Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.658.2023.1.KW
Zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT w związku z nabyciem Robotów (tj. maszyn opisanych w treści wniosku).
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT w związku z nabyciem Robotów (tj. maszyn opisanych w treści wniosku) - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT w związku z nabyciem Robotów (tj. maszyn opisanych w treści wniosku)?
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. z siedzibą w (...) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) została założona w kwietniu 2014 r. i zajmuje się produkcją wysoce zaawansowanego technologicznie szkła ognioochronnego.
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Spółka jest polskim producentem wysokiej jakości szkła ognioochronnego dostępnego we wszystkich klasach odporności ogniowej. Szkło jest produkowane z wykorzystaniem nowoczesnej technologii produkcji. Spółka zajmuje się również produkcją żelu ognioochronnego. Szkło produkowane przez Spółkę przeznaczone jest do zastosowań zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Produkty ze szkła oferowanego przez Spółkę spełniają wszelkie wymagania rynku europejskiego, w tym celu Spółka prowadzi niezbędne badania.
Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest działalność związana z produkcją szkła płaskiego (PKD 23.11.Z). Jednym z priorytetów Spółki jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa korzystania z infrastruktury zaopatrzonej w ognioochronne szkła.
W ramach prowadzonych prac rozwojowych Spółka dokonała modernizacji procesu produkcji z produkcji manualnej na w pełni zautomatyzowaną. W ramach modernizacji procesu produkcji, wybudowano nowy zakład produkcyjny. Efektem powyższego była implementacja zupełnie nowej, ulepszonej technologii procesu produkcji szkła. Wpłynęło to na przyspieszenie procesu produkcji, produkcja obecnie jest lepsza i wymaga zaangażowania mniejszej ilości pracowników. Poprawione zostały również parametry produkcji.
W ramach przeprowadzonej modernizacji Spółka zakupiła 3 fabrycznie nowe maszyny (dalej łącznie: „Roboty”) mające na celu automatyzację i robotyzację produkcji, tj.:
- Dwa roboty uszczelniające krawędzie szkła zespolonego dedykowaną do tego masą w sposób automatyczny („Robot 1” i „Robot 2”),
- Robot służący do pobierania z magazynu, transportu i układania tafli szklanych na stołach przeznaczonych do rozkroju na mniejsze formatki („Robot 3”).
Jak wynika z informacji technicznych, wymienione wyżej Roboty spełniają następujące cechy:
- fabrycznie nowe,
- automatycznie sterowalne,
- programowalne,
- wielozadaniowe,
- stacjonarne lub mobilne,
- mają co najmniej 3 stopnie swobody,
- posiadają właściwości manipulacyjne,
- maszyny potrafią wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi / monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
- maszyny są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki (w szczególności systemy zarządzania produkcją / planowania / projektowania produktów),
- maszyny są monitorowane za pomocą czujników i kamer lub innych podobnych urządzeń,
- maszyny są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
Maszyny automatycznie sterowalne
Roboty są sterowalne i kontrolowane przez własne jednostki centralne (z poziomu interfejsu komputera PC). Wykorzystanie Robotów przyczynia się do automatyzacji procesów produkcji w Spółce.
Maszyny programowalne
Roboty są zintegrowane z odpowiednim specjalistycznym oprogramowaniem klasy (...), oprogramowanie pozwala na planowanie i organizacje procesu produkcji. Roboty mogą być również zintegrowane z innymi systemami (np. oprogramowanie klasy ERP - A+W).
Maszyny wielozadaniowe
Roboty są dedykowane do wykonywania wielu różnych funkcji wykorzystywanych w procesie produkcyjnym, w szczególności:
- Robot 1 i Robot 2 mogą być wykorzystywane do uszczelniania krawędzi szkła zespolonego dedykowaną do tego masą w sposób automatyczny,
- Robot 3 może być wykorzystywany do pobierania z magazynu, transportu i układania tafli szklanych na stołach przeznaczonych do rozkroju na mniejsze formatki oraz do odbierania tzw. resztówek tafli szkła po cięciu i wycofywania ich na stojaki magazynowe.
Maszyny mają co najmniej 3 stopnie swobody
Roboty potrafią pracować w 3 różnych stopniach swobody, tj.:
- Robot 1 i 2 potrafią uchwycić przedmiot, przesunąć go w poziomie, wykonać swoją głowicą ruchy podczas nakładania masy dookoła formatek o różnych kształtach i wymiarach poruszając się w trzech osiach.
