa konsultingowa”. Począwszy od 1 stycznia 2024 roku będzie Pan prowadził ewidencję przychodów przewidzianą dla zryczałtowanego podatku dochodowego.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza odpowiada definicji działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy.

Usługi świadczone przez Pan nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, jak również nie dotyczą zarządzania siecią. Zakres prac wykonywanych przez Pana został powyżej wskazany i dotyczy świadczenia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zgodnie z wcześniej zawartymi informacjami począwszy od 1 stycznia 2024 roku będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności objęty różnymi stawkami podatku od przychodów ewidencjonowanych.

Nie jest Pan powiązany ze swoim kontrahentem. Nie znajduje się w zarządzie spółki, ani też nie jest wspólnikiem.

W związku z powyższym zwraca się Pan z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji jaką stawką podatku od przychodów ewidencjonowanych powinny zostać objęte przychody uzyskane przeze Pana od 1 stycznia 2024 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek o zmianę formy opodatkowania został złożony w terminie.

W 2023 roku nie przekroczył Pan 2 000 000 euro przychodów.

Szczegółowy charakter czynności/zadań wykonywanych przez Pana usług w ramach działalności gospodarczej.

Sprawdzanie i naprawa bieżących awarii systemów informatycznych.

Czasem tak się zdarza, że dostaje Pan informację od klienta, że któryś z użytkowników nie może się zalogować albo ze nie może się połączyć z bazą danych, że system wolno działa. Pana zadaniem jest zdiagnozowanie i naprawa problemu. Czasem to są brakujące uprawnienia, czasem wygasłe hasło, a czasem coś zupełnie innego, np. serwer się zawiesił, inny użytkownik się nie wylogował i zablokował sesję.

Pisanie skryptów w celu automatyzacji powierzonych zadań.

Skrypty pisze Pan w języku (...). Są to skrypty, które ułatwiają Panu codzienne powtarzalne czynności i są wykorzystywany wyłącznie przez Pana. Przykładowo: zlecenie utworzenia nowego użytkownika, wyciągnięcie jakichś danych z bazy danych i przesłanie ich mailem do zleceniodawcy, restart serwisów (...) w przypadku gdy przestaną działać, itp.

Bieżąca konserwacja i utrzymanie serwerów. Monitorowanie wydajności serwerów Monitorowanie serwerów jest wykonywane przez narzędzia do monitorowania.

Jeśli jakiś błąd zostanie wykryty dostaje Pan maila z taką informacją.

Przykładowo zbyt duże użycie zasobów, jakiś serwis (...) przestał działać, itp.

Następnie musi się Pan zalogować na serwer, sprawdzić i naprawić dany błąd. Tworzenie i opieka nad bazami danych.

Podczas przygotowywania środowiska dla CRM musiał Pan zainstalować serwer baz danych oraz stworzyć bazy danych dla tego oprogramowania oraz zaimportować dane do tej bazy. Późniejsza opieka polegała na stworzeniu dokumentacji technicznej, monitorowaniu zasobów systemowych używanych przez bazy danych i w razie potrzeby zaproponowanie klientowi dołożenie zasobów (procesory, pamięć operacyjna, dyski itp.).

Instalacja nowego oprogramowania. Czasem dostaje Pan zlecenie od zleceniodawcy żeby zainstalować program.

Klient wdrażał nowy program typu CRM i Pana zadaniem było stworzenie dokumentacji technicznej, zbudowanie nowego wirtualnego serwera, zainstalowanie aktualizacji, narzędzi do monitorowania, bazy danych oraz samego oprogramowania.

Aktualizacja programowania. (...) w każdy drugi wtorek miesiąca wypuszcza aktualizację zabezpieczeń. W każdą drugą środę miesiąca instaluje Pan te zabezpieczenia na serwerach nieprodukcyjnych, a w każdą trzecią środę miesiąca instaluje je na serwerach produkcyjnych

Tworzenie nowych i modyfikowanie istniejących kont użytkowników.

Czasem dostaje Pan zlecenie od zleceniodawcy, aby stworzyć konto użytkownika ponieważ zatrudnił nowego pracownika. Pana zadaniem jest stworzenie obiektu w usługach katalogowych (...), dodanie nowego użytkownika do odpowiednich grup zapewniając dostęp do zasobów sieciowych zleceniodawcy.

Skrypty, których Pan używa nie zwierają wytycznych dla programistów, algorytmów, ani kodów źródłowych. Są wykorzystywane tylko przez Pana i ułatwiają mu codzienne zadania, np. tworzenie kont nowych użytkowników.

Pana pytanie

„Czy od uzyskanych przychodów z działalności usługowej związanej z pomocą techniczną w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego sklasyfikowaną PKWiU 62.02.30.0. pod numerem prawidłowe będzie zastosowanie stawki 8,5% podatku zryczałtowanego?”

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem do wyliczenia kwoty należnego podatku z tytułu przychodu osiągniętego z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0 prawidłowe jest zastosowanie stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan na rzecz kontrahentów prace serwisowe i konserwacyjne istniejącego oprogramowania, których efektem jest ciągłość pracy systemów, dla których wskazał klasyfikację PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. W zakres Pana usług wchodzi sprawdzanie i naprawa bieżących awarii systemów informatycznych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu świadczenia usług udzielania pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klientów związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.02.30.0, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, zastosowanie ma stawka ryczałtu 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Niemniej jednak, stawka 8,5% nie znajdzie zastosowania, jeżeli w ramach usług opisanych we wniosku faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych (odrębnych) usług, w szczególności związanych z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, czy w zakresie instalowania oprogramowania, objętych dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b powołanej ustawy, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00