Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.508.2024.2.RK

Określenie stawki ryczałtu dla usług Scrum Mastera.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 sierpnia 2024 r. (wpływ 7 sierpnia 2024 r.) i z 12 sierpnia 2024 r. (wpływ 12 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od sierpnia 2020 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jako formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 r. wybrał Pan ryczałt ewidencjonowany, w związku z czym złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w ustawowym terminie.

Wniosek dotyczy przychodów osiąganych w latach 2022-2024, a także w latach następnych, przy założeniu, że będzie kontynuował Pan działalność będącą przedmiotem wniosku.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi Scrum Mastera, obejmujące:

a)coaching/mentoring, współpracę z zespołem deweloperskim w celu realizacji wcześniej ustalonych założeń - tj. wsparcie członków zespołu projektowego w celu osiągnięcia postawionych przed nimi celów, bądź rozwoju określonych umiejętności, kluczowych dla osiągnięcia celów projektowych,

b)proaktywne usuwanie przeszkód utrudniających prace zespołu - usuwanie przeszkód i trudności, wpływających na i utrudniających prace zespołu projektowego, które negatywnie wpływają na osiągnięcie postawionych przed zespołem celów projektowych,

c)współpracę z właścicielem produktu przy wyznaczaniu celów dla zespołu oraz realizacji zadań - tj. współpracę z właścicielem produktu, mającą na celu upewnienie się, że cele i zadania, postawione członkom zespołu projektowego, zostały odpowiednio utworzone i są na jak najlepszej drodze ku ich realizacji i zapewnieniu osiągnięcia celów projektowych,

d)zapewnienie koordynacji i dobrej komunikacji w zespole - ustanawianie koordynacji prac oraz kanału komunikacyjnego pomiędzy wszystkimi członkami zespołu projektowego w celu osiągnięcia spójności realizacji zadań, oraz niwelowania konfliktów, mogących negatywnie wpłynąć na osiągnięcie celów projektowych,

e)monitorowanie/raportowanie statusu prac - upewnianie się, że zadania, realizowane przez członków zespołu projektowego, są odpowiednio wykonywane w celu osiągnięcia założeń projektowych, jak i późniejsze przedłożenie wyników tych działań, mające na celu zapewnienie, że zakres prac projektowych jest realizowany zgodnie z ustalonymi wytycznymi, koniecznymi do osiągnięcia ustalonych celów projektowych,

f)wymianę doświadczeń z innymi Scrum Masterami i liderami zespołowymi w celu standaryzacji podejścia oraz wzrostu efektywności pracy zespołów - tj. efektywną współpracę z innymi osobami pełniącymi role Scrum Masterów, bądź liderów zespołu, w celu zapewnienia odpowiednich standardów jakościowych, jak i ustalenia najlepszych możliwych rozwiązań dla pracy zespołu projektowego, mających na celu efektywne osiągnięcie celów projektowych,

g)współudział i dbanie o funkcjonowanie ceremonii Scrumowych, tj.: Daily Scrum, planowanie Sprintu, retrospektywa, Backlog Refinement, Demo - zapewnienie, że ceremonie Scrumowe, tj. Daily Scrum, planowanie Sprintu, retrospektywa, Backlog Refinement i Demo są efektywne, pozytywne i produktywne, co przekłada się na zwiększenie efektywności oraz jakości prac zespołu projektowego, skutkujące właściwym osiągnięciem postawionych przed zespołem projektowym celów,

h)szerzenie dobrych praktyk Agile w organizacji - upowszechnianie dobrych praktyk Agile oraz budowanie świadomości zespołów projektowych w organizacji, skutkujące pełnym zrozumieniem zasad pracy w Agile, mające na celu podejmowanie racjonalnych wyborów, a następnie odnoszenie korzyści z zastosowania metody Agile,

i)dbanie o zrozumienie frameworku SCRUM w zespole oraz organizacji - pielęgnowanie oraz piecza nad zrozumieniem frameworku SCRUM w zespole, oraz wewnątrz organizacji, umożliwiające rozwiązywanie złożonych problemów, skutkujące produktywnym i kreatywnym osiąganiem postawionych celów projektowych,

j)kształtowanie kultury zwinnego sposobu pracy - nakreślanie, budowanie oraz kształtowanie właściwej kultury organizacyjnej, oraz zwinnego sposobu pracy, praktykowanego przez członków zespołu projektowego, mającego na celu zwiększenie efektywności osiągania celów projektowych.

Czynności opisane powyżej klasyfikuje Pan jako mieszczące się zarówno w symbolu PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz w symbolu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, przy czym: - usługi opisane w lit. b) – f) przyporządkowuje Pan do symbolu PKWiU 70.22.20.0, a usługi opisane w lit. a), g) – j) przyporządkowuje Pan do symbolu PKWiU 74.90.20.0.

