Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.373.2024.1.MBD

W zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca jest uprawniony, w latach podatkowych 2022-2026, do odliczenia od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 38eb ust. 1 updop, kwoty 50% kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od Maszyn opisanych w stanie faktycznym lub do rozliczenia odpisów amortyzacyjnych od tych Maszyn na podstawie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 updop.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca jest uprawniony, w latach podatkowych 2022-2026, do odliczenia od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 38eb ust. 1 updop, kwoty 50% kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od Maszyn opisanych w stanie faktycznym lub do rozliczenia odpisów amortyzacyjnych od tych Maszyn na podstawie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 updop.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1.Ogólne informacje o działalności Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością działającą pod firmą X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), posiadającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski i podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z (…). Rok podatkowy Wnioskodawcy odpowiada rokowi kalendarzowemu.

W latach podatkowych, za które Spółka zamierza skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (dalej: „Ulga na robotyzację”), Spółka osiągała i będzie osiągać dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.

Wnioskodawca jest producentem (…), działającym w ramach Grupy. W szczególności specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji (…).

Produkcja (…) odbywa się przy wykorzystaniu linii produkcyjnych, wyposażonych w zautomatyzowane i zrobotyzowane stanowiska do wytwarzania opakowań cienkościennych metodą wtryskiwania z etykietowaniem IML (ang. In Mold Labeling). Wtryskiwanie z etykietowaniem w formie wtryskowej IML jest odmianą standardowego procesu, polegającą na równoczesnym wytworzeniu i ozdobieniu cienkościennego opakowania nadrukowaną etykietą dekoracyjną.

2.Maszyny - opis ogólny

Automatyzacja procesu produkcji zapewnia eliminację potencjalnego kontaktu człowieka z wyrobem (pełna higienizacja) oraz całkowitą kontrolę jakości wyrobu za pomocą stanowiska do kontroli wizyjnej. Spółka, w latach 2017 - 2023, nabyła pięć maszyn produkcyjnych (dalej: „Maszyny”), które ujawniła w ewidencji środków trwałych jako następujące środki trwałe:

1.Maszyna 1 - przyjęta przez Spółkę do ewidencji środków trwałych 30 września 2017 r. Spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego po 1 stycznia 2022 r. Amortyzacja zakończyła się w kwietniu 2023 r.

Maszyna 1 została opisana w ewidencji księgowej Wnioskodawcy nazwą Robot (…), a nazwa ta odnosi się do całego kompleksu urządzeń stanowiącego jeden środek trwały. Robot stanowiący centralną i kluczową część tego środka trwałego (pozostałe urządzenia mają wobec niego charakter peryferyjny) jest określany jako zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

Na robota tego składają się (i) robot do szybkobieżnego odbioru gotowych wyprasek z gniazd formujących formy wtryskowej i jednoczesnego szybkobieżnego przeniesienia naładowanych elektrostatycznie etykiet foliowych do formy wtryskowej oraz (ii) robot do pobierania etykiety z zasobnika i przemieszczenia jej w obszar ładowania elektrostatycznego. Oba roboty są powiązane ze sobą i łącznie działają jako robot kartezjański o trzech stopniach swobody.

Ponadto, Maszyna 1 zawiera robota przeznaczonego do układania gotowych wyprasek, który jest określany jako robot przeznaczony do sztaplowania w stos gotowych wyprasek, pracujący w trzech stopniach swobody.

2.Maszyna 2 - przyjęta przez Spółkę do ewidencji środków trwałych 31 grudnia 2019 r. Spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego po 1 stycznia 2022 r. Na dzień wniesienia niniejszego wniosku, środek trwały nadal jest amortyzowany.

Maszyna 2 została opisana w ewidencji księgowej Wnioskodawcy nazwą (…), a nazwa ta odnosi się do całego kompleksu urządzeń stanowiącego jeden środek trwały. W powyższym zakresie, Wnioskodawca zwraca uwagę, że oznaczenie Maszyny 2 jako „wkładów” w ewidencji było efektem błędu, który jednak nie został skorygowany ze względu na brak wpływu na rozliczenia podatkowe i kwestie rachunkowe.

Robot stanowiący centralną i kluczową część tego środka trwałego (pozostałe urządzenia mają wobec niego charakter peryferyjny) jest określany jako zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

Na robota tego składają się (i) robot do szybkobieżnego odbioru gotowych wyprasek z gniazd formujących formy wtryskowej i jednoczesnego szybkobieżnego przeniesienia naładowanych elektrostatycznie etykiet foliowych do formy wtryskowej oraz (ii) robot do pobierania etykiety z zasobnika i przemieszczenia jej w obszar ładowania elektrostatycznego. Oba roboty są powiązane ze sobą i łącznie działają jako robot kartezjański o trzech stopniach swobody.