- Robot 3 potrafi podnieść przedmiot, przesunąć go w poziomie i pionie (przedmiot może być obrócony o 180 stopni) oraz postawić w dowolnym miejscu.
Maszyny posiadają właściwości manipulacyjne
Roboty potrafią poruszać i przenosić przedmioty wykorzystywane w procesie produkcyjnym. Robot 1 i Robot 2 uszczelniają krawędzie szkła zespolonego w sposób automatyczny poprzez ruch głowicy uszczelniającej po obwodzie szyby i nałożenie masy uszczelniającej niezależnie od kształtu i wymiarów szyby.
Robot 3 wykorzystywany jest do pobrania przedmiotu z magazynu, transportu, następnie do ułożenia przedmiotu na stołach przeznaczonych do rozkroju na mniejsze formatki oraz ewentualnego odstawienia pozostałości szkła po cięciu z powrotem do magazynu.
Maszyny wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi / monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania.
Roboty są programowalne i sterowane przez interfejs komputera. Każdy z Robotów posiada osobny zintegrowany komputer, do którego są przesyłane dane w formie cyfrowej. Oprogramowanie komputera umożliwia sterowanie Robotem i jego diagnostykę.
Maszyny są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki.
Interfejsy komputerów wykorzystywane przez Roboty umożliwiają odbieranie informacji cyfrowych. Odczyt tych informacji jest prowadzony bezpośrednio przez operatora przy danym komputerze. Dodatkowo, Roboty są zintegrowane z systemem klasy ERP umożliwiającym zarządzanie procesem produkcyjnym - (...).
(...) to specjalistyczne oprogramowanie dedykowane dla firm działających w branży produkcji okien. Oprogramowanie zapewnia szeroką funkcjonalność w optymalizacji i produkcji.
System (...) wysyła w postaci pliku dane do interfejsu Robotów, komunikacja odbywa się jednostronnie (system EPR nie może odbierać danych z Robotów).
Maszyny są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.
Przedmiotowe Roboty są zaopatrzone w zestaw czujników kontrolujących ruch, przeciążenie i awarie.
Dodatkowo, Robot 1 i 2 są wyposażone w czujnik położenia głowicy, czujnik grubości i wymiarów produktu.
Robot 3 wyposażony jest w czujnik położenia ramienia pobierającego, czujnik podciśnienia, czujnik bezpieczeństwa strefy / obecności operatora.
Maszyny są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.
Roboty stanowią element procesu produkcyjnego, odpowiedzialne są za uszczelnianie krawędzi przedmiotu dedykowaną do tego masą (Robot 1 i Robot 2) oraz za pobieranie z magazynu, transportu i układania tafli szklanych na stołach przeznaczonych do ich rozkroju.
Robot 1 i Robot 2 jest zintegrowany z linią produkcyjną (cyklem produkcyjnym) do wykonywania szyb zespolonych. Z kolei Robot 3 jest kompatybilny w procesie produkcyjnym ze stołami do cięcia większych tafli szkła na szyby zgodnie ze zleceniem klienta.
Każdy Robot posiada odpowiednie urządzenia peryferyjne i inne maszyny funkcjonalnie związane z Robotami, w szczególności są to:
- stacje czyszczące, stacje automatycznego ładowania materiałem uszczelniającym oraz stacje załadowcze/odbiorcze dla Robota 1 i Robota 2,
- tory jezdne, stacje załadowcze/odbiorcze oraz złącza kolizyjne dla Robota 3.
- Spółka nabyła odpowiednie oprogramowanie umożliwiające komunikacje z Robotami - system klasy (...).
W ramach oferty zakupu wyżej opisanych Robotów, Spółka również otrzymała usługi szkoleniowe. Roboty zostały przyjęte do użytkowania dla celów amortyzacji podatkowej w 2022 roku.
Spółka obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, ani nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Jednocześnie w Spółce koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Spółka będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT w związku z nabyciem Robotów (tj. maszyn opisanych w treści wniosku)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym Spółka będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT w związku z nabyciem Robotów (tj. maszyn opisanych w treści wniosku).