W ramach świadczonych usług nie tworzy Pan kodu (oprogramowania), jak i nie doradza Pan swojemu Kontrahentowi w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan innych usług, niż te wskazane powyżej, w szczególności:

·nie świadczy Pan usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70),

·nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2),

·nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3),

·nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

W przypadku uzyskiwania przychodu ze świadczenia innych usług, opodatkowanych inną stawką podatku ryczałtowego, będzie Pan prowadzić stosowną ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Nie dotyczy Pana żadne z wyłączeń zawartych w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie w 2022 r. oraz w poprzednim roku podatkowym nie osiągnął Pan przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, jak i nie przewiduje Pan możliwości osiągnięcia tej kwoty w przyszłości, w związku z czym spełnia Pan wymogi określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W piśmie z 12 sierpnia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że działalność prowadzona przez Pana jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie świadczy Pan usług związanych z działalnością firm centralnych (head Office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzeniem (PKWiU ex dział 70). Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychód osiągany przez Pana z tytułu usług opisanych we wniosku, tj. usług Scrum Mastera obejmujących:

a)coaching/mentoring, współpracę z zespołem deweloperskim w celu realizacji wcześniej ustalonych założeń,

b)proaktywne usuwanie przeszkód utrudniających prace zespołu,

c)współpracę z właścicielem produktu przy wyznaczaniu celów dla zespołu oraz realizacji zadań,

d)zapewnienie koordynacji i dobrej komunikacji w zespole,

e)monitorowanie/raportowanie statusu prac,

f)wymianę doświadczeń z innymi Scrum Masterami i liderami zespołowymi w celu standaryzacji podejścia oraz wzrostu efektywności pracy zespołów,

g)współudział i dbanie o funkcjonowanie ceremonii Scrumowych, tj.: Daily Scrum, planowanie Sprintu, retrospektywa, Backlog Refinement, Demo,

h)szerzenie dobrych praktyk Agile w organizacji,

i)dbanie o zrozumienie frameworku Scrum w zespole oraz organizacji,

j)kształtowanie kultury zwinnego sposobu pracy,

może być opodatkowany 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody uzyskane z opisanej we wniosku działalności polegającej na świadczeniu usług Scrum Mastera, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 tej samej ustawy, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Opisane we wniosku usługi uważa Pan za mieszczące się w symbolach PKWiU:

·74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej, który w myśl Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) obejmuje:

̶usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami, czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego, itp.,

̶usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną,

̶usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej (patenty, licencje, znaki towarowe, franszyza, itp.),

̶usługi doradztwa ślubnego,

̶usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej lub sportowej, wydawania książek, sztuk, dzieł sztuki, fotografii itp. przez wydawców, producentów itp.;

·70.22.20.0 - Usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, który w myśl Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) obejmuje:

̶usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

̶usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

̶usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - opodatkowane jest 15% stawką ryczałtu.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 4 tej samej ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W Pana ocenie, usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzenia. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych). Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania.

Ponieważ zgodnie z zasadami wykładni prawa, nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia - usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać 8,5% stawkę ryczałtu, odmienną od 15% stawki ryczałtu właściwej dla usług doradztwa (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16).

Opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają zatem usługi:

·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Usługi sklasyfikowane kodem PKWiU 74.90.20.0. nie zostały bezpośrednio przyporządkowane do którejś ze stawek podatku wymienionych w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jak i w przepisach szczególnych, wobec czego, Pana zdaniem, odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług coachingu/mentoringu w celu realizacji wcześniej ustalonych założeń, współudziału i dbania o funkcjonowanie ceremonii Scrumowych, szerzenia dobrych praktyk Agile w organizacji, dbania o zrozumienie frameworku Scrum w zespole oraz organizacji oraz kształtowania kultury zwinnego sposobu pracy, będzie stawka 8,5%.

Tym samym, przychody osiągane przez Pana z tytułu opisanych usług Scrum Mastera mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:

·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) tj.: kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi Scrum Mastera obejmujące:

a)coaching/mentoring, współpracę z zespołem deweloperskim w celu realizacji wcześniej ustalonych założeń,

b)proaktywne usuwanie przeszkód utrudniających prace zespołu,

c)współpracę z właścicielem produktu przy wyznaczaniu celów dla zespołu oraz realizacji zadań,

d)zapewnienie koordynacji i dobrej komunikacji w zespole,

e)monitorowanie/raportowanie statusu prac,

f)wymianę doświadczeń z innymi Scrum Masterami i liderami zespołowymi w celu standaryzacji podejścia oraz wzrostu efektywności pracy zespołów,

g)współudział i dbanie o funkcjonowanie ceremonii Scrumowych, ,

h)szerzenie dobrych praktyk Agile w organizacji,

i)dbanie o zrozumienie frameworku Scrum w zespole oraz organizacji,

j)kształtowanie kultury zwinnego sposobu pracy,

które klasyfikuje Pan jako mieszczące się zarówno w symbolu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz w symbolu PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wskazał Pan też, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzeniem (PKWiU ex dział 70).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przychody z tytułu świadczonych usług Scrum Mastera, obejmujących usługi wskazane w opisie sprawy, sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz wg PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00