3.Maszyna 3 - przyjęta przez Spółkę do ewidencji środków trwałych 30 czerwca 2020 r. Spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego po 1 stycznia 2022 r. Na dzień wniesienia niniejszego wniosku, środek trwały nadal jest amortyzowany.

Maszyna 3 została opisana w ewidencji księgowej Wnioskodawcy nazwą (…), a nazwa ta odnosi się do całego kompleksu urządzeń stanowiącego jeden środek trwały.

Robot stanowiący centralną i kluczową część tego środka trwałego (pozostałe urządzenia mają wobec niego charakter peryferyjny) to głowica odbierająca wypraskę z formy wtryskowej wykonująca ruchy liniowe w trzech stopniach swobody.

4.Maszyna 4 - przyjęta przez Spółkę do ewidencji środków trwałych 31 stycznia 2023 r. Na dzień wniesienia niniejszego wniosku Spółka nadal dokonuje odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego.

Maszyna 4 została opisana w ewidencji księgowej Wnioskodawcy jako Robot (…), a nazwa ta odnosi się do całego kompleksu urządzeń stanowiących jeden środek trwały.

Robot stanowiący centralną i kluczową część tego środka trwałego (pozostałe urządzenia mają wobec niego charakter peryferyjny) jest określany jako zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

Na robota tego składają się (i) robot do szybkobieżnego odbioru gotowych wyprasek z gniazd formujących formy wtryskowej i jednoczesnego szybkobieżnego przeniesienia naładowanych elektrostatycznie etykiet foliowych do formy wtryskowej oraz (ii) robot do pobierania etykiety z zasobnika i przemieszczenia jej w obszar ładowania elektrostatycznego. Oba roboty są powiązane ze sobą i łącznie działają jako robot kartezjański o trzech stopniach swobody.

5.Maszyna 5 - przyjęta przez Spółkę do ewidencji środków trwałych 31 maja 2023 r. Na dzień wniesienia niniejszego wniosku Spółka nadal dokonuje odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego.

Maszyna 5 została opisana w ewidencji księgowej Wnioskodawcy jako (…) a nazwa ta odnosi się do całego kompleksu urządzeń stanowiących jeden środek trwały.

Robot stanowiący centralną i kluczową część tego środka trwałego (pozostałe urządzenia mają wobec niego charakter peryferyjny) jest określany jako zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

Na robota tego składają się (i) robot do szybkobieżnego odbioru gotowych wyprasek z gniazd formujących formy wtryskowej i jednoczesnego szybkobieżnego przeniesienia naładowanych elektrostatycznie etykiet foliowych do formy wtryskowej oraz (ii) robot do pobierania etykiety z zasobnika i przemieszczenia jej w obszar ładowania elektrostatycznego. Oba roboty są powiązane ze sobą i łącznie działają jako robot kartezjański o trzech stopniach swobody.

Maszyny składają się z poszczególnych części składowych, tzw. unitów i różnią się między sobą posiadanymi unitami. Unity, z których zbudowane są Maszyny, tworzą zrobotyzowane stacje, składające się na poszczególne etapy linii produkcyjnych opakowań cienkościennych.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy opis Maszyn.

3.Urządzenia składowe Maszyn i ich przeznaczenie

Maszyna 1

Maszyna ta składa się z następujących urządzeń:

a)zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

W ramach tego stanowiska pracują: (i) robot do szybkobieżnego odbioru gotowych wyprasek z gniazd formujących formy wtryskowej i jednoczesnego szybkobieżnego przeniesienia naładowanych elektrostatycznie etykiet foliowych do formy wtryskowej oraz (ii) robot do pobierania etykiety z zasobnika i przemieszczenia jej w obszar ładowaniaelektrostatycznego. Razem roboty te składają się na robota kartezjańskiego, który porusza się w trzech stopniach swobody.

b)stacja manipulacyjna, związana funkcjonalnie ze wskazanym powyżej robotem kartezjańskim, która odbiera od niego gotowe wypraski i przemieszcza je następnie na taśmociąg transportowy,

c)robot przeznaczony do sztaplowania w stos gotowych wyprasek, pracujący w trzech stopniach swobody.

Podstawowymi elementami funkcjonowania Maszyny 1 są zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących i równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet oraz robot przeznaczony do sztaplowania w stos gotowych wyprasek, natomiast stacja manipulacyjna stanowi element integrujący wskazane roboty z taśmociągiem transportowym.