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Na podstawie art. 38eb ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Stosownie do art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT: „Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a.robotów przemysłowych,
b.maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c.maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d.maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e.urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Z kolei, w art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT, wprowadzono definicję robota przemysłowego. Zgodnie z tą definicją, za robotą przemysłowego uważa się: „automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.”
W opinii Wnioskodawcy, co zostało również wskazane w stanie faktycznym, analizowane Roboty spełniają wszystkie wyżej wskazane przesłanki, tj. w szczególności Roboty stanowią maszyny:
1)fabrycznie nowe,
2)automatycznie sterowalne,
3)programowalne,
4)wielozadaniowe,
5)stacjonarne lub mobilne,
6)mają co najmniej 3 stopnie swobody,
7)posiadają właściwości manipulacyjne,
8)maszyny potrafią wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi / monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
9)maszyny są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki,
10)maszyny są monitorowane za pomocą czujników i kamer lub innych podobnych urządzeń,
11)maszyny są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe Roboty spełniają wszystkie kryteria określone w art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT, a zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do rozliczenia wydatków na nabycie fabrycznie nowych Robotów w ramach ulgi na robotyzacje o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Według art. 38eb ust. 2 updop:
za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 updop:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 38eb ust. 4 updop:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:
Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:
Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.
Zgodnie zaś z art. 18d ust. 3k updop:
Do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
W myśl art. 18d ust. 5 updop:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka zajmuje się produkcją wysoce zaawansowanego technologicznie szkła ognioochronnego. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. W ramach prowadzonych prac rozwojowych Spółka dokonała modernizacji procesu produkcji z produkcji manualnej na w pełni zautomatyzowaną. W ramach przeprowadzonej modernizacji Spółka zakupiła 3 fabrycznie nowe maszyny (dalej łącznie: „Roboty”) mające na celu automatyzację i robotyzację produkcji, tj.:
- Dwa roboty uszczelniające krawędzie szkła zespolonego dedykowaną do tego masą w sposób automatyczny („Robot 1” i „Robot 2”),
- Robot służący do pobierania z magazynu, transportu i układania tafli szklanych na stołach przeznaczonych do rozkroju na mniejsze formatki oraz ewentualnego odstawienia pozostałości szkła po cięciu z powrotem do magazynu („Robot 3”).
Jak wynika z informacji technicznych, wymienione wyżej Roboty spełniają następujące cechy:
- fabrycznie nowe,
- automatycznie sterowalne,
- programowalne,
- wielozadaniowe,
- stacjonarne lub mobilne,
- mają co najmniej 3 stopnie swobody,
- posiadają właściwości manipulacyjne,
- maszyny potrafią wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi / monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
- maszyny są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki (w szczególności systemy zarządzania produkcją / planowania / projektowania produktów),
- maszyny są monitorowane za pomocą czujników i kamer lub innych podobnych urządzeń,
- maszyny są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
Roboty zostały przyjęte do użytkowania dla celów amortyzacji podatkowej w 2022 roku.
Spółka obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, ani nie korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Jednocześnie w Spółce koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Spółka będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT w związku z nabyciem Robotów (tj. maszyn opisanych w treści wniosku).
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
W myśl art. 16a ust. 1 updop:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
W myśl art. 16f ust. 1 updop:
Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop:
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ww. ustawy,
Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop.
Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów.
Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.
Podkreślić należy, że naczelną zasadą stosowania ulgi na robotyzację jest uznanie określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujących ulgę na robotyzację kategorii kosztów, za koszty uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, za który przysługuje odliczenie w ramach tejże ulgi (art. 38eb ust. 1 w związku z ust. 5 updop). Zgodnie bowiem z art. 38eb ust. 1 updop podatnik (…) może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (art. 38eb ust. 5 updop).
Z przepisu art. 38eb ust. 1, ust. 2 i ust. 5 wynika, że odliczenie wydatku od dochodu w ramach ulgi na robotyzację jest możliwe, gdy:
- dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu,
- ten koszt uzyskania przychodu został poniesiony na robotyzację,
- ten koszt uzyskania przychodu został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 roku, do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 roku.
W przypadku, gdy składniki majątku (roboty) uznawane jest za środek trwały, kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne od środków trwałych (art. 15 ust. 6 updop).
W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Spółkę osiągającą dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.
Tym samym zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb Ustawy o CIT w związku z nabyciem Robotów (tj. maszyn opisanych w treści wniosku).
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko Państwa sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right