Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.57.2024.4.WS

Możliwość zwolnienia od opodatkowania dodatku za rozłąkę

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dotyczącym zwolnienia od opodatkowania wypłacanego pracownikom dodatku za rozłąkę, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej,który dotyczy zwolnienia od opodatkowania wartości świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników oraz zwolnienia od opodatkowania dodatku za rozłąkę. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Firma budowlana z X wysyła pracowników do pracy na terenie X jak i do innych niż określone w umowie o pracę (miejsce pracy z umowy: X i teren Powiatu X) miejsca/miejsc pracy na terenie Polski do wykonania określonego zadania. Zatrudnieni pracownicy (pochodzą z X, okolic X lub bardziej odległych miejscowości) podpisując umowę o pracę (domyślnie, ponieważ nie ma żadnego zapisu) zgadzają się na czasowe przeniesienia do innych miejscowości. Okres pobytu poza miejscem zamieszkania zależy od ilości prac zleconych i wynosi od jednego dnia do kilku, kilkunastu miesięcy. Pracownicy nie przeprowadzają się, lecz jedynie korzystają z noclegów w hotelach, kwaterach prywatnych czy wynajmowanych mieszkaniach. Koszty uzyskania przychodów – 250,00 zł/300 zł miesięcznie.

W uzupełnieniu wskazano, że pracownicy firmy A są zatrudnieni w sektorze prywatnym oraz nie są objęci układem zbiorowym.

Dodatek za rozłąkę, który zamierzają Państwo wprowadzić do regulaminu wynagradzania nie przysługuje pracownikom na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy.

Wysokość dodatku ma wynosić 45 zł, a więc będzie mieścić się w wartości nieprzekraczającej wysokość diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Pytania

1. Czy mogą Państwo zwolnić świadczenie z tytułu zakwaterowania z podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty nieprzekraczającej miesięcznie 500,00 zł (słownie: pięćset złotych)?

2. Czy mogą Państwo wypłacić pracownikowi dodatek za rozłąkę w wysokości 40,00-45,00 zł (słownie: czterdzieści – czterdzieści pięć złotych), który byłby zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, dotyczącego możliwości zwolnienia od opodatkowania wypłacanego pracownikom dodatku za rozłąkę. W zakresie pytania nr 1 dotyczącego innego zagadnienia zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, w zakresie pytania nr 2:

Pracownicy obsługujący budowy dojeżdżają codziennie do ustalonego w umowie z klientem, zleceniu miejsca pracy lub dojeżdżają i nocują w wynajętych hotelach, kwaterach, mieszkaniach. Dla pracowników dojeżdżających i zmuszonych do nocowania poza miejscem zamieszkania (zbyt duża odległość na codzienne powroty do miejsca zamieszkania) zamierzają Państwo wprowadzić do regulaminu wynagradzania „dodatek za rozłąkę” w wysokości 45,00 zł. Ustawa o pdof art. 21 pkt 18 wskazuje, że „dodatek za rozłąkę” przysługujący na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw lub układów zbiorowych pracy do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, jest zwolniony z opodatkowania.

Po wprowadzeniu do regulaminu wynagradzania składnika „dodatek za rozłąkę” w wysokości 45,00 zł, kwota dodatku będzie zwolniona z opodatkowania. Dopiero kwotę nadwyżki czyli kwotę ponad 45,00 zł należy doliczyć do przychodu pracownika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisówOrdynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on od pracodawcy realną korzyść mającą wymiar finansowy, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy dodatek za rozłąkę korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy Państwo jaki płatnik są zobowiązani do poboru zaliczki na podatek z tego tytułu.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wyjaśnić należy, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolny od podatku dochodowego jest dodatek za rozłąkę przysługujący na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy, do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 18 jednoznacznie wynika, że ze zwolnienia od opodatkowania korzysta wyłącznie dodatek za rozłąkę, który przysługuje na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy, a nie każde świadczenie za czasowe przeniesienie pracownika, które pracodawca przyznaje takiemu pracownikowi.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego, wprost określili Państwo, iż:

Dodatek za rozłąkę, który zamierzają Państwo wprowadzić do regulaminu wynagradzania nie przysługuje pracownikom na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy.

Przenosząc więc literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 18 na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że wypłacany na rzecz Państwa pracowników dodatek za rozłąkę, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem obowiązek jego wypłaty nie wynika z odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy.

Wobec powyższego, uznaję Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00