W cyklu pracy Maszyny 1 odbiór wyprasek odbywa się za pomocą ruchów liniowych ramienia manipulacyjnego robota odbierającego wypraski i aplikującego naładowane elektrostatycznie etykiety, które porusza się w 3 osiach. Następnie, przemieszczanie etykiet do stacji ładowania elektrostatycznego wykonywane jest za pomocą głowicy i jest ruchem złożonym, zależnym od kształtu i wymiarów wypraski oraz powierzchni etykiety. Głowica podająca etykiety wykonuje ruchy liniowe, a liczba osi, w których przemieszcza się ramię zależy od skomplikowania kształtu i powierzchni etykiety.

W kolejnym etapie cyklu pracy Maszyny 1 stacja manipulacyjna odbiera od opisanego wyżej robota gotowe wypraski i przemieszcza je ruchem liniowym nad taśmociąg transportowy. Następnie, za pomocą ruchu obrotowego jej elementu roboczego, następuje odłożenie wyprasek na taśmę. Stacja manipulacyjna pracuje w dwóch stopniach swobody. W zależności od kształtu i wielkości wyprasek, wymaga ona wprowadzenia odpowiedniego programu sterującego jej pracą.

Stacja manipulacyjna pozostaje w bezpośrednim związku funkcjonalnym z robotem odbierającym wypraski.

Następnie, robot przeznaczony do sztaplowania wyprasek pobiera z taśmociągu transportującego gotowe wypraski i układa je w stos. Robot ten może pracować w trzech lub w czterech osiach. Jego konstrukcja opiera się na cięgnach, których ruch stanowi złożenie prostych ruchów liniowych w trzech osiach, dzięki czemu jego elementy robocze mogą w programowalny sposób i z dużą szybkością nakładać wypraski na siebie. Ramię oparte na cięgnach dostosowuje prędkość przemieszczania się oraz kształt elementu roboczego do czasu trwania cyklu procesu wtryskiwania oraz do liczby i cech geometrycznych wyprasek. Z uwagi na szybkość działania, robot sztaplujący wypraski w stos jest w stanie osiągnąć wydajność niemożliwą do uzyskania przez człowieka.

Opisane roboty składające się na Maszynę 1 programowane są w sposób automatyczny i sterowane są z poziomu jednostki cyfrowej. Stan oraz jakość ich pracy monitorowane są za pomocą czujników.

W tabeli poniżej, Wnioskodawca przedstawia podsumowanie części składowych Maszyny 1 i ich kwalifikacji:

Maszyna 1

Urządzenie

Kwalifikacja

zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie

naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

robot przemysłowy

stacja manipulacyjna

urządzenie peryferyjne dla robotów

przemysłowych (kategoria niewymieniona

wprost w przykładowym wyliczeniu zawartym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT)

robot przeznaczony do sztaplowania

robot przemysłowy

Maszyna 2, Maszyna 4 oraz Maszyna 5

Wskazane maszyny zbudowane są i działają w ten sam sposób, a ich podstawowym elementem jest zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek cienkościennych z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet dekoracyjnych. Jedyna różnica jest taka, że Maszyny 4 oraz 5 wyposażone są w element końcowy cyklu produkcyjnego, jakim jest stacja załadowcza gotowych wyprasek w karton zbiorczy. W skład Maszyn wchodzą następujące urządzenia:

a)zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej

W ramach tego stanowiska pracują: (i) robot do szybkobieżnego odbioru gotowych wyprasek z gniazd formujących formy wtryskowej i jednoczesnego szybkobieżnego przeniesienia naładowanych elektrostatycznie etykiet foliowych do formy wtryskowej oraz (ii) robot do pobierania etykiety z zasobnika i przemieszczenia jej w obszar ładowania elektrostatycznego. Razem roboty te składają się na robota kartezjańskiego, który porusza się w trzech stopniach swobody;

b)stacja manipulacyjna, związana funkcjonalnie ze wskazanym powyżej robotem kartezjańskim, która odbiera od niego gotowe wypraski i przemieszcza je następnie na taśmociąg transportowy,

c)robot przeznaczony do sztaplowania w stos gotowych wyprasek, pracujący w trzech stopniach swobody,

d)stacja kontroli wizyjnej wraz ze stacją odrzutu wyrobu niezgodnego,

e)zrobotyzowana stacja załadowcza w karton zbiorczy (dotyczy Maszyny 4 oraz Maszyny 5).

Kluczową rolę w funkcjonowaniu opisywanych Maszyn pełnią robot odbierający wypraski i aplikujący elektrostatycznie naładowane etykiety oraz robot sztaplujący gotowe wypraski w stos. Pozostałe urządzenia, tj. stacja manipulacyjna, stacja kontroli wizyjnej oraz stacja załadowcza pełnią rolę służebną wobec wskazanych robotów, będąc z nimi w bezpośrednim związku funkcjonalnym.

W cyklu pracy Maszyny 2, Maszyny 4 oraz Maszyny 5 odbiór wyprasek odbywa się za pomocą ruchów liniowych ramienia manipulacyjnego robota odbierającego gotowe wypraski i aplikującego naładowane elektrostatycznie etykiety, które porusza się w 3 osiach. Następnie, przemieszczanie etykiet do stacji ładowania elektrostatycznego wykonywane jest za pomocą głowicy i jest ruchem złożonym, zależnym od kształtu i wymiarów wypraski oraz powierzchni etykiety. Głowica podająca etykiety wykonuje ruchy liniowe, a liczba osi, w których przemieszcza się ramię zależy od skomplikowania kształtu i powierzchni etykiety.

W kolejnym etapie cyklu pracy opisywanych Maszyn stacja manipulacyjna odbiera gotowe wypraski od robota odbierającego wypraski i przemieszcza je ruchem liniowym nad taśmociąg transportowy. Następnie, za pomocą ruchu obrotowego elementu roboczego stacji manipulacyjnej, następuje odłożenie wyprasek na taśmę. Stacja manipulacyjna pracuje w dwóch stopniach swobody. W zależności od kształtu i wielkości wyprasek, wymaga ona wprowadzenia odpowiedniego programu sterującego jej pracą. Stacja manipulacyjna jest funkcjonalnie związana z robotem odbierającym gotowe wypraski, stanowiąc łącznik między nim a taśmociągiem transportującym.

Następnie, robot sztaplujący wypraski pobiera z taśmociągu transportującego gotowe wypraski i układa je w stos. Robot ten może pracować w trzech lub w czterech osiach. Jego konstrukcja opiera się na cięgnach, których ruch stanowi złożenie prostych ruchów liniowych w trzech osiach, dzięki czemu jego elementy robocze mogą w programowalny sposób i z dużą szybkością nakładać wypraski na siebie. Ramię oparte na cięgnach dostosowuje prędkość przemieszczania się oraz kształt elementu roboczego do czasu trwania cyklu procesu wtryskiwania oraz do liczby i cech geometrycznych wyprasek. Z uwagi na szybkość działania, robot sztaplujący wypraski w stos jest w stanie osiągnąć wydajność niemożliwą do uzyskania przez człowieka.

Istotnym elementem budowy opisywanych Maszyn jest stacja kontroli wizyjnej. Integruje ona ze sobą węzły produkcji z węzłami sztaplowania i pakowania gotowych wyprasek poprzez wychwytywanie wyprasek wadliwych i ich usuwanie po wyjściu z węzła produkcji, a przed trafieniem do ostatniego etapu, jakim jest układanie w stos gotowych wyprasek.

Stacja kontroli wizyjnej przeprowadza pełną kontrolę techniczną wytworzonych wyprasek. Proces kontroli jakości przebiega automatycznie, poprzez porównanie rzeczywistych wyrobów gotowych ze wzorcem zapisanym w systemie kontroli. W przypadku stwierdzenia wad w wyrobie końcowym, system wizyjny wysyła sygnał aktywujący eżektor pneumatyczny, który za pomocą strumienia powietrza usuwa konkretną, wadliwą wypraskę z taśmociągu transportującego.

Eżektor pneumatyczny monitorowany jest za pomocą czujników i połączony jest z systemem informatycznym stacji kontroli jakości wyprasek, usprawniając cykl produkcyjny.

Ostatni etap cyklu produkcyjnego (dotyczący Maszyny 4 oraz Maszyny 5) polega na zapakowaniu gotowych wyprasek w zbiorczy karton za pomocą zrobotyzowanej stacji załadowczej.

Zarówno robot odbierający gotowe wypraski i aplikujący równocześnie etykiety naładowane elektrostatycznie, jak i robot sztaplujący wypraski w stos, programowane i sterowane są z poziomu jednostki cyfrowej i wymieniają dane z urządzeniami sterującymi oraz ze stacją kontroli wizyjnej, która kontroluje jakość gotowych wyprasek.

W tabelach poniżej Wnioskodawca przedstawia części składowe Maszyn 2, 4 i 5 oraz ich kwalifikację:

Maszyna 2

Urządzenie

Kwalifikacja

zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie

naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

robot przemysłowy

stacja manipulacyjna

urządzenie peryferyjne dla robotów

przemysłowych (kategoria niewymieniona

wprost w przykładowym wyliczeniu zawartym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT)

robot przeznaczony do sztaplowania

robot przemysłowy

stacja kontroli wizyjnej wraz ze stacją odrzutu wyrobu niezgodnego

maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania,

monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujniki i kamery

Maszyna 4

Urządzenie

Kwalifikacja

zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie

naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

robot przemysłowy

stacja manipulacyjna

urządzenie peryferyjne dla robotów

przemysłowych (kategoria niewymieniona wprost w przykładowym wyliczeniu zawartym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT)

robot przeznaczony do sztaplowania

robot przemysłowy

stacja kontroli wizyjnej wraz ze stacją odrzutu wyrobu niezgodnego

maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania,

monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujniki i kamery

stacja załadowcza w karton zbiorczy

urządzenie peryferyjne - stacja załadowcza

Maszyna 5

Urządzenie

Kwalifikacja

zrobotyzowane stanowisko do równoczesnego odbioru wyprasek z gniazd formujących oraz równoczesnej aplikacji elektrostatycznie

naładowanych etykiet dekoracyjnych do tych samych gniazd formy wtryskowej.

robot przemysłowy

stacja manipulacyjna

urządzenie peryferyjne dla robotów

przemysłowych (kategoria niewymieniona wprost w przykładowym wyliczeniu zawartym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT)

robot przeznaczony do sztaplowania

robot przemysłowy

stacja kontroli wizyjnej wraz ze stacją odrzutu wyrobu niezgodnego

maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania,

monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujniki i kamery

stacja załadowcza w karton zbiorczy

urządzenie peryferyjne - stacja załadowcza

Maszyna 3

Kluczowym elementem Maszyny 3 jest głowica odbierająca wyrób gotowy z formy wtryskowej. W bezpośrednim związku funkcjonalnym z głowicą pozostaje robot przeznaczony do przemieszczania gotowych wyprasek na taśmociąg transportujący. Na ostatni etap cyklu pracy Maszyny 3 składają się zrobotyzowana stacja pakowania w karton zbiorczy oraz stacja do formowania i sklejania kartonów do pakowania wyrobów gotowych.

Głowica, która odbiera gotową wypraskę z formy wtryskowej wykonuje ruchy liniowe w układzie kartezjańskim (charakteryzującym się trzema stopniami swobody), a liczba osi, w których przemieszcza się ramię zależy od skomplikowania kształtu i powierzchni etykiety. Ruchy ramion głowicy są sprzężone z cyklem wtryskiwania za pomocą czujników. Stan i jakość pracy głowicy również monitorowane są za pomocą czujników.

Kolejny etap pracy Maszyny 3 polega na przekazaniu odebranych wyprasek przez głowicę odbierającą wyrób gotowy do stacji manipulacyjnej, której zadaniem jest przemieszczenie wyprasek ruchem liniowym w jednej osi nad taśmociąg transportujący. Następnie, za pomocą ruchu obrotowego elementu roboczego (chwytaka), następuje odłożenie wyprasek na taśmę urządzenia transportującego. Stacja manipulacyjna pracuje w dwóch stopniach swobody.

W zależności od kształtu i wielkości wyprasek, stacja manipulacyjna wymaga wprowadzenia odpowiedniego programu sterującego jej pracą. Programowanie stacji manipulacyjnej i jej sterowanie odbywa się z poziomu komputera, dzięki posiadaniu przez nią umiejętności wymiany danych z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi. Stan i jakość pracy stacji manipulacyjnej monitorowane są za pomocą czujników.

Ostatni etap pracy Maszyny 3 obejmuje zrobotyzowaną stację pakowania wyrobów do kartonu zbiorczego zintegrowaną z urządzeniem do formowania kartonów i ich sklejania.

W tabeli poniżej, Wnioskodawca przedstawia podsumowanie części składowych Maszyny 3 i ich kwalifikacji:

Maszyna 3

Urządzenie

Kwalifikacja

Głowica odbierająca wypraskę z formy

wtryskowej

robot przemysłowy

stacja manipulacyjna

urządzenie peryferyjne dla robotów

przemysłowych (kategoria niewymieniona

wprost w przykładowym wyliczeniu zawartym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT)

stacja załadowcza w karton zbiorczy

urządzenie peryferyjne - stacja załadowcza

stacja do formowania i klejenia kartonów do pakowania wyrobów gotowych

Urządzenie peryferyjne dla robotów

przemysłowych (kategoria niewymieniona

wprost w przykładowym wyliczeniu zawartym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT)

4.Cechy robota przemysłowego i urządzeń peryferyjnych

Elementy Maszyn określane w tabelach powyżej jako „robot”, spełniają następujące cechy:

- są maszynami automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi i stacjonarnymi,

- posiadają co najmniej 3 stopnie swobody,

- posiadają właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych,

- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

- są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Wnioskodawcy,

- są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

- są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy.

Urządzenia bezpośrednio współpracujące z robotami i wchodzące w skład Maszyn, tj. stacje manipulacyjne, (ii) stacje załadowcze i (iii) stacja do formowania i klejenia kartonów do pakowania wyrobów gotowych są funkcjonalnie związane z robotami umożliwiając im pracę poprzez w szczególności:

- odbieranie wyrobów gotowych od robota,

- przenoszenie wyrobów gotowych na dalsze etapy pracy,

- formowanie dostarczanie kartonów, w które pakowane są wyroby odebrane od robota,

- załadunek wyrobów odebranych od robota do opakowań.

Stacje kontroli wizyjnej zawarte w Maszynach nr 2, 4 i 5 stanowią zestaw czujników i kamer służący zarządzaniu i monitorowaniu robotów.

5.Klasyfikacje KŚT poszczególnych maszyn

Poniżej, Wnioskodawca przedstawia przyjęte klasyfikacje KŚT dla poszczególnych Maszyn.

- Maszyna 1 – (…) została zaklasyfikowana w Rodzaju 493 KŚT 2010 - ROBOTY. Zgodnie z kluczem powiązań zawartym w KŚT 2016, klasyfikacja ta odpowiada Rodzajowi 489 KŚT 2016 - ROBOTY;

- Maszyna 2 – (…) została zaklasyfikowana w Rodzaju 800 KŚT 2010 - NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, SPRAWDZIANY. Zgodnie z kluczem powiązań zawartym w KŚT 2016, klasyfikacja ta odpowiada temu samemu rodzajowi KŚT 2016;

- Maszyna 3 – (…) została zaklasyfikowana w Rodzaju 493 KŚT 2010 - ROBOTY. Zgodnie z kluczem powiązań zawartym w KŚT 2016, klasyfikacja ta od-powiada Rodzajowi 489 KŚT 2016 - ROBOTY;

- Maszyna 4 - Robot (…) została zaklasyfikowana w Rodzaju 493 KŚT 2010 - ROBOTY. Zgodnie z kluczem powiązań zawartym w KŚT 2016, klasyfikacja ta odpowiada Rodzajowi 489 KŚT 2016 - ROBOTY;

- Maszyna 5 – (…) została zaklasyfikowana w Rodzaju 493 KŚT 2010 - ROBOTY. Zgodnie z kluczem powiązań zawartym w KŚT 2016, klasyfikacja ta odpowiada Rodzajowi 489 KŚT 2016 - ROBOTY.

6.Opisy w dokumentach źródłowych

- Maszyna 1 – (…) - opisy faktur nabycia urządzenia i jego instalacji zawierają wzmiankę, że nabywane świadczenia dotyczą instalacji robota,

- Maszyna 2 - (…) - pozycje na fakturach dokumentujących nabycie robota zawierają informacje, że dotyczą nabycia lub usług związanych z instalacją i uruchomieniem robota produkcji (…),

- Maszyna 3 – (…) - pozycje na fakturach dokumentujących nabycie robota zawierają informacje, że dotyczą nabycia lub usług związanych z instalacją i uruchomieniem robota produkcji (…),

- Maszyna 4 - Robot (…) - pozycje na fakturach dokumentujących nabycie robota zawierają informacje, że dotyczą nabycia lub usług związanych z instalacją i uruchomieniem robota produkcji (…),

- Maszyna 5 – (…) - pozycje na fakturach dokumentujących nabycie robota zawierają informacje, że dotyczą nabycia lub usług związanych z instalacją i uruchomieniem robota produkcji (…).

Dla oceny charakteru i paramentów przedstawionych Maszyn, Spółka pozyskała opinię niezależnego ośrodka naukowego - Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej. Zgodnie z opinią, linie produkcyjne wyposażone w zautomatyzowane i zrobotyzowane stanowiska do wytwarzania opakowań cienkościennych metodą wtryskiwania z etykietowaniem IML, przedstawione w niniejszym wniosku, spełniają kryteria skorzystania z Ulgi na robotyzację.

W latach podatkowych następujących po 1 stycznia 2022 r. (tj. po wejściu w życiu Ulgi na robotyzację) Spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych od każdej z wymienionych Maszyn.

Każda z opisanych Maszyn w momencie zakupu była fabrycznie nowa, a koszty nabycia żadnej z nich nie zostały Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie zwrócone ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony, w latach podatkowych 2022-2026, do odliczenia od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, kwoty 50% kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od Maszyn opisanych w stanie faktycznym lub do rozliczenia odpisów amortyzacyjnych od tych Maszyn na podstawie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony, w latach podatkowych 2022-2026, do odliczenia od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, kwoty 50% kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od Maszyn opisanych w stanie faktycznym lub do rozliczenia odpisów amortyzacyjnych od tych Maszyn na podstawie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż z zysków kapitałowych.

Na gruncie art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, ustawodawca wskazuje zamknięty katalog wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację. W katalogu tym znajdują się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych;

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych;

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe);

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer;

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z kolei przepis art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, zawiera przykładowy katalog maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych. Zgodnie z tym przepisem, przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki,

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów;

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym Maszyny składają się z robotów przemysłowych w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT oraz z urządzeń peryferyjnych rozumianych zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT.

Wynika to wprost z opisu stanu faktycznego, w którym wskazano cechy robotów w porządku odpowiadającym definicji ustawowej.

Urządzenia peryferyjne w postaci stacji manipulacyjnych, załadowczych i stacji do formowania i klejenia kartonów są bez wątpienia funkcjonalnie powiązane z robotami ze względu na to, że umożliwiają one odbiór produktów od robota ich zapakowanie i usunięcie z linii (bez tych urządzeń Maszyna z robotem uległaby zablokowaniu przez szybko nawarstwiające się produkty wychodzące od robota).

Stacje kontroli wizyjnej bez wątpienia stanowią urządzenia wskazane w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy o CIT, ze względu na fakt, że ich rolą jest monitorowanie i diagnostyka pracy robota - pozwalają one w sposób zautomatyzowany wykrywać błędy w pracy robota i reagować na te błędy.

Z uwagi na powyższe, wchodzące w skład Maszyn roboty i pozostałe urządzenia mieszczą się w grupach urządzeń objętych ulgą, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Odliczenie od podstawy opodatkowania

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację.

Zgodnie z art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT odliczenie, to ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Ustawodawca zdefiniował pojęcie kosztów uzyskania przychodów w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.

Kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a - 16m ustawy o CIT.

Ze wskazanych wyżej przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Poniesienie kosztu uzyskania przychodu następuje zatem w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego od środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, a nie w momencie ich nabycia.

Natomiast, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, należy dojść do wniosku, że przepis art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu.

W konsekwencji, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. urządzeń spełniających przesłanki robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT oraz przesłanki urządzeń i maszyn peryferyjnych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. e-b ustawy o CIT, które do 1 stycznia 2022 r. nie zostały w całości zamortyzowane, odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, powinny podlegać odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tych urządzeń dokonywane po dniu 1 stycznia 2022 r.

Spółka wskazuje, że przedstawione przez nią stanowisko potwierdzone zostało w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora, m.in.:

- z 23 lutego 2024 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.777.2023.2.MBD,

- z 21 lutego 2024 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.606.2023.1.AJ,

- z 14 lutego 2024 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.488.2023.2.AR,

- z 1 lutego 2024 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.658.2023.1.KW,

- z 8 stycznia 2024 r., znak: 0111-KDWB.4010.118.2023.2.HK.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, odliczeniu od podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podlegać będzie 50% dokonywanych przez Wnioskodawcę w latach 2022 - 2026 odpisów amortyzacyjnych od Maszyny 1, Maszyny 2, Maszyny 3, Maszyny 4 oraz Maszyny 5, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed, jak i po 1 stycznia 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W myśl art. 38eb ust. 3 updop:

przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z kolei zgodnie z art. 38eb ust. 4 ww. ustawy,

przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Z kolei art. 38eb ust. 7 updop stanowi, że:

podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:

w zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Zgodnie zaś z art. 18d ust. 3k updop:

do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18d ust. 5 updop:

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Treść art. 18d ust. 6 updop wskazuje natomiast, że:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18d ust. 8 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Ulga na robotyzację polega zatem na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy jesteście Państwo uprawnieni, w latach podatkowych 2022-2026, do odliczenia od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 38eb ust. 1 updop, kwoty 50% kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od Maszyn opisanych w stanie faktycznym lub do rozliczenia odpisów amortyzacyjnych od tych Maszyn na podstawie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 updop.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać w pierwszej kolejności należy, że art. 38eb ust. 3 updop, stanowi, że przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że za robota przemysłowego uznaje się taką maszynę, która powinna mieć zastosowanie przemysłowe.

W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT, nie zostało zdefiniowane wyrażenie „dla zastosowań przemysłowych”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN „przemysł” został zdefiniowany jako „produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych”.

Można także sięgnąć do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, gdzie „przemysł” został zdefiniowany jako: „ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)”.

Kolejną definicję przemysłu możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „przemysł” jako: „działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych”.

Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, zgadzam się z Państwem, że Maszyna 1, Maszyna 2, Maszyna 4, Maszyna 5 oraz Maszyna 3 w części głowicy odbierającej wypraskę z formy wtryskowej, stacji manipulacyjnej i stacji załadowczej w karton zbiorczy, należą do grupy robotów i pozostałych urządzeń objętych ulgą, o której mowa w art. 38eb updop.

Natomiast, Maszyny 3 w części urządzenia stanowiącego stację do formowania i klejenia kartonów do pakowania wyrobów gotowych nie można zaliczyć do grupy pozostałych urządzeń objętych ulgą, o której mowa w art. 38eb ust. 4 updop. Wskazana stacja do formowania i klejenia kartonów do pakowania wyrobów gotowych nie mieści się w zakresie maszyn i urządzeń wskazanych w przepisie art. 38eb ust. 4 updop.

Ww. stacja nie jest wymieniona w przykładowym wyliczeniu zawartym w tym przepisie. Biorąc pod uwagę przeznaczenie i zastosowanie stacji do formowania i klejenia kartonówdo pakowania wyrobów gotowych, trudno również uznać, że jest urządzeniem o podobnych cechach, zastosowaniu, do urządzeń wymienionych w art. 38eb ust. 4 updop.

Ponadto, przypadku ulgi na robotyzację pojęcia „przemysł” oraz „zastosowania przemysłowe” powinny być rozumiane wyłącznie jako zastosowanie w przemyśle rozumianym jako ścisła produkcja (wytwarzanie) towarów, a nie szeroko, np. jako procesy zachodzące już po ich wyprodukowaniu, umożliwiające wejście tych towarów do obrotu, w szczególności ich dystrybucję.

Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych wszelkie ulgi podatkowe należy traktować jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. poz. 483 ze zm.), a w konsekwencji przepisy regulujące ulgi i zwolnienia podatkowe, należy interpretować w sposób ścisły i precyzyjny, a nie w sposób rozszerzający (wyroki NSA: z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 649/08; z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 650/08; z 12 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 374/10; z 28 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1781/10; z 27 października 2016 r. sygn. akt II FSK 2795/14). W związku z powyższym gdyby intencją ustawodawcy było objęcie ulgą na robotyzację także robotów wykorzystywanych w innych gałęziach gospodarki niż przemysł, np. w logistyce, spedycji, budownictwie, transporcie, czy usługach – to definicja robota przemysłowego określona w art. 38eb ust. 3 updop nie zawierałaby wyrażenia „dla zastosowań przemysłowych”, które doprecyzowuje i zarazem zawęża zakres tej definicji.

Potwierdzeniem powyższego są założenia leżące u podstaw powstania omawianej ulgi wyrażone przez Ministerstwo Finansów w objaśnieniach umieszczonych na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/niskiepodatki/przedsiebiorca-niskie-podatki/ulgi-na-innowacje-niskie-podatki/ulga-na-robotyzacje-przemyslowa-niskie-podatki/, w których wskazano, że: Ulga na robotyzację przemysłową jest skierowana do firm, które chcą usprawnić produkcję przez zastosowanie robotów przemysłowych. (…) Roboty przemysłowe pozwolą uzupełnić braki kadrowe przy pracach ciężkich, monotonnych i wykonywanych w szkodliwych warunkach. Częściowa automatyzacja produkcji będzie nie tylko tańsza, ale także bezpieczniejsza z punktu widzenia pracowników (np. wypadki, pandemia, upały). Dzięki efektywniejszemu parkowi maszynowemu, polskie firmy zwiększą zakres swojej produkcji i zatrudnią więcej wykwalifikowanych pracowników, którym będą mogły zaoferować lepsze warunki pracy, w tym także finansowe.

Przepis art. 38eb ust. 1 updop, pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Jak już wskazałem, odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop, przez Spółkę osiągającą dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Ponadto, należy mieć także na względzie, aby przedmiotowe wydatki nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Tym samym, w sytuacji spełnienia przez Państwa wszystkich powyższych przesłanek, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że odliczeniu od podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 updop, podlegać będzie 50% dokonywanych przez Państwa w latach 2022-2026 odpisów amortyzacyjnych od Maszyny 1, Maszyny 2, Maszyny 4, Maszyny 5 oraz Maszyny 3 w części głowicy odbierającej wypraskę z formy wtryskowej, stacji manipulacyjnej i stacji załadowczej w karton zbiorczy, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed, jak i po 1 stycznia 2022 r. W tym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Natomiast, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy odliczeniu od podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 updop, podlegać będzie 50% dokonywanych przez Państwa w latach 2022-2026 odpisów amortyzacyjnych od Maszyny 3 w części urządzenia stanowiącego stację do formowania i klejenia kartonów do pakowania wyrobów gotowych, nabytej i wprowadzonej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zarówno przed, jak i po 1 stycznia 2022 r. jